Onko tässä enää mitään tehtävissä (pettäminen)
Minä petin vaimoani reilu vuosi sitten. Olen sitä syvästi katunut. Kerroin vaimolle heti tapahtuneen jälkeen ja pitkien keskustelujen jälkeen päätettiin, että jatketaan yhdessä.
Olen tehnyt parhaani, että olisin maailman paras mies, jonka vaimoni ansaitsee. Ottanut päävastuun kotitöissä, ostanut vaimolle lahjoja, vienyt ravintolaan syömään. Olen valmis tekemään mitä vain, että vaimo taas luottaisi minuun.
Vaimo on kuitenkin edelleen kylmä minua kohtaan. Ei halua puhua minulle päivästään, ei halua koskea minuun, ei halua läheisyyttä. Ei silti halua erotakkaan, kun olen kysynyt, että haluaako edes olla kanssani. Olen jopa ehdottanut pariterapiaa, mutta ei kuulemma halua puhua tapahtuneesta enää.
Alan olemaan toivoton. Tiedän että tein todella väärin. Rakastan vaimoani yli kaiken, mutta en tiedä kauanko kestän tällaisessa suhteessa
Kommentit (161)
Onko teillä lapsia?
Ketkä kaikki tietävät pettämisestäsi?
Tuntevatko vaimosi ja panosi toisensa?
Se että petit kaverisi kanssa vaan pahentaa asiaa. Miesten ja naisten kaverisuhteisiin luottaminen on aina vähän hankalaa, ja vaimosi on ilmeisesti päättänyt luottaa sinun ja kaverisi suhteen platonisuuteen. Sitten petitkin juuri hänen kanssaan. Oletteko edelleen "kavereita"? Vietätkö tämän naisen kanssa aikaa? Käyttekö samoissa harrastuksissa? Tuossa kohtaa vähin vaatimus on se, että panet tähän naiseen välit poikki kokonaan, etkä myöskään "väistämättä" näe häntä jossain kaveriporukan kokoontumisissa.
Jos et ole näitä toimenpiteitä tehnyt, tilanne on vaimollesi edelleen akuutisti päällä, eikä hän pysty siitä yli pääsemään. Mikään määrä kotitöitä ei siihen asiaan vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamus kun menee, ei sitä saa palautettua.
Ei pidä täysin paikkansa. Luottamuksen palauttaminen vaatii kovaa työtä, ja molempien on siihen oltava valmiita.
Pari asiaa pistää silmään avauksessa:
- vaimo ei halua erota = todennäköisesti jotain tunteita on jäljellä ja haluaa ehkä yrittää, mutta kokee asian suhteen voimattomuutta, osaamattomuutta tai jotain?- vaimo ei halua pariterapiaan
Jos ap vaimoasi rakastat ja haluat tilannetta korjata, teidän olisi pakko pystyä asiaa purkamaan tavalla tai toisella. Auttaisiko, jos kävisitte vaikka yksin terapeuteilla ja vasta sitten pariterapiassa?
100% samaa mieltä. Itse olen uskottomuuden pystynyt jättämään taakse.
Mulla tuli mieleen minkälainen suhde oli ennen tätä kriisiä? Miksi kävit vieraissa ja minkälainen tämä sivusuhde sitten oli?
Luulen, että noista edellä löytyy vastauksesi ja reitti eteenpäin jos niitä oikein pohdit. Syitä haluta välttää eroa on muitakin kuin tunteiden lämpö ja halu rakastaa yhdessä. Toiset teot toisaalta on vaikeampaa antaa anteeksi kuin toiset.
Suhde oli ennen pettämistä hyvä, mutta arkinen. Kyseessä oli yksi känninnen hairahdus kaverin kanssa, eli en puhuisi edes mistään sivusuhteesta. Minulla ei ollut mitään tunteita tätä kaveriani kohtaan ja tuskin hänelläkään minua
Ap
Tuollaisista känni hairahduksista ei tarvitse kertoa ja todella tyhmää ulos tulla sellaisista. Meillä on pitkä suhde ja parempi olisi jos ei sellaisista hairahduksista kertoisi kun se ei mitään hyödytä ja miksi minulle uskoutuisi omista mokistaan jos ei halua erota ja kaikille ihmisille voi vahinkoja tapahtua ja jos se on vahinko ja katuu sitä niin pitää sen ihan omana tietonaan. Sillä puolisollakin voi olla ihastumisia ja vähällä piti tilanteita pitkän suhteen aikana. Ei kukaan voi olla ihan täydellinen ja heittää ensimmäistä kiveä.
Miksi ihmeessä piti avautua jostain känni hairahduksesta jos se olisi pysynyt omana tietonasi eikä olisi vaaraa tulla muuta kautta puolison tietoon. Harvoilla joilla on pitkiä suhteita niin ei ole ihastumisia tai hairahtumista sillä me kaikki olemme vain ihmisiä. Jos puolisosi on ihan armoton, anteeksi antamaton niin ei
se sinua rakasta. Se on vaan ottanut jonkun minkä saa ilman mitään tunteita enkä yhtään ihmettele jos olet vieraisiin hairahtanut. Ei pettämisessä kukaan ole yksin syyllinen vaan parisuhteessa on pahoja ongelmia.
Rehellisyys on suhteen peruskivi, onneksi ap ymmärtää edes sen. Totta kai pettämisestä täytyy kertoa. Varsinkin kun pettää kaverinsa kanssa, se tulee jossain vaiheessa ilmi kuitenkin. Mutta vaikkei koskaan tulisikaan, pitää kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Menkää temppareihin.
Siellä rakennetaan luottamusta ja näytetään että se oma kulta on kuitenkin paras.
Kerran h u o r i p u k k i, aina h u o r i p u k k i.
Nyt voit miettiä kannattiko pa##a tiukempaa ##llua. Jos oli tosi piukka niin kyllähän siitä jää vuosien kaunis muisto.
Temppareihin voisi rakentaa sellaisen yksisuuntaisesta peilillä varustetun huoneen jossa sinkut ja varatut kävisivät parittelemassa ja toinen osapuoli joutuisi katsomaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisyys on suhteen peruskivi, onneksi ap ymmärtää edes sen. Totta kai pettämisestä täytyy kertoa. Varsinkin kun pettää kaverinsa kanssa, se tulee jossain vaiheessa ilmi kuitenkin. Mutta vaikkei koskaan tulisikaan, pitää kertoa.
Jännä ettei vaimo ole aiemmin huomannut apn biseksuaalisia taipumuksia.
Vaikutat aidosti katuvalta. En tiedä kumman toiminta on tuomittavampaa, sinun vai vaimosi. Näyttää että vaimo jollain tavalla tasaa nyt puntteja kun ei suostu käsittelemään asiaa millään tavalla. Mun mielestä kannattaa erota ja etsiä sellainen nainen jota et petä (luulen että oppirahat on maksettu) ja joka kunnioittaa sinua. N42
Vierailija kirjoitti:
Luottamuksen voi menettää vain kerran.
Sinä sait valita petätkö vai et. Nyt pitää olla tyytyväinen. Älä valita
Tämä. Mitäs läksit. Kaikki ei pääse pettämisestä yli vaikka olisi kertaluontoinen keissi. Oma vikasi, mitäs menit sössimään. Peili on ainoa oikea osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamus kun menee, ei sitä saa palautettua.
Ei pidä täysin paikkansa. Luottamuksen palauttaminen vaatii kovaa työtä, ja molempien on siihen oltava valmiita.
Pari asiaa pistää silmään avauksessa:
- vaimo ei halua erota = todennäköisesti jotain tunteita on jäljellä ja haluaa ehkä yrittää, mutta kokee asian suhteen voimattomuutta, osaamattomuutta tai jotain?- vaimo ei halua pariterapiaan
Jos ap vaimoasi rakastat ja haluat tilannetta korjata, teidän olisi pakko pystyä asiaa purkamaan tavalla tai toisella. Auttaisiko, jos kävisitte vaikka yksin terapeuteilla ja vasta sitten pariterapiassa?
100% samaa mieltä. Itse olen uskottomuuden pystynyt jättämään taakse.
Mulla tuli mieleen minkälainen suhde oli ennen tätä kriisiä? Miksi kävit vieraissa ja minkälainen tämä sivusuhde sitten oli?
Luulen, että noista edellä löytyy vastauksesi ja reitti eteenpäin jos niitä oikein pohdit. Syitä haluta välttää eroa on muitakin kuin tunteiden lämpö ja halu rakastaa yhdessä. Toiset teot toisaalta on vaikeampaa antaa anteeksi kuin toiset.
Suhde oli ennen pettämistä hyvä, mutta arkinen. Kyseessä oli yksi känninnen hairahdus kaverin kanssa, eli en puhuisi edes mistään sivusuhteesta. Minulla ei ollut mitään tunteita tätä kaveriani kohtaan ja tuskin hänelläkään minua
Ap
Tuollaisista känni hairahduksista ei tarvitse kertoa ja todella tyhmää ulos tulla sellaisista. Meillä on pitkä suhde ja parempi olisi jos ei sellaisista hairahduksista kertoisi kun se ei mitään hyödytä ja miksi minulle uskoutuisi omista mokistaan jos ei halua erota ja kaikille ihmisille voi vahinkoja tapahtua ja jos se on vahinko ja katuu sitä niin pitää sen ihan omana tietonaan. Sillä puolisollakin voi olla ihastumisia ja vähällä piti tilanteita pitkän suhteen aikana. Ei kukaan voi olla ihan täydellinen ja heittää ensimmäistä kiveä.
Miksi ihmeessä piti avautua jostain känni hairahduksesta jos se olisi pysynyt omana tietonasi eikä olisi vaaraa tulla muuta kautta puolison tietoon. Harvoilla joilla on pitkiä suhteita niin ei ole ihastumisia tai hairahtumista sillä me kaikki olemme vain ihmisiä. Jos puolisosi on ihan armoton, anteeksi antamaton niin ei
se sinua rakasta. Se on vaan ottanut jonkun minkä saa ilman mitään tunteita enkä yhtään ihmettele jos olet vieraisiin hairahtanut. Ei pettämisessä kukaan ole yksin syyllinen vaan parisuhteessa on pahoja ongelmia.
Siksi että jos mokaa ja rakastaa, antaa sen toisen päättää suhteen kohtalosta. Se on rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Syyllistyt siihen samaan kuin valtaosa muistakin pettäjistä.
Minuakin petti ex-mies railakkaan tietoisesti ja ajatteli ettei se haittaa. Lopulta hän tuli itkien kertomaan asiasta, paruskeli ja lupasi kuun taivaalta. Näin jälkikäteen ajateltuna tajusin mikä kaava oli, mutta ei sitä silloin shokkipäissään ymmärtänyt. Kun ex sitten oli rikoksensa tunnustanut ja itkunsa itkenyt, niin hänelle iski hirveä kriisi kun en saman tien ollut asiasta yli vaan halusin selvittää sitä niin kauan kuin minusta tuntui sille olevan tarvetta. Kun kolmen kuukauden kuluttua en ollut toipunut hänen mielestään riittävän entiselleni, niin ymmärsin lähteä. Mies oli kaikkinensa itsekäs: ensin hän petti ja sitten hän odotti minulta mahdottomia ja molemmilla kerroilla oli vain kyse hänestä ja hänen tunteistaan.
Eli jos haluat jatkaa, anna vaimolle tilaa, vastaa kysymyksiin ja ota etäisyyttä. Anna hänen olla. Vaimo kyllä toipuu aikanaan ja päättää mitä tekee. Itsehän pakkaisin tavarat ja lähtisin.
Tämä. Ai saamari että miehet osaavat olla yksikertaisia tolleroita. Itse loukkaavat ja kohtelevat kun pskaa ja sitten loukkaannutaan ja itketään kun toinen ei pääsekään siitä heti yli. "Kun mulla on pska fiilis nyt tästä ja kaikesta". Jep joo. Ei hyvä luoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksi henkilö tee syrjähyppyä, yhtä syyllinen on se toinen nainen.
Ei se toinen nainen ole suhteessa aloittajan vaimon kanssa. Yksin mies on syyllinen heidän liittonsa tuhoamiseen ja vaimon luottamuksen pettämiseen.
Monien mielestä pitää kertoa. Enpä tiedä. Sen yhden hairahduksen olisit ehkä voinut pitää omana tietonasi. Mutta sama sille kun kerran päätit keventää omaatuntoasi. Kuulostaa kuitenkin että vaimosi sitä ei voi unohtaa tai kunnolla antaa anteeksi joten sinun täytyy ottaa asia esille ja kysyä jos hän kuitenkin tuntee että ero olisi paras ja mieti myös miltä tuntuu itsestäsi. Koska jos loppuelämäsi joudut 'maksamaan' siitä syrjähypystä niin ei teidän elämä tule enää olemaan mitenkään samanvertaista.
Vierailija kirjoitti:
Syynä ei ole pettämisesi. Syynä on se, että olet nyt alentanut itsesi sen johdosta kynnysmatoksi. Ikävä kyllä silloin nainen menettää kaiken mielenkiintonsa mieheen. Nyt ilmoitat muijalle, että tämä oli tässä. Saat et selitä, et pyytele anteeksi. Sanot vain, että olet saanut tarpeeksesi. Saat nähdä että nainen menee ensin paniikkiin ja yhtäkkiä suorastaan kaipaa sitä että huomioit hänet.
Teeppä tuo niin se oli siinä.
Syynä ei ole yllä esitetty, vaan se, että pettäminen on saanut naisen näkemään miehen ihan erilaisena. Mihinkään mitä hän sanoo ei voi enää uskoa, mikään hänen vitsinsä ei naurata. Kaikki kyseenalaistuu, koko hemmetin suhde. Mies suorastaan ällöttää. Kokemuksesta voin sanoa, tuosta ei välttämättä vain ole paluuta. Jos teillä on lapsia, se voi olla ainoa syy miksei vaimo ole ottanut vielä eroa. Tekee sen kyllä myöhemmin.
Ulkopuolinen keskusteluapu olisi varteenotettava keino, mutta hankalaahan tuo, jos vaimo ei halua tapahtuneesta puhuakaan. Sinä kuitenkin kadut ja haluaisit yhdessä eteenpäin. Vaimo ei halua erota mutta ei myöskään halua läheisyyttä (halailu, sukupuolielämä jne?) Pattitilanne.
Voisitko yrittää keskustella hänen kanssaan, mitä toiveita hällä on, miten hän haluaa suhteenne jatkuvan jne tulevaisuuden näkymiä.
Vierailija kirjoitti:
Pettämisessä menee jotain lopullisesti rikki. Olet kuitenkin, vaikkakin hetkellisesti, valinnut jonkun toisen intiimiin hetkeen vaimosi sijasta.
Jotkut toki sanovat, että suhde on jopa parempi pettämiskokemyksesta selviytymisen jälkeen, mutta mielestäni tällaiset ihmiset, lähinnä ne petetyt, eivät hirveästi arvosta itseään. Ilmeisesti eivät muutakaan saisi, niin syövät sitten kiltisti veitsellä ja haarukalla pskaa.
Tämä. Ja vielä tuo aloittajan; yhy yhy petin vaimoani en saa anteeksi enkä enää tiedä kuinka kauan kestän tällaista. Olisko pitänyt miettiä aiemmin. Ei se aio sulle anteeksi antaa, odottaa vain hetkeä, koska lähteä.
Mitenkäs se nyt menikään, jokseenkin niin, että helvetti ei ole mitään verrattuna loukatun naisen raivoon.
Ei yksi henkilö tee syrjähyppyä, yhtä syyllinen on se toinen nainen.