Vegaaninen joulukinkku, ideoita?
Joku possunpyllyn muotoon taiteiltu seitan-härpäke?
Kommentit (490)
Syö oma kaaliperseesi. Haisee pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä yhteistä on härkäpavulla ja hieromasauvalla?
Kumpaakin käytetään lihankorvikkeena.
80-luvulla tuossa jutussa oli härkäpavun tilalla soija.
Vierailija kirjoitti:
Lanttu porkkana kukko. Kuten lanttukukko tai kalakukko. Jos osaa tehdä ruisjauhoista kuoren ja laittaa laatikot täytteeksi saa ruokasieni kinkun tapaisen herkun ilman suurta vaivaa.
Sinun ohjeesi tarkoittaa, että tarjoat lanttua, porkkanaa ja kukkoa. Kukkohan on lihaa, joten ei sitä voi vegeille tarjota. Lanttuporkkanakukon pystyt sentään tekemään jopa vegaanisesti.
Vegemarkkinat ovat pienet ja laskusuuntaiset. Kuluttajat eivät osta vegetuotteita, ne jäävät punalaputettuina hyllyyn. Sen sijaan lihankulutus on Ruotsissakin noussut jo kahtena vuonna peräkkäin.
Vegekinkulle ei ole kysyntää. Kun se ei edes maistu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vegemarkkinat ovat pienet ja laskusuuntaiset. Kuluttajat eivät osta vegetuotteita, ne jäävät punalaputettuina hyllyyn. Sen sijaan lihankulutus on Ruotsissakin noussut jo kahtena vuonna peräkkäin.
Lisäksi harva mies haluaa syödä naishormonia sisältävää soijaa. Sillä on seurauksensa.
Minua ei v...kaan kiinnosta mitä kukin suuhunsa lappaa. Ihan sama vaikka jonkun ruokavalio koostuisi pelkistä maksapihveistä. En ihmettele/kauhistele/moralisoi kenenkään ruokailutottumuksia, miksei tätä samaa "ruokarauhaa" suoda minulle? Miten se, ettei minun lautaseltani löydy lihaa, kalaa tai maitotuotteita voi häiritä jonkun lihansyöjän elämää niin paljon että jatkuvasti täytyy olla huomauttelemassa ja nälvimässä. Näkeehän sen tästä ketjustakin että käytöstavattomimmat tomppelit taitaa löytyä sieltä sekasyöjien joukosta..
Ja mitä tulee nimikkeisiin.. Paisti, pihvi, nakki jne. kertoo enemmän ruuan olomuodosta kuin siitä mitä se sisältöä. Jos erehtyy ostamaan soijanakkia, luullen sen sisältävän lihaa vain "nakki" päätteen takia, niin silloin on ihan peiliinkatsomisen paikka. Vegetuotteet kyllä erottaa lihaversioista, kun jaksaa vähän katsoa sitä etikettiä.
Ja asiaan. Omasta joulupöydästä löytyy tänä vuonna tämä seitanKINKKU:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti teitä vegaanihulluja :D Syö niitä ituja ja soijaa jotka on raahattu tänne toiselta puolelta maapalloa ja jatka sädekehäsi kiillotusta.
Maailman soijasadosta menee joku 95 % tuotantoeläinten rehuksi. Näitä soijalla syötettyjä elämiä sitten kotimaisina markkinoidaan. :D Vegaanisesti voi hyvin syödä myös pääasiassa kotimaista ruokaa, ei ole mikään pakko syödä soijaa jos ei halua. Aika harva sekasyöjäkään syö kokonaan kotimaisesti, vai kasvatatko kotipihallasi esim. appelsiinit?
Vierailija kirjoitti:
Miksihän lihansyöjiä/sekasyöjiä ärsyttää niin suunnattomasti, kun joku sanoo olevansa vegaani.
Samaa itsekin mietin. Ja eihän tässä ketjussa ole kukaan edes sanonut olevansa vegaani, täällä vain etsittiin vegaanisia joulukinkkureseptejä. En ole edes itsekään vegaani, vaan kasvissyöjä. Mikä siinä on joillekin sekasyöjille niin hirveää, jos joku haluaa kutsua kasviperäistä möhkälettä tofu-/seitan-/vegekinkuksi? Siinä on kumminkin se etuliite mukana erottamassa sen aidosta tavarasta. Pelkäävätkö nämä kommentoijat, että eivät kaupassa erota lihakinkkua vegekinkusta ja tulevat vahingossa ostaneeksi vegekinkun? Sen voi varmaan siinä tapauksessa palauttaa kauppaan, jos tällainen virhe sattuisi käymään.
Toivottavasti aloittaja löytää ne toivomansa reseptit täältä öyhötyskommenttien seasta...
Vierailija kirjoitti:
"south indian vegatarian recipes" tai muilla vastaavilla hauilla löytyy aivan hurjasti ihan oikeita kasvisruokia, jotka eivät yritä näyttää lihalta kun eivät sitä ole. Miksi tuommoisista mikään ei kelpaa, vaan pitää yrittää tehdä kasviksista nakkeja, kinkkua, girlliribsejä, tappaisrokkaa tai mitä tahansa, mikä ei lihaa ole?
Oikein ja huolellisesti tehty kasvisruoka on erinomaisen hyvää. Sitä ei vain kannata sotkea sillä, että halutaan kasvisruoan näyttävän, maistuvan tai muuten vaikuttavan lihalta. Tämä on sekasyöjän mielipide.
Itse tykkään syödä kyllä mm. intialaisiakin kasvisruokia, jotka sisältävät vaikkapa kasviksia, linssejä ja riisiä. Mutta tykkään syödä myös ns. feikkilihoja ja muita tukevampia kasvisruokia. Miten tämä on keltään pois? Kukaan ei pakota sinua syömään feikkilihoja, jos et halua. Missä menee mielestäsi raja, että mikä on "oikeaa" kasvisruokaa ja mikä ei? Tofu ja seitan esim. ovat ikivanhoja aasialaisia ruokia ja hyvinkin perinteistä kasvisruokaa, jos et sattunut tietämään. En niitä edes feikkilihoiksi kutsuisi. Feikkilihoja ovat mielestäni pidemmälle jalostetut tuotteet esim. Vöner, Beyond Burger ja Vegetarian Butcherin vegekanasuikaleet, jotka ovat kaikki aivan älyttömän herkullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi harva mies haluaa syödä naishormonia sisältävää soijaa. Sillä on seurauksensa.
Oikaistaan nyt vielä tämä väärinkäsitys: soijan sisältävä kasviestrogeeni ei ole sama asia kuin estrogeeni. Soija ei ole myöskään pakollinen osa edes vegaanista ruokavaliota, jos sitä haluaa jostakin syystä välttää, mutta estrogeenin takia ei tarvitse.
Hallelujaa miten ihanaa huomata, että joku ottaa vaariin siitä mitä kirjoitettu on ! Silla, totisesti, jo Kirjan Mooseksen luvussa tuo lihaisa sikavainaa synniksi luetaan. Selvään, aivan selvään saamme lukea, että samoilla sivuin kuin homostelukin kauhistukseksi mainitaan, julistetaan sikakin saastaiseksi elukaksi ! "Sitä älkäät syökö !"
Mutta ahh ja voiihh ! Niin moni pahalaasen, sen sarvipääsorkkajalan houkuttama syntisäkki, vetää naamaansa tuota syntisilavaa ja, voih, vieläpä vapahtajansa syntymäpäivänä !
Eivätkö nuo herjaajat tiedä mikä on heidän palkkakohtalonsa tehdessään sikasyntiä vaikka hyvin tietävät, ihrat suupielistä tippuen, mitä tekevät !
Kadotus ! Kaadotus ynnä helvetin tulessa kuin sika vartaassa käristyen on noiden syltynsyöjien ikuisuus kuluman ! Se kärsimys jolle ei loppua ole ! Hampaat kirskuen katuvat loputtomasta loputtomaan irstaista mässäilyään! Tootisesti !
Mutta,ah, ikuisessa ilossa ainiaan lesettä saavat purra vekekinkun särpijät, kera lampaiden ynnä jalopeurain.
Tulkaat ja ottakaat ihana ikuisuus itsellenne ituja purren... voih !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti teitä vegaanihulluja :D Syö niitä ituja ja soijaa jotka on raahattu tänne toiselta puolelta maapalloa ja jatka sädekehäsi kiillotusta.
Maailman soijasadosta menee joku 95 % tuotantoeläinten rehuksi. Näitä soijalla syötettyjä elämiä sitten kotimaisina markkinoidaan. :D Vegaanisesti voi hyvin syödä myös pääasiassa kotimaista ruokaa, ei ole mikään pakko syödä soijaa jos ei halua. Aika harva sekasyöjäkään syö kokonaan kotimaisesti, vai kasvatatko kotipihallasi esim. appelsiinit?
Appelsiinit? Miksi ihmeessä, kun kotimaiset marjat ovat superfoodia? Ja ihan superia on poimia ne itse metsästä ammentaen metsän terveysvaikutukset samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei lainkaan haittaa, jos joku on vege. Mutta se haittaa, että tehdään nakista, kinkusta tai muusta lihasta vegeversio.
Papu on papu jopa sekaruokavaliossakin, meillä lihansyöjillä! Mutta vegaaneilla se papu jostain kumman syystä väännetään lihaa tm. eläinkunnan tuotetta muistuttavaan muotoon.
Sekaruokavaliossa ei puhuta kuin vitsin vuoksi, että makkara on suomalaisten suosituin vihannes. Mutta se on siis todellakin vain vitsi. Kaikki tietävät, ettei sellaista vihannesta kuin makkara ole olemassakaan! Myös vegetehtailijoitten ja -syöjien pitäisi tajuta, ettei ole olemassa sellaista kuin vegekinkku jne. ja lakata sellaisten ruokien tekeminen, kun kerran on kasvisruoasta kysymys.
Siis kai sä aikuisena ihmisenä ymmärrät, että kasvissyönti ei tarkoita sitä, että syödään vaan kasviksia?
Kasvissyöjät syövät viljoja, protskua, jugurttia, karkkia,
Käyttääkö vegaani nahkajalkineita? Talloo joka päivä ruumiit jalassaan menemään?
Ei vegaanit yleensä käytä nahkajalkineita.
Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta en muuten vaan syö kinkkua. En kaipaa myöskään mitään korviketta, jouluruuissa on paljon muitakin hyviä vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta en muuten vaan syö kinkkua. En kaipaa myöskään mitään korviketta, jouluruuissa on paljon muitakin hyviä vaihtoehtoja.
Oletko tutkinut mistä materiaalista kengät ovat? Itse olen aika harvalla vegaanilla nähnyt mitään muuta kuin ruumiita jalassaan.
Olen työskennellyt kenkäalalla vuosikymmenet ja tunnistan vegaanit jalkineet helposti. Niitä ei edes kovin paljoa markkinoilla ole, mutta toki löytyy esim. Ecoalfalta, Vejalta, Saolalta, Alohasilta,Tikkiltä yms. Mutta se onko niissä käytetty eläinperäisiä liimoja ei kyllä selviä mistään eli väittäisin, että todella harva vegaani kulkee aidosti vegaaneissa kengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tutkinut mistä materiaalista kengät ovat? Itse olen aika harvalla vegaanilla nähnyt mitään muuta kuin ruumiita jalassaan.
Olen työskennellyt kenkäalalla vuosikymmenet ja tunnistan vegaanit jalkineet helposti. Niitä ei edes kovin paljoa markkinoilla ole, mutta toki löytyy esim. Ecoalfalta, Vejalta, Saolalta, Alohasilta,Tikkiltä yms. Mutta se onko niissä käytetty eläinperäisiä liimoja ei kyllä selviä mistään eli väittäisin, että todella harva vegaani kulkee aidosti vegaaneissa kengissä.
En ole vegaani, mutta ei minulla varmaan oikein koskaan ole ollut nahkakenkiä.Että on niitä muitakin.
Mitä yhteistä on härkäpavulla ja hieromasauvalla?
Kumpaakin käytetään lihankorvikkeena.