Oletko tarkistanut eläkeotteesi?
Paljonko on kertynyt ja minkä ikäinen olet? Oletko huolissasi vai tyytyväinen kertymään? Vai eikö asia voisi vähempää kiinnostaa tai uskot koko eläkejärjestelmän romahtavan ennen eläköitymästäsi?
Kommentit (112)
Ei hirveästi kiinnosta, koska tulee olemaan paska joka tapauksessa ja en edes elä siihen asti, koska ikärajaa nostetaan.
Takaisin töihin sieltä. Japanissakin on 80 vuotiaat vielä työelämässä mukana.
Kävin tarkistamassa.
Ikä 49, kertymä 2031,88.
Parisenkymmentä vuotta on tarkoitus vielä jaksaa jos se itsestä on kiinni. Jos jaksaisi 70-vuotiaaksi, arvioeläke 4681,45. Vaatii toki sen että tuloissa ei tapahdu suuria muutoksia mikä lienee epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Takaisin töihin sieltä. Japanissakin on 80 vuotiaat vielä työelämässä mukana.
Okei mutta mitens nuoret jotka haluaisivat töihin?
Eivät pääse kun eläkeukot- ja mummot jumittaa kahvihuoneessa ja saikuttaa työterveydessä.
Täällä on kyllä ihan höpöhöpöjuttuja eläkkeistä. Taitaa joku taas lietsoa sitä kuuluisaa vastakkainasettelua (idän Igor tms.). Ei ne työeläkkeet ole tuollaisia 3000- 4000 euroa. Naisten keskieläke on jotain 1800-1900 euroa kuussa. Itselläni eläke 2300 euroa kuussa ja olen ollut vuosikymmeniä korkeakoulussa opettajana. Äitiyslomat ja opintovapaat syöneet kertymää niin kuin monilla äideillä. Hyvin pärjää kun ei ole liiemmälti velkoja ja terveys vielä ok. Hyvä elämänhallinta on paras tae selviytymisestä pienelläkin eläkkeellä, luulen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä ihan höpöhöpöjuttuja eläkkeistä. Taitaa joku taas lietsoa sitä kuuluisaa vastakkainasettelua (idän Igor tms.). Ei ne työeläkkeet ole tuollaisia 3000- 4000 euroa. Naisten keskieläke on jotain 1800-1900 euroa kuussa. Itselläni eläke 2300 euroa kuussa ja olen ollut vuosikymmeniä korkeakoulussa opettajana. Äitiyslomat ja opintovapaat syöneet kertymää niin kuin monilla äideillä. Hyvin pärjää kun ei ole liiemmälti velkoja ja terveys vielä ok. Hyvä elämänhallinta on paras tae selviytymisestä pienelläkin eläkkeellä, luulen.
Kai sinä koulutettuna ihmisenä ymmärrät että keskiarvo on keskiarvo. Osa on sen ala- ja osa yläpuolella. En minäkään epäile sinun eläkettäsi, vaikka se onkin keskieläkettä suurempi.
Itsekin olen kaksi lasta saanut ja heistä äitiys- ja vanhempainvapaat pitänyt. Niidenkin ajalta kuitenkin kertyi eläkettä. Sitä vastoin minulla on kyllä työeläkeotteessa viisi (5) sivua töitä, joista minulle ei ole kertynyt eläkettä, koska olen tehnyt ne alle 23-vuotiaana.
T. Kertymä 49-vuotiaana yli 2000
Asuntoon ei kannata sijoittaa. Niitä ei saa nykyään myytyä, kun työikäiset ei saa vakituisia kokoaikatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan työurasta totta kai. Ja ihmisillä ne eroaa toisistaan. Tässä on muutaman naisen eläkkeistä
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010147538.html
Ja siinä on lukion kielenopettaja jolla on yli 3000 euron eläke. Joten ihan lukion opettajillakin voi olla hyvä eläke.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisiin kyselyihin vastaa usein ne, joilla on hyvä eläkekertymä. Itselläni se on nyt 61-vuotiaana 3200 euroa. Ei siinä tarvitse valehdella senttiäkään.
N61
38vuotta
950€ kertymä