Oletko tarkistanut eläkeotteesi?
Paljonko on kertynyt ja minkä ikäinen olet? Oletko huolissasi vai tyytyväinen kertymään? Vai eikö asia voisi vähempää kiinnostaa tai uskot koko eläkejärjestelmän romahtavan ennen eläköitymästäsi?
Kommentit (88)
eläkekertymä oli 136 egeä 40v vanhana hahahaha onneksi osinkoja tippuu ~2000e/kk, pyyhin persettäni eläkelupauksilla ja puheilla
Olen 59, työtön, eläke on 1210 euroa. Saas nähdä, taidan lahjoittaa Purralle ja hypätä junan alle, valtiolle edullisempaa.
Joka vuosi tarkistan. Kertymä on nyt 2471€. Ikää on 56v.
Olen 51v. Eläkekertymä tähän mennessä nyt hieman yli 2400. Tuohan ei ole lopulta merkittävistä enemmän kuin takuueläke + eläkeläisen asumistuki on. Eli nehän on jo 1500€ ja ne saa vaikka ei ole eläissään duunia tehnyt. Ja minulta menee omasta eläkkeestä verojakin vielä eli tuo tasaa ennestään eroa!
Aloin laittamaan indeksirahastoihin joka kuukausi 700€ eläkepäiviä varten. Tällä hetkellä siellä on hieman reilu 50 tuhatta, nuo tulee auttamaan.
1965 syntyneillä tehdään syksyllä tarkistuslaskenta onko kuoltu ennusteiden mukaan. 1964 syntyneillä laskelma leikkasi kertymää 5.7% eli eläkkeestä hävisi iso siivu yhdessä yössä loppuiäksi. Aika pienellä otsikoilla asia meni. Moni ei usko tätä edes todeksi. Odotan mielenkiinnolla mikä tulos tänä vuonna.
Vm 64
Oon tarkistanut ja ei kyllä paljoa naurata. Ikää 59, jäin työttömäksi ja kertymää vasta 1400,00. Arvatkaas moneenko haastatteluun olen päässyt parin vuoden aikana kun hakemuksia on lähetetty vähintään 4kpl kuukaudessa? Yhteen. Ei siis taida olla kamalasti toiveita siitä että pääsisi vielä työeläkettä kerryttämään..
Vierailija kirjoitti:
1965 syntyneillä tehdään syksyllä tarkistuslaskenta onko kuoltu ennusteiden mukaan. 1964 syntyneillä laskelma leikkasi kertymää 5.7% eli eläkkeestä hävisi iso siivu yhdessä yössä loppuiäksi. Aika pienellä otsikoilla asia meni. Moni ei usko tätä edes todeksi. Odotan mielenkiinnolla mikä tulos tänä vuonna.
Vm 64
Kaikille ikäryhmille lasketaan tuota elinaikakerrointa. Se oli 5,4% 1964 syntyneille. Leikkaus tulee olemaan paljon suurempi nuoremmille ikäluokille.
Joo. Olen 29 ja eläkettä tulossa 200e/kk.
puolikkaalla toimeentulotuella ja alennetulla asumistuella elelen, joten alinkin eläke tietänee tulojen kasvua.
59v. Kertymä nyt 3000e.
Ennuste alimmassa eläkeiässä 65v1kk n. 3500e.
Olen tyytyväinen.
56 vuotias ja kertymä 3048€.
Periaatteessa ok. Kyllä se eläkekassa kestää ellei kaikki eläkekassan rahat katoa pörssiromahdukseen. Itse kun sairastan syöpää, niin on vähän kiikun kaakun ehdinkö koskaan eläkkeelle asti. Parhaani olen tehnyt ja ainakin rahoitan muiden eläkkeitä reippaasti kuukausittain.
Miten suurimmalla osalla on noin isot kertymät?? Itse 48v, koko ikäni ollut töissä semmoisella keskiarvopalkalla (paitsi n.3 vuotta vanhempainvapaalla, ja kertymä näköjään vain reilu 1000e tällä hetkellä.
48v ja 2800e. En kyllä ajatellut enää kauaa "keräillä" eläkettä vaan siirtyä elämään sijoitusten turvin 5v kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten suurimmalla osalla on noin isot kertymät?? Itse 48v, koko ikäni ollut töissä semmoisella keskiarvopalkalla (paitsi n.3 vuotta vanhempainvapaalla, ja kertymä näköjään vain reilu 1000e tällä hetkellä.
Joku ei sulla täsmää. 25v töissä ja 1000 tarkoittaa 40e/v kerääntymää joka tarkoittaa n 26k vuosipalkkaa. Joka ei ole lähellekään keskiarvopalkkaa (n 4000e/kk)
On kyllä kovat eläkkeet täällä. Palkan täytynyt olla todella kova jo nuoresta ja työtahti sen mukainen. Ei ole nuo ehtineet juurikaan olemaan matalapalkka-aloilla vaan kultalusikkaa on tungettu suuhun heti ekassa kesätyöpaikassa. Miten ehtiikään täällä vielä päivystämään ja ketjuihin postailemaan?
Katsoin juuri oman eläkekertymäni. Se on 1050euroa. Olen 54v korkeakoulutettu ja valmistunut ammattikoulusta 90-luvun alussa suoraan työttömyyskortistoon. Olen tehnyt sitä sun tätä, nyt ihan hyvässä työssä mediaanipalkalla ollut viimeiset 15v. Lasten kanssa olen viettänyt kaikki mahdolliset hoitovapaat ja se näkyy nyt eläkkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vm 64
Kaikille ikäryhmille lasketaan tuota elinaikakerrointa. Se oli 5,4% 1964 syntyneille. Leikkaus tulee olemaan paljon suurempi nuoremmille ikäluokille.
Juuri näin ja 1964 se oli jo kova, mutta ei sitä toista kertaa tehdä. Jokaiselle ikäryhmälle tämä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kovat eläkkeet täällä. Palkan täytynyt olla todella kova jo nuoresta ja työtahti sen mukainen. Ei ole nuo ehtineet juurikaan olemaan matalapalkka-aloilla vaan kultalusikkaa on tungettu suuhun heti ekassa kesätyöpaikassa. Miten ehtiikään täällä vielä päivystämään ja ketjuihin postailemaan?
Katsoin juuri oman eläkekertymäni. Se on 1050euroa. Olen 54v korkeakoulutettu ja valmistunut ammattikoulusta 90-luvun alussa suoraan työttömyyskortistoon. Olen tehnyt sitä sun tätä, nyt ihan hyvässä työssä mediaanipalkalla ollut viimeiset 15v. Lasten kanssa olen viettänyt kaikki mahdolliset hoitovapaat ja se näkyy nyt eläkkeessä.
Siis kumpi, korkeakoulutettu vai amiksesta valmistunut?
Vai yrititkö sanoa että amiksen jälkeen olet hankkinut paremman koulutuksen. Joka siis on tainnut mennä hukkaan.
62 v ja jotain 4650,- taitaa olla, mut oon kyllä joutunut tekee rasittavia hommiakin ja paljon
Olen tarkistanut ja vielä pitää puurtaa muutama vuosi ja silloin eläke on 3200 e/kk. Eli taitaa olla eläkkeeksi ihan hyvä, mutta aiheuttaa kyllä pohtimista sen suhteen, että ei voi enää kuluttaa ja elää kuten nyt.