Talouspaperin käyttö
Nyt alkaa taas näkyä artikkeleita kuinka talouspaperin käyttö on turhaa ja tuhlausta ja hyvät ihmiset ovat luopuneet talouspaperin käytöstä. Tämä on nyt ehkä hassu kysymys, mutta mitä te talouspaperista luopuneet käytätte suupielien pyyhkimiseen? Onko teillä serviettejä arkikäytössä? Pyyhittekö suupielet johonkin rättiin? Meillä on aina käytetty talouspaperia tähän tarkoitukseen kotona ja lapsuudenperheessä. Käyttö on mielestäni kohtuullista pari rullaa kuukaudessa. Pitäisikö tästä nyt tuntea ympäristöahdistusta?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mä vihaan rättejä joka solullani. Haisee jo uutena valmiiksi ja ehkä kerran voisin käyttää, jonka jälkeen pitäisi pestä esim. tiskikoneessa. Anopilla lojuu keittiörätti tiskialtaan pohjalla kaiken muun ryönän keskellä. Siitä vaan puristaa isoimmat likavedet pois ja pyyhkii pöydät, en kestä katsoa. Käytän talouspaperia joka päivä pöytien ja keittiötasojen pyyhkimiseen puhdistussuihkeen kanssa. Ilmeisesti olen huono ihminen.
Tiedän myös kaverini, joka pyyhkii samalla rätillä, kesät talvet kaiken keittiössä. Lattiat, altaat, ruokapöydät ja hellalta rasvatahrat :X Ja tiedän, koska ostaa innoissaan kerran 5:ssä vuodessa jonkun kuviollisen korppuliinan, eikä niitä tietenkään pestä.
Mulla on kestorätit käytössä noin päivän verran kerrallaan. Ja jos pyyhin sillä lattialle tippunutta, niin samantien lähtee pesuun.
Kyllä mä välillä talouspaperia käytän, mutta sitä menee suunnilleen se 4 rullan pakkaus vuodessa, joten ei mielestäni mitenkään liiallisesti. En stressaa, vaikka se tekisi musta huonon ihmisen.
Miehet, joilla on partaa/viikset, todellakin tarvitsemme jotain johon pyyhkiä ruokailun jälkeen. Mutta itse en koskaan osta erikseen mitään servettejä tai talouspapereita. Saahan vessapaperilla hoidettua suun pyyhkimisen ja kaiken muunkin.
Ei minulla suupieliin juuri jää ruokaa. Jos jotain pientä, pyyhin sen wc-paperinpalalla pois veeseessä ruokailun jälkeen.
Talouspaperissa sulatan leivänpalaa, pullanpalaa ja sujatan samassa paketissa mikroon loppuvaiheessa hetkeksi - ihanaa tuoretta leivänmakua!
Koska tämäkään ei kovin paljoa sotke paperia käytän sen uudelleen vaikka muovijätteen tai tiskialtaan pyyhintään tai sitten vain säästän niitä jätekeräyskärryssä, josko tässä maailmantilanteessa tarvittaisiin vielä muovipussivessan kuivikkeena (vessapaperin sijasta). Jotain mikrokotitaloutta tämä kait on...
Oletteko jotenkin outoja, jos teillä valuu ruokaa pitkin suupieliä? Meillä ei, siksi ei tarvitse jatkuvasti pyyhiskellä. Servettiteline on pöydässä, mutta aika harvoin sitä täytetään.
Käytän talouspaperia tiskirätin sijaan koska vaikka sitä rättiä pesee joka käytön jälkeen niin se on silti bakteeripesä. Lisäksi talouspaperista revin suikaleita hiirelleni, se tykkää pehmustaa niillä + heinällä pesäkoppaansa.
Vierailija kirjoitti:
Serviettiin, jos on niin sotkevaa ruokaa. Harvemmin on. Jos lapsen suun ympärys on likainen, hän käy itse vessassa sen vedellä pesemässä ja pyyhkii kasvopyyhkeeseen tai vessapaperiin.
En ole vuosiin käyttäny talouspaperia. Pöydät pyyhin rätillä.
Onko sulla kesto servietit vai miten ne eroaa talouspaperin ekoloogisuudesta. Usein niissä vielä käytetään lisäksi painovärejä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän talouspaperia tiskirätin sijaan koska vaikka sitä rättiä pesee joka käytön jälkeen niin se on silti bakteeripesä. Lisäksi talouspaperista revin suikaleita hiirelleni, se tykkää pehmustaa niillä + heinällä pesäkoppaansa.
Näinpä. Talouspaperissa ja suihkussa säästetään mutta tiskirätin kanssa läträtään kuumalla vedellä. Kyllä maailma pelastuu.
En ole ostanut talouspaperia ainakaan 20 vuoteen. Ei ole käyttöä.
Talouspaperiarkin voi leikata neljään osaan, kahtia repäisykin onnistuu oikealta puolelta. Näin voi käyttää monenlaiseen tarpeeseen.
En ole niin köyhä, että olisi tarvinnut talouspaperista luopua.
Olen aina ihmetellyt, millä he jotka eivät käytä talouspaperia, siivoavat esim. kissan tai koiran oksennukset lattialta?
Yhdestä en luovu ja se on talouspaperi. Yksi rulla riittää mökillä päivän, kotona kolme päivää.
No nyt on saatu uskottava trolli ketju aikaiseksi. Hyvin on keksitty kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, millä he jotka eivät käytä talouspaperia, siivoavat esim. kissan tai koiran oksennukset lattialta?
Varmaan sillä keittiörätillä, joka huuhdellaan ja ripustetaan odottamaan seuraavaa käyttöä.
Kyllähän se turha on. Kun on vaan tarpeeksi rättejä millä pyyhkiä.
En tarvitse sitä enkä itse osta. Mies joskus ostaa harvoin. Ei kyllä tarvii suomen metsiä kaataa sen takia että saan jotain talouspaperia.
Rätit on kätevämpiä. Ja esim koiran oksennus yms niin kyllä rätti tai pyyhe on parempi kun talouspaperia siihen menis yleensä paljon.
Tietenkään samalla rätillä ei pyyhitä kaikkea vaan käytetään eri rättejä
Ukolta loppu nivus - ja pallisilsa, kun alkoi suihkun jälkeen viimeistellä kuivaksi talouspaperiila. Sillä saa kuivempaa jälkeä kuin pyyhkeellä
Pyyhin kostealla talouspaperilla ja kloorilla vanhan kissan laatikkovahingot lattialta. Lisäksi käytän paperia myös pöytätasojen pyyhkimiseen, koska lapsuuden kodissa pöytärätti oli aina homeinen ja haisi kuolemalle ja mätäni lavuaarin pohjalla, äitini ei ollut kovinkaan taloudenhoitajaihminen. Muistan että kun olin yläasteella, yritin aina rättiä desinfioida kiehuvalla vedellä. Uutta ei toki voinut ottaa koska se rulla maksoi 5 markkaa 10 vuotta sitten. Jäänyt totaalinen fobia kaikkia märkiä rättejä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sillä keittiörätillä, joka huuhdellaan ja ripustetaan odottamaan seuraavaa käyttöä.
Siis millasella ihmisellä on vaan yksi rätti?
Tottakai siihen käytetään eri rättiä. Pyyhe on myös hyvä siihen. Sitten vaan pyykkiin. Voi myös olla eri rätit eri käyttötarkoituksiin vaikka värikoodilla eli käytät aina eri väristä eri lian pesuun. Siivouksessa sitä käytetään esim. sininen keittiötasoille, keltainen vessan pesuun...
Talouspaperi on epäkäyevä oksennuksen pyyhkimiseen varsinkin ison koiran kanssa sitä pitää olla hirveet määrät. Sen sijaan esim pyyhe on todella hyvä, voi olla sitä varten vaikka oma pyyhe.
Mä en ainakaan halua että mun talouspaperinkäytön takia kasdetaan puita.
Itse en osta talouspaperia.
T: siivousalan koulutusta saanut
Mulla on paperisia servettejä ja kankaiset lautasliinat. En ole nähnyt tarvetta talouspaperille. Kaapissa on kestorättejä ja siivousrättejä ja vanhoista vaatteista leikattuja paloja, niillä tulee pyyhittyä melkein kaikki, mitä keittiössä tarvitsee pyyhkiä.