Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auto kääntää pääsi?

Vierailija
04.11.2022 |

Tesla Model x? Vai Pontiac Firebird? Kupla? Vai mikä. Kesällä näin liikenteessä Lincoln Continentalin, ja pakko sanoa, kyllä päät kääntyivät. Aikeessa ite ostaa tuunattavaksi jokin vanha helmi.

Kommentit (1344)

Vierailija
541/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70-luvulla syntynyt ja niin pitkään kuin minä muistan, niin aina on jotkut väittäneet, että kaikki kulloisetkin "nykyautot" on samannäköisiä ja "ennen" autot kyllä erotti toisistaan.

Autot kun on design -tuotteita, niin kulloinenkin muotisuuntaus vaikuttaa siten, että tietyt päälinjat on melko samankaltaisia, mutta jokaisessa on kumminkin sen verran eroja, että ei ne ole toistensa kopioita, poislukien jotkut kiinalaiset kopiot ja "Badge Engineering", eli samaan koriin on vaan lätkäisty konsernin eri merkki, esim. Seat Toledo ja Skoda Rapid.

Olen kyllä asiasta aivan eri mieltä. Vaikka nykyautot eivät olisi aivan yksi yhteen kopioita toisistaan, niin ne erot ovat sellaisia, että niitä voi olla saman merkin ja jopa saman mallin eri vuosimalleissa enemmän, kuin merkkien kesken. Samoin mielestäni juuri yksi "badge engineering" merkeistä on ehkä parhaiten erotettavissa muista merkeistä eli Audi, jonka muodoissa on säilynyt samanlaista selkeää muotoilua jo vuosia ja niissä on erottuva etupilarin ja nokkapellin/lokasuojan yhtymäkohta, joka muistuttaa paljon "vanhojen hyvien aikojen" muotoilua muodostaen selkeän kulman tuohon kohtaan. Muissa autoissa keulapelti lokasuojineen kohoaa yleensä voimakkaammin ja pyöristyy enemmän etupilarin juuressa. Katsokaa itse, jollette usko!

Vierailija
542/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Volkkareita inhoan, audeista tykkään.

Etenkin lasikattoinen 2-ovinen valkoinen audi olisi mieleen

T. Autoton tälläkin hetkellä

Audissahan on käytännössä volkkari :D

Ja molemmat muuttuvat ooppeleiksi aikaa myöten. /s.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

diesel kirjoitti:

w124 diesel kutosella kun ajaa hiljaa ohi,ei voi kuin ihailla autoa ja kuunnella kaunista käynti ääntä.

w124 kun tuli myyntiin niin ei mennyt kuin muutama viikko ennenkuin Berliinin taksikuskit oli osoittamassa mieltä myyntikonttorin ulkopuolella.

Itselläni on w124 nyt hallissa seisomassa, w123 pienellä bensakoneella käyttöautona koska se on luotettavampi. w124 on enimmäkseen kesäautona, nätimpi se ehkä on mutta kovin heppoisen tuntuinen w123 verrattuna.

W123 on aina ollut yksi lempiautoistani ja lapsena iso muovinen beige w123 farmarimallinen leluauto oli suosikkileluni. Vaikka itselläni ei sellaista oikeana autona ole ollut, niin siitä on hyvät muistot ihan vähän kokeilleena ja kyydissä olleenakin. Kun sitten tutustuin ensi kertaa w124 malliin kuskin ominaisuudessa, niin pettymys oli melkoinen, poissa olivat mm. laadusta henkivä miellyttävä sisustus ja tilalla oli kovamuovista tai ainakin ankeaa ruman sinistä perus opeli/audimaista sisustusta eikä autolla ajokaan tuonut mitään ihania ahaaelämyksiä, vaan päinvastoin ohjaus oli oudon hakeva ja turta vettattuna useimpiin muilla ajamiini autoihin. Mikään autossa ei henkinyt samanlaista laatua ja ajamisen iloa mitä w123 mallissa on. Auto oli aika uudehko ja vähän ajettu ja ajo tapahtui 80-luvulla. Minkään muun merkkistä autoa en ole koskaan ajanut mikä olisi tuntunut niin romulta niin vähillä kilometreillä. Varsinkin tästä syystä en koskaan sitten ostanut Mercedes merkkistä autoa. uudet Mersut vaikuttavat kyllä aika kiehtovilta jälleen kieltämättä vaikka olenkin enemän vanhojen autojen ystävä.

Vierailija
544/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki 70-80-luvun autot, niitä näkee nykyisin niin harvoin. Datsun 100A viimeksi ja Ford Anglia, se tosin taitaa olla vielä vanhempi.

Vierailija
545/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Citroën SM

Myös id, ds, ja cx kää tävät myös. Samoin C6, upea auto. XM lähinnä yllättää.

SM on toki omaa luokkaansa.

Minulla on joskus ollut pari sitikkaa. Suht hyviä pelejä.

Muistan yhden Columbo-jakson, jossa jakson syyllinen (Patrick McGoohan, mm. Saarroksissa-sarjan pääosan esittäjä) ajoi SM:llä. Kuvia:

https://www.imdb.com/title/tt0072804/mediaindex/?ref_=tt_mi_sm

Citroën SM:ssä yhdistyy Maseratin ja Sitikan huonot puolet.

Nuorena miehenä 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa ajoin useamman sata tuhatta kilometriä rättisitikoilla. 115 km kulki moottoritiellä CV4 kuorman kanssa (kun oli pitänyt kaasua vartin pohjassa) ja vei aina 5 litraa satasella. Niillä meni useampi Euroopan pitkä matka vuodessa, millään muulla autolla ei olisi rahat riittäneet. Moottoreita kulutin useamman, vaihtomoottori ei tosin ollut kovin kallis. Ei ole siinä yhtään ainoata ruuvia mitä en olisi vääntänyt. Varavetoakseli oli aina mukana, en vaihtanut kilometriäkään liian aikaisin.

Mistähän noita vaihtomoottoreita riittää Rättisitikoihin vielä tänäkin päivänä:

Vanha moottori jätettiin vaihdossa vaihtomoottorifirmaan. Itsekin voi kunnostaa, siihen vaihdetaan sylinterit ja koko kampiakseli kiertotankoineen niin ei tarvitse koneistaa. Tulee tosin hintavaksi, eivätkä ainakaan minun kasaamani moottorit olleet erityisemmin pitkäikäisiä, verrattuna vaihtomoottoreihin, tosin ei ollut 2CV4 moottorissa edes öljynsuodatinta... Kyllä ne kääntää pään vieläkin, ehkä ostan kauppakassiksi vielä ja sähköistän. Se on kevyt ja semmoinen 200 kg akkuja kulkisi helposti. Voisin tehdä uuden rungon jossa akuille tilaa....

Ostat vaan Teslan ja pudat siitä tarvittavat härpäkkeet sitikkaan, kylä lähtis meinaan...

Vierailija
546/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys oli autosta, ei traktorissa.

Voi jokin auto silti kääntää pääsi, vaikka itse ajaisitkin traktorilla, vai mitä tarkoitit?

Vierailija
547/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

62-vuotias muorin raato kirjoitti:

Näin S-Marketin parkkipaikalla sellaisen mustan BMV-katumaasturin. Herranjestas, että se oli sitten komea auto. Ihan katselin sitä kuin maalainen eduskuntataloa. 

Oli se upea auto!

älä narraa äijä! Näin sinut itkemässä parkkiksella sininen HH-kansitakki päällä, kun kukaan ei edes vilkaissut velkarahoilla ostamaasi hirvitystä.

Vierailija
548/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli joskus 89-luvulla vuoden 1975 Volvo 242:n ja kaipaan sitä vieläkin tasaisin väliajoin, siinä oli ajamisessa omanlaista varmaa jämäkkää ja laadukasta tunnelmaa,

Jämäkkää ja laadukasta? 200-sarjan Volvossa? Sinähän vitsin murjaisit. Viimeistely ja ajo-ominaisuudet olivat suunnilleen itäautojen luokkaa, paskempaa ajettavuutta saa hakea.

Vierailija
549/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pää kääntyy ,hymy.Kun näkee jonkun komean vanhemman auton.Motsamiehistä puhumattakaan.En nyt kyllä tuijota mutta salaa katson..Joskus voi sanoa ohi kulkiessa molemmille ompa upea ...

Vierailija
550/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Saabit.

Olen niiden harrastaja ja kiva tsekata ja morjestaa kun tavataan!

Täällä toinen Saabisti. Jännästi erottaa usein jo kaukaa Saabin tulevan vastaan liikennevirrassa. Joskus hämärässä tosin joku skoda malli muistuttaa erehdyttävästi valoiltaan vanhaa 900:sta, lähinnä irrallisten sivuparkkien ja lähekkäin olevien ajovalojen vuoksi. Kiva moikkailla muille Saabisteille, mutta moikkailen myös vanhojen Volvojen kuljettajille, koska laadukkaita ruotsalaisia pelejä nekin, kuten Saabitkin alunperin,  vaikka pienestä pitäen meitä opetetaankin vihaamaan toisiamme. Samankaltaisia autoja loppujen lopuksi kuitenkin näin pitkän ajan päästä katsottuna. Luultavasti Volvokuskit ottavat tervehdykset vastaan kenkkuiluina, kuka tietää...?

Saabeja vihaavat Volvostit vaiko Volvoja vihaavat Saabistit alapeukuttavat, vaiko molemmat? Olen vannoutunut Saabisti, mutta pidän silti paljon vanhemmista volvoistakin, varsinkin 200-sarjalaisista. Ei se ole mistään pois.

Vierailija
551/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään, autot ovat minulle vain kulkuvälineitä, no toki joskus näkynyt joku erikoisempi ja kiiltävämpi auto mistä olen ajatellut että ohoh, mutta on varmaan ollut joku museoauto kyseessä tms. Mitkään tavalliset mersut tai audit tai edes naapurin mustangi eivät herätä yhtään mitään tunteita minussa.

Itselläni on rämä nissani ja se on oikein hyvä auto, ei tarvitse pelätä sen käyttämistä, jos tulee naarmuja elämästä niin siinäpähän tulee, ihana kun ei tarvi pikku asioista välittää :)

Vierailija
552/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatumaasturit aiheuttaa myötähäpeää: Tuolla menee ihminen jota ei paljon ympäristö kiinnosta. Eniten kääntyi pää ja vielä monte kertaa edestakaisin (ihan piti puistella), kun joku oli ostanut jonkun hirveän amerikkalaisen katumaasturin, joka oli niin iso, että mahtui kaupan parkkipaikalle vain poikittain vieden peräti 4-5 parkkiruutua: Bensasyöpön lisäksi vaikutti todella epäkäytännölliseltä autolta, omistajat todennäköisesti vähän yksinkertaisia ihmisiä.

Vierailija
553/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porsche taucan

Vierailija
554/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teslan kun näen, pää kääntyy toiseen suuntaan.

Teslasta mulle tulee aina mieleen valkoiset uimashortsit hekseleillä. Tosin vain valkoisesta Teslasta. Tyylikästä siinä missä urheilususukat linnanjuhlissa. Teslaa tosin saa myös punaisena...1% muotitietoisena valitsee sen.

Vierailija
555/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porsche taucan

Taukin auto varmaan. Vai oliko Tauskin Taycan?

Vierailija
556/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vanhat jenkkiraudat jossa v8 pörisee matalasti.

veekasin tyypillinen käyntiääni johtuu muuten siitä ettei v8:a voida tehdä käymään tasaisesti kuten esimerkiksi suoran kutosen. v8:ja alettiinkin valmistaa koska ne ovat lyhyempiä kuin suorat kutoset. Moottoriharrastajlle (erona autoharrastajaan) v8 on itse asiassa vähän nolo.

Suora kutonen tai sitten v12, kuten vaikka Deutzin ilmajäähdytteinen panssarivaunumoottori on jo hiukan miehekkäämpään ajoon. Tytöt tietty tykkää veekaseista :)

Tai käsittääkseni, kun ameriikoissa ei osattu tehdä tehokkaampia moottoreita muutoin kuin tilavuutta ja sylintereitä lisäämällä ja kun kuusi sylinteriset kävivät liian pieniksi, niin, V-8 oli lyhyempi kuin vastaava suora kasi  olisi ollut. Pitkäänhän noita R6- ja V8-sylinterisiä moottoreita sai valita optioina useimpiin automalleihin. Myöhemmin lyhyempikeulaisiin autoihin sovitettiin sitten R4, V6 tai V8 moottoreita ja pitkät R6:t jäivät paljolti pois. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Samaa mieltä tuosta V-8 moottorin "vajaavaisesta" käyntiäänestä, mutta antaa heidän nauttia siitä ketkä nauttivat. Onhan siinä jotain "seksikästä" siinä kurnutuksessa, mutta en itse jaksaisi sitä pidemmän päälle kuunnella. Sama juttu parisevien Harrikoiden kanssa eli kuulostaa ehkä kivalta kaukaa kuultuna, mutta en itse ajaisi moisella prätkyttimellä.

Autojen äänistä tuli mieleeni, että kun pääsin istumaan poikani ostaman Saab 95:n kyytiin, hujahdin hetkessä muistoissa kymmeniä vuosia taaksepäin lapsuuteeni, kun meillä oli Saab 96. Se ihana pörinä :) Melkein meinasi itku tulla, kun yhtäkkiä olin taas se muutaman vuoden ikäinen lapsi... Miten voi ääni jäädä noin mieleen?

Ääni- ja hajumuistit ovat muistaakseni vahvimpia ihmisen muisteista tai jotain sinnepäin. Periaatteessa äänien ja tuoksujen ja makujenkin avulla voidaan säilöä muistoja samalla lailla, kuin vaikkapa hilloja lasipurkkiin. Tässä olisi hyvä tutkimus- ja kehityskohde muistojen säilömiseksi ja vaikkapa muistisairaiden muistamisen auttamiseksi. En ole ainakaan käytännössä kohdannut aiheeseen pohjautuvia apukeinoja käytettävän missään. Itselläni usein jotkut ulkoiset aistiärsykkeet laukaisevat muistoja, joista en muutoin olisi ehkä enää muistanut mitään (En ole tosin muistisairas, mutta toimii varmaan lähes kaikilla). Samoin jokin ääni tai haju voi laukaista jonkin kammon ja tai peräti paniikkikohtauksen ihmisessä. Onneksi muistosi Saabista oli myönteinen, jos olisit ollut vaikkapa vakavassa onnettomuudessa kyseisessä automallissa olisi reaktio voinut olla toisenlainen.

Vierailija
557/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

veekasin tyypillinen käyntiääni johtuu muuten siitä ettei v8:a voida tehdä käymään tasaisesti kuten esimerkiksi suoran kutosen. v8:ja alettiinkin valmistaa koska ne ovat lyhyempiä kuin suorat kutoset. Moottoriharrastajlle (erona autoharrastajaan) v8 on itse asiassa vähän nolo.

Suora kutonen tai sitten v12, kuten vaikka Deutzin ilmajäähdytteinen panssarivaunumoottori on jo hiukan miehekkäämpään ajoon. Tytöt tietty tykkää veekaseista :)

Tai käsittääkseni, kun ameriikoissa ei osattu tehdä tehokkaampia moottoreita muutoin kuin tilavuutta ja sylintereitä lisäämällä ja kun kuusi sylinteriset kävivät liian pieniksi, niin, V-8 oli lyhyempi kuin vastaava suora kasi  olisi ollut. Pitkäänhän noita R6- ja V8-sylinterisiä moottoreita sai valita optioina useimpiin automalleihin. Myöhemmin lyhyempikeulaisiin autoihin sovitettiin sitten R4, V6 tai V8 moottoreita ja pitkät R6:t jäivät paljolti pois. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Samaa mieltä tuosta V-8 moottorin "vajaavaisesta" käyntiäänestä, mutta antaa heidän nauttia siitä ketkä nauttivat. Onhan siinä jotain "seksikästä" siinä kurnutuksessa, mutta en itse jaksaisi sitä pidemmän päälle kuunnella. Sama juttu parisevien Harrikoiden kanssa eli kuulostaa ehkä kivalta kaukaa kuultuna, mutta en itse ajaisi moisella prätkyttimellä.

Autojen äänistä tuli mieleeni, että kun pääsin istumaan poikani ostaman Saab 95:n kyytiin, hujahdin hetkessä muistoissa kymmeniä vuosia taaksepäin lapsuuteeni, kun meillä oli Saab 96. Se ihana pörinä :) Melkein meinasi itku tulla, kun yhtäkkiä olin taas se muutaman vuoden ikäinen lapsi... Miten voi ääni jäädä noin mieleen?

Saab 96:ssa oli V4 -moottori, missä on tosiaan persoonallinen ääni, vähän kuin V8 hörötys kuitenkin puolella sylinteistä. Mitä lie sitten Saab 95:lle oli tehty että sen tavanomainen rivimoottori kuulosti tuolta vanhalta erikoisuudelta

Oli noita 95:ia samoilla moottoreilla kuin 96:iakin. Oli vain farmarimalli kyseisestä mallista, muutoin sama auto.

Vierailija
558/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtiperä cortina 1600. Sain sellasessa mulukkuu ekan kerran.

Vierailija
559/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trabant tai Moskvits

Vierailija
560/1344 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavanomainen crossplane-V8 voi kyllä kuulostaa vajavaiselta, mutta rosoisen äänen alla se käy tasaisemmin kuin R6, koska sylintereissä on palotapahtumia päällekkäin enemmän joka hetkellä (90 vs 120). Kasin lievät sivuttaiset ominaisvärähtelyt poistetaan kampuran painotuksilla. Epätasaisen kuuloinen käynti syntyy kun samassa sylinterilohkossa aina tietyssä vaiheessa syttyy kaksi sylinteriä peräkkäin, ja se aiheuttaa pakopulsseihin kuultavan muutoksen. Tähän voi sitten vaikuttaa, tai poistaa kokonaan pakosarjojen rakenteella.

O.K. Voisiko olla, että noiden näkemieni ja kuulemieni V-kasien moottorit olisivat olleet jotenkin ranetettuja ja huonosti viritettyjä eivätkä käyneet ihan kunnolla?. Samanlaista epävireistä käyntiä kieltämättä on vhavaittavissa 4-sylinterisissä harrasteautoissakin ajoittain. Viimeksi näin Volvo Amazonin, joka kävi kuin 2-tahtinen Saabi vaikka vanhojen Volvojen koneet ovat kunnossa ollessaan melko hyvin käyviä. Jos tuo yliampuva ääni kuuluu jotenkin tuohon jenkkiautoharrastukseen ja tykkäävät äänestä, kunhan on vain riittävän kova? Pihan ohitseni kulkee välillä V8-moottorinen paku ja se kyllä käy ihan nätisti ja tasaisesti vaikka V8:ksi erottaakin. Eli ehkä nuo amerikanauto tapahtumatovat antaneet minulle vääränlaisen kuvan V8 moottorin luonteesta. Kiitos kun korjasit asiaa ja vastasit viestiini. Näin kommunikoimalla me kukin saatamme oppiajotain uutta silloin tällöin.