Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talouspaperin käyttö

Vierailija
04.11.2022 |

Nyt alkaa taas näkyä artikkeleita kuinka talouspaperin käyttö on turhaa ja tuhlausta ja hyvät ihmiset ovat luopuneet talouspaperin käytöstä. Tämä on nyt ehkä hassu kysymys, mutta mitä te talouspaperista luopuneet käytätte suupielien pyyhkimiseen? Onko teillä serviettejä arkikäytössä? Pyyhittekö suupielet johonkin rättiin? Meillä on aina käytetty talouspaperia tähän tarkoitukseen kotona ja lapsuudenperheessä. Käyttö on mielestäni kohtuullista pari rullaa kuukaudessa. Pitäisikö tästä nyt tuntea ympäristöahdistusta?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi ilman. Meillä syödään paljon kasviksia ja hedelmiä. Pesun jälkeen haluan kuivata ne.

Toinen käyttökohde on esim. paistorasvan imeyttäminen. En halua sitä lillinkiä kaataa roskiin sellaisenaan.

Vierailija
42/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, millä he jotka eivät käytä talouspaperia, siivoavat esim. kissan tai koiran oksennukset lattialta?

Varmaan sillä keittiörätillä, joka huuhdellaan ja ripustetaan odottamaan seuraavaa käyttöä.

Siis millasella ihmisellä on vaan yksi rätti?

Tottakai siihen käytetään eri rättiä. Pyyhe on myös hyvä siihen. Sitten vaan pyykkiin. Voi myös olla eri rätit eri käyttötarkoituksiin vaikka värikoodilla eli käytät aina eri väristä eri lian pesuun. Siivouksessa sitä käytetään esim. sininen keittiötasoille, keltainen vessan pesuun...

Talouspaperi on epäkäyevä oksennuksen pyyhkimiseen varsinkin ison koiran kanssa sitä pitää olla hirveet määrät. Sen sijaan esim pyyhe on todella hyvä, voi olla sitä varten vaikka oma pyyhe.

Mä en ainakaan halua että mun talouspaperinkäytön takia kasdetaan puita.

Itse en osta talouspaperia.

T: siivousalan koulutusta saanut

Toimii varmaan sinkkutaloudessa. Yritäppä opettaa värisokealle teinille että vaaleansininen rätti on vessanpöntölle, vaaleanvihreä keittiötasoille.

Lisäksi sun puuvillarättisi kuluttaa hirvittävät määrät vettä - kehitysmaissa, missä se puuvilla käsitellään. Sitä kestorättiä pitää käyttää vähintään 100 kertaa, että se on kertakäyttöpaperia ekologisempi. Samoin mukit, se oli satoja kertoja mikä pitää posliinimukista juoda ennen kuin se on paperimukia ekologisempi. Kankainen kauppakassi pitää käyttää puhki, jotta se on kertakäyttökassia ekologisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kansa ostaa talouspaperia monta kertaa viikossa. Se on maanista.

Vierailija
44/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vihaan rättejä joka solullani. Haisee jo uutena valmiiksi ja ehkä kerran voisin käyttää, jonka jälkeen pitäisi pestä esim. tiskikoneessa. Anopilla lojuu keittiörätti tiskialtaan pohjalla kaiken muun ryönän keskellä. Siitä vaan puristaa isoimmat likavedet pois ja pyyhkii pöydät, en kestä katsoa. Käytän talouspaperia joka päivä pöytien ja keittiötasojen pyyhkimiseen puhdistussuihkeen kanssa. Ilmeisesti olen huono ihminen. 

Tiedän myös kaverini, joka pyyhkii samalla rätillä, kesät talvet kaiken keittiössä. Lattiat, altaat, ruokapöydät ja hellalta rasvatahrat :X Ja tiedän, koska ostaa innoissaan kerran 5:ssä vuodessa jonkun kuviollisen korppuliinan, eikä niitä tietenkään pestä.

Mulla on kestorätit käytössä noin päivän verran kerrallaan. Ja jos pyyhin sillä lattialle tippunutta, niin samantien lähtee pesuun. 

Hyi. Siis rättejä kuuluu käyttää niin että ne pestään ja vaihdetaan ja keittiön pöytärätillä pyyhitään vain pöytätasot. Ei lattioita yms. Jos rättiä ei pese niin se on bakteerinlevitin. Rätit pestään pyykkikoneessa ja niitä on hyvä olla useampia niin saa vaihdettua usein.

Vierailija
45/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lennä. Syön lihaa todella maltillisesti. Asun järkevän kokoisessa kerrostaloasunnossa. Ei ole autoa eikä lemmikkejä. En todellakaan ala kuuntelemaan taivasteluja siitä, että lapsiperheessämme on talouspaperirulla pöydällä! Pikkasen nyt kohtuullisuutta ja realismia näihin juttuihin!

Meanwhile ympäristösankarimme Sanna lensi alle viikossa keskivertosuomalaisen parin vuoden päästöt taivaan tuuliin.

Rikkaat on ne, jotka eniten saastuttaa, faktaa. Nehän onkin kuuluisia talouspaperibileistään.

Vierailija
46/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, millä he jotka eivät käytä talouspaperia, siivoavat esim. kissan tai koiran oksennukset lattialta?

Varmaan sillä keittiörätillä, joka huuhdellaan ja ripustetaan odottamaan seuraavaa käyttöä.

Tottakai siihen käytetään eri rättiä. Pyyhe on myös hyvä siihen. Sitten vaan pyykkiin. Voi myös olla eri rätit eri käyttötarkoituksiin vaikka värikoodilla eli käytät aina eri väristä eri lian pesuun. Siivouksessa sitä käytetään esim. sininen keittiötasoille, keltainen vessan pesuun...

Talouspaperi on epäkäyevä oksennuksen pyyhkimiseen varsinkin ison koiran kanssa sitä pitää olla hirveet määrät. Sen sijaan esim pyyhe on todella hyvä, voi olla sitä varten vaikka oma pyyhe.

Toimii varmaan sinkkutaloudessa. Yritäppä opettaa värisokealle teinille että vaaleansininen rätti on vessanpöntölle, vaaleanvihreä keittiötasoille.

Lisäksi sun puuvillarättisi kuluttaa hirvittävät määrät vettä - kehitysmaissa, missä se puuvilla käsitellään. Sitä kestorättiä pitää käyttää vähintään 100 kertaa, että se on kertakäyttöpaperia ekologisempi. Samoin mukit, se oli satoja kertoja mikä pitää posliinimukista juoda ennen kuin se on paperimukia ekologisempi. Kankainen kauppakassi pitää käyttää puhki, jotta se on kertakäyttökassia ekologisempi.

Kyllä mulla rätit on vuosia käytössä, pesen ne. Meidän mukit käytetään hajoamiseen asti eli kyllä tulee käyttökertoja kupille. Kankaiset kauppakassit käytetään pitkään. Tosin ostan muovipussit kaupassa ja käytän sitten roskapussina yms.

Kellä ei tule posliinimukille satoja käyttökertoja? Ihme kommentti. Yrität puolustella metsiemme tuhoamista?

Vierailija
47/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yök, ei ole kissaa, ei koiraa eikä hiiriä.

Vierailija
48/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma pelastuu parhaiten kun

A. Velvoitetaan isot yritykset kunnollisiin ympäristötoimiin. Shein ym suoraan roskiin tuottavat firmat velvoitetaan maksamaan koko ketju tuotannosta jätteen käsittelyyn tai lopettamaan koko tuotanto.

Vai

B. Syyllistetään kuluttajia siitä, että pyyhkivät sormensa appelsiinin kuorimisen jälkeen talouspaperiin. Joku saattoi käyttää pilliäkin, hyi!

Vierailija
49/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lennä. Syön lihaa todella maltillisesti. Asun järkevän kokoisessa kerrostaloasunnossa. Ei ole autoa eikä lemmikkejä. En todellakaan ala kuuntelemaan taivasteluja siitä, että lapsiperheessämme on talouspaperirulla pöydällä! Pikkasen nyt kohtuullisuutta ja realismia näihin juttuihin!

Meanwhile ympäristösankarimme Sanna lensi alle viikossa keskivertosuomalaisen parin vuoden päästöt taivaan tuuliin.

Rikkaat on ne, jotka eniten saastuttaa, faktaa. Nehän onkin kuuluisia talouspaperibileistään.

Kukin säästää luontoa omalla tavallaan. Ei minusta tarviikkaan kaikesta luopua. Itse mieluummin ajan autolla (pakkokin ajaa täällä maalla) kuin ostan turhaa talouspaperia. Säästän luontoa joissakin kohden mutta jossain en niin paljon. Tärkeintä on että telee jotain edes.

Silti mielestäni talouspaperi on niin turha etten ymmärrä miksi sitä pitäisi käyttää.

Vierailija
50/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla rätit on vuosia käytössä, pesen ne. Meidän mukit käytetään hajoamiseen asti eli kyllä tulee käyttökertoja kupille. Kankaiset kauppakassit käytetään pitkään. Tosin ostan muovipussit kaupassa ja käytän sitten roskapussina yms.

Kellä ei tule posliinimukille satoja käyttökertoja? Ihme kommentti. Yrität puolustella metsiemme tuhoamista?

Yritätkö itse vähätellä kaikkien muiden tuotteiden kuin talouspaperin ympäristövaikutuksia? Montako kertaa olet käyttänyt sitä pientä 1,2 dl vetoista 6 hengen teema-kahviastiastoa, jonka sait rippilahjaksi kummiltasi?

Vuosia käytetty rätti. Hyivittu.

Vierailija
51/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on saatu uskottava trolli ketju aikaiseksi. Hyvin on keksitty kommentteja.

Miten ne sinun uffomiehet jakselee?

Vierailija
52/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A. Velvoitetaan isot yritykset kunnollisiin ympäristötoimiin. Shein ym suoraan roskiin tuottavat firmat velvoitetaan maksamaan koko ketju tuotannosta jätteen käsittelyyn tai lopettamaan koko tuotanto.

Vai

B. Syyllistetään kuluttajia siitä, että pyyhkivät sormensa appelsiinin kuorimisen jälkeen talouspaperiin. Joku saattoi käyttää pilliäkin, hyi!

Se että jossain kiinassa roskataan ja sillä syyllä oikeutetaan oma luonnonvarojen tuhlaus? Hienot tekosyyt oot keksiny.

Koska muut tekee väärin saa itsekkin tehdä väärin? Jos muualla soditaan saanko itsekkin vähän lyödä kun en kuitenkaan tapa niinkuin muut maailmalla tekee?

Tuollainen ajattelutapa on ongelmallidta.

Tottakai pahempaa on just esim joidenkin muiden maiden esim kiinan roskaaminen yms , mutta silti ei se poista mitenkään meidän tekemien muutosten vaikutusta.

Jos kiinassa roskataan on sama itsekkin heittää hanskat tiskiin?

Mutta autojen verotuksen jatkuva korottaminen on naurettavaa kun me tehdään täällä jo aika paljon niin eikö se jo riitä mutta ei kun juuri meidän pitää kukkarossa kärsiä auton käyttö kun muualla huoletta saastutellaan.

Kyllä autojen saastutus on ongelma mutta ei niitä veroja voi kokoajan nostaa kun ihmisten talous kärsii

Vierailija
53/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän talouspaperia mm.

- silmälasien kuivaamiseen

- peilien kuivaamiseen

- meikkaamisen aikana

- kahvikuppien alustana

- käsien pyyhkimiseen ruokailun aikana esim. pizzaa, hedelmiä tai voileipiä syödessä

- kasvojen pyyhkimiseen esim. siipiä syödessä

- hedelmien kuivaamiseen

- kananmunien alustana

- leipälautasena

- pekonin valutuksessa

Näihin ei todellakaan voi käyttää mitään tiskirättiä.

Vierailija
54/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö itse vähätellä kaikkien muiden tuotteiden kuin talouspaperin ympäristövaikutuksia? Montako kertaa olet käyttänyt sitä pientä 1,2 dl vetoista 6 hengen teema-kahviastiastoa, jonka sait rippilahjaksi kummiltasi?

Vuosia käytetty rätti. Hyivittu.

Minulla ei loju teema kahviastiastoja missään. Ei meillä ole edes tilaa turhille astioille.

Mitä vikaa vuosia käytetyssä rätissä on jos se pestään pyykkikoneessa?

En itse vähäytele muiden tuotteiden vaikutuksia. Näytä se kommentti missä vähättelen.

Nyt puhuttiin talouspaperista ja sä väännät puheen astiastoihin...

Vierailija
55/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa säästää rahaa, niin kangaskassi maksaa itsensä takaisin hetkessä. Välillä niitä saa jopa ilmaiseksi.

Vierailija
56/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ennen ole käyttänyt talouspaperia, lähinnä kustannussyistä, mutta nyt hiljattain olen huomannut sen olevan oikein kätevä tuote moneenkin asiaan.

Ilmastoahdistus, mikä se on?

Vierailija
57/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai

Se että jossain kiinassa roskataan ja sillä syyllä oikeutetaan oma luonnonvarojen tuhlaus? Hienot tekosyyt oot keksiny.

Koska muut tekee väärin saa itsekkin tehdä väärin? Jos muualla soditaan saanko itsekkin vähän lyödä kun en kuitenkaan tapa niinkuin muut maailmalla tekee?

Tuollainen ajattelutapa on ongelmallidta.

Tottakai pahempaa on just esim joidenkin muiden maiden esim kiinan roskaaminen yms , mutta silti ei se poista mitenkään meidän tekemien muutosten vaikutusta.

Jos kiinassa roskataan on sama itsekkin heittää hanskat tiskiin?

Mutta autojen verotuksen jatkuva korottaminen on naurettavaa kun me tehdään täällä jo aika paljon niin eikö se jo riitä mutta ei kun juuri meidän pitää kukkarossa kärsiä auton käyttö kun muualla huoletta saastutellaan.

Kyllä autojen saastutus on ongelma mutta ei niitä veroja voi kokoajan nostaa kun ihmisten talous kärsii

Sori nyt, mutta juuri sinun ajattelutapa on pahimman luokan ongelma.

Yksilöitä syyllistämällä pyritään hämäämään kokoluokkia, ja samalla mahdollistetaan aivan pöyristyttävä toiminta systeemitasolla. Koitetaan saada huolestuneiksi jostain kuluttajien talouspaperista, jotta unohdettaisiin katsoa tuotantoon, missä se todellinen tuho tehdään. Kun puhutaan yhden ihmisen toimista, vältellään yhteiskuntatason sääntelyä, hirvittävän onnistuneesti vieläpä.

Talouspaperin välttämisestä voi tulla sinulle hyvä mieli, mutta maailman tilaan sillä ei ole kärpäsenpaskan vertaa merkitystä. Vastaa vähän rahan säästämistä sillä, että keittää teepussin aina kahteen kertaan. Onhan se jotain juu. Onko se ratkaisu?

Vierailija
58/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän talouspaperia mm.

- silmälasien kuivaamiseen

- peilien kuivaamiseen

- meikkaamisen aikana

- kahvikuppien alustana

- käsien pyyhkimiseen ruokailun aikana esim. pizzaa, hedelmiä tai voileipiä syödessä

- kasvojen pyyhkimiseen esim. siipiä syödessä

- hedelmien kuivaamiseen

- kananmunien alustana

- leipälautasena

- pekonin valutuksessa

Näihin ei todellakaan voi käyttää mitään tiskirättiä.

Haluan nähdä kun alapeukuttaja valuttaa pekoninsa tiskirätin päällä 🤢

Vierailija
59/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puut itkee ja pikkulinnut, kun eivät voi tehdä niihin enää pesiä 🌳🐦🌲🐥😭

Vierailija
60/64 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän talouspaperia kaikkeen. Isommat ruoanmurut kahden lapsen jäljiltä lähtee sillä pöydältä, lattialta kaikki märkä (hedelmäsoseet, jogurtit ym.) mitä ei voi lakasta. Jos sotkua jää, rätillä perästä. Yrittäkääpä pyyhkiä kipollinen jogurttia pöydältä pelkällä rätillä, jos on vahingossa tai ei niin vahingossa lapsilta kaatunut. Se vedenmäärä, mitä siihen tuhlaantuu, on ihan järkyttävää. Helpompi pyyhkäistä enimmät paperilla, heittää biojätteeseen maatumaan ja sitten hienosiivous sillä rätillä ja saippualla.

Ja joku kysyi rätillä pyyhkijöiltä, käytättekö samaa rättiä lattiaankin. Minä kyätän, mutta siivoankin sillä vain lasten sotkut. Sitten kun pitää oikeasti saada puhdasta muualla keittiössä, otan puhtaan rätin tai käytän kokonaan eri rättiä.

Ja on sillä talouspaperilla muitakin hyötyjä, näin flunssa-aikana tulee käytettyä paljon vaikka on nenäliinojakin. Suuta siihen harvoin pyyhitään, pestään kylppärissä. Itse otan leivän/leivonnaisten alle kun syön jossain muualla kuin keittiössä (en käytä lautasta) ja varistettuani murut roskiin, pyyhin vielä kädetkin siihen paitis jos on sokerissa tai rasvassa.

Kyllä se on täys katastrofi, jos kotona ei talouspaperia ole, kun niin moneen asiaan sitä käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi