Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kertoo ihmisen persoonallisuudesta, jos hän imitoi toista huomaamattaan?

Vierailija
07.11.2022 |

Keskustelukumppani puhuu Savon murretta ja hänkin rupeaa puhumaan Savon murretta mutta ei tahallaan vaan huomaamattaan. Tai hän katsoo videon jolla afroamerikkalainen puhuu dramaattisesti eleillen mikä kuuluu monesti heidän tyyliin ja sitten hänkin alkaa puhua hiukan samaan tapaan huomaamattaan.

Henkilö on huumorintajuinen, kiltti ja älykäs, vaikka vähän "höpsö".

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oma persoonallisuus muuttuu jonkun seurassa niin se on jo vakavanpuoleinen häiriö. En ole psykiatri mutta sanoohan tuon järki jo.

Kyllä. Voivat yhtenä hetkenä lirkutella (ovat todella kovia nuolemaan persettä), ja toisena hetkenä olla sadistisia kiusaajia. Ovat yleensä myös neuroottisia. Salakavala rakenne!

Todella harvinaista Suomessa (tulee mieleen vain yksi miespuolinen kv), mutta joissakin maissa suht yleistä.

Vierailija
42/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se luokitellaan, kun kuuntelen jonkun ääntä esim. Työkaverin puhetta koko päivän ja alan lukemaan itsekseni (en siis ääneen) mutta mielessäni luen sen työkaverin äänellä. Näin tapahtuu välillä.

Hm! En ole aiemmun kuullut moisesta. Onpa erikoista. Onko se sinusta ok, jopa mukavaa? Onko ääni erikoinen, miksi työnluvaasi kuulu niin paljon kuuntelua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa meistä, ehkä 80-90% on "laumaeläimiä". Se tarkoittaa sitä, että haluamme kuulua joukkoon. Toimimme silloin tietoisesti ja etenkin tiedostamatta tavalla, jolla arvelemme miellyttävän muita ja tulevamme hyväksytyksi. Se on ihan normaalia, eikä siinä ole mitään pahaa tai väheksyttävää. Kuvailemasi asia tulee henkilöllä esiin tavalla, josta kerroit. 

Laumautumisen ja siihen liittyvän hyväksytyksi tulemisen tarpeen tiedostaminen on kuitenkin hyvin tärkeää, koska sitä käytetään myös pyrkimykseen manipuloida meitä, vetoamalla siihen kuinka suuri osa ihmisistä toimii niin ja niin tai tykkää jostakin. Sekä valtaa pitävät että markkinoijat käyttävät tätä hyväksi. Sen vuoksi myös usein vaikuttaa, että enemmistö on samaa mieltä jostakin asiasta, kun sitä heiltä kysytään, vaikka he todellisuudessa ajattelisivat toisin. 

On totta, että kun on itsessään tiedostanut tuon piirteen, että identiteetti ja persoona vaihtuu kielen mukaan, on aika immuuni muiden myyntipyrkimyksille, jotka perustuvat samanlaisuuden korostamiselle.

Vierailija
44/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ihmisen, joka on kielellisesti hyvin lahjakas, siis sanarikas ja osaa useampia kieliä.

Lähinnä oli hupaisaa, kun hän sujahti murteesta toiseen jutellessaan ihmisten kanssa itse sitä tajuamatta. Luultavasti sama olisi tapahtunut, jos toinen juttelija olisi puhunut ranskaa, saksaa, englantia...

Jos ihmisellä on hyvä rytmitaju, hän luultavasti nauttii murteista ja aksenteista. Ehkä siinä on myös ripaus huomiphakuisuutta, tai ainakin nautintoa omasta elävyydestä.

Vierailija
45/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarttuu murteet helposti.

Vierailija
46/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa meistä, ehkä 80-90% on "laumaeläimiä". Se tarkoittaa sitä, että haluamme kuulua joukkoon. Toimimme silloin tietoisesti ja etenkin tiedostamatta tavalla, jolla arvelemme miellyttävän muita ja tulevamme hyväksytyksi. Se on ihan normaalia, eikä siinä ole mitään pahaa tai väheksyttävää. Kuvailemasi asia tulee henkilöllä esiin tavalla, josta kerroit. 

Laumautumisen ja siihen liittyvän hyväksytyksi tulemisen tarpeen tiedostaminen on kuitenkin hyvin tärkeää, koska sitä käytetään myös pyrkimykseen manipuloida meitä, vetoamalla siihen kuinka suuri osa ihmisistä toimii niin ja niin tai tykkää jostakin. Sekä valtaa pitävät että markkinoijat käyttävät tätä hyväksi. Sen vuoksi myös usein vaikuttaa, että enemmistö on samaa mieltä jostakin asiasta, kun sitä heiltä kysytään, vaikka he todellisuudessa ajattelisivat toisin. 

eli ovat epäaitoja,esittävät muuta kuin ovat. Miehet varsinkin omassa porukassaan tekevät tätä. Ovat samaa mieltä joka asiasta vaikka tietävät että toinen on väärässä tai eivät pidä jostain ajatuksesta. Haluavat tuntea kuuluvansa porukkaan niin ei uskalleta sanoa eriävää mielipidettä. Henkistä homoutta tuollainen on.

Vierailija
47/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellainen muuntuva ihminen ole se kaikista luotettavin. Eikä varmaan toinenkaan ääripää, kuten jo todettiin. Muuttuva on valmis näyttelemään, ehkä jopa tietoisesti ja on manipulointipyrkimystä (ihan suotavaa mm. maksullisille ja muille asiakaspalvelutehtävissä oleville) ja siitä toisesta ei ehkä heti arvaa, kun on niin mauton ja hajuton.

Vierailija
48/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että sitä huomaamatta matkii toista. Kyllä se opetella täytyy.

Mä matkin AINA puhekumppanin tyyliä puhua, sanastoa, eleitä, kaikkea. Isäni on samanlainen matkija. Oikeasti tämä on jopa todella ärsyttävää omasta mielestäni. Ei siis kun joku muu tekee vaan kun itse teen. Tämä tulee nimittäin ihan luonnostaan enkä voi sille mitään. Olen paljon enemmän aivan oma itseni kirjallisesti, ei minulta persoonaa puutu.

Vierailija
49/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli ovat epäaitoja,esittävät muuta kuin ovat. Miehet varsinkin omassa porukassaan tekevät tätä. Ovat samaa mieltä joka asiasta vaikka tietävät että toinen on väärässä tai eivät pidä jostain ajatuksesta. Haluavat tuntea kuuluvansa porukkaan niin ei uskalleta sanoa eriävää mielipidettä. Henkistä homoutta tuollainen on.

Olen aina ajatellut olevani täysin hetero nainen, mutta tuon määritelmän mukaan (mikäli soveltuu myös naisiin) saatan minäkin olla "henkisesti homo", kun olen joskus aika sovintohaluinen! 😅

Vierailija
50/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkitteko koskaan ex:n kumppania, kun puhutte exän kanssa, jotra saisitte sympatiapisteitä?

Vierailija
51/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kaikki tiedostamatonta hyväksynnän kerjäämistä.

Vierailija
52/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin eri mieltä.

Tämä on yleistä ja tapahtuu huomaamatta, ikäänkuin puhetyyli tarttuu henkilöstä toiseen.

Huomaan itse sen pääkaupunkiseudulla asuvana, kun käyn synnyinkotokunnallani kainuussa, tapaan ikätovereitani niin he lopettavat kainuunmurteen ja siirtyvät puhumaan ns yleiskieltä/kirkakieltä jota minäkin puhun. Eikä se ole opeteltua eikä noista kukaan ole ns mielistelijätyyppi joka haluaisi samaistua puhetyyliini.

Vierailija
53/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkitteko koskaan ex:n kumppania, kun puhutte exän kanssa, jotra saisitte sympatiapisteitä?

Tyyliin "ole minulle lempeä, kas kun muistutan nykyistä rakastasi!" 😇🐙

Vierailija
54/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä matkin AINA puhekumppanin tyyliä puhua, sanastoa, eleitä, kaikkea. Isäni on samanlainen matkija. Oikeasti tämä on jopa todella ärsyttävää omasta mielestäni. Ei siis kun joku muu tekee vaan kun itse teen. Tämä tulee nimittäin ihan luonnostaan enkä voi sille mitään. Olen paljon enemmän aivan oma itseni kirjallisesti, ei minulta persoonaa puutu.

Sama. Lisäksi minua joskus ärsyttää ihmiset, jotka eivät osaa yhtään ottaa vastapuolta huomioon, vaan vetävät sillä yhdellä puhetavalla kaikissa ympyröissä. Eivät vaivaudu opettelemaan vieraita kieliä oikealla aksentilla, vaan itsestäni joskus tuntuu, että nämä oman elämänsä ollirehnit ihan tahallaan puhuvat kaikki kielet samalla ralliaksentilla, millä vetävät suomenkin. Ja nämä tyypit ovat melkein aina miehiä.

Vierailija
55/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyliin "ole minulle lempeä, kas kun muistutan nykyistä rakastasi!" 😇🐙

Siis manipulointia!

Jotkut naiset sössöttää/kimittää lapsen äänellä... uppoaa ehkä "lapsirakkaisiin" miehiin.

Vierailija
56/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset matkii, toisia matkitaan. Ei se välttämättä hyväksynnän kerjäämistä sinänsä ole, mutta vähän sama kuin että suurin osa ihmisistä on luonnostaan seuraajia ja vain harva johtajia.

Vierailija
57/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkitteko koskaan ex:n kumppania, kun puhutte exän kanssa, jotta saisitte sympatiapisteitä?

Voi kokeilla matkia myös kohteen muita rakkaita, esim. naurahtaa kuten heidän lapsensa...

PURE TWISTED... 😈

Vierailija
58/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset matkii, toisia matkitaan. Ei se välttämättä hyväksynnän kerjäämistä sinänsä ole, mutta vähän sama kuin että suurin osa ihmisistä on luonnostaan seuraajia ja vain harva johtajia.

Mutta kokeeko seuraaja tarvetta itsetehostukseen lainatuin keinoin, jotta kelpaisi paremmin, eli...

Vierailija
59/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ajatellut olevani täysin hetero nainen, mutta tuon määritelmän mukaan (mikäli soveltuu myös naisiin) saatan minäkin olla "henkisesti homo", kun olen joskus aika sovintohaluinen! 😅

et ihan ymmärtänyt oikein.

Vierailija
60/96 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet, jos toisella on hyvin erilaiset mielipiteet kuin sinulla? Esim. voimakas näkemys poliittisista asioista, ja olet eri mieltä tai et ymmärrä, miksi hän jaksaa pitää sitä tärkeänä.