Oletko tarkistanut eläkeotteesi?
Paljonko on kertynyt ja minkä ikäinen olet? Oletko huolissasi vai tyytyväinen kertymään? Vai eikö asia voisi vähempää kiinnostaa tai uskot koko eläkejärjestelmän romahtavan ennen eläköitymästäsi?
Kommentit (88)
Ihan hyvä jos jaksaa ja saa 70v asti jatkaa töitä, mutta tuskinpa niin käy, niin sitten pitää pärjäillä vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kovat eläkkeet täällä. Palkan täytynyt olla todella kova jo nuoresta ja työtahti sen mukainen. Ei ole nuo ehtineet juurikaan olemaan matalapalkka-aloilla vaan kultalusikkaa on tungettu suuhun heti ekassa kesätyöpaikassa. Miten ehtiikään täällä vielä päivystämään ja ketjuihin postailemaan?
Katsoin juuri oman eläkekertymäni. Se on 1050euroa. Olen 54v korkeakoulutettu ja valmistunut ammattikoulusta 90-luvun alussa suoraan työttömyyskortistoon. Olen tehnyt sitä sun tätä, nyt ihan hyvässä työssä mediaanipalkalla ollut viimeiset 15v. Lasten kanssa olen viettänyt kaikki mahdolliset hoitovapaat ja se näkyy nyt eläkkeessä.
Siis kumpi, korkeakoulutettu vai amiksesta valmistunut?
Vai yrititkö sanoa että amiksen jälkeen olet hankkinut paremman koulutuksen. Joka siis on tainnut mennä hukkaan.
Amiksen jälkeen tein kaikenlaisia töitä muutaman vuoden ja sain lapsen, sitten menin yliopistoon 28vuotiaana. Ei mennyt hukkaan, sen ansiosta olen nykyisessä työssäni.
Vierailija kirjoitti:
Miten suurimmalla osalla on noin isot kertymät?? Itse 48v, koko ikäni ollut töissä semmoisella keskiarvopalkalla (paitsi n.3 vuotta vanhempainvapaalla, ja kertymä näköjään vain reilu 1000e tällä hetkellä.
Mä kanssa hämmästelen porukan eläkkeitä täällä. Miten voi olla noin kovat kun Suomessa palkatkuitenkin todella matalat.
Onko niin että vauvapalstailijat ovatkin yhteiskuntamme palkkaeliiittiä?
1030e ja ikää 55. Alta 24 ei kertynyt. Eka lasten äitiyslomilla ei kertynyt. Toisilla olin hoitovapaalla. Lasten jälkeen 17v täysipäivätyötä tähän mennessä.
Eli 27 työvuotta ja nyt olen samassa kun takuueläkkeen saavat jotka eivät ole itse ansainneet mitään,
Tarkistin juuri eläkekertymäni. Se on 9 €/kk. No, olen 59-vuotias, jäin eläkkeelle puoli vuotta sitten ja saan eläkettä nettona kuussa 5800 euroa. Kannatti lähteä Suomesta parikymppisenä ja tehdä työuransa muualla.
Vierailija kirjoitti:
1965 syntyneillä tehdään syksyllä tarkistuslaskenta onko kuoltu ennusteiden mukaan. 1964 syntyneillä laskelma leikkasi kertymää 5.7% eli eläkkeestä hävisi iso siivu yhdessä yössä loppuiäksi. Aika pienellä otsikoilla asia meni. Moni ei usko tätä edes todeksi. Odotan mielenkiinnolla mikä tulos tänä vuonna.
Vm 64
Eihän tuo nyt pelkästään 1964 syntyneitä koskenut. Elinaikakerroin on ollut käytössä jo vuodesta 2010 alkaneissa eläkkeissä.
60-luvulla syntyneillä kertoimen vaikutus on ollut 5.241 - 5.581 (suurin vähennys -61 syntyneillä, pienin -63 syntyneillä). -64 syntyneillä vähennys on 5,357%, ei suinkaan 5,7. Vähennyksen voi välttää jatkamalla töitä tavoite-eläkeikään saakka.
Ja tuo vähennyshän on suurinpiirtein huomioitu jo niissä työeläkeyhtiöiden eläkearvioissa. Täsmälleen ei tietysti voi laskea ennen kunkin ikäluokan vahvistettua arvoa, mutta ei se nyt mitenkään yhdessä yössä eläkettä leikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kovat eläkkeet täällä. Palkan täytynyt olla todella kova jo nuoresta ja työtahti sen mukainen. Ei ole nuo ehtineet juurikaan olemaan matalapalkka-aloilla vaan kultalusikkaa on tungettu suuhun heti ekassa kesätyöpaikassa. Miten ehtiikään täällä vielä päivystämään ja ketjuihin postailemaan?
Katsoin juuri oman eläkekertymäni. Se on 1050euroa. Olen 54v korkeakoulutettu ja valmistunut ammattikoulusta 90-luvun alussa suoraan työttömyyskortistoon. Olen tehnyt sitä sun tätä, nyt ihan hyvässä työssä mediaanipalkalla ollut viimeiset 15v. Lasten kanssa olen viettänyt kaikki mahdolliset hoitovapaat ja se näkyy nyt eläkkeessä.
Vai yrititkö sanoa että amiksen jälkeen olet hankkinut paremman koulutuksen. Joka siis on tainnut mennä hukkaan.
Amiksen jälkeen tein kaikenlaisia töitä muutaman vuoden ja sain lapsen, sitten menin yliopistoon 28vuotiaana. Ei mennyt hukkaan, sen ansiosta olen nykyisessä työssäni.
Sikäli hukkaan että ilmaisusi ei ollut kovin selkeää.
Yleensä se hioutuu hyväksi korkea-asteen koulutuksessa.
Mutta anna mun arvata, sote?
Vierailija kirjoitti:
Olen tarkistanut. Ihan passelin kokoinen eläke on tulossa.
M56
Et voi tietää sitä vielä. Et edes eläkeikääsi. Se määräytyy vasta kun täytät 61vuotta.
Persut ja Kokoomus kyllä leikkaa eläkkeesi ennen eläkkeelle siirtymistäsi.
Vierailija kirjoitti:
1030e ja ikää 55. Alta 24 ei kertynyt. Eka lasten äitiyslomilla ei kertynyt. Toisilla olin hoitovapaalla. Lasten jälkeen 17v täysipäivätyötä tähän mennessä.
Eli 27 työvuotta ja nyt olen samassa kun takuueläkkeen saavat jotka eivät ole itse ansainneet mitään,
Kannattiko uhrata valtaosa elämästä työnteolle?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama tilanne. Kuulun siihen onnekkaaseen sukupolveen, jonka eläke ei alkanut kertyä kun vasta 24 vuotiaana, eläkemaksut palkasta kuitenkin toki maksettiin sitä ennen. Katsoin että nykyään alkaa kertyä jo 17 vuotiaasta, onneksi tuo asia on muuttunut parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1965 syntyneillä tehdään syksyllä tarkistuslaskenta onko kuoltu ennusteiden mukaan. 1964 syntyneillä laskelma leikkasi kertymää 5.7% eli eläkkeestä hävisi iso siivu yhdessä yössä loppuiäksi. Aika pienellä otsikoilla asia meni. Moni ei usko tätä edes todeksi. Odotan mielenkiinnolla mikä tulos tänä vuonna.
Vm 64
Eihän tuo nyt pelkästään 1964 syntyneitä koskenut. Elinaikakerroin on ollut käytössä jo vuodesta 2010 alkaneissa eläkkeissä.
60-luvulla syntyneillä kertoimen vaikutus on ollut 5.241 - 5.581 (suurin vähennys -61 syntyneillä, pienin -63 syntyneillä). -64 syntyneillä vähennys on 5,357%, ei suinkaan 5,7. Vähennyksen voi välttää jatkamalla töitä tavoite-eläkeikään saakka.
Ja tuo vähennyshän on suurinpiirtein huomioitu jo niissä työeläkeyhtiöiden eläkearvioissa. Täsmälleen ei tietysti voi laskea ennen kunkin ikäluokan vahvistettua arvoa, mutta ei se nyt mitenkään yhdessä yössä eläkettä leikkaa.
Ei ainakaan mulla työeläke arviossa ollut vielä mitään elinaika kerrointa laskettuna! Se olikin kiva yllätys kun "Lopullisesta"eläkkeestä raapaistiin sata euroa veks noin vain.Ois sillekin rahalle ollut käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikäli hukkaan että ilmaisusi ei ollut kovin selkeää.
Yleensä se hioutuu hyväksi korkea-asteen koulutuksessa.
Mutta anna mun arvata, sote?
Taidat olla vähän yksinkertainen. Otan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vm 64
Ei ainakaan mulla työeläke arviossa ollut vielä mitään elinaika kerrointa laskettuna! Se olikin kiva yllätys kun "Lopullisesta"eläkkeestä raapaistiin sata euroa veks noin vain.Ois sillekin rahalle ollut käyttöä.
Kyllä mulla lopullinen eläke oli korkeampi kuin joitakin vuosia aikaisemmin katsomani arvio, vaikka otin vielä OVE:n ennen varsinaista eläkettä. Ja tulot pysyivät samoina (vain normaalit yleiskorotukset siinä välissä), eli varmaan kerrointa oli käytetty.
Tämän vahvistaa myös tekoäly: jos ikäluokalle on vahvistettu kerroin, käytetään sitä. Jos ei, käytetään etk:n ja tilastokeskuksen väestöennusteisiin perustuvaa kerrointa.
En ole tarkistanut. Sijoitan kaiken mikä jää palkasta yli jotta olisi jotain tuloja eläkeiässä.
No vielä ehtii eläkeikä nousta pari vuotta kun hallitukset vähän säästää… tällä hetkellä pitäis muka työskennellä 67-vuotiaaksi! Olen silloin ikäloppu jo eikä eläkkeellä ehdi olla kuin hetken
Siellä on numero ja merkki € , mutta mitä se merkki € tarkoittaa silloin kuin jään eläkkeelle ei tiedä vielä kukaan.
Euroilla ei välttämättä saa elintarvikkeita ja energiaa ostettua enää ollenkaan, koska pohjainflaatio...
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen voi tarkistaa?
Huutoset
36v ja tällä hetkellä 750€/kk ja koko ikä töitä raadettu. Vielä joutuu raatamaan aika monta vuotta, jotta eläkkeellä pysyisi hengissä...