Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten auttaa autistista siskoa ihmissuhteiden kanssa?

Vierailija
07.11.2022 |

En nyt tiedä onko tämä hyvä paikka tälle aloitukselle, olisin halunnut laittaa Redditiin mutta sinne ei voi postata anonyymisti enkä tiedä oikein muita keskustelupalstoja.

Eli minulla on siis sisko joka on 29-vuotias mutta on suoraan sanottuna ihan pihalla sosiaalisissa suhteissa. Hän on suhteellisen normaalin näköinen ja oloinen, mutta kun avaa suunsa niin hänestä huomaa kyllä heti että ei ole aivan normaali.

Hänellä on työpaikka ja asiat ovat siinä pisteessä että itkee melkein päivittäin kun hänen työkaverinsa vihaavat häntä. :(

On todella hyväsydäminen ihminen ja aina ystävällinen kaikille, mutta ei jotenkin osaa filteröidä itseään ollenkaan. Selvittää kaikki asiansa aivan kaikille ja yrittää aina samaistua muiden kertomuksiin. Esim. Jos työkaveri valittaa jostain työasiasta, hänkin alkaa valittamaan samanlaisesta asiasta koska ajattelee toisen kaipaavan vertaistukea. Tämän johdosta muilla on tosi negatiivinen ja epäammattimainen kuva hänestä.

Sisko siis tiedostaa asiat mitä tekee väärin mutta ei osaa muuttaa käytöstään. On myös todella huono selittämään asioita jos on hermostunut ja puhe menee sellaiseksi "siis tiedättehän te... Se juttu... Siis tää x asia... "

Lisäksi hänellä on tapana unohdella sanoja ja änkyttää hermostuneena.

Ei osaa myöskään arvoida sitä milloin on hänen vuoronsa puhua, puhuu toisten päälle tai sitten vaihtoehtoisesti on aivan hiljaa.

Hänellä kestää myös todella kauan avautua ihmisille, on vähän sellainen kylmä ja etäinen vieraiden seurassa.

Surettaa. Juuri äsken totesi että olisi niin kiva jos olisi kavereita joiden kanssa katsoa elokuvia ja viettää aikaa. :( Mitenhän voisin auttaa siskoa? On liian vanha kunnan järjestämiin juttuihin eikä ole tarpeeksi autistinen mihinkään kehitysvammaisten toimintaan.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

29-vuotiaan pitää jo itse osata. Jos ei tuohon ikään mennessä ole oppinut niin valitettavasti yksin joutuu olemaan.

Vierailija
2/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vertaistukiryhmiä Aspergereille? Noi autismiryhmät on hankalia kun siellä tuppaa olemaan enemmän sellaista porukkaa joilla om haasteita ihan perusasioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi auttaa mitenkään, luultavasti vain ärsytät häntä jos yrität. Hänen täytyy itse hakea apua esim. terapiasta, jos hän sitä tuntee kaipaavansa. 

Mutta eihän tuohon aina mitään ratkaisua ole. Itse olen vähän samanlainen, ihmiset ei ole minusta koskaan pitäneet ja oli se nuorena tuskallista, kun muut meni ja teki, juhli, oli poikakavereita, minä vaan luin kirjoja yksin kotona. Aina kun yritin mennä ihmisten pariin, tuli torjunta, koska olen "omituinen". Minä lopulta vain hyväksyin että olen erilainen eikä minusta pidetä, otin koiran, aloin rakentaa elämääni tekemistä kuten harrastuksia ja matkoja yksin, enkä enää ollut lopulta ollenkaan onneton.

Vierailija
4/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

29-vuotiaan pitää jo itse osata. Jos ei tuohon ikään mennessä ole oppinut niin valitettavasti yksin joutuu olemaan.

Missä empatia ? Tämä maailma on just sellainen kuin me siitä tehdään

Vierailija
5/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon nyt tämän mahdollisimman nätisti mutta siskosi pitää nyt jättää työkaverit rauhaan. Lopettaa valituksen ja ei ole heidän kanssaan missään muussa kontaktissa kuin työasioissa.

Kavereita sitten vapaa-ajalta. Kai niitä nykyään on kurssejakin siitä miten ihmisten kanssa ollaan, perus käytöstapoja?

29-vuotias on jo sen ikäinen että uusia kavereita on varmaan vähän mahdoton saada. Onko henkisesti lapsellinen? Kuulostaa parikymppisen käytökseltä mutta en usko että parikymppiset hänen ikäisensä kanssa haluavat pyöriä. Olisiko muita ihmisiä samalla diagnoosilla?

Vierailija
6/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yogan avulla voi saada kivan miehen joka sitten tukee

Salille pyllisteleen ja kysymään neuvoja "söpöiltä" miehiltä

Siitä se sitten lähtee, kun usein käy

kyllä ne neuvoo ja meet aluksi itse mukaan

Saa miehen sieltä

Sisko ei ole oikein koskaan ollut kiinnostunut miehistä (tai naisista). Haluaisi platonisia ystäviä. Varmaan vitsailette nyt, mutta tiedoksi nyt kaikille muillekin.

AP

Vierailija
7/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa miehen sieltä

Sisko ei ole oikein koskaan ollut kiinnostunut miehistä (tai naisista). Haluaisi platonisia ystäviä. Varmaan vitsailette nyt, mutta tiedoksi nyt kaikille muillekin.

AP

Siskosi on kaappilesbo. Voi löytyä elämälle tarkoitus jos tämän ymmärtää.

Kukaan ei ole sellainen ettei seksuaalinen puoli kiinnostaisi. Veikkaan että ongelma on tässä.

Vierailija
8/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vieläkin tuollainen, vaikka yli viidenkymmenen. Paitsi etten itke, kun en tule työkavereiden kanssa toimeen. Kyse ei ole siitä, että sinä järjestäisit asian tai että siskosi yrittäisi muuttua, vaan siitä, että kun oikeanlainen ihminen tulee vastaan, asiat luonnistuvat. Olen ystävystynyt parhaiten itseäni nuorempien kanssa, koska minulla on runsaasti kirjaviisautta. Eli olen sellainen auttava puhelin tai Leelian lepotuoli. Joskus tuntuu vähän oudolta, kun muut tekevät hyvien ystävien kanssa vaikka mitä, ja minä vain nökötän kotona tietokoneella. Mutta ennemmin ei ystäviä kuin valehtelevia normi-ihmisiä lähipiirissä.

Vierailija
9/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa suhteellisen normaalin näköinen ja oloinen? Onko siskosi ulkonäöltään jotenkin poikkeava?

Jos on lihava ja ruma niin ratkaisu löytyy salilta, meikkikaupasta ja kampaajalta. Näin autat häntä parhaiten.

Nätit naiset eivät ole yksinäisiä. Siskon ulkonäkö on se ongelma. Jos nätti nainen käyttäytyy noin hän on vain söpö ja hassu.

Vierailija
10/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa suhteellisen normaalin näköinen ja oloinen? Onko siskosi ulkonäöltään jotenkin poikkeava?

Jos on lihava ja ruma niin ratkaisu löytyy salilta, meikkikaupasta ja kampaajalta. Näin autat häntä parhaiten.

Nätit naiset eivät ole yksinäisiä. Siskon ulkonäkö on se ongelma. Jos nätti nainen käyttäytyy noin hän on vain söpö ja hassu.

Tämä. Surullista mutta vastaus on tässä.

Vierailija
11/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kun kertoo töissä suoraan että moi, mä olen autisti .

Ja lopettaa neurotyypillisten vaatimuksiin mukautuminen.

Kyllä hän löytää ystäviä autistinakin, kun on rohkeasti oma itsensä.

Nentit saa ihmetellä keskenään, jos ei aivokapasiteettia riitä neurokirjon ymmärtämiseen. Oman kokemuksen mukaan ei riitä, vaikka miten kerrot ja selität nii jaksavat ihmetellä samoja asioita jos ei päivittäin niin viikottain.

Vierailija
12/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on ylipainoinen... Sairastui pahasti noin viisi vuotta sitten ja lihoi todella paljon. :( Nuorempana hänellä oli paljon ystäviä mutta menetti kaikki sairastuttuaan.

Mun mielestä hän on kyllä tosi nätti, mutta ylipainoa löytyy runsaasti.

Ap

Vierailija
13/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Ohjaa hänet terapiaan, jossa opetellaan tuon vamman kanssa elämään.

Vierailija
14/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on ylipainoinen... Sairastui pahasti noin viisi vuotta sitten ja lihoi todella paljon. :( Nuorempana hänellä oli paljon ystäviä mutta menetti kaikki sairastuttuaan.

Mun mielestä hän on kyllä tosi nätti, mutta ylipainoa löytyy runsaasti.

Ap

Salille siis. Ylipaino ei ole koskaan kaunista.

Vierailija
15/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaa hänet salille.

Vierailija
16/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole empaattinen kuuntelija ja joku muukin voi kuunnella. Sano ettei puhu töissä kaikkea tai ihan kaikille, osa on vihamielisiä siis. Joku muu työpaikka voisi olla joskus parempi, jossa on rennompi ilmapiiri tai pienempi yritys jossa ymmärretään. Kaikille ei edes sovi työpaikat, koska vaatimustaso on koventunut mahdottomaksi. Ei ole hyvä jos joutuu itkemään koko ajan. On muitakin erilaisia ja löytyy uusia tuttuja vielä, onko kiinnostuksia jotka voisivat yhdistää tai messut. Tuskin on ainoa joka tekee asiat vähän erilailla. Mitä hän tykkäisi lemmikistä esim. kissa tai koira?

Vierailija
17/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös muutenkin kaikki naiset ole jotenkin lievästi autistisia?

Vierailija
18/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaitoiselta nepsyvalmentajalta voisi saada apua tuohon oman käytöksen sopeuttamiseen ja muiden ihmisten tulkitsemiseen. Googleta siskosi kotiseudun neuropsykiatriset valmentajat, niin näet vähän, millaisia tyyppejä alueella on. Valmentajan valitsemisessa kannattaa olla huolellinen, koska yhteensopimattomat henkilökemiat ja siskosi tilanteeseen huonosti soveltuva lähestymistapa voivat vain pahentaa asioita.

Eivät kaikki parikymppiset ole niin ennakkoluuloisia iän suhteen, etteivätkö voisi kaverustua myös lähemmäs kolmekymppisen kanssa. Isommaksi ongelmaksi saattaa muodostua siskosi poikkeava vuorovaikutus suhteessa muuhun ympäristöön. Varsinkin omien asioiden filtteröimätön vuodattaminen jokaiselle, päälle puhuminen, valittamiseen vastaaminen vastavalittamisella jne. ovat asioita, jotka helposti alkavat kiusaannuttaa ja ärsyttää etenkin nuoria. Kehittymättömimmät saattavat alkaa kiusata näin käyttäytyvää ihmistä, joko tietoisesti tai tiedostamattaan. Asperger-vertaistukiryhmä voisi toimia siskollesi, koska hän on muuten ilmeisen toimintakykyinen ja haasteet ovat sosiaalisen kanssakäymisen puolella.

Tiedätkö, ollaanko siskosi työpaikalla tietoisia siitä, että hän on autismin kirjolla? Joskus asiasta kertominen voi auttaa työkavereita ymmärtämään autistista työkaveria paremmin mutta toisinaan voi käydä juuri päinvastoin. Autismia aletaan pitää oikeutuksena työkaverin syrjimiselle, kyykyttämiselle ja holhoamiselle. Hankala tietää, miten käy, varsinkin, jos et ole kovin hyvin selvillä siskon työyhteisön ryhmädynamiikasta.

Hienoa, että mietit, miten voisit siskoasi auttaa. Kaikkea hyvää jatkoon!

Vierailija
19/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa jonkinlaisia käytöstapakouluja, itse haluaisin sellaiseen. Mulla myös joitakin samankaltaisia autistisia piirteitä kuin siskollasi, en tosin juuri huutele asioitani vaan olen todella sulkeutunut.

Jos olisi edes jotkut raamit ja ohjeet joiden sisällä toimia ihmisten keskuudessa, se voisi helpottaa.

Nyt ne ovat jotenkin jokaisen omalla vastuulla oppia, varsinkin jos omat vanhemmat eivät ole opettaneet käytöstapoja erityisen hyvin.

Vierailija
20/52 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa miehen sieltä

AP

Vai suojeleeko hän itseään periaatteella "happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista".