Millainen on hyvätuloinen, normaalituloinen tai pienituloinen? Tässä hieman faktaa
Palstakäsityksen mukaan 3 500 eur/kk on normipalkka, jos tienaa 4 500 eur/kk tai yli on keskiluokkaa. Hyvätuloisuuteen vaaditaan kovemmat tienestit.
Todellisuudessa yli 33 498 eur vuodessa eli n. 2 800 eur/kk tienaa vain 16,2% suomalaisista.
Keskipalkkatilastot ja palkkatilastot valehtelevat melkoisesti. Mukana on vain säännöllisessä kokopäivätyössä olevat, eli vähemmistö suomalaisista aikuisista.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettona 6000e ja koen olevani hyvätuloinen, mutten mitenkään rikas. Varsinaisiin normipalkattuihin töihin pääsin vasta kolmevitosena, siihen asti hyvin pienillä tuloilla. Useampi vuosi hakien opiskelemaan, sitten pitkät opinnot ja jatko-opinnot. Siihen perään piti tehdä 4-5 vuotta aika paljon töitä ennen kuin ura ja palkka alkoivat kehittyä niin että sillä alkoi olla merkitystä, ja maksaa samalla opintolainoja pois. Vaikka nyt nelikymppisenä tienaankin hyvin, niin en yksineläjänä kuitenkaan pysty hommaamaan luksuslukaalia tai -mökkiä, ainakaan asuessani pääkaupunkiseudulla. Mutta ei tarvitse tietenkään laskea joka euroa, ja pystyn säästämään eläkepäiviä varten, maksamaan normiasuntolainaa, omistamaan auton jne.
Onko siis brutto 12 000e/kk?
Niillä hujakoilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen mutta en niin hyvätuloinen ettenkö yhtään joutuisi miettimään mihin rahojani laitan. Kuulun (käsittääkseni) ylimpään tulodesiiliin ja käteen jää ansiotyöstä 3800 ja lisäksi saan kahdesta lapsesta vielä lapsilisät ja elatustuet 670 euroa kuussa. Mutta kahden teinin yksinhuoltajana menojakin riittää. Ei mulla huono tilanne ole, mutta jos joku kuvittelee että ylimpään tulodesiiliin kuuluminen on joku oikotie onneen niin väärin luulee. Ihan yhtä lailla joutuu laskemaan ja miettimään mihin rahat riittää.
En kuvittele yksinhuoltajuutta oikotienä onneen, edes tai etenkään taloudellisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuussa käteen 2600€ ja tunnen olevani köyhä.
Oikeasti? Millainen elämäntyyli sinulla on? Monta lasta? Minä saan nettona 2500 euroa, asun yksin eli ei ole ketään jakamassa kuluja tai tuomassa yhteiskunnan tukia ja en koe olevani köyhä, Voin ostaa ruokakaupassa mitä haluan, voin uusia vaatteet kun ne hajoavat, voin hankkia 700 euron kännykän jos haluan ja maksaa sen ilman osamaksuja. Harmittelen kyllä että asuminen on niin kallista yksin elävälle pääkaupunkiseudulla, jos olisi puoliso todennäköisesti asuisin omistusasunnossa tai asunto olisi paremmalla sijainnilla kuin mihin nyt on varaa näillä tuloilla yksin.
Siis tuolla summalla pärjää paremmin kuin hyvin jos ei oo lapsia. Me tienataan 3000€ nettona yhteensä miehen kanssa ja sillä pitää elättää meidän lisäksi kaks teiniä ja maksaa perheasunto pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä lopulta. Tässä maassa tulonsiirroilla ja verotuksella varmistetaan että kaikki ovat lopulta ihan yhtä persaukisia.
Höpöhöpö. Joku köyhä joutuu katsomaan kaupassa hintoja mutta itse keskituloisena voin woltata vaikka joka päivä.
Itse katson kaupassa hintoja, vaikka wolttaankin lähes joka päivä. Tyhmähän mä olisin jos ostaisin 3 euroa maksavan spagettipaketin kun voin saada saman verran alle eurolla maistamatta eroa. Samoin ostan sitä halvinta arkimaitojuomaa kahviin koska en maista eroa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo vuosia ihmetellyt sitä, että mistä ihmeestä tulee käsitys jonka mukaan suomalaisten keskipalkka olisi muka yli 3000 euroa kuukaudessa. Faktahan on, että ylivoimaisesti suurin osa tienaa alle 3000 euroa kuukaudessa joista sangen iso osa vieläpä alle 2000e/kk.
Lukematta koko kerjua. Tuon 16,2% on yli 33,5k€ vuodessa tienaavien osuus koko kansasta. Palkkavertailuun järkevämpi luku olisi osuus palkansaajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo vuosia ihmetellyt sitä, että mistä ihmeestä tulee käsitys jonka mukaan suomalaisten keskipalkka olisi muka yli 3000 euroa kuukaudessa. Faktahan on, että ylivoimaisesti suurin osa tienaa alle 3000 euroa kuukaudessa joista sangen iso osa vieläpä alle 2000e/kk.
Lukematta koko kerjua. Tuon 16,2% on yli 33,5k€ vuodessa tienaavien osuus koko kansasta. Palkkavertailuun järkevämpi luku olisi osuus palkansaajista.
Itse asiassa tuo on hyvä vertailu.
Siitä käy ilmi miten pienellä osalla on vakituinen työpaikka.
Ihan järjetön määrä jengiä on harjoitteluissa, tukihommissa, uudelleenkoulutuksissa, erilaisilla vapailla, jne.
Vierailija kirjoitti:
En miellä itseäni 5500e/kk peruspalkallani suurituloiseksi.
Eipä asia ole sinun mieltymyksistä kiinni. Saattaisit sanoa samaa myös 20 tonnin kuukausipalkalla.
En voisi kyllä seurustella rikkaan miehen kanssa, jos ei ole kemiaa.
Kun tulee vähän enemmän ikää niin arvostaa enemmän lepoa ja omia harrastuksia, kuin omaisuuden hoitamista vapaa-ajalla.