Vegaaninen joulukinkku, ideoita?
Joku possunpyllyn muotoon taiteiltu seitan-härpäke?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vegaanit yleensä käytä nahkajalkineita.
Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta en muuten vaan syö kinkkua. En kaipaa myöskään mitään korviketta, jouluruuissa on paljon muitakin hyviä vaihtoehtoja.
Oletko tutkinut mistä materiaalista kengät ovat? Itse olen aika harvalla vegaanilla nähnyt mitään muuta kuin ruumiita jalassaan.
Olen työskennellyt kenkäalalla vuosikymmenet ja tunnistan vegaanit jalkineet helposti. Niitä ei edes kovin paljoa markkinoilla ole, mutta toki löytyy esim. Ecoalfalta, Vejalta, Saolalta, Alohasilta,Tikkiltä yms. Mutta se onko niissä käytetty eläinperäisiä liimoja ei kyllä selviä mistään eli väittäisin, että todella harva vegaani kulkee aidosti vegaaneissa kengissä.
Muovikenkiä on marketit pullollaan. Ei ole ollenkaan vaikea löytää muita kuin nahkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti teitä vegaanihulluja :D Syö niitä ituja ja soijaa jotka on raahattu tänne toiselta puolelta maapalloa ja jatka sädekehäsi kiillotusta.
Maailman soijasadosta menee joku 95 % tuotantoeläinten rehuksi. Näitä soijalla syötettyjä elämiä sitten kotimaisina markkinoidaan. :D Vegaanisesti voi hyvin syödä myös pääasiassa kotimaista ruokaa, ei ole mikään pakko syödä soijaa jos ei halua. Aika harva sekasyöjäkään syö kokonaan kotimaisesti, vai kasvatatko kotipihallasi esim. appelsiinit?
Appelsiinit? Miksi ihmeessä, kun kotimaiset marjat ovat superfoodia? Ja ihan superia on poimia ne itse metsästä ammentaen metsän terveysvaikutukset samalla.
Mahdollisimman vähän prosessoitu lähiruoka on kyllä ihan eettisintä ruokaa mitä voi olla! Itse poimitut marjat, kalastetut kalat ja metsästetyt peurat. Sienet, puutarhan anti; omenat, päärynät, yrtit, vihannekset ja marjat. Villivihannekset alkukesästä! Lähituottajien suosiminen. Tällaisessa syömisessä on järkeä ja myös hinnan saa alas kasvattamalla itse!
En jaksa millään lukea koko ketjua, mutta onko kukaan vielä kertonut MIKSI vegaani haluaa (vegaanisen) joulukinkun? Kinkkuhan viittaa suoraan liharuokaan, siihen sian rasvaiseen takalistoon, joka on murhaa, ihraa ja kaikkea muuta vastenmielistä kärsimystä? Miksi siis joulupöytä pitää kruunata kinkulla tai sen kaltaiseksi valmistetulla vegaanituotteella? Eikö se tuo sen raadon siihen pöytään ajatustasolla? Eikö vegaani osaa keksiä mitään muuta ruokalajia ihan kasvisruoista, joka olisi juhlava? Jokapaikassa on myös ohjeita vegaanisiin joulukaloihin, on porkkanagraavia ja munakoisosilliä. En vieläkään ole keksinyt miksi? Eikö vegaani osaa syödä kasviksiaan ihan kasviksina? Onko kyseessä jonkinlainen näytelmä? Sama juttu kasvis"maitojen" kanssa? Jos et juo maitoa, niin mihin tarvitset niitä eläinvauvojen ravintoja muistuttavia korvikkeita?
Jos tekisin näin sekasyöjänä vegaanisen joulupöydän, niin ruokana olisi jotain ihan muuta, kuin mukaelma sekasyöjän joulupöydästä ja ruoista.
Sikaa en minäkään ole koskaan syönyt, se on kauhistus ja kielletään Pipliassa, Herran sanassa (5. Moos.). Älkää tekään valmistako itselleenne tietä kadotukseen, vaan tehkää kuten tehtävä on.
Nuorempana minäkin tein syntiä ja keitin kinkun kamelikurjesta, sirriäisistä, kaarneesta ja yölepakoista. Mutta nykyään valmistan sen pääasiassa kasvispohjalta: kikherneitä, pinjankäpysiä ja maapähkinävoita. Höysteeksi pikku murunen tamaania ja muutama niveljalkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta en muuten vaan syö kinkkua. En kaipaa myöskään mitään korviketta, jouluruuissa on paljon muitakin hyviä vaihtoehtoja.
Oletko tutkinut mistä materiaalista kengät ovat? Itse olen aika harvalla vegaanilla nähnyt mitään muuta kuin ruumiita jalassaan.
Olen työskennellyt kenkäalalla vuosikymmenet ja tunnistan vegaanit jalkineet helposti. Niitä ei edes kovin paljoa markkinoilla ole, mutta toki löytyy esim. Ecoalfalta, Vejalta, Saolalta, Alohasilta,Tikkiltä yms. Mutta se onko niissä käytetty eläinperäisiä liimoja ei kyllä selviä mistään eli väittäisin, että todella harva vegaani kulkee aidosti vegaaneissa kengissä.
Muovikenkiä on marketit pullollaan. Ei ole ollenkaan vaikea löytä
Se, ettei kengät ole valmistettu nahasta ei tee niistä kuitenkaan vegaaneja saatikka eettisiä. Esimerkiksi juuri tuo Veja on kyllä Eetin arvioissa jäänyt eettisyydessän ihan häntäpäähän, koska ei avaa julkisesti lainkaan perusteita vastuullisuusväittämilleen.
Eetti antaa pisteitä siitä, että jos merkki kertoo käyttävänsä yli 90 prosenttisesti vastuullisempia raaka-aineita.
Suuri syy vastuuttomuuteen on halvan työvoiman maissa tapahtuva tuotanto.Onko yritys sitoutunut maksamaan työntekijöille elämiseen riittäviä palkkoja, sillä riskimaiden minimipalkka ei vielä takaa työntekijöiden oikeuksien toteutumista.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että makkaran muotoisen ruokavalmisteen tulee sisältää myös lihaa?
Itse asiassa vanhoista keittokirjoista voi löytää valmistusohjeita makkaroille, joissa ei ole lihaa. Suolia kyllä, koska ei ollut mitään niitä korvaavaa keinoainetta lihamakkaroillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaanisen mukaelman pitäisi näyttää kinkun muotoiselta tai malliselta kun se tekele ei kuitenkaan ole oikeaa kinkkua nähnytkään?
'
Miksi vegaani edes haluaa syödä lihaa matkivaa ruokaa?
Lihanhimossaan
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin vegaani muotoilee ruokansa lihatuotteen näköiseksi hän ei ole lakannut ihannoimasta lihansyöntiä ,eikä seiso omien sanojensa takana ,eikä toteuta omaa aatettaan vaan toimii " moraalisten arvojensa " vastaisesti.
Eli on tekopyhä pska.
Pöh. Ainoa mikä hänelle on omien arvojen vastaista, on hyötykäyttää oikeita olemassaolevia eläimiä. Ruokansa muotoilu lihatuotteen näköiseksi ei haittaa yhtä ainoaa eläintä. Vai luuletko että possut kokevat kulttuuriaan omitun, kun jotain tofu- tai seitankimpaletta kutsutaan kinkuksi? Varmaan sinusta munkkipossujakaan ei saisi tehdä.
Minun tekisi mieli vähentää lihansyöntiä eettisistä ja ekologisista syistä. Hyviä kasvisruokia on, siis sellaisia joiden ei ole tarkoituskaan jäljitella jotain liharuokaa. Mutta kun olen lihan makuun aikoinani päässyt niin kyllä sitä silti aina toisinaan tekee mieli. Samoin juustoist pidän. Eli myönnän, jos olisin vegaani niin liha himottaisi kyllä.
Jos noille olisi ihan samanmakuiset ja -tuntuiset vaihtoehdot, joiden valmistukseen ei eläimiä ole hyödynnetty, niin voisin vegaaniksi ruvetakin. Vielä ei olla niin pitkällä, mutta haittaako se jotekin, jos joku kokeilee ja kehittää? Voihan siinä sivussa syntyä muuten vain onnistuneita ruokalajeja, vaikka eivät lihaa muistuttaisikaan.
hyvä resepti vegaanille valaanlihapihville etsinnässä
vinkkejä?
Kinkku. Kyllä se on niin että ainoa kinkku tulee porsaasta !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovikenkiä on marketit pullollaan. Ei ole ollenkaan vaikea löytä
Crocsit on oikein mainiot näillä keleillä. Eikö just muovista pitäisi päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani toisi meillä omat eväät.
Etkö edes perunaa raskisi tarjota hänelle, vaikka muut sitä saisivat?
Miksi vegaaneilla on lähes pakkomielle nimittää ruokia liharuokien nimikkeillä? Jos kerran kinkkua ei syö, no miksi se pitäisi sanoa sitten vegaanikinkuksi, vegaanimakkaraksi jne? Jonkinsortin itsepetos? Syökää lihaa tai olkaa syömätä- muille enemmän jää. Mutta jos laitatte ruokaa, nimittaaka ne sitten myös vegaaneillle sopiviksi, mikä ei viitais lihalle, makkaralle, kinkulle. Laitakaa tavallista vegaaniruokaa ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaaneilla on lähes pakkomielle nimittää ruokia liharuokien nimikkeillä? Jos kerran kinkkua ei syö, no miksi se pitäisi sanoa sitten vegaanikinkuksi, vegaanimakkaraksi jne? Jonkinsortin itsepetos? Syökää lihaa tai olkaa syömätä- muille enemmän jää. Mutta jos laitatte ruokaa, nimittaaka ne sitten myös vegaaneillle sopiviksi, mikä ei viitais lihalle, makkaralle, kinkulle. Laitakaa tavallista vegaaniruokaa ja sillä sipuli.
Lihanhimosta ei vaan pääse eroon. Olen kuullut, että jotkut vegaanit pitävät "juhlia", joissa lihaa vedetään kaksin käsin. Ja sitten taas ollaan vegaaneja pitkän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovikenkiä on
Vegaaneille muovi on hyvä asia, niin ei tarvitse käyttää nahkaa. Paitsi, että niissä muovikengissäkin on eläinperäistä liimaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän lihansyöjiä/sekasyöjiä ärsyttää niin suunnattomasti, kun joku sanoo olevansa vegaani.
Miksi se on ensimmäinen asia mitä vegaani kertoo itsestään?
Moi olen Sirpa ja olen vegaani Tähän olen törmännyt usein tilanteissa joissa pyydetään kertomaan jotain itsestä.
Tekonahkakenkiähän iso osa kengistä on muutenkin. Ihan sekasyöjistäkin iso osa kulkee ihan muissa kuin nahkaisissa kengissä... Liimoihin en ole perehtynyt, mutta noin niinkuin muuten tiedän useita vegaaneita eri yhteyksissä eikä kyllä nahkakenkiä käytä. Myös eri keskustelupalstoilla kysellään usein ei-eläinperäisten kenkävaihtoehtojen perään.