Mikä tämä juttu oikein on, ettei joulua voi viettää ydinperheenä?
Kun olin lapsi, ei todellakaan ajettu mummolaan jouluksi. Oltiin omalla porukalla jouluna, myös kavereilla oli näin.
Tämä uusi ahdistava tapa sopii vain, jos maaseudulla on tyyliin joku kartano, jonne voi majoittua jopa parikymmentä henkeä ilman ongelmaa. Muuten on vain ahdasta, stressaavaa ja kireää. USA:stako tämä tapa on vai mistä? Ei sovi Suomen oloihin.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Tapoja on erilaisia. Meillä oli sukujoulu jo ysärillä ja se oli meistä lapsista ihan parasta kun sai leikkiä serkkujen kanssa. Olisi mennyt joulu pilalle jos olisi joutunut olemaan vanhempien kanssa kotona kun olin tottunut sukujouluihin. Pääsisipä taas aikuisena tuohon lapsuuden joulufiilikseen, ei tunnu enää samalta. Äiti ja tädit alkoivat meillä laittamaan omaa joulua kotiin vasta kun tuli lapsen lapsia.
Toki meillä ei ollut pitkiä välimatkoja joten ei tarvinnut joulua autossa viettää.
Lapsen lapsia?
Voi hyvänen aika!
Meillä oli "aina" jouluna isovanhemmat kylässä silloin, kun olin lapsi. Tai toisen puolen isovanhemmat asui meidän kanssa samassa talossa, mutta ne toisetkin tuli yleensä aatoksi kylään.
Meillä on onni asua lähellä suurinta osaa laajennetun perheen jäsenistä, niin on luotu sellainen perinne, että ollaan aatto kotona (ei tavaran roudaamista!), joulupäivänä syödään vuorovuosin kunkin perheen luona puolison perheen kanssa ja tapani vietetään mun perheen kanssa yleensä nyyttärihenkisesti. Mielestäni jotakuinkin täydellinen järjestely.
Menneinä aikoina muuttoliike ei ollut niin laajaa, useimmat jäivät asumaan kotipitäjään tai korkeintaan naapuripitäjään.
Äitini säästösyistä pakkotti perheensä vanhempien nurkkiin että vanhemmat saivat koko joulun maksaa. En tykännyt niistä sisaruksista jotka myös änkesivät sinne syömään, ne usein olivat ilkeitä. Eivät ne joulut mitään kivoja olleet.
Lapsuuden kotoa kun pääsin pois niin en ole muualla joulua viettänyt muuta kuin omassa kodissa.
Miksi joulua pitäisi edes viettää, koko juhla on yhtä stressiä? Siivoaminen, kokkaaminen, lahjojen hankinta... Sitten saapuu se "ydinperhe", joku aina ottaa liikaa ja alkaa se jokavuotinen välien selvittely.
F*ck Joulu! Mä lähden perheeni kanssa etelään.
Vierailija kirjoitti:
Milloin ahtaa ydinperheen sisään vangitsemista tuli tapa? Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori ja minulla on aina ollut suku ympärilläni niin jouluna, juhannuksena, jne...
Minä huomasin vasta teininä, että joulut oltiin vain äidin suvun kanssa eli isän puolella oli aina meidän osalta "serkkuvajaus". Miltä mahtoi mummista tuntua se, että ainoan pojan perhe ei koskaan ollut jouluna hänen kanssaan.
Lapsuudessani ysärillä kaikki vietti sukujouluja ja se tässä mättääkin kun kaikki luulee että se on ok nykyäänkin.
Nykyään niitä mummoloita ja isomummoloita on niin paljon, että jos kaikki kiertää niin koko joulu menee autossa. Vuorotellen systeemiin ei suostuttu, vaan aina piti olla anoppilan aattovuoro. Joka vuosi. Niinpä lopetettiin juokseminen kokonaan ja ollaan vaan ydinperheen kesken kotona. Alkuun ilmoitin että meille saa kyllä tulla, mutta me ollaan autoilut nyt autoiltu että me pysytään kotona. Ketään ei kiinnostanut tulla meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Tulee vietettyä joulu autossa suhaten eri paikkojen väliä.
Menkää vain yhteen paikkaan. Siihen mikä on lähinnä.
Joka vuosi anoppilaan, kun se on lähinnä. Jee!
Mummi ja vaari tuli usein meille jouluksi ja me välillä heille. Välillä oltiin vain meidän kesken. Tietääkseni kaikkien kavereitteni perheissä toimittiin samoin. En ymmärrä mitä ongelmaa siinä on.
Me ollaan oltu kaikki joulut ydinperheenä, se on aivan ihanaa. Saa tehdä omat traditiot ja olla rauhassa. Itse tykkään hiljentyä aattoiltana ja lapset keskittyvät lahjoihinsa. Mies tykkää kokkailla monimutkaisia.
Anoppi sanoi että ei jaksa laittaa joulua ja haluaa olla kaksin miehensä kanssa. Samoin leski-isäni on uuden naisystänsä kanssa. Kaikki he ovat ok tyyppejä mutta ainahan se seurustelu on kuitenkin vähän pinnistelyä ainakin sille jonka omat vanhemmat eivät ole kyseessä.
Mummoa lukuunottamatta mun koko suku oli ja on juoppoja, hyi olkoon jos niiden kanssa olis joutunut joulua viettämään! Olis ollut ryyppäämistä ja tappelua. Me serkukset tosin tultiin hyvin toimeen keskenään, mutta me vietettiin sitten kesät mummulassa.
Miksi joulunakin pitäisi tehdä kaikki niin kuin arkena, eli jokainen vain oman perheensä parissa? Tottakai ihmiset ovat vapaita tekemään niin, jos välttämättä haluavat. Useimmille joulu on kuitenkin perhejuhla, jota on mukava viettää omien rakkaiden seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Tulee vietettyä joulu autossa suhaten eri paikkojen väliä.
Miksi ihmeessä teette niin, jos ette halua? Sanotte hyvissä ajoin, että tämän joulun vietätte kotona leväten. Ja sitten teette niin. Jos siitä sukulaiset suuttuu, niin antaa suuttua. Kyllä ne siitä tokenee.
Eiköhän sitä ole vietetty kautta historian niin omassa kotona kuin mummoloissa.
Meillä oli ja on tapana mennä isovanhemmille joulupuurolle ja kuuntelemaan samalla joulurauhanjulistusta. Samalla tuodaan ruokalahjat eli minä teen neljä haukiterriiniä, sisko neljä jälkiruokaa, veli neljä imellettyä paistovalmista perunalaatikkoa, vanhemmat rosollia ja metsäsienisalaattia kaikille.
Torttukahvin jälkeen kaikki menevät omiin koteihinsa. Miehen vanhemmat asuvat talven Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin ahtaa ydinperheen sisään vangitsemista tuli tapa? Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori ja minulla on aina ollut suku ympärilläni niin jouluna, juhannuksena, jne...
Mulla sama, aina oli mummola täynnä serkkuja vaikka oli ihan tavis kerrostaloasunto, ei mitään kartanoita eikä saleja.
Kun meillä on näin, niin kaikilla muillakin on niin ja varsinkin, jos kaverillakin on niin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulunakin pitäisi tehdä kaikki niin kuin arkena, eli jokainen vain oman perheensä parissa? Tottakai ihmiset ovat vapaita tekemään niin, jos välttämättä haluavat. Useimmille joulu on kuitenkin perhejuhla, jota on mukava viettää omien rakkaiden seurassa.
Omien rakkaiden? Anoppi vai oma äiti 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, aina oli mummola täynnä serkkuja vaikka oli ihan tavis kerrostaloasunto, ei mitään kartanoita eikä saleja.
Isänäiti vai äidinäiti?
Samanlainen joulu lapsuudessa 50-luvulla kuin ap:llakin. Ei vieraita eikä vierailuja. No tapaninpäivänä saatettiin käydä jossain sukulaisissa lähistöllä.