Itse tehdyt joululahjat,mitä mieltä olette ja tykkäättekö?
Sain kerran itse tehdyn puutarjottimen,joka oli vino. Sukulainen ihmetteli miksi en käyttänyt sitä, vaan oli kaapissa.
Kommentit (44)
Mä noita joskus harrastin. Olen ihan näppärä käsistäni ja taiteellinen, eli eivät mitään rumia räpöstyksiä olleet koskaan. Roskiin ne sitten kumminkin saajien toimesta päätyivät, joten lopetin turhan vaivannäön ja nykyään teen itse lahjoja vain toiveesta.
Itse tykkäisin saada käsin tehtyjä lahjoja. En tosin mitään Janiannikan, 5, askartelemiapaskartelemia koriste-esineitä, joissa on enemmän liimaa ja räkää kuin sitä esinettä, mutta esim. villasukat + muut neuleet, saippuat, kynttilät, makeiset ym. käyttöön tulevat jutut kelpaisivat kyllä. Mulle vaan ei kukaan anna itse tehtyä, kun omaan kohtalaiset kädentaidot.
Itse tehtyjä joululahjoja olen saanut lähinnä lapsuudessa, siis hirmuisen kauan sitten. Muistan kylpytakin, jota äiti ei ollut ehtinyt tehdä ihan valmiiksi, mutta viimeisteli sen sitten myöhemmin. Myös äidin virkkaama pöytäliina yli 40 v takaa on kiva ja kodissani sohvapöydällä edelleen.
Ompelin kauan sitten miehelle kylpytakin ja neuloin slipovereja ja sukkia.
Myöhemmin eri ihmisille tein joululahjoiksi myös lapasia ja kaulureita.
Itse tehtyjä ruokalahjoja en muista saaneeni.
Jotkut villasukat kelpaisi aina. Niitä alkaa arvostaa, kun tekijät ovat poistuneet keskuudestamme. Mitään syötäviä itsetehtyjä lahjoja en halua, ehkä joku riistaliha kävisi, mutta siten, että saan itse valmistaa sen.
Englantilainen hedelmäkakku. Kumpa joku leipoisi lahjaksi ja monta viikkoa sitä kostuttelisi.
OOn saanut paljon itse tehtyjä lahjoja, yleensä ovat olleet hyviä monet jopa erinomaisia, muutama lasten askartelema koristeesine ei mun joulua pilaa, ovat tehneet parhaansa ja ei viisivuotiaalta voi vaatia liikoja, mutta tärkeintä on että he ovat halunneet muistaa mua.
Teiniltä ymmärrän että kun saa ei miellyttävän lahjan niin suuttuu, mutta ns. aikuisilta odottaa vähän kypsempää käytöstä.
Meille kyllä kelpaa, jos joku tuo ja ovikelllon takana aattoaamuna, tai aatonaaton iltana, lahjaksi jouluisen maustekakun. Tai itse tehtyä glögiä, tai itse itsetehtyä sinappia pikku purkin kortteineen.
Tai mini joulutähden tai hyasintin. Tai postilaatikkoon jätetyn, paketoidun suklaalevyn, naapureilta.
Nuo kaikki osoittaa, että meidät/ minut, on huomioitu asukkaana. Ja että minut koetaan yhteisössä suht.koht. miellyttävänä, normaalina ja tavallisena tyyppinä ja ihmisenä.
Ainakin siten mukavana, että lähinaapureista tuntuu tärkeältä lähettää minulle Joulutervehdys.
Kaikki itse tehdyt lentää roskiin. Koen olevani kuitenkin sen verran tärkeä ihminen, ettei sellaisia kamaluuksia kuulu minulle antaa. Köyhät voivat jaella itse tehtyjä jos haluavat. Minä haluan laadukkaita ja kauniita lahjoja.
Esimerkiksi tällainen on kauhistus. Itse tehtyjä pesurättejä ja kuorinta-aineta, saippuoita ja dödöä. Ei kiitos ällöttävän näköisiäkin. https://2.bp.blogspot.com/-XqxQ8zI1oKI/XFPZXLlxc8I/AAAAAAAAw2o/E0vJwqWz…
Tykkään todellakin, jos kyse on sellaisesta, että tekijä oikeasti osaa. Anoppi on oikea kädentaitaja ja tekee ihan mielettömiä kudontatöitä ja on vielä ihan viimeisen päälle paketoitukin. Samoin vaikka itsetehdyt sinapit, leivonnaiset ym. kelpaa meille erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään todellakin, jos kyse on sellaisesta, että tekijä oikeasti osaa. Anoppi on oikea kädentaitaja ja tekee ihan mielettömiä kudontatöitä ja on vielä ihan viimeisen päälle paketoitukin. Samoin vaikka itsetehdyt sinapit, leivonnaiset ym. kelpaa meille erittäin hyvin.
Siinä on sitten kiva maata loppu joulu sairaalassa.
Kyllä nuo käsityöt on vähän sellaisten köyhien juttuja. Ja kun ei edes osata tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo käsityöt on vähän sellaisten köyhien juttuja. Ja kun ei edes osata tehdä.
Ai köyhien? Jos askartelee tai neuloo paljon, niin se on kyllä lopulta aika hintavaa hommaa mitä olen joskus perehtynyt noiden tarvikkeiden hintoihin. Ei nyt ehkä yksittäinen lankarulla maksa paljoa, mutta laadukkaat langat esim. villapaitaan eivät tosiaankaan ole edullisia.
MInulla ei ole lapsia ja miksi on ollut kiva saada sukulaislasten tai kummilasten väkertämiä joulukoristeita. Kyllä ne on vanhempien toimesta katsottu, ettei mitä tahansa puolihuolimattomasti tehtyä liimaista rojua paketoida minullekaan.
Saan vain itse tehtyä joulusinappia, josta sovitaan jo ennen joulua. Se on kiva perinne. Joskus haluaisin isomman purkin, koska voisin lusikoida sinappia suoraan suuhuni. Se on niin hyvää.
Äitini oli käsityöalan ammattilainen, niin hänen valmistamansa lahjat olivat kyllä upeita ja persoonallisia. Jo pelkkä meikkipussi on edelleenkin hyvä käytössä ja kestää. Ja koska harrastan itsekin käsitöitä ompelen lahjapussukat jo nyt sekä koristelen paketit virkkaamillani siroilla, tärkätyillä joulutähdillä. Minua ei haittaa, jos ne lentävät roskiin. Pyynnöstä olen ommellut nuorille sukulaisille alusvaate- ja sukkapussukoita matkoille Marimekon kankaista.Malli on edesmenneen isoisän matkavarusteista.
Vierailija kirjoitti:
Jos hyvin tehty kyllä tykkään,vaikkapa villapaita.
Langat tulevat maksamaan niin paljon että harvalla on niin kalliisiin lahjoihin varaa.
300 euroa maksaa helpostikkin kunnon langat.
Parhaat saamani joululahjat on itse tehtyjä eikä ne ole mitään halpoja, esim. saatiin villapaitoja ja sukkia, ja niiden langat pelkästään oli jo maksaneet toista sataa euroa. Kaikki neuletuotteet meillä aktiivisessa käytössä ja ovat laadultaan parempia mitä kaupassa myydään! Tekijä taitava käsistään ja käyttää vain laadukkaita materiaaleja. Olisi tietenkin eri asia jos ei osaisi tehdä siistiä jälkeä, mutta meidän tapauksessa lahjan antaja on todella taitava käsistään.
Enää en jouluja vietä kun asun yksin.ystävät kuolet ja miesytäväkin.Aikuiset lapset lapsineen asuu todella kaukana. Mutta jouluista muistan hyvin.Kun omat lapseni 2 kpl.Oliviat alakoulussa. Teimme esimerkiksi lahjoiksi: Himmeleitä.yksi joulu kruunukyntilöihin latetiin itse tehdyt vahasta punaset kuviot tai nimet. Kumatka ei jänet oteihin muiden nurkin kaapiin piilon kräsänä.Pysrtin tekemään pieni rahasina paketti kuitenkin jolla oli merkitys ja käyttöä.Itse en pysty huonoilla ksilläni kutomaan ranne vamaat työperiset naisena uraakka työssä.Arvoistan villasukia itse tehtyäjä tai ostetuja,kuin lasia,kaula huvela. Monihan tällä kirjoitanutko ei pehmeitä paketteja. Mutta siloin eivät ulkona harasta oletetavasti likuntaa. Kulkevat joko omilla autoilla kaikki matkat tai julkisella liikenen.Sevii hyvin ilman villasuksia silloin. Vaikka asuntojen lämpötilat kaukolämössä kerostaloissa laskennut 18-19 asteesen.anteksi luihäiriöisen teksti virheet,en ne itse näe.
Villasukat, niille on käyttöä heti kun kelit viilenee. 😃💕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on sitten kiva maata loppu joulu sairaalassa.
En oikein ymmärrä näitä vinkujia, että kyllä nyt vähintäänkin saa ruokamyrkytyksen, jos syö toisen tekemiä leivonnaisia tai hilloja tms. Jos te ette itse tee näitä tuotteita, niin ainahan ne joku toinen tekee. Ettekö koskaan osta ruokaa kaupoista, ravintoloista tms.? Jos ostat, oletko ihan varma, ettei se pizzanpyörittäjä ole kopeloinut nenäänsä tai pyyhkinyt hikistä otsaansa ennen ruuan valmistusta?
Toiseksi, jos esim. edellä kirjoittanut käy sukulaisilla kylässä, muistatko todella olla syömättä mitään käyntisi aikana. Ajattelin vain, että voithan joutua sairaalaan, jos syöt jonkun toisen tekemää ruokaa.
Ei kiitos. En luota muiden hygieniatasoon, joten jäisi syömättä. Enkä käytä käsityötuotteita ylipäätään (esim sisällä mulla on jalassa tossut, eli ei käyttöä villasukille), joten menisi suoraan kiertoon. Älkää antako näitä kätöstyksiä jos niitä ei nimenomaisesti teiltä pyydetä.
95-prosenttisesti en tykkää. Villavaatteita en voi käyttää, ne on minulle aivan liian kuumia. Kaikki koriste-esineet ja askartelut on rumia. Itsetehtyihin ruokiin en luota, niitä on voitu rääppiä likaisilla käsillä, tai joku kakara on niistänyt nenänsä sinne.