Liioitteletteko te tutuille jouluruokien määrää ja hintaa? Todella moni tekee niin.
Yhtenäkin jouluna ystäväni puhui ja puhui kinkun ostosta ja satuin menemään joulupäivänä sen luo käymään ja ottaessani jääkaapista kahvimaitoa näin siellä lähes loppuun syödyn pienen kinkkurullan!!En raaskinut sanoa, että tuoko on teidän käsitys joulukinkusta?
Kommentit (68)
En, miksi ihmeessä?
3 kilon kinkku ollut aina, maksaa jotain 30e. Mädit, lohet yms hinnat voi jokainen katsoa foodie.fi sivulta. Prismasta kun ostetaan
Kavereilla on 2x 8kg kinkku jouluna ja paljon kaikkea muutakin hyvää ylenmäärin. Kukin tyylillään, me syömme paljon vähemmän.
En todellakaan liioittele, enkä usko että tuttavanikaan, paitsi yhden tapauksen tiedän. Tuttu hehkutti ennen ja jälkeen joulun kaikenlaisia tarjonkeja ja upeaa kattausta teemaväreineen, koristeineen ja jouluastioineen. Myöhemmin vieraana olleelta kuulin, että ihan perusjutut oli tarjolla, ja pöydässä joululiina, siinä se. Eikä siinä mitään, niinhän se varmaan useimmilla on, mutta järjetön asia mielestäni valehdella.
Ei oo tarve sepittää. 3 ihmistä ei syö määrällisesti suuria määriä ja pöydässä on vähemmän mutta mieluisia ruokia jotka myös syödään.
En liioittele kun en muista, että kukaan olisi koskaan moista kysynyt. Enkä ole itse ikinä kysynyt keneltäkään, että paljonko he ruokaa hankkivat.
Meillä on joulupöydässä 10 aikuista ja 3 lasta. Pöytään tulee iso kinkku (n.10kg), imelletty peruna-, porkkana-, lanttu-, maksa-, makaroni- ja bataattilaatikot, itse savustettu sekä itse graavattu lohi, jotain silliä sekä maustesilakkaa, mäti + lisukkeet, livekala (juu, osa tykkää!) valkokastikkeella, rosolli omalla ohjeella + pinkki kermavaahto, kirsikkatomaatteja ja tietysti purkkiherneitä (kuuluivat mummun joulupöytään ja jatkan perinnettä). Leipänä vaalea joululimppu, juomana kotikaljaa, vettä, vichyä ja mehua.
Usein on vielä jotain extraa (viime vuonna katkaraputerriini), mutta tuo luettelemani on "pakollinen" runko. Meillä ei kuulu keitetyt perunat jouluun, ainoastaan perunalaatikko.
Jälkiruokana jotain kevyttä esim.hedelmäsalaattia.
Ruuasta syödään 2-3 päivänä ja loput pakastetaan.
Miksi ap kutsuu avauksessa tuota henkilöä ystäväkseen? Ei ystävää tuolla tavalla nälvitä keskustelupalstoilla.
Menemme tänä vuonna ekaa kertaa ravintolaan jouluaattona. Buffet 90 euroa per henkilö, mutta toisaalta eipä jää hävikkiäkään. Meitä on vain kaksi syömässä joten aiempina vuosina pakkauskoot ovat olleet haasteellisia. Ja kuitenkin sitä jouluruokaa halutaan yhtenä päivänä syödä.
Vierailija kirjoitti:
En tapaa tuttaville erikseen mainostaa mitä meillä syödään, ellei nyt erikseen kysytä kinkkua vai kalkkunaa. Mutta kun nyt kerjäät, tässä viime vuoden lista. Hintaa en muista enkä tiedä. Ostettu erissä.
Kinkku (harmaasuolattu)
Pala savustettua kalkkunaa
Rosolli
Laatikot: peruna, porkkana lanttu, bataatti
Keitetyt perunat
Graavi- ja kymäsavulohi
Katkarapu- ja poromousse
Sienisalaatti
Aurajuusto ja kotijuusto
Vihersalaatti
Lihapullat
Riisipuuro ja sekametelisoppa
Joulutorttu ja piparit
Joululaulu
Suklaata
Glögiä
Syödäänkö joululaulu syvältä vai matalalta lautaselta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmisen mahalaukun vetoisuus on noin 1,5 litraa. Kuka viitsii jouluna syödä tylsiä, tavallisia keitettyjä perunoita, kun niitä saa aina muulloinkin jos haluaa.
Aitoja oikeita jouluruokia mieluummin eli perunat voi jättää pois ostoslistasta ja pöydästä. Tilalle esim. imellettyä perunalaatikkoa, nam! :D
kuka jaksaa kertoa, mikä on kelkekin se oikea jouluruoka?
vaihtelee jo Suomen sisällä puhumattakaan eri kulttuureissa.
Arkiset keitetyt perunat ei ole juhlaruokaa.
Eräs tuttu sulattaa pakasteesta puoliksi,keitettyjä uusia perunoita, keittää ne loppuun ja tarjoaa joulupöydässä kalojen kanssa.
En ole tähän ikään mennessä koskaan kuullut kenenkään ihmisen puhuvan jouluruokiensa hinnasta. Kai se riippuu, missä piireissä pyörii.
N51
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään ole perunamuusia joulupöydässä? Sopii kalan kanssa!
Ilmoittaudun! Me ei niin välitetä imelletystä perunalastikosta tai yksi tykkää ja hän sitä saa mutta muut syödään perunamuusia kinkun ja kalan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Menemme tänä vuonna ekaa kertaa ravintolaan jouluaattona. Buffet 90 euroa per henkilö, mutta toisaalta eipä jää hävikkiäkään. Meitä on vain kaksi syömässä joten aiempina vuosina pakkauskoot ovat olleet haasteellisia. Ja kuitenkin sitä jouluruokaa halutaan yhtenä päivänä syödä.
Älkää tehkö sitä hävikkiä ravintolallekkaan. Ottakaa lautaselle sen verran minkä syötte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmisen mahalaukun vetoisuus on noin 1,5 litraa. Kuka viitsii jouluna syödä tylsiä, tavallisia keitettyjä perunoita, kun niitä saa aina muulloinkin jos haluaa.
Aitoja oikeita jouluruokia mieluummin eli perunat voi jättää pois ostoslistasta ja pöydästä. Tilalle esim. imellettyä perunalaatikkoa, nam! :D
kuka jaksaa kertoa, mikä on kelkekin se oikea jouluruoka?
vaihtelee jo Suomen sisällä puhumattakaan eri kulttuureissa.
Arkiset keitetyt perunat ei ole juhlaruokaa.
Eräs tuttu sulattaa pakasteesta puoliksi,keitettyjä uusia perunoita, keittää ne loppuun ja tarjoaa joulupöydässä kalojen kanssa.
Kuulostaa mielisairaalta tämä tuttusi.
Vierailija kirjoitti:
En ole tähän ikään mennessä koskaan kuullut kenenkään ihmisen puhuvan jouluruokiensa hinnasta. Kai se riippuu, missä piireissä pyörii.
N51
Jos ei niillä ole kuin purkki hernekeittoa? Siinä ei ole paljon kertomista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap kutsuu avauksessa tuota henkilöä ystäväkseen? Ei ystävää tuolla tavalla nälvitä keskustelupalstoilla.
Nimettömänä ketään ei loukata. Eihän ap kaverinsa nimeä paljastanut.
Lihapaisti, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, pottuja, riisipuuro. Tarvikkeet lähtee 20 eurolla. En syö jouluruokia paria päivää kauempaa.
Ei ole edes tullut mieleen että joku valehtelee siitä mitä syö jouluna!
Eikä ikinä ole tullut puhetta siitä kenenkään kanssa paljonko jouluruuat maksaa.
Oletko ap varma ettei ole vaan sinun omassa päässäsi nämä "leuhkijat"?
Yhden ystävän kanssa mietitään kyllä mitä jouluna syödään ja laitetaan listat mitä tarjoillaan. Itseä kiinnostaa sen takia kun sieltä voi saada hyviä ideoita! Rakastetaan kummatkin laittaa jouluruokia ja nautitaan hyvästä ruuasta.
Ei ole edes tullut mieleen että jotenkin kilpailtaisiin.
Ennemmin tulee mietittyä siltä kantilta että tulisi mahdollisimman vähän hävikkiä ja että pääsisi itse joulun pyhät mahdollisimman vähällä vaivalla kun on tehnyt kaiken valmiiksi kaappiin ja sen kun vain ottaa.
Suunnilleen samoja ruokiakin sitä tulee aina tehtyä.
Pakko vielä ihmetellä sitä kun jotkut puhuu että ei jouluruokaa enää toisena päivänä ja että ihan kauheaa kun työpaikallakin tuli jo kwrran jouluruoka syötyä.
Montako kertaa vuodessa syötte vaikka jauhelihakeittoa ja varmaan joku syö sitä montakin päivää putkeen? Tai jotain makaronilaatikkoa tai mitä nyt kukakin arkena syö? Aika kekseliäs saa olla että 365 päivänä keksii erilaisen ruuan.
Jouluruoka on lisäksi monesti ns juhlaruoka jolloin tarjolla runsaasti kaikkea. Erilaisia salaatteja, kaloja, lihoja... Lisäksi voi olla ne laatikot, kinkku ja rosolli.
Meillä on hyvät jouluruoat. En tosin muista luetelleeni niitä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
180 € yhdestä jouluateriasta?
Meillä viime jouluna..
Kinkku
Sinappikastike
Itse tehty rosolli ja punajuurivärjätty kermavaahto
Kaupan maksalaatikko
Itse tehty perunalaatikko, keitetyt perunat osalle
Itse tehty lanttulaatikko
Itse tehty porkkanalaatikko
Itse tehty bataatti laatikko
Raikas salaatti
Herneitä
Ruisvuokaleipä, joko itse tehtynä tai kaupasta
Vaalea leipä
Joululimppu
Graavisuolattu lohi
Lämminsavulohi
Juustotarjotin rypäleillä
Riisipuuro
Sekahedelmäkiisseli
Kermavaahto
Glögiä, vichyä, kahvia, teetä, kaakaota, maitoa
Olut ruuan kanssa siitä pitäville
Piparit, tortut, maustekakku, glögikakku, omenat ja klementiinit
Tänä vuonna varmaan aika samaa, ideoita otetaan vastaan.
Päin vastoin, yritän olla edes itse ajattelmatta mitä jouluruuat maksaa, asun yksin ja jouluksi kotiini kokoontuu ihmisiä neljässä polvessa varsin laajasti ainakin 20 henkeä, kerralla kaikki eivät aina ole paikalla.
Ruokaa tehdään lanttulaatikosta sushiin ja kinkusta hanhenmaksaan, jokaiselle jotain.