Vegaaninen joulukinkku, ideoita?
Joku possunpyllyn muotoon taiteiltu seitan-härpäke?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti teitä vegaanihulluja :D Syö niitä ituja ja soijaa jotka on raahattu tänne toiselta puolelta maapalloa ja jatka sädekehäsi kiillotusta.
Maailman soijasadosta menee joku 95 % tuotantoeläinten rehuksi. Näitä soijalla syötettyjä elämiä sitten kotimaisina markkinoidaan. :D Vegaanisesti voi hyvin syödä myös pääasiassa kotimaista ruokaa, ei ole mikään pakko syödä soijaa jos ei halua. Aika harva sekasyöjäkään syö kokonaan kotimaisesti, vai kasvatatko kotipihallasi esim. appelsiinit?
Kaupasta saa kotimaisia omenoita vielä alkuvuodesta. Metsästä marjat, puutarhasta viinimarjat, mansikat. Ellei omaa puutarhaa ole, aina voi käydä poimimassa maksua vastaan tiloilla. Ei ole edes kallista!
Kaikkein eettisintä on syödä lähellä tai itse kasvatettua tai kuin tänne rahdattua ruokaa. Vaikuttaa moneen eri asiaan positiivisesti: vähentää ilmastonmuutosta, lisää eläinten eli mahdollisuuksia, tukee suomalaisia yrittäjiä, lisää omaa hyvinvointia.
Uunissa paahdettu kyssäkaali sinappi hunnulla. Terveellinen eikä tule ähky olo.
Ihme kommentteja. Jos vaan kinkun syöjät söisivät vaan ihan rauhassa sitä kinkkua ja antaisi muiden syödä mitä haluaa?
En ole vegaani mut en tykkää sianlihasta enkä oikeastaan syö muuta eläintä kuin kalaa mutta olen tykästynyt Muu roast beefiin, tosi paahtopaistimaista. Maistuu monille sekasyöjillekin jotkut ovat joskus halunneet kokeilla kun ovat olleet kylässä ja yllättyneet iloisesti. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti tulee jos syö sitä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja. Jos vaan kinkun syöjät söisivät vaan ihan rauhassa sitä kinkkua ja antaisi muiden syödä mitä haluaa?
En ole vegaani mut en tykkää sianlihasta enkä oikeastaan syö muuta eläintä kuin kalaa mutta olen tykästynyt Muu roast beefiin, tosi paahtopaistimaista. Maistuu monille sekasyöjillekin jotkut ovat joskus halunneet kokeilla kun ovat olleet kylässä ja yllättyneet iloisesti. Suosittelen!
Syötkö sitä siis siksi, että se on paahtopaistimaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö sitä siis siksi, että se on paahtopaistimaista?
Mitä väliä sillä on inulle miksi mitäkin ihminen syö jos siitä tykkää? Juurihan kirjoittaja totesi että syököön kaikki mitä haluaa. Vaikutat oudon fiksoituneelta ihmisten syömisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi ehkä olla hyvääkin, mutta kinkkua tuo ei ole. Ilmeisesti pitää lähes tavata: Kink-ku on vain ja ai-no-as-taan por-saan-ru-hon o-sa. Mistään kasviksesta et pysty kinkkua väkertämään.
Viime vuonna kokeilimme Santun seitania, se ei ollut kauhean hyvää. Tänä vuonna kokeilemme Muun juhlarullaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei takuulla tule ähky, koska mm tarpeelliset proteiinit puuttuvat. Jos syö pelkästään tuollaista ravintoa, tulee aika nopeasti aliravitsemustila.
On se kova pala vegaanille, kun ei saa edes kutsua muu-kasaansa kinkuksi.
Se lihanhimo on loppumaton.
Mikä tahansa kasvinsyöjäeläin kelpaa. Sika on sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti teitä vegaanihulluja :D Syö niitä ituja ja soijaa jotka on raahattu tänne toiselta puolelta maapalloa ja jatka sädekehäsi kiillotusta.
Maailman soijasadosta menee joku 95 % tuotantoeläinten rehuksi. Näitä soijalla syötettyjä elämiä sitten kotimaisina markkinoidaan. :D Vegaanisesti voi hyvin syödä myös pääasiassa kotimaista ruokaa, ei ole mikään pakko syödä soijaa jos ei halua. Aika harva sekasyöjäkään syö kokonaan kotimaisesti, vai kasvatatko kotipihallasi esim. appelsiinit?
Appelsiinit? Miksi ihmeessä, kun kotimaiset marjat ovat superfoodia? Ja ihan superia on poimia ne itse metsästä ammentaen metsän terveysvaikutukset samalla.
Marjat metsästä tai tiloilta! Näitä näyttävät keräävän vain mummot, keski-ikäiset ja nuoret. Vegaanit sitten ostavat kaupassa tuontihedelmiä.
Ei ole olemassa vegaanista joulukinkkua, se on kasvisköntti.
Kaks keitettyä lantunpuoliskoa ja iso porkkana pystyyn näiden Kinkkujen väliin. Siinä nauti!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa vegaanista joulukinkkua, se on kasvisköntti.
Tai lisäaineköntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen monta sikaa ja vielä kuollutta, tunkee keskusteluun mukaan. Se ei kuitenkaan tule minunkaan joulupöytääni jossa vallitsee hyvä mieli eikä kajota ruumiisiin. Soijamuruista, sipulista ja muista kasviksista, mausteista saa ihanan lihamurekemaisen paistoksen tehtyä uunissa. Harjoitelkaa ja muistakaa, että ellei maistu miltään, mausteet auttavat tosi paljon. Niitä tarvitaan soijan (itsessään mauton) kanssa runsaasti. Sama herneproteiinin kanssa. Herniksestä saa helposti jouluisen Karjalanpaistimaisen padan. Punajuurta, hillosipulia, juureksia ja Hernistä, mausteita, ihanaa tulee.
Mutta kävelet kuitenkin ruumiit jalassasi? Tallot menemään monen monta pientä öttiäistä. Hyvää ruokahalua lisäaineita syöden!
Kaupan vegaanin joulukinkun korvikkeet on kamalia piparkakuille maistuvia ällötyksiä.
Vegaanille kannattaa tehdä jotain hyvää tuoreista aineksista, esin. uunissa kypsennettyjä portobello-sieniä, uunissa paahdettua munakoisoa, avokadoa jne.
Sellaista minkä mieltää vastaamaan laadultaan hyvää paistia. Ei mitään teollisia kasvispullia, tai noita joulumausteilla maustettuja vegaanikinkkuklönttejä.
Ap koittaa sarkastisesti kertoa, ettei sellaista kuin vegaanikinkku ole olemassakaan. Koska kinkku-sana viittaa possuun.
Viime joulunajasta on jäänyt mieleen ikävä kokemus. Hyvä ystäväni halusi tarjota minulle itse tekemänsä jouluaterian: muun muassa vegaani"kinkkua", kauramaitoon tehty perunalaatikko, kauramaitoon tehty riisipuuro. Hän halusi todistaa minulle kuinka hyviä nämä vegaanivaihtoehdot ovat. Olin maistanut niitä ennenkin joten tiesin niiden "maun" ja yritin kaikin keinoin kieltäytyä kutsusta siinä onnistumatta.
Lopun voitte arvata te kaikki, jotka olette kyseisiä ruokia maistaneet. Illassa oli katastrofin ainekset käsillä. En tiennyt miten olisin pystynyt kieltäytymään tarjotusta joulu "ruuasta" loukkaamatta sinnikästä ystävääni. Lopulta hyvin ikävä tapahtuma pelasti minut. Juuri vierailun alussa sain viestin siskoltani, joka kertoi mummimme joutuneen sairaalaan. Tuntui kamalalta käyttää tätä tekosyynä että menetti ruokahalunsa, eikä pysty nielemään palaakaan mummin takia, muuta niin vain tein. Siskoni kertoi mummin tilanteen olevan vakaa ja hänen lepäävän, mutta käytin tätäkin tekosyynä ja muka lähdin sairaalaan katsomaan mummiani.
Olen pitänyt ystävääni vähän välimatkaa, ja vaikka hän on aivan ihana ystävä, niin hän on selkeästi ottanut agendakseen tutustuttaa minut vegaani"kinkkuun" ja muuhun joulu"ruokaan".
Tänä jouluna olen kuitenkin päättänyt ottaa asian puheeksi, itse asiassa huomenna, kun näemme. Aion kertoa hänelle rehellisesti, että olen maistanut vegaani"kinkkua" ym ja ne eivät maistu minulle hyvinä ruokina, en halua syödä mitään pahanmakuista. Aion ehdottaa hänelle, että teemme yhdessä ennen jouluaattoa ruokaa ihan kasviksista ja hedelmistä ja vietämme näin yhteistä aikaa. Tulipa pitkä sepustus.
En tunne tällä palstalla olevia alapeukuttavia vegaaneja. Mutta ehkä sinä koet muut täällä ystäviksesi. Jokainen omalla tavallaan.