Mikä tämä juttu oikein on, ettei joulua voi viettää ydinperheenä?
Kun olin lapsi, ei todellakaan ajettu mummolaan jouluksi. Oltiin omalla porukalla jouluna, myös kavereilla oli näin.
Tämä uusi ahdistava tapa sopii vain, jos maaseudulla on tyyliin joku kartano, jonne voi majoittua jopa parikymmentä henkeä ilman ongelmaa. Muuten on vain ahdasta, stressaavaa ja kireää. USA:stako tämä tapa on vai mistä? Ei sovi Suomen oloihin.
Kommentit (232)
Kun olin lapsi, me käytiin aattona mummolla syömässä ja mentiin mun isosiskon luokse yöksi. Nykyään mun vanhemmat ja sisko perheineen ja miehen vanhemmat tulee meille ja ovat aatosta tapaniin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas lapsuudessa aina mentiin koko suvulla sinne mummolaan jouluksi, iso maatalo jonne saliin mahtui kaikki 10 tenavaa lattialle riviin siskonpetiin.
Sinulta meni aloituksen pointti ohi.
Ap sanoi, ettei sukukokoontumiset toimi pienissä tiloissa.
Teillä on ollut mummolassa TILAA olla, koska maalaistalo voi olla vaikka kyläkoulun kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas lapsuudessa aina mentiin koko suvulla sinne mummolaan jouluksi, iso maatalo jonne saliin mahtui kaikki 10 tenavaa lattialle riviin siskonpetiin.
Painajaismaista. Itse tarvitsin jo lapsena oman tilan nukkua ja rauhoittua. Mieluummin olisin voinut nukkua vaikka saunassa kuin noin.
Meillä oli ensin lapsuudessa 80-luvulla sukujouluja, sitten vanhemmat varmaan kyllästyivät ajelemaan sukulaisiin, yöpymään ahtaasti ja oltiin perheen kesken monta joulua.
Omat lapseni ovat viettäneet vain sukujouluja, kun kaikki asuvat pääkaupunkiseudulla. On helppoa juhlia yhdessä aattoa, jakaa ruuanlaittovastuuta ja yöksi pääsee omaan sänkyyn. Usein ollaan oltu siellä missä on pienimmät lapset, rennompaa ja lapset pääsevät nukkumaan ajallaan. Muut ovat sitten hoitaneet ruuat pääasiassa.
Se mikään uusi tapa ole, pikemminkin päinvastoin. Nykyään harvinaisempaa, ennen taas oli tosi yleistä että suku kerääntyi jouluna yhteen. Vuorojouluin kummankin suvun kesken, tai kutsuttiin molempien sukua jolunviettoon jos itse isännöitiin. Aika raskasta, varsinkin naisille jotka yleensä olivat koko ruljanssista vastuussa... Onneksi joulu on kerran vuodessa vaan, kuultu useammankin emännän suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulunakin pitäisi tehdä kaikki niin kuin arkena, eli jokainen vain oman perheensä parissa? Tottakai ihmiset ovat vapaita tekemään niin, jos välttämättä haluavat. Useimmille joulu on kuitenkin perhejuhla, jota on mukava viettää omien rakkaiden seurassa.
Omien rakkaiden? Anoppi vai oma äiti 😌
Jouluna on kolme pyhää, joten kyllä sinä aikana ehtii tavata sekä äitiä että anoppia ja vaikka mummojakin. Sinulle se voi tulla yllätyksenä, mutta on olemassa sellaisia ihmisiä jotka ovat hyvissä väleissä anoppinsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulunakin pitäisi tehdä kaikki niin kuin arkena, eli jokainen vain oman perheensä parissa? Tottakai ihmiset ovat vapaita tekemään niin, jos välttämättä haluavat. Useimmille joulu on kuitenkin perhejuhla, jota on mukava viettää omien rakkaiden seurassa.
Jouluna on kolme pyhää, joten kyllä sinä aikana ehtii tavata sekä äitiä että anoppia ja vaikka mummojakin. Sinulle se voi tulla yllätyksenä, mutta on olemassa sellaisia ihmisiä jotka ovat hyvissä väleissä anoppinsa kanssa.
Kaikki ei vain asu samassa tuppukylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki mutta harvinaista sekin on että jokainen asuisi aivan eri ääripäässä maata.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä, että itsekin kun olin lapsi 80- ja 90-luvuilla, ei suurin osa viettänyt mitään isoja sukujouluja, vaan jokainen oli vaan sen oman perheensä kanssa, en toki tiedä oliko asia oikeasti niin, vai muistanko väärin.
Perheeni asui kerrostalossa jossa tusumme muita samanikäisiä lapsiperheitä 70 - 80 - luvulla. Olimme maalta muutraneita kaikki.
Ei kukaan matkustanut parine lapsineen minnekään , ei lähemmä eikä kainuuseen.
Miehet olivat joulupukkeina tutuissa. Joulupäivänä voitiin jonkun perheen kanssa kahvitella ja lapset leikkivät.
Itse kävimme joskus joulun aikaan vanhemmillamme jotka asuivat lähempänä.
Lahjoja ei vaihdettu, vietiin ehkä kukka ja kahvia. Vanhemmillani oli lapsenlapsia monta, kohtuutonta olisi heiltä ollut odottaa. Ei kellekään tai kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki mutta harvinaista sekin on että jokainen asuisi aivan eri ääripäässä maata.
No ei ole. Mun appivanhemmat asuu Itä-Suomessa, anopin suku Pohjois-Pohjanmaalla, me Helsingissä ja mun suku Varsinais-Suomessa.
No kyllä 70- ja 80-luvuilla oli tapana kaahata mummulasta toiseen jouluna. Ja 90-luvulla. Ja 2000-luvun alussa ja 2010-luvulla. Ei ole mikään Amerikasta kopioitu juttu, enemmän suku- ja perhekohtainen tapa. Ja rasittava tapa.
Minä taas en ymmärrä, että perhe pitää rajata niin tiukasti ydinperheeseen. En ihmettele, jos on yksinäisiä jouluja, kun edes isovanhemmat tai muut yhtä läheiset ei mahdu yhdessä joulua viettämään edes yhdeksi illaksi. Minulle perhe on muutakin kuin ydinperhe, se on kaikki rakkaat, läheiset ihmiset.
Viettäkää vaan joulua miten haluatte, mutta miettikää, jääkö samalla joku läheinen tahtomattaan ihan yksin.
On tullut ihmisistä itsekkäitä oman edun tavoittelijoita.
Siellä mistä minä tulen ymmärretään, että vanhemmat ja isovanhemmat aikoinaan järjestivät asiat niin että lasten olisi hyvä (vaikkei se aina niin ruusuista olisikaan) ja nyt on minun vuoroni järjestää asiat niin että heillä on hyvä.
Siellä mistä minä tulen kunnioitetaan sekä vanhempia että lapsia ja ymmärretään miten sukupolvet opettavat toisiaan.
Siellä mistä minä tulen, ymmärretään että elämänpiiri kapenee ja jaksaminen vähenee sitä mukaa kun ikää tulee. Silloin lohduttaa nuoremman polven ilon seuraaminen.
Minä muistan, kun meitä oli parikymmentä ihmistä mummon 3 makuuhuoneen asunnossa (jossa asuu myös enoni). Ei ollut mikään iso paikka, mutta kyllä kaikki sinne mahduttiin. Lapset nukku takkahuoneessa ja olohuoneessa patjoilla. Oli mukavaa.
Kyllä tuollainen ahtaalla olo on aina ollut osana suomalaista Joulua. Paitsi ehkä sellaisissa perheissä, jossa ei läheisiä välejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle miehen vanhemmat ja siskot ole mitään rakkaita.
Meillä ollut mummolajoulut 70-luvulta. Omien lasten synnyttyä kierrätettiin niin että aatto vuorovuosina isovanhemmilla ja he vuorostaan tulivat meille. Nykyään vietämme jouluja myös ulkomailla sukulaissa ja he tulevat välillä meille. Joulun viettoomme liittyy välillä sinkkuystäviäkin joille muuten ei olisi paikkaa jouluna. Majoitus on välillä taidetta, mutta kyllä sitä saa sovitettua nurkkiin poikkeuksellisesti useammankin ihmisen. Kohtuullisen matkan päästä voi myös ottaa hotellihuoneen.
Koronan vuoksi olimme kaksi joulua nelistään ja se oli meille kaikille masentava kokemus kun puuttui tuttu hälinä.
Viettäköön jokainen niinkuin haluaa tuomitsematta toisia.
En voisi kuvitellakaan joulua vain oman perheen kesken! Aattoaamuna nähdään toisen suku mummon joulupuurolla ja illaksi joulupöytään toisen suvun luo.
Joka toinen joulu on kamala, kun ollaan miehen porukoilla, joka toinen joulu on ihana, kun ollaan vanhemmillani.
Aika harvalle se puolison perhe on hirveän rakas ja läheinen. Ei mulle ainakaan. Mutta tietysti pitää mennä vuorotellen kummankin vanhempien luo. Aika monilla on niin, että suku on naisen suku. Mä en ikinä kehtaisi toimia niin, että olisin parisuhteeni päähenkilö.
Minä taas olen ajatellut että meidän perhe on ns. radikaali, kun me vietetään joulua pelkästään ydinperheenä. Puolison lapsuudessa jouluina oltiin aina jonkun luona (joko siis miehen äidin vanhempien luona, miehen tädin luona tai sitten muut tulivat miehen kotiin) ja minunkin lapsuudessa oli yleistä, että kokoonnuttiin jonkun luokse. Joskus oli mun molemmat isovanhemmat kylässä meillä ja tädit ja eno ja serkut.