Mikä auto kääntää pääsi?
Tesla Model x? Vai Pontiac Firebird? Kupla? Vai mikä. Kesällä näin liikenteessä Lincoln Continentalin, ja pakko sanoa, kyllä päät kääntyivät. Aikeessa ite ostaa tuunattavaksi jokin vanha helmi.
Kommentit (1344)
Sellainen auto, tai sen kuljettaja, joka roiskii päälleni kuraa kulkiessani jalkakäytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhat jenkkiraudat jossa v8 pörisee matalasti.
veekasin tyypillinen käyntiääni johtuu muuten siitä ettei v8:a voida tehdä käymään tasaisesti kuten esimerkiksi suoran kutosen. v8:ja alettiinkin valmistaa koska ne ovat lyhyempiä kuin suorat kutoset. Moottoriharrastajlle (erona autoharrastajaan) v8 on itse asiassa vähän nolo.
Suora kutonen tai sitten v12, kuten vaikka Deutzin ilmajäähdytteinen panssarivaunumoottori on jo hiukan miehekkäämpään ajoon. Tytöt tietty tykkää veekaseista :)Tai käsittääkseni, kun ameriikoissa ei osattu tehdä tehokkaampia moottoreita muutoin kuin tilavuutta ja sylintereitä lisäämällä ja kun kuusi sylinteriset kävivät liian pieniksi, niin, V-8 oli lyhyempi kuin vastaava suora kasi olisi ollut. Pitkäänhän noita R6- ja V8-sylinterisiä moottoreita sai valita optioina useimpiin automalleihin. Myöhemmin lyhyempikeulaisiin autoihin sovitettiin sitten R4, V6 tai V8 moottoreita ja pitkät R6:t jäivät paljolti pois. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Samaa mieltä tuosta V-8 moottorin "vajaavaisesta" käyntiäänestä, mutta antaa heidän nauttia siitä ketkä nauttivat. Onhan siinä jotain "seksikästä" siinä kurnutuksessa, mutta en itse jaksaisi sitä pidemmän päälle kuunnella. Sama juttu parisevien Harrikoiden kanssa eli kuulostaa ehkä kivalta kaukaa kuultuna, mutta en itse ajaisi moisella prätkyttimellä.
Autojen äänistä tuli mieleeni, että kun pääsin istumaan poikani ostaman Saab 95:n kyytiin, hujahdin hetkessä muistoissa kymmeniä vuosia taaksepäin lapsuuteeni, kun meillä oli Saab 96. Se ihana pörinä :) Melkein meinasi itku tulla, kun yhtäkkiä olin taas se muutaman vuoden ikäinen lapsi... Miten voi ääni jäädä noin mieleen?
Oi oi, mulla oli muinoin Volvo Duett. Ai kun olisi vieläkin. Kyllä käntää edelleen mun pään. Joskus ajat sitten jossain Pitäjänmäen paikkeilla oli aika iso parkkipaikka ja siellä parkkiksella eturivissä oli tosi usein valkoinen pyhimys Volvo. Kyllä joka kerta bussin ikkunasta kun sen näin pää kääntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isuzu Bellett 1968 🙂
oli hyvä auto
Ajoin ajokortin 1966 juuri Belletillä.
Kerran onnistuin vaihtamaan ykköseltä pakille synkronoimattomassa vaihdelaatikossa.
Komeaa rutinaa.
Opettaja huomasi tämän ja painoi salamannopeasti kytkintä ennen kuin ehdin itse päästää ylös.
Muistini mukaan oikein jämäkkä ja tukevantuntuinen auto.
Uudemmat urheiluautot ja klassikkoautot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veekasin tyypillinen käyntiääni johtuu muuten siitä ettei v8:a voida tehdä käymään tasaisesti kuten esimerkiksi suoran kutosen. v8:ja alettiinkin valmistaa koska ne ovat lyhyempiä kuin suorat kutoset. Moottoriharrastajlle (erona autoharrastajaan) v8 on itse asiassa vähän nolo.
Suora kutonen tai sitten v12, kuten vaikka Deutzin ilmajäähdytteinen panssarivaunumoottori on jo hiukan miehekkäämpään ajoon. Tytöt tietty tykkää veekaseista :)Tai käsittääkseni, kun ameriikoissa ei osattu tehdä tehokkaampia moottoreita muutoin kuin tilavuutta ja sylintereitä lisäämällä ja kun kuusi sylinteriset kävivät liian pieniksi, niin, V-8 oli lyhyempi kuin vastaava suora kasi olisi ollut. Pitkäänhän noita R6- ja V8-sylinterisiä moottoreita sai valita optioina useimpiin automalleihin. Myöhemmin lyhyempikeulaisiin autoihin sovitettiin sitten R4, V6 tai V8 moottoreita ja pitkät R6:t jäivät paljolti pois. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Samaa mieltä tuosta V-8 moottorin "vajaavaisesta" käyntiäänestä, mutta antaa heidän nauttia siitä ketkä nauttivat. Onhan siinä jotain "seksikästä" siinä kurnutuksessa, mutta en itse jaksaisi sitä pidemmän päälle kuunnella. Sama juttu parisevien Harrikoiden kanssa eli kuulostaa ehkä kivalta kaukaa kuultuna, mutta en itse ajaisi moisella prätkyttimellä.
Autojen äänistä tuli mieleeni, että kun pääsin istumaan poikani ostaman Saab 95:n kyytiin, hujahdin hetkessä muistoissa kymmeniä vuosia taaksepäin lapsuuteeni, kun meillä oli Saab 96. Se ihana pörinä :) Melkein meinasi itku tulla, kun yhtäkkiä olin taas se muutaman vuoden ikäinen lapsi... Miten voi ääni jäädä noin mieleen?
Saab 96:ssa oli V4 -moottori, missä on tosiaan persoonallinen ääni, vähän kuin V8 hörötys kuitenkin puolella sylinteistä. Mitä lie sitten Saab 95:lle oli tehty että sen tavanomainen rivimoottori kuulosti tuolta vanhalta erikoisuudelta
Defender, jopa se uusi mutta ehdottomasti vanhempi
Minun pään kääntää aina auto, josta kuuluu ajaessa kauhea ääni. Jos esim. pakoputkessa tai kuskin ajotyylissä on jotain outoa.
Ei riipu automerkistä.
Pakettiautot viimeaikoina, pitäisi vielä ennen vuoden vaihdetta päivitää työauto.
1950-luvun tai vielä vanhempi auto. Merkillä ei ole väliä.
Vanhat kotterot kuten ladat ja kuplat. Uudet näyttää kaikki samalta, ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavanomainen crossplane-V8 voi kyllä kuulostaa vajavaiselta, mutta rosoisen äänen alla se käy tasaisemmin kuin R6, koska sylintereissä on palotapahtumia päällekkäin enemmän joka hetkellä (90 vs 120). Kasin lievät sivuttaiset ominaisvärähtelyt poistetaan kampuran painotuksilla. Epätasaisen kuuloinen käynti syntyy kun samassa sylinterilohkossa aina tietyssä vaiheessa syttyy kaksi sylinteriä peräkkäin, ja se aiheuttaa pakopulsseihin kuultavan muutoksen. Tähän voi sitten vaikuttaa, tai poistaa kokonaan pakosarjojen rakenteella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan, että kehtaisko päheen kelmun laittaa Avensikseen? Kelmuttaako Suomessa ihmiset autojansa, voiko täällä missään teettää?
No siinä menee raha ihan hukkaan, vanhanaikainen on Avensis, siinä ei kelmutkaan auta. Sorry.
Jaahans kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Datsun Cherry 🍒
Missä päin asut. Mulla juuri katsastettu -81. Kirsikan värinen kirsikka.
Onko rekkari AOB-? Meillä oli sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Tesla model S
No hyi saa..na!
Satakaksseiska viatti on ihana!
Vierailija kirjoitti:
Teslan kun näen, pää kääntyy toiseen suuntaan.
Älä turhaan. Mutta en mä Teslalla ajakaan siksi että muut ihailisivat vaan siksi että on perheelliselle turvallisin vaihtoehto, lisäksi edulliset kilometrit ainakin polttoaineen suhteen. Meillä auto on pitkäikäinen hankinta, tälläkin Teslalla ajateltu ajaa ainaki kaksikymmentä vuotta jollei pitempääkin. Tuunataan se sitten vanhempana jenkkipelliksi.
Oikein.
Ja aina parempi, jos auto on Jaguar.