Tiedättekö ihmistyypin, joka ei väistä? Mistä tässä on kyse?
Mm. äitini on tällainen. Seisoo keskellä kulkuväylää ja väistyy vasta pyydettäessä, silloinkin vain sen verran, että pitää ahtautua sivuttain ohi.
Kaupassakin näihin joskus törmää, ja ihan kävelyteilläkin. Saa väistää itse ojaan asti kun toinen vaan kävelee päin.
Mistä tässä on kyse?
Kommentit (87)
Kulkuväylillä kävellessä yhden ketjun perusteella osa kävelee tahallaan päin, jos henkilö kävelee heidän mielestään väärässä reunassa.
Olen muutamat kerrat törmännyt olkapäälläni toiseen kun olen ollut kiireinen ja/tai ajatuksissani. Mutta toisaalta, eipä se toinenkaan väistänyt ja ilmeisesti oletti että minä väistän.
Joo. Oon tätä ihmetellyt itsekin. Väistän itse ihan automaattisesti. Kerran kokeilin kun vastaankävelijä oli mun puolella. Hidastin vauhtin ja pysyin päättäväisesti omalla linjalla. Oli tosi vaikea olla väistämättä. Toinen sitten viimein väisti. Oon nähnyt myös törmäyksiä. Ihmiset on niinku ei mitään ois tapahtunut. Lapset ei väistä yhtään, mutta ei nuoret ja aikuisetkaan. Omituista mun mielestä.
Tiedän joo ja mä oon se anteeks anteeks mummo, joka väistelee niitä käytävien vallottajia.
Vierailija kirjoitti:
Kulkuväylillä kävellessä yhden ketjun perusteella osa kävelee tahallaan päin, jos henkilö kävelee heidän mielestään väärässä reunassa.
Hmm, tosta varmaan on kyse joissain tapauksissa. Jotkut ottaa oikein semmosen haastavan ilmeen ja katsekontaktin kun jyräävät yli.
Miesmäinen. Joku naistaiteilija testasi ulkomailla kävellä jalkakäytävällä väistelemättä. Miehet törmäsivät päin. Niin tottuneita, etteivät väistä
Alempiarvoinen väistää. Sehän on sama kuin pistäisi jonkun kumartamaan. Tietyt ihmiset eivät siihen alistu vaan mieluummin törmäävät.
Tyhmyys? Epähuomaavaisuus? Huonotapaisuus? Tilan hahmottamisen vaikeus? Omissa ajatuksissa oleminen?
Jostain luin, että älykkäät ihmiset väistävät. Joten me väistäjät voimme olla siinä mielessä tyytyväisiä itseemme.
Joskus tämä asia ärsytti minua niin paljon, että pysähdyin paikalleni ja muka aloin kaivaa jotain laukustan. Vastaantulijalla ei ole mitään muuta mahdollisuutta, kun väistää, jollei ole aivan totaalitampio tai sokea.
Mun draamaopettaja neuvoi keinon, miten saa vastaantulijat väistämään: luo katseen kauas ohi vastaantulijoiden ja harppoo nopeasti ja määrätietoisesti johti. Näin pääsee läpi jopa ihmusmassojen. Ja viimeinen keino on esittää samalla pidättävänsä oksennusta.
Hahmottamishäiriö voi selittää. Henkilö ei vaan hahmota viemäänsä tilaa ympäriltään ja sitä ettei muut voi mitenkään mahtua ohittamaan. Siinä saattaa sitten pönöttää vaan ihmettelemässä että miksei se nyt mene
Tiedän sellaisen ihmisen, joka tahallaan kävelee muita ihmisiä päin. Siis ihan tarkoituksellisesti yrittää kävellä ihmisiä päin. Hän väittää, että ei muka huomaa muita ihmisiä vaikka hän ei näe muita ihmisiä, vaikka taatusti näkee koska selvästi katsoo toista ihmistä päin kävellen tätä kohti ja yrittää kävellä tätä kohti ollen selvästi pettynyt, jos ei onnistu.
Päinkävelyssä on omat riskinsä. Kassissa tai taskussa voi olla mitä vaan, mihin satuttaa itsensä, jos lähtee toisen päälle menemään. Ainakin mulla on, että ihan omalla vastuulla sitten vaan.
Valitettavasti tiedän ihmistyypin. Yleensä ovat kuitenkin olleet joko lapsia tai keski-ikäisiä miehiä, jotka eivät väistä, vaikka kulkisivat väärällä puolella. Naisilla on tapana enemmän tukkia kauppojen ahtaita käytäviä kärryjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys? Epähuomaavaisuus? Huonotapaisuus? Tilan hahmottamisen vaikeus? Omissa ajatuksissa oleminen?
Jostain luin, että älykkäät ihmiset väistävät. Joten me väistäjät voimme olla siinä mielessä tyytyväisiä itseemme.
Joskus tämä asia ärsytti minua niin paljon, että pysähdyin paikalleni ja muka aloin kaivaa jotain laukustan. Vastaantulijalla ei ole mitään muuta mahdollisuutta, kun väistää, jollei ole aivan totaalitampio tai sokea.
Mun draamaopettaja neuvoi keinon, miten saa vastaantulijat väistämään: luo katseen kauas ohi vastaantulijoiden ja harppoo nopeasti ja määrätietoisesti johti. Näin pääsee läpi jopa ihmusmassojen. Ja viimeinen keino on esittää samalla pidättävänsä oksennusta.
Eli et ole itse sen parempi.
En tunne. Kyllä ne yleensä väistävät kun kävelen kulkuväylän oikeassa reunassa määrätietoisen nopeasti suoraan valitsemaani linjaa. Jos eivät ymmärrä väistää, niin saattavat kaatua. Lisätietona mainittakoon, että olen 195sm/103 kg mies
Vierailija kirjoitti:
Päinkävelyssä on omat riskinsä. Kassissa tai taskussa voi olla mitä vaan, mihin satuttaa itsensä, jos lähtee toisen päälle menemään. Ainakin mulla on, että ihan omalla vastuulla sitten vaan.
Pidät c-hepatiitilla maustettuja värkkejäsi taskussa päin kävelijöitä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
No miksi vastaantulija ei voi tehdä samoin? Miksi juuri sinä olet tuohon draamaan oikeutettu?
Kysy äidiltäsi?