LOKAVAUVOJEN ma-ti!
Kommentit (43)
Tuossa päivällä sain jutskattua miehelle ja tuli heti parempi mieli. Myös teidän lohduttelut ja tsempit auttavat jaksamaan. Kiitos ja iso hali kaikille!
Tarkoitus olisi, että tällä viikolla mies yhtenä yönä (varmaan viikonloppuna) hoitaisi ekan syötön ja minä voisin nukkua korvatulpat korvissa, niin saisi edes yhdet vähän pidemmät unet. Mulla maitoa tulee niin järkyttävät määrät, että joutuisin joka tapauksessa pumppaamaan rinnat, jos mies hoitaisi vauvaa koko yön eli siinä ei ole mitään mieltä. Päivisin en ole oikein osannut nukkua. Se on vähän outoa kun tosiaan ennen vauvan syntymää nukuin megapäikkäreitä harva se päivä.
COE: Mä tosiaan kanssa mietin tuota masentumista, mutta kun mulla ihan aina nää huonot ja itkuiset päivät on seurausta tosi huonoista öistä. Sitten kun Toivo nukkuu 2-4 tuntia kerrallaan, niin olen ihan hyväntuulinen. Luotan siis siihen, että voin pistää tämän " masentuneisuuden" ja alakulon väsymyksen piikkiin. Täytyy tarkkailla tilannetta ja katsoa jos tarvisi ottaa asia esille neuvolassa. Ruoka maistuu hyvin ja saan öisin ihan ok nukahdettua jne.. :) Kiitos huolenpidosta, tunnut minulle ihan ystävältä. Niin paljon on jutskattu graduista yms. kun meidän tilanne on niin sama. KUMMIASIASTA: Aika inhottava tosiaan, että sun veljesi kieltäytyi Anjan kummiudesta. Onneksi saitte nyt vauvalle kummin, joka oikeasti haluaa hoitaa tuon tehtävän. Kuitenkin tuo kiinnostus vauvaan ja kummiuteen on tosi tärkeää minun mielestä.
MYTTYNEN: Lohduttavaa kuulla, että muillakin on noita rintaraivareita. Meillä onneksi tilanne on vähän rauhoittunut, vaikka joka päivä onkin muutama syöttö, että poika huutaa tuossa tissillä. Se on vähän hankalaa kun ei oikein tiedä, että mikä on hätänä. Nälkä, väsy vai mikä. Tuleeko sultakin maitoa suihkuamalla? Ajattelin vaan kun teilläkin vauva on kasvanut hyvin kuiteskin. Mulla välillä maito vaan kaaressa lentää pitkin pojan naamaa ja muuallekin. Se on vähän helpottanut, että syötän mahd. pitkään yhdestä rinnasta, siihen asti että toinen meinaa räjähtää.
JÄÄSYDÄN kirjoitti, että vauvaa ei saisi nukuttaa SELÄLLÄÄN. Mitä ihmettä, mä olen luullut että nimenomaan pitää nukuttaa joko selällään tai mahallaan. Kätkytkuolemariskin takia ei kai suositella vatsallaan nukuttamista. Nukkuuko teidän muitten vauvat kyljellään?
Heh, CAMELOT, täällä toinen jolla ei ole pienintäkään vauvakuumetta. Mä olen kyllä siitä outo, että voisin kyllä synnyttää, mutta en jaksaisi olla raskaana enkä valvoa pikkuvauvan kanssa. Muutenkin tuntuu, että meillä on lapsiluku täynnä. Miehen kanssa on ollut puhetta, että ehkä joskus tulevaisuudessa voitais ottaa sijaislapsi. Tai sitten tehdään se iltatähti, mutta nyt ei pysty ajattelee tuollaisia ollenkaan!
ZIMPURALLE onnittelu vauvasta ja sitten perään pahoittelut tuosta lonkkalastasta. Mäkin muistelisin, että Axelaran vauvalla on kanssa lasta. Meidän esikoisellakin lonkkien löysyyttä epäiltiin, mutta ei onneksi joutunut lastaan. Silloin asiaan tutustuin ja ymmärrän kyllä, että sinua harmittaa. Onneksi kuitenkin lastalla lonkat saadaan kuntoon. onko teillä tietoa, miten kauan lastaa joudutaan pitämään?
Toivottavasti LILLIKSEN tytön vatsavaivat helpottavat eivätkä vie yöunia. Kuulostaa niin tutulta tuo jatkuva kanniskelu. Mulla on jo ilmestynyt hausilihasta tuohon kun kantelen tuota viisikiloista pötkälettä ja tietty osittain imetänkin kävellen tissiraivareitten takia.
Nyt nukkumaan. Huomenna ekä päivä yksin lasten kanssa, jänskää!
Hyviä vointeja mammat ja lapsukaiset,
S-I ja Toivo
Viime yon huusi tuo meidankin tytto eli nyt sitten tiedetaan millaista sekin on... Suoraa huutoa ja karjuntaa tuntitolkulla eika mikaan auttanut. Ei halunnut tissia, ei tuttia, ei korviketta pullosta, ei auttanut kantelu ja hyssyttely, royhtayttely, ei vatsallaan makuuttaminen eika mikaan. Oli ilmeiseti ilmavaivaa? Mies viela lahti aamulla viikoksi tyoreisulle Eurooppaan ja hanen olisi pitanyt nukkua kun limo tuli hakemaan kentalle aamulla klo 04.50. Mutta huonoksi taisi jaada younet hanellakin. Eli sympatiat ja jaksuja vaan S-I:lle ja muille yokukkujien vanhemmille! Toivottavasti tuo meidan neiti nukkuisi tulevan yon, paivan on ainakin ollut taas ihan oma itsensa.
Kaytiin aamulla lastenlaakarilla ja hyvin oli neiti kasvanut-> 900g tullut kahdessa viikossa ja pituutta 1.9 cm. Laakari sanoi olevan jo " above average" eli ylakayrilla mennaan. Tosin pitkia ollaan me vanhemmatkin joten ei kai tuosta lapsestakaan mika kovin pieni tule.
Niin, kysyin samalla tuosta nukuttamisesta kun taallakin oli puhetta ja muistelin sairaalassa sanottaneen, etta pitaa nukuttaa selallaan. Tuo laakari oli ainakin sita mielta, ettei vatsallaan saa nukuttaa missaan nimessa vaan aina selallaan tai kyljellaan.
Bernuski: Kyselit missapain USAa asumme. No, taallahan me lampoisessa Californiassa Los Angelesissa. Malibu Beach on tuossa ihan nurkan takana, palmut huojuu takapihalla ja aurinko paistaa. Eli eipa valittamista...=) Vaikka kyllahan tama maailman meno on ihan toisenlaista kuin missaan muualla, niin hyvassa ja pahassakin. On taalla puolensa, mutta sitten on se nurjakin puoli.
Kiva yllari kun nuo meidan vaunut eivat sitten mahtuneetkaan tuohon isannan hienoon bemariin. Olen nyt ihan jumissa taalla kun meilla on vaan yksi auto eika nyt sillakaan voi mihinkaan lahtea. En jaksa tuota kaukaloa kaupoilla kannella jos autolla menen, joten kavellen vaunuja tyonnellen kayn kaupoilla ja muilla asioilla. Eipa niin, etta matka lahimarketille olisi pitka, mutta eipa isompia shoppailuja paase tekemaan. No, toisen auton ostamme kun mies kotiutuu reissusta, ennen sektiota kaytiin jo koeajamassa ja nyt valmiiksi tiedetaan mika auto kaydaan hakemassa.
Koeajelutkin oli aika huvittava kokemus. Taalla kun auto mennaan ostamaan suurinpiirtein lounastunnilla ja paatos ostosta tehdaan heti samantien. Me olimme siis huonoja asikkaita kun sanoimme ostavamme auton kuukauden sisalla. Jo venahti myyjilla naamat pitkiksi kun ei tullutkaan heti kauppoja;-)
Ja autojan taalla riittaa, ei tarvitse tahtaalta tilailla, vaan uusia biileja on rivissa autokauppojen pihalla. Tuossa ihan lahella on automal eli oikea autokauppojen ostoskeskus jossa on kaikkien merkkien liikkeet ja tuhansia autoja.
Jotain piti viela kirjoittaa, vaan kun en muista mita. Sen verran on sekaisin tuo paa viimeyon valvomisesta.
Voikaahan hyvin,
Millian ja pikku-Emily
Alkuun minäkin oli asiasta järkyttynyt, syynä varmaan jylläävät hormonit. Sen kanssa on nyt eletty 3½ viikkoa ja hyvin on mennyt. Itse en koko asiaa edes huomaa enää - ja vauva ei varsinkaan! Luin etukäteen juttuja miten arkea voi helpottaa, mutta mun mielestä sen kanssa ei ole ollut mitään ihmeellistä: iho on pysynyt hyvänä, pesut onnistunut ihan hyvin pyyhkimällä, vaatteet menee päälle (paitsi isä ei tahdo saada niitä venytettyä lastan yli;)) jne. Keskiviikkona on jo toinen kontrolli. Viime kerralla sanottiin, että hoitoaika on 90% varmuudella 6vkoa, sen verran hyvin oli tukevoinut.
Itse olen tyytyväinen, että asia hoidettiin vaikka meillä " vika" oli sen verran pieni, ettei kaikki lääkärit olis välttämättä lastaa laittaneet. En olis halunnut ottaa sitä riskiä, että esim. puolen vuoden iässä olis useamman kk kipsihoito, kun toinen haluis jo liikkua, tai leikkaus. Ja sekin helpotti, kun hoito tapahtuu kotona --> miten inhottavaa ja raastavaa olis ravata sairaalassa vain katsomassa pientä.
Minkä ikäisenä te saitte lastan? oliko hoitoajasta jo puhetta? Meillä ikää oli 1vko.. Nyt ehdimme saada sen ennen ristiäisiä (26.11) tod. näk. pois.
Voimia teille! Takaan, että aika menee todella nopeasti ja olkaa onnellisia, että löysyys huomattiin!!
A & " Kirppu-lastapotilas" ;) 4½vkoa
Mahtavaa että COE ja S-I olette paremmalla mielellä!
Nopeat kommentit muutamaan asiaan;
NUKUTTAMINEN; nimenomaan kyljellään on meilläpäin käsketty aina nukuttaa sekä esikoisen että tämän vauvan aikana. Sairaalassa vielä käskettiin laittaa esim. pyyhe rullalle selän taakse että vauva pysyy kyljellään. Niin olen molempien aikana tehnyt siihen saakka kunnes itse osaavat valita asentonsa eli kääntyvät.
HORMONINÄPYT; ihanaa, kaunis tyttäremme on jälleen " tullut takaisin" eli näpyt ovat selkeästi alanneet häippästä tämän aamun aikana! Jee! Ihottuma oli tosi karsean näköinen!
Tyttö on ollut erikoisen hyväntuulinen ja pirteä tänä aamuna! Monta suloista hymyä olen saanut. Yleensä neiti nukkuu jo tähän aikaan aamu päikkäreitä mutta vielä tuossa yrittää jokeltaa.
Mutta nyt kun on kaksi naista hereillä niin eipä tässä koneella juurikaan istuta...
Nazu ja viikonloppuna nimen saava pikkuneiti 5vkoa ja 4 päivää
Väsyttää,en tiedä mutta musta tuntuu ettei maitoa tule kunnolla..Tyttö söi taas alle tunnin välein ja kun annoin korviketta niin nukkui melkein kolme tuntia!
Tissit onkin sellaiset ihan löysät ja vauvakin lupsuttaa vaan niitä ,välillä kuulen kun nielasee ja tunnen kun heruttaa mutta vain hetken!
Neuvoja?Alkaa tympiä jos yöllä pulloon pitää jo turvautua :/
Joku kyseli miten vauva nukkuu,meillä selälleen tai kyljelleen.
Yleensä selälleen kun kipsahtaa siitä kylkiasennosta.Jos meillä on pyyhe takana niin menee mahalleen.
Pitäis sinne koululle lähteä ja pankkiin kirjottamaan lainapaperit että saadaan uusi tila-auto.
Miten teillä joilla 4 tai enemmän lapsia nyt kuljette?
Tätä auto juttua mietin vain..Minkä merkkinen ym.
Tuolla pikkunen jo huutelee,haluaa varmaan syliin söpöläinen =)
Wades & Natika 3vkoa 1pvä (Nimi vieläkin harkinnassa)
Helpotti kuulla että teillä mennyt lastan kanssa hyvin.
Ehkä mekin siihen vielä totutaan.
Harmittaa vaan kun tämä " oikea" vauva-aika menee nyt sit ton lastan kanssa :(
Mutta oikeessa olet että parempi hoitaa nyt kuntoon, niin ei ole myöhemmin riesana.
Meillä katsottiin jo sairaalan lääkäritarkastuksessa että toinen lonkka paukkuu, muttei saatu silloin kirurgia paikalle, asia jäi vähän niinku puolitiehen, niiden kun olisi pitänyt antaa minulle asiasta paljon lisätietoja, mutta antoi vain kirurgille ajan, eikä puhuttu muuta.
Niin tuli vaan sitten eilen järkytyksenä siellä kirurgin luona koko homma,
kun en osannut edes aavistella millainen lasta on ym...
Mutta nyt sain paljon lisätietoa asiasta ja koitan sulatella tätä.
Miehelle lasta taisi olla vielä suurempi shokki.
Tuntuu ettei se haluais koskea koko lapseen,
annan sen sulatella asiaa rauhassa. Tänään se joutuu jäämään tytön kanssa hetkeksi kahden, kun mun täytyy lähteä hakemaan turvaverkkoa kantokoppaa, että saa tyttöä autossa kuskattua.
Eilen tyttö tuli tasan viikon ja eilen se lasta laitettiin.
Joudutaan myös pitämään se 6 viikkoa sitä.
Menis vaan noi viikon nopeesti.
Mutta kiitos taas kaikille,
kun jaksatte kannustaa :)
Koitan sopeutua asiaan ja pääasiahan on että saa tytön jalat kuntoon.
Pahemminkin asiat voisi olla.
Esikoinen touhottaa ja pikkuinen jo nukkuu. Äiti ajatteli lähteä lasten kanssa untenmaille kun viime yö meni kiville, tällä kertaa esikoisen vuoksi. Mutta näin sitä mennään päivä kerrallaan. Toiset hyviä ja toiset ei niin hyviä!
Meille tuli tänään kutsu Rotavirusrokotus tutkimukseen Tampereen yliopistolta. Ajattelin että vauva tähän osallistuisi kun kuitenkin oli tarkoitus tuo rokotus ottaa. Miten muilla? Aiotteko rotavirus rokottaa??
Eilen oltiin toista kertaa Mimosan kanssa suihkussa ja kylläpä tykkää ihan hirmuisesti. On ihan naama muikeena kun tunnustelee vettä ihollaan. Enemmän tykkää suihkusta kun kylpemisestä. Yhdessä siis ollaan suihkun alla. ALuksi taas vähän jännitti vauvan pitäminen, mutta ei se niin liukas ole ja esikoisen kanssa on totuttu suihkussa olemaan. Vuoden vaihteen jälkeen aloitetaan taas vauvauinnit sisarusuinnin muodossa. Esikoinen tykkäsi tosi, tosi paljon. Suosittelen!
Nyt ryhtydään lukemaan päivä" saduksi" jotain lelukirjaa, minkä esikoinen kaiveli sängyn alta.
-Aleksanteri joka nukahtaa varmaan ekan sivun kohdalla ja Mimosa 7 ja puol vkoa
Soitin äsken siitä turvaverkosta jota olin tänään lähdössä hakemaan parinkymmenen kilsan päästä...
niin se mies lupasi tuoda sen meille huomen aamuna kun on tähän suuntaan tulossa.
Ihanaa, jotenkin helpotti kun ei ite tarvii lähteä mihinkään..
Oon nimittäin ihan rätti väsynyt,
vauva valvottanut pari yötä,
varsinkin viime yön.
Oon nukkunu vaan pari tuntia, sen jälkeen ollaan tissitelty,
nyt meinaan päivän aikana antaa lisämaitoa, ei tästä muuten tuu mitään.
Vauva on niin iso, ettei mulla vaan maito riitä!!!
Onko muilla samaa ongelmaa??
Rotavirus-rokote: Meillä sitä ainakin harkitaan.
En oo pahemmin ottanut asiasta vielä selvää, mutta jos siitä ei haittaakaan ole niin kyllä ajattelin että se olisi hyvä.
Mukavaa päivää kaikille.
varsinkin S-I-paralle ja niille, jotka ovat niin väsyneitä etteivät jaksa edes kirjoittaa tänne!
Meillä alkaa olla helpompaa vauvan kanssa sillä hän alkaa saamaan jo rytmiä! Lisäksi herää yöllä enää vain 2-3 tunnin välein, ihanaa :)
Tottakai olen minäkin väsynyt, mutta kestän sen ajattelemalla että tätä ei kauan kestä, ja kun tämä voi olla meidän viimeinen vauva niin en enää ikinä pääse heräilemään. Siinä on kuitenkin jotain hienoa, kun yöllä on ihan hiljaista ja pimeää ja katsellaan toisiamme kulmat kurtussa vauvelin kanssa, ilman että kukaan häiritsee :)
Kummi-asiasta minun oli ihan pakko rueta kommentoimaan! Minusta on hirveän hyvä, jos kummiehdokas uskaltaa kieltäytyä jos tietää että ei tule hommat hoidetuksi eikä halua kummiksi.
Ja on kunnioitettavaa, että kummiksi kysyjät tajuavat kysyä nimenomaan siinä muodossa että haluaisitko, eikä siinä muodossa että sinut on nyt valittu ja sillä siisti.
Itse kieltäytyisin muutamasta syystä kummiudesta, mutta varmaan voisin jollekin suostuakin.
Ainakin jos meitä pyydettäisi miehen kanssa pariskuntana kummiksi, niin oikeasti ihan loukkaantuisin ja takuulla kieltäytyisin.
Haluan olla se vaihtoehto numero yksi kummiksi enkä mikään X:n vaimo joka tulee kaupan päälle kummiksi. ;D
Meillä kävi onneksi niin hyvin, että kumpikin meidän vauvalle kummiksi pyydetty suostui ilomielin, itse asiassa kumpikin tarjoutui ihan itse hommaan!
Kysyimme useaan kertaan, että onko nyt sitten varma juttu, ja että vielä voi kieltäytyä.
Meille kummit on tärkeä juttu, me muistetaan heitä jouluisin ja lähettelen heille tekstiviestinä mm. neuvolakuulumisia näistä lapsista.
Kunhan lapset ovat isompia, saavat itse soitella kummeilleen ja muistaa heitä.
Sellaista haluaisin itse jos olisin jonkun kummi :)
Meillä tyttö nukkuu näin päivisin vain ja ainoastaan sylissä, kotitöiden tekeminen on pikkuisen vaikeaa :(
Rintareppua ja kantoliinaa olen kokeillut mutta ne on minusta niin inhottavia että pidän mieluummin tyttöä vaan ihan " perinteisesti" sylissä ;)
Jaahas, taidan ehtiä juoman kahvin ennen kuin kaaos on taas päällä :)
-lupicaia ja tytteli 1,5 kk
Mutta tässä on taa
Pitäis varmaan minunkin pikku hiljaa siirtyä tälle puolen.Jotenki aika vaan on mennyt niin hurjan nopeasti ja arjen hommat pitänyt otteessaan,ettei oo kerennyt kirjoitella.Lukenut oon muutaman kerran pinot mutta aika lailla oon tainnu kärryltä pudota.
Ajatelkaa näin se vaan raskausaika kului.Muistan kun alle 10 viikoilla mentiin ja tuskailtiin onko masussa elämää.Nyt taitaa ainakin melkein kaikilla lokakuisilla olla nyytit kainalossa.Meidän pikkumies tulee perjantaina 4 viikkoa. Ja on aivan ihanan valloittava pakkaus!!! Mää oon kyllä nauttinut täysillä tästä mun viimeisestä pienokaisesta.
Mulla ei taida olla valittamista muusta kuin että vauva kakkailee vaan kerran viikkoon ja se tuo mukanaan sellaisia koko päivän kattavia huutokohtauksia.Muuten poika on kyllä ylityytyväinen.Hereillä ollessa viihtyy itsekseen niin hyvin,että välllä on pakko ottaa syliin että saa vauvaa pidellä.Päivisin ei mitään sen kummempaa rytmiä ole.Syö ehkä parin tunnin välein ja illalla valvoo useamman tunnin ja silloin tankkaa kunnolla yötä varten.Yöt nukkuukin yhdellä heräämisellä tai välillä ei ollenkaan. Väsymystä en siis voi todellakaan valittaa,mutta kokenut oon kakkosen kanssa myös aikoinaan tämän väsymyksen,valvomisen ja kantamisen ja loputtoman itkun.Kun minuuttikin tuntui ikuisuudelta! Paljon voimia ja jaksuja teille jotka ootte lujilla pikkuistenne kanssa. Ootte ajatuksissani!!
Mies oli ekat kaks viikkoa isyyslomalla sen jälkeen kun sairaalasta kotiuduttiin.Nyt ollaan lasten kanssa opeteltu arkea pikkuisen kanssa.Oma maito on toistaiseksi ainakin riittänyt hyvin.Ei oo tarvinnu korviketta antaa. WADES mulla on ainakin tissit aina tosi pehmeät ja lusut vaikka imetyksestä olisi monta tuntia.Yötki voin nukkua mahallaan.Ja tosi harvoin kuulen että poika nielee.Luulisin että se vain tarkoittaa sitä että maitoa tulee tasaisesti,eikä ryöppyämällä. Mitään neuvoja en kyllä osaa antaa.Ehkä vauvasi lisää tällä hetkellä maito määrää.
COELLE piti vielä sanoa että tosi harmi tuo veljesi kieltäytyminen ja mukavaa että toinen kummi suostui tehtävään mielellään.
Nyt alkaa jo ajatus pätkiä. Mukavaa kun ootte pitänyt pinoa pystyssä,koitan itekkin ryhdistäytyä.
Mukavaa alkanutta viikkoa!
Päivänsäde & pikkukulta
ps.Unohdin kirjoittaa,että ristiäisiä meillä vietetään tulevana viikonloppuna!
En ole ennemmin tänne puolelle ehtinyt, tyttö tosiaan tänään jo kolme viikkoa, äkkiä se aika hurahtaa.
Vauvan kanssa on mennyt mukavasti, on kiltti ja rauhallinen, kunhan maitoa saa tarpeeksi! Hyvä syömään tuntuu olevan. Öisin menee usein aamuyö " tissittelyksi" , illasta nukkuu yleensä pisimmän pätkän, maksimissaan 4 tuntia, jolloin itsekin saa parhaiten nukuttua.
Esikoinen, tuo 2,5-vuotias " toukonen" on meilläkin tuonut suurimman haasteen tähän arjen pyörittämiseen.. Eli uhmaa pukkaa kovasti vähän joka asiassa, ja vauvan myötä on menty esim. nukkumisessa takapakkia. Esikoinen on vauvasta lähtien ollut hyvä nukkuja, nyt ei nuku iltaisin omaan sänkyynsä omassa huoneessaan, kuten ennen, vaan tahtoo välttämättä nukkua meidän sängyssä, samassa huoneessa kuin äiti, isi ja vauva.. Muutamana iltana jaksettiin taistella asiassa, ja pyrittiin väkisinkin laittamaan tyttö nukkumaan omaan huoneeseensa, mutta nyt on annettu periksi (ei kertakaikkiaan jaksa vauvan kanssa valvomisten ohella) ja on siirretty hänet nukahtamisen jälkeen omaan sänkyynsä. Uni on tytöllä muutenkin nyt häiriintynyt (kuten joku toinenkin kirjoitti), heräilee öisin ja hipsii isin ja äidin väliin.
Muuten esikoinen on innokas vauvan hoitaja, tahtoo ottaa syliin ja paijata, vie vaippaa roskiin ja vauvan vaatteita pyykkikoriin.. Mutta tuota " vauvamaisuutta" on tullut käytökseen, pinna on kireällä ja kova huuto ja parku voi tulla ihan mistä asiasta vaan.
Nyt kuuluu kutsu, palaillaan taasen!
toukonen & tytteli 3 vkoa
Ensinnä IIRIS, oli ihana käydä illalla lukemassa vielä ennen nukkumaanmenoa että olit paremmalla mielellä ja pärjäät hyvin :) Toivottavasti yöt menisi vähän paremmin että saat voimia kerättyä. Vaikka toisaalta, muistan ja tiedän että yö tai pari ei pahassa väsymyksessä tuntunut mulla missään, kun sitten kun tuli se huono yö niin heti alkoi ajatella että voi ei, taasko tää on tätä. Mutta meidän typy nukkuikin huonosti vähintäänkin sen 6kk tai saattoi se olla 10kk:kin, luonto on armeliaasti hävittänyt yksityiskohdat mielestäni! :D
NEUVOLAKUULUMISIA: Meillä kävi neukkarin täti tänään kotona ja punnitsi typykän: oli mennyt jo 9 vrk:ssa yli syntymäpainon (3990 g) ja nyt Anja painaa 4070 g! Täti tuumasi että on hirveän " valmis" vauva, ei vaikuta yhtään vastasyntyneeltä, eikä vaikuta minustakaan, tuntuu että ikää olisi sen kuukauden verran. Napaa katsoi ja sanoi että siellä on napasientä pohjalla mutta sanoi että sitä voi seurailla, olisi myös voinut antaa jotain lääkettä mutta en vielä tahtonut kun ei tosta mitään haittaa ole ollut. Katsotaan sitten ensi viikolla uusiksi.
VAATEKOOSTA: Mähän raportoin että panin 62-senttisen bodyn tytölle, no tänään panin 68-senttisen... :D Leveyttä on hurjasti liikaa, mutta pituudeltaan olisi ihan sopiva. Järkyttävää. Tuskin tää nyt kuitenkaan 15 senttiä on viikossa kasvanut :D Mutta varmaan useampia senttejä on tullut kuitenkin oikenemismittaa. Onkohan koripalloilija tulossa?
Tänään tytöllä näyttää muuten olevan syömispäivä kun eilen nukkui, on syönyt vähintään tunnin välein. Nyt taidan itse ummistaa silmät hetkeksi kun hänkin nukahti tähän rinnalle...
Hyvää tiistaita kaikille!
Coe + Anja 1vko2pv
Täällä on nyt eka viikko esikoisvauvan kanssa takana. On mennyt ihan älyttömän hyvin. Vauva vain nukkuu ja syö. Ei huuda kuin silloin, kun on nälkä...
Ihana pikku kääröhän tuo on. Voisi vain tuijotella kaikki päivät. On se kyllä totta mitä moni on sanonut eli vaikka yöllä kuinka väsyttäisi niin kun katsoo vauvaa niin kyllä väsymys ja turhautuminen unohtuu :)
Täällä kans kävi eilen terkka kotona ja kaikki hyvin molemmilla. Vauvan paino oli jo nyt noussut 100g syntymäpainosta!
Eppari on ihan sikakipeä. Se on oikeastaan ainoa huono/inhottava asia. Mitään ei oikein pysty tekemään, kun kaikki sattuu niin perkuleesti. Sain tänään sellaisen renkaan, joten nyt pystyn edes istumaan ilman kauheaa kipua...
Kuinkas kauan teidän epparit on kestänyt parantua???
Ihanaa lukea teidän vauvakuulumisia niin tietää näin aloittelijana, että kaikki omakin kuullostaa normaalilta :)
Mukavia talvipäiviä kaikille!
Susuliini+vauveli 1vko
Selvitty ekasta päivästä yksin lasten kanssa! Hyvin meni kun heti aamusti mentiin seurakunnan perhekerhoon. Vauva on onneksi tänään nukkunut lähes koko päivän, joten sikäli on ollut helppoa. Mulla on vaan sen takia vähän raskaita päivät kun esikko 2v3kk ei nuku enää päikkäreitä. Ei jakseta enää yrittää kun on jo iät ja ajat ollut nukahtaminen niin vaikeaa. Joten omaa aikaa ei ole hetkeäkään. Neiti onneksi leikkii itsekseen silloin kun imetän vauvaa yms., mutta vauvan nukkuessa vaatii koko ajan huomiota tietenkin. Aika menoa täälläkin ;)
MILLIANILLA oli raskaan kuuloinen yö takana. Tsemppiä ja toivottavasti tuo oli vain poikkeus!
Ei meillä sentään öisin ole joutunut vauvaa juurikaan kanniskelemaan: lähinnä vain herää syömään, mutta siis usein. Ennen vyöhyketerapiaa kyllä itkeskeli öisinkin, mutta ei enää onneksi. Jotenkin mä olen nyt onnistunut valittamaan täällä omista öistäni ihan kamalasti, mutta tuskin ne nyt mitenkään keskimääräistä vaikeampia ovat. Minä ehkä olen jotenkin herkkä väsymykselle, enemmän niin päin.
Mies ja esikko ovat lähdössä jumppaan. Toivottavasti vauva jatkaa uniaan, niin saan hetken ihan rauhassa vaan olla.
S-I kera pienten
Ai niin, WADES: Kuulostaa ihan tiheän imun kaudelta, jolloin vauva lisää maitomäärää. Onko tuota kauan jatkunut? En osaa muuta vinkata kuin, että muista itse syödä ja juoda hyvin.
Mä oon ollut laiska ja kiireinenkin enkä ole saanut kirjoteltua tänne. Jotenkin vaan nämä päivät menevät niin nopesti ettei oiken ehdi tehdä mitään. Saan kyllä suosiolla unohtaa ne alkuperäiset suunnitelmat joiden mukaan mun piti tämä loppusyksy tehdä opinnäytetyötä. Turha toivo. Ei oo aikaa ei.
Meillä on ihan hyvin mennyt. Vauva syö 3-4 kertaa yössä. Viime viikolla oli tissillä päivisin tunnin välein ja mulla oli loppuviikosta rinnat ihan rikki. No nyt on tällä viikolla poika syönyt pävällä vain 3-4 tunnin välein. Tuosta harvemmasta syönnistä johtuen mulla meinaa rinnat olla täynnä maitoa ja välillä sitä tulee niin ettei liivinsuojat riitä imemään kaikkea. Mietinkin että olisikos fiksua pumpata välillä maitoa pois ja laittaa pakkaseen mutta en usko että kannattaa koska joulun aikaan on muutto edessä ja sen jälkeen maitoja ei saa mihinkään jemmaan.
Poika on kyllä kasvanut kovasti. Mielenkiinnolla odotan ens viikon neuvolakäyntiä jolloin kuulee pojan mitat. Meillä ei ollut 2 viikon iässä tarkastusta (niin kuin noilla vanhemmilla lapsilla oli). Kun vauva oli 6pv ikäinen, terkkari kävi kotona. Pitkä väli siis. Eipä tässä mitään ongelmia ole ollut mutta n. viikon ajan pojan silmä on rähminyt tosi pahasti vaikka sitä keitetyllä vedellä puhdistankin. Ja viikonloppuna kun olimme appivanhempien luona vauvalle tuli nuha. Keittosuolatippoja olen sitten laittanut pikkunenään välillä. Toivottavasti ei tosta pahene.
Me ei olla hirveesti vielä liikuttu vauvan kanssa muualla kuin ruokakaupassa, kerran mummolla ja 2 kertaa appivanhempien luona. Niin ja kaksi kertaa perhekerhossa. Ensi viikon perjntaina lennän vavan kansa kahdestaan pk-seudulle kavereita moikkaamaan. Kiva päästä vauvan kanssa kahdestaan reissuun.
Ristiäisistä oli puhetta. Meillä ne on vasta 16.12. että mieskin pääsee paikalle. Nimi on ilmoitettu jo pari viikkoa sitten maistraattiin ja passikin vauvalle on jo hankittu. Vielä täytyis viisumi hankkia ennen kotiin lähtöä. Olikin melkoinen homma saada otettua passikuva noin pienestä lapsesta. Monta kertaa käännyttivät poliisilaitokselta takaisin valokuvaamoon. Aina oli jotain vikaa kuvassa. (tyyliin pusero leuan edessä tai toinen korva ei näkynyt) Meinas siinä jo hermot mennä. Hyvä etten itkuun jo purskahtanut kun melkein 4 tuntia meni koko hommassa. Onneksi onnistui lopulta!
Kummeista. Meillä on nyt kaksi kummia " valmiina" (miehen sisko ja hänen miehensä). Vielä ajattelin pyytää yhtä ystävääni kummiksi. Meillä on melko vähissä nuo kummiehdokkaat ja tuo miehen siskokin on myös esikoisemme kummi. Mutta eipä kai sillä väliä vaikka on sama kummi useammalla lapsella samassa perheessä.
Oli kiva huomata että moni muukin potee vauvakuumetta! Mullakin on sellanen olo että tää ei kyllä oliskaan meidän viimeinen lapsi vaikka ensin niin jo miehen kanssa sovittiin. Ihan kauhistuin kun ajattelin että nyt olisi viimeinen kerta kun saa hoitaa omaa noin pientä vauvaa. Kyllä mä luulen että meille vielä jossain vaiheessa se neljäs tulee (jos luoja suo), mutta ei nyt ihan lähivuosina kuitenkaan. On ne vauvat vaan NIIN ihania vaikka kuinka valvottavat ja pistäävät äidin hormoonit hyrräämään.
Tässä oli nyt vaan meidän kuulumisia. Jaksamisia kaikille!
MaryJ & Samuel 3½vkoa
meillä ei ole omaa autoa, mutta ens viikolla olis reissu tiedossa anopin autolla ja pitäis tuota miettiä...
Pitää heti ensin kysyä vaikka aiheesta oli tuolla omakin aloitus että onko tosiaan muiden vauvoilla tuo kakka ollut vihreää? Meillä on nyt ollut pari päivää, aamulla eka kakka oli keltaista mutta nyt taas vihreää. Mulla on sellainen muistikuva että laitoksella olis sanottu esikoisen aikana että kakka saattaa olla myäs vihreää kun täysimettää, mutta onkohan syytä jo epäillä jotain allergiaa?? Hope not!! Pitää soittaa huomenna neuvolaan.
Masuvaivaa ei mun mielestä muuten oo.
Meillä nukkuu molemmat naiset jo. Vähän pelottaa/epäilyttää että mitenkähän vauva nukkuu yönsä kun jo puolen jälkeen simahti tissille... Argh;)
Nyt pitää auttaa miestä pakkaamaan, se lähtee 3 päivän työreissulle huomenna. Kauheata kun ei olla yleensä koskaan erossa toisistamme työreissujen takia;) Mahtaa isukille tulla tyttöjä ikävä;)
Huomiseen!
Nazu ja tuhisevat typyt 1v9kk ja reilu 5vkoa
siis missä asennossa. ku meille nimenomaan sanottiin että ei selällään koska jos vauva puklaa niin voi tukehtua oksennukseen kun ei osaa päätä vielä kääntää. Mahallaan saa nukuttaa, mutta en ite uskalla nukuttaa muuta ku sillon jos joku on " vahdissa" . Yöt vauva nukkuu kyljellään ja yleensä päivälläki. En oo pönkänny vauvaa mitenkään vaan peitolla vain vähän tukenu vauvan asentoa.
Jaksuja kaikille väsyneille. Kyllä sen huomaa iteki että jos ei saa nukuttua yöllä edes suht hyviä unia, niin kyllä seuraava päivä on sellasta matalalentoa että hohhoh. Tänään on sellanen päivä, ja varsinki kaikki esikoisen tekemiset ärsyttää hirveästi. Ja sitte ku tulee ärähdettyä hälle niin tulee itelle tosi paha mieli että miks pitää toiselle olla vihanen ku eihän se pieni vielä ymmärrä läheskää kaikkea :(
Mutta ku väsyttää niin väsyttää ja sillon ei tunnu mikään onnistuvan.
Pääsin aamulla 3h yksin kaupunkiin :) Oli aika luksusta! Mies oli ihan hyvin tyttöjen kanssa pärjänny ja vauvaki oli suostunu juomaan pullosta maitoa, jes! Pääsin ostamaan isänpäivälahjan ja itelle housut jotka ei paina tota leikkaushaavaa.
Meillä ilmeisesti iltasin kähistään kans masuvaivoja. Itkua ei oo mutta sylissä vaan viihtyy ja jos sänkyyn laittaa niin sitte kyllä tulee itku. Muutenki vauva huonosti rauhottuu sänkyyn tai rattaisiin. Kantoliinaa tekis mieli kokeilla, mutta ku on tuo haava keskellä mahaa niin ei oikein vielä kärsi.
ROTA virus rokotteesta...minulle oli yllätys miten kallis se on. 140e maksaa, ei oikein opiskelijaperheen budjettiin mahu tuommonen meno :O Vaikka hirveesti tekis mieli se ottaa, että ei tarvis pelätä sitte sitä tautia. No, mietinnässä edelleen..
Nyt iltapalalle ja nukkumaan.
Jääsydän ja typyt
Enpä olekaan kerenny tänään vielä koneelle. Enkä nytkään kerennyt lukea muiden kuulumisia, joten kirjoittelen sitten huomenna enemmän, nyt vaan omia juttuja pikaisesti.
KUINKA PIAN TEILLÄ VAUVAT ON SAAVUTTANEET SYNTYMÄPAINON?
Meillä th kävi tänään kotikäynnillä ja poika painoi nyt 3820g (syntyessään siis 3855g ja on nyt 9 pvää vanha).
Th sanoi,että hyvin menee ja että 2 vkon ikään mennessä yleensä vasta pitäskin olla syntymäpainossa tai yli. Ja sanoi, että painon takia ei ainakaan tarvi lisäruokaa antaa (ollaan menty nyt paria korvikeannosta lukuunottamatta tissillä).
MUTTA, sitten erehdyin kattomaan muiden lasten kortteja, niin niistä kaikki on olleet syntymäpainossaan jo viikon ikäisenä. Noh, mikä lie psykologinen juttu ollut, kun tänään olen sitten illan aikana antanu kahdesti rinnan jälkeen pullosta Nania ja kas kummaa, poika onki ottanu semmosen 50ml molemmilla kerroilla. Äh, ois kai pitäny vaan imettää, mutta nyt tämä menee samaan kuin aimmillakin kerroilla..
Käytiin tänään ekaa kertaa koko perheellä mummolassa (anoppilassa) ja hyvin meni reissu. Mahavaivoja on pikkuisen alkanut pojalla tosin olemaan ja sielläkin piti hieman itkeskellä..
Mutta nyt nukkumaan ja huomenna yritän kahlata pinon läpi ja kommentoin sitten muidenki juttuja :D
Mianni ja Tuomas 9 pvää
p.s. Mulla on vieläki ihan tosi paska fiilis tuosta painohommasta. Tuntuu, että en varmaan enää koskaan näytä ihmiseltä vaan taidan jäädä ikiajoiksi tämmöseksi löllyväksi valaaksi. YÖK! Ja kun se on VAAN ITSESTÄ kiinni, mutta kun ei jaksa...
Meillä tyttö (pienempi siis) valvoi ennätypitkän pätkän tänään klo 17.30-21 ja itkeskeli melkein koko ajan:( Taisi olla pienellä masu kipeänä, kun väliin oikein parkui ja samalla vääntelehti ja sätki ikävän näköisesti. Kokeilin niin kantoliinaa kuin kapaloakin, mutta mikään ei tuntunut olevan hyvä. Sylissä piti saada olla koko ajan ja siinäkin mieluiten liikkeessä. Äsken nukkui reilu tunnin ja taas on hereillä:/ Toivottavasti masukipu ei vie yöunia.
MAHALLAAN NUKUTTAMISESTA: meillä esikoisen aikana neuvottiin sairaalasta nukuttamaan vauva KYLJELLÄÄN. Ei selällään ettei tukehdu mahdolliseen pukluun eikä mahallaan, kun kuulemma tutkimusten mukaan kätkytkuolemat ovat vähentyneet kun mahallaan nukuttaminen on vähentynyt. Meillä kyllä tyttö välillä " saa" nukkua mahallaan ja se todellakin vaikuttaa hyvältä nukkumisasennolta vatsavaivojen suhteen. En kyllä uskalla yöllä omassa sängyssä mahallaan nukuttaa, mutta päivällä " valvotusti" pidän välillä vatsallaan ja yöllä joskus meidän välissä.