Saat vieraisilla eteesi maksaa. Mitä teet?
Olen aika kaikkiruokainen, mutta tämä olisi ongelma. Saisin syötyä ehkä yhden haarukallisen, senkin vain vaivoin. Maksa on minusta kauheaa.
Entä te?
Kommentit (51)
Jos on hyvin valmistettu, esim. maksakastike, niin vetelisin innolla naamaani.
Vierailija kirjoitti:
Totean lakonisella äänelllä: "Mä en syö paskaa" ja sysään lautasne sivuun.
Olet viisivuotiaan tasolla henkisesti.
Ilmoittaisin että nyt on tullut minulle jonkun toisen annos. Itse olen vegaani, enkä syö siis eläinkunnan tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Totean lakonisella äänelllä: "Mä en syö paskaa" ja sysään lautasne sivuun.
Luit väärin, aloituksessa kysyttiin, että mitä teet kun saat vieraisilla eteesi MAKSAA, ei paskaa.
Ihastelisin, kun saan niin harvinaista herkkua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söisin tietenkin. Maksa on herkullista.
Tämä. Saattaisin vielä kehua vuolaasti, että joku vielä nykyaikana syö maksaa. Ei ollut omaa suurinta herkkua lapsena, eikä ole vieläkään, mutta oikein valmistettuna oikein hyvää. Maksalaatikko ja maksamakkara, nomnom. Ja itse asiassa oikein hyvin valmistettu maksapihvi on myös todella hyvää. Huonosti valmistettu, kalvoinen ja rutikuiva maksapala, ei oikeastaan.
Suurin osa niistä ihmisistä, jotka ei siitä tykkää, on sellaisia, jotka eivät ole oppineet sitä syömään, kun ei ole koskaan tarjottu. Sama homma näiden sieniä vihaavien ihmisten kanssa, jotka vihaavat sieniä vaikka eivät ole niitä syöneet. Miten voit vihata jotain, mitä et ole syönyt?
Samalla logiikalla lapset totutetaan jo lapsena eri makuihin, koska aina alussa ne vieraat maut tuntuu omituisilta ja sellaisilta, ettei välttämättä haluaisi syödä. Yleensä niihin tottuu ja sitten jos ei kolmenkaan yrityksen (huom. eri tavoin valmistettuna!) maistu hyvälle, voi sitten todeta, ettei oikeasti tykkää. Ja kohteliaisuussyistä niitäkin ruokia, mistä ei niin välitä, voi vieraisilla edes maistaa, pois lukien allergiset, vegaanit sun muut vastaavat.
Täytyy olla aika päällepäsmäri, jos jotain aikuista ihmistä häiritsee jos joku ei tykkää sienistä. Yleensähän aikuisella kyllä on kyse siitä, että on maistanut ja todennut, että ei tykkää. Hieman naurettavalta ja pakkomielteiseltä vaikutti tuo ohjeesi, että kyllä nyt monella eri tavoin maustettuna pitää koittaa ja sitten vasta saa todeta että ei tykkää.
Enemmän ihmettelisin jonkun tai tavallisen ruuan vierastamista kuten peruna tai pasta. Saa olla syömättä enkä loukkaannu, mutta saatan hymähtää että ai jaa, siinä jää yksi perusruoka-aine pois.
En ole oikein maksan "ystävä", mutta söisin kyllä.
Jos minun eteeni tuodaan ruoka, jota en kertakaikkiaan voisi syödä, jättäisin syömättä. Kaupan tietynmerkkinen maksalaatikko on hyvää, mutta muiden maksaruokien syömisestä on paljon aikaa enkä niistä juurikaan pitänyt. Inhokkiruokienkin yhteydessä lienee tarjolla muita lisukkeita, joten pyrkisin syömään niitä sitten enemmän.
Kysyn nykyään aina etukäteen vierailtani, onko ruokia, juomia tai mausteita, joita eivät voi syödä. Nämä siis vieraita, jotka käy harvakseltaan, eivät edes vuosittain. Väliaikoina on voinut ruokavalio muuttua.
Mielelläni otan toiveet huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin etten voi syödä, voin pahoin jo hajusta. Pahoittelisin ja vetäytyisin isäntäväen parvekkeelle hengittämään raitista ilmaa.
Ihme nössöä porukkaa täällä. On taidettu vetää vain einespitsaa lapsuudenkodissa.
Hyvää on maksa. Tykkään muistakin verisistä ruoista. Paljon rautaa vielä kaupan päälle-
Riippuu mistä muodossa. Oikein valmistettuna hyvää, raakana kelpaa ehkä sille ketjussa pidetylle rekikoiralle.
Sanon: "katsokaa, haikara" ja sipaisen soosit aina mukana kulkevaan tubbarware-pönikkään.
Kysyn käykö MobilePay vai pitääkö maksaa käteisellä
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin etten voi syödä, voin pahoin jo hajusta. Pahoittelisin ja vetäytyisin isäntäväen parvekkeelle hengittämään raitista ilmaa.
Mun olisi pakko varmaan toimia samoin, saan oksennusrefleksin jo hajusta.
Mun brittianoppi (joka ei pidä musta) tarjoaa usein munuaispiirasta kun ollaan anoppilassa... tietää mun inhoavan sitä. Alkuaikoina yritin oksennusta pidätellen närppiä sitä kohteliaasti lautaselta, nykyään dumppaan sen kursailematta miehen lautaselle ja syön pelkät ylikypsät kasvikset ja otan vierailuille omat snacksit mukaan joita sitten jossain vaiheessa vetäydyn kylmään vierashuoneeseen peiton alle nauttimaan.
Tilaan ravintolassa maksaa, jos sitä on tarjolla. Harvemmin on ikävä kyllä. Maksa on herkkua. Munuaiset ei oikein nappaa, lapsena niitä syötiin. Jäi mieleen ,että haisivat aivan virtsalle.
Kohteliaana saisin alas yhden annoksen vaikkei maksa uppoa muuten.
Pääsen helpolla kun sanon kaikille en syö ,sikaa, nautaa, en karjataloutta!
Normaali ihminen tietää että maksa ruokana jakaa mielipiteitä ja laittaisi tarjolle myös toisen vaihtoehdon.
Jos tosiaan pelkkää maksaa olisi tarjolla niin kieltäytyisin kohteliaasti.
Pakkohan se olis syödä joka tapauksessa, mutta mä en oo ikinä maistanut kuin jauhemaksapihvejä, ne on ainakin olleet ihan ok, joten olishan se ihan mielenkiintoista maistaa.