Suomenruotsalaisista säätiöistä virtaa taas rahaa, kun näitä naurettavia pakkoruotsin puolustuspuheita on nyt joka mediassa
"Tässä ajassa tarvitsemme enemmän ruotsin kieltä, ei vähemmän."
https://www.talouselama.fi/uutiset/ruotsin-kielta-ei-sovi-tuuppia-purra…
(tälle "totuudelle" ei tekstissä tosin ollut minkäänlaisia perusteluita)
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kielen opetuksessa koulussa on se kurja puoli, että ruotsia ei kuule eikä tarvitse missään sen jälkeen yhtään ja näin ollen se pienikin, mitä on opittu unohtuu. Ruotsin opetus on ihan hauska historiallinen kuriositeetti, vähän niin kuin latinankin opetus. Pitää vain muistaa, että mitään kielitaitoa ei ole tarkoituskaan hankkia. Eli ei pidä rinnastaa ruotsia ja englantia missään tapauksessa.
"hauska historiallinen kuriositeetti" = koko koulujärjestelmän pakollisin aine. Mikään muu aine ei ole opintoalasta riippumatta ehdottoman pakollista jokaisella kouluasteella: ala-asteella, yläasteella, lukiossa, ammattikoulussa, AMK:ssa ja yliopistossa. Ruotsi on vieläpä ainoa pakollinen kieli, joka on pakollista koko valtakunnan alueella, sillä suomi ei ole pakollista Ahvenanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kielen opetuksessa koulussa on se kurja puoli, että ruotsia ei kuule eikä tarvitse missään sen jälkeen yhtään ja näin ollen se pienikin, mitä on opittu unohtuu. Ruotsin opetus on ihan hauska historiallinen kuriositeetti, vähän niin kuin latinankin opetus. Pitää vain muistaa, että mitään kielitaitoa ei ole tarkoituskaan hankkia. Eli ei pidä rinnastaa ruotsia ja englantia missään tapauksessa.
"hauska historiallinen kuriositeetti" = koko koulujärjestelmän pakollisin aine. Mikään muu aine ei ole opintoalasta riippumatta ehdottoman pakollista jokaisella kouluasteella: ala-asteella, yläasteella, lukiossa, ammattikoulussa, AMK:ssa ja yliopistossa. Ruotsi on vieläpä ainoa pakollinen kieli, joka on pakollista koko valtakunnan alueella, sillä suomi ei ole pakollista Ahvenanmaalla.
Niin eikös tuo ole oikeastaan aika hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten paljon palstalla on vielä koulu-ikäisiä kun ruotsin kielen opinnot saavat niin paljon palstatilaa.
Minäkään en lapsena tykännyt kielistä, mutta näin aikuisena olen tarvinnut niitä useita ja viettänyt pitkiä aikoja elämästäni ulkomailla, myös Ruotsissa.
Miten sinun Ruotsissa vietetty aika liittyy pakkoruotsiun?
Ei mitenkään.
Joku toinen on voinut olla pitkiä aikoja Belgiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten paljon palstalla on vielä koulu-ikäisiä kun ruotsin kielen opinnot saavat niin paljon palstatilaa.
Minäkään en lapsena tykännyt kielistä, mutta näin aikuisena olen tarvinnut niitä useita ja viettänyt pitkiä aikoja elämästäni ulkomailla, myös Ruotsissa.
Jahas, minä taas sain niin paljon enemmän ranskan, englannin, saksan ja jopa kiinan opinnoista kuin täysin turhasta ruotsin kielestä.
Minä taas luin pitkän ruotsin ja olen siitä tyytyväinen. Työkielenä olen käyttänyt toki englantia, saksaa ja ranskaa. Kiinaa en ole oppinut vaikka olen sielläkin asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinun Ruotsissa vietetty aika liittyy pakkoruotsiun?
Ei mitenkään.
Joku toinen on voinut olla pitkiä aikoja Belgiassa.
Olen asunut Belgiassakin ja toisella puolella Hollannissa. Ja Ranskassa ja Saksassa. Hassua etten ole asunut Englannissa mutta osaan kyllä senkin kielen jo valmiiksi.
Suurin osa ruotsin vastustajista on juntteja jotka eivät tarvitse minkäänlaista kielitaitoa. Oikeastaan on rahan haaskaamista yrittää sivistää heitä mitenkään. Onneksi ulkomailta tulee Juntti-Suomeen kielitaitoista väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ruotsin vastustajista on juntteja jotka eivät tarvitse minkäänlaista kielitaitoa. Oikeastaan on rahan haaskaamista yrittää sivistää heitä mitenkään. Onneksi ulkomailta tulee Juntti-Suomeen kielitaitoista väkeä.
Onpas Suomessa paljon juntteja.
"selvityksen mukaan kolme neljästä haluaa, että ruotsin kielen opiskelu olisi vapaaehtoista."
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu!
Ilmianna oma reikäsi, se on asiaton ja haisee tänne asti.
Minä opiskelin Suomessa ruotsia yliopistossa, ja kun menin ruotsiin niin ne nauroi minun ruotsin kielelle ja vaihtoivat englantiin. Joten se siitä.
Samoin kävi suomenruotsalaiselle kaverilleni joka kaksikielisestä kodista, hänelle naurettiin Ruotsissa vielä enemmän.
Joten tällä Suomessa opiskeltavalla oudolla ruotsin kielen junttiversiolla ei ole mitään virkaa Ruotsissa, kun kukaan ei ymmärrä ääntämistä eikä monia sanoja joita vain Suomen ruotsinkielessä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, taas tätä. Kaikki argumentit puolesta ja vastaan on jo sanottu.
Ja joka kerta vastustavat argumentit on ainoat joissa järkeä mutta mitään ei tapahdu? Yleislakko?
Minusta on ollut kiva katsoa ja kuunnella esim ruotsalaisia sarjoja ilman tekstitystä. Olen ollut iloinen kouluruotsista ja ylipäätään Suomen kaksikielisyydestä..
Fix yourself kirjoitti:
eiköhän se ole mielenosoitusten aika, kaikki eduskuntatalolle, teemat:
-pakko-ruotsi pois kouluista, englanti on ainoa mitä tarvitaan
-valtava katteiden nosto seis pakotetusti, suuryritykset rikastuvat ja nostavat katteita päivittäin ja samaan aikaan perheet ovat ulosotossa...
-koulujärjestelmän uusiminen ja opiskelurauhan turvaaminen - kukaan ei pysty nyt opettelemaan luokissa missä on häiriköitä ja jengejä... ja koulukiusaamisen lopettaminen se on jo valtava ongelma
-korruption kitkentä pois Suomesta
Hyvä idea mutta kaikkein paras on osoittaa mieltä selkeästi yhden asian puolesta. Esittämäsi kaikki asiat on tärkeitä ja hyviä mutta joku voi olla niistä eri mieltä ja siksi mielenosoitukseen ei saada kunnolla väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ne ensinnäkin opettaa RUOTSIA eli sitä AITOA, OIKEAA, RIIKINRUOTSIA täällä Suomessa eikä tuota saakelin töksäyttelevän junttia muumikieltä?!
Sitten vasta neuvotellaan kun tänne saadaan RUOTSIN kieli eikä mitään suomenruotsalaista keksittyä feikkikieltä jolle ruotsalaisetkin nauraa katketakseen.
Sinä tarkoitat ilmeisesti Tukholman alueen laulavaa murretta? Se on yksi Ruotsin ruotsin murre, jota Suomessa sanotaan riikinruotsiksi.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä höpinää pohjoismaisesta yhteistyöstä pakkoruotsin perusteena! Kun meidän pohjoismaisen firman väestä tanskalaiset ja ruotsalaiset puhuvat keskenään englantia, niin en todella tajua, miksi suomalaiset pitäisi sitten pakottaa pakkoruotsiin.
Kyllä te nuoret ihmiset haluatte mennä siitä yli, mistä aita on matalin. Siihen aikaan kun kirjotettiin yo-kirjoituksissa monta eri kieltä ei ollut mikään ongelma olla kesätöissä Ruotsissa ja puhua ruotsia. Tanskaa ja norjaa ymmärrän vieläkin kun katson sarjoja ilman käännöksiä.
Minua ärsyttää nykyisissä sukupolvissa kielilaiskuus. Jos olisi mahdollista niin varmaan kaikki hoidettaisiin Googlen kääntäjällä tai Broken Englishillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa olisi siitä, että ruotsin tilalle voisi valita ranskan, saksan, espanjan tms? En ole kuullut vielä vastausta tähän kysymykseen. Eli pidettäisiin B-kielen opiskelu edelleen pakollisena, mutta sen ei olisi pakko olla juuri ruotsi.
Oletteko te valmiita maksamaan enemmän kunnallisveroja? Siten saa niitä lisäkielenopettajia kouluihin. Jos ette ole valmiita maksamaan niin vaihtoehdoksi jää Babbel, jossa on ihan syntyperäisiä pitämässä onlinetunteja jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ylellä on ruotsinkielistä ohjelmaa ja uutiset. Areenassa hyviä sarjoja. Tällä hetkellä Ohuella langalla-sarjan toinen kausi loppui.
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin Suomessa ruotsia yliopistossa, ja kun menin ruotsiin niin ne nauroi minun ruotsin kielelle ja vaihtoivat englantiin. Joten se siitä.
Samoin kävi suomenruotsalaiselle kaverilleni joka kaksikielisestä kodista, hänelle naurettiin Ruotsissa vielä enemmän.
Joten tällä Suomessa opiskeltavalla oudolla ruotsin kielen junttiversiolla ei ole mitään virkaa Ruotsissa, kun kukaan ei ymmärrä ääntämistä eikä monia sanoja joita vain Suomen ruotsinkielessä käytetään.
Älä valehtele.
En ole törmännyt puolustuspuheisiin. Vaalien lähestyessä persulit vaan ryömivät kiven alta js tuputtavat ruotsivastaisuuttaan kaikkialle.
Aikuisena sitten kun sinäkin menet töihin ja joudut maksamaan veroja niin sekös niin vietävän kovasti harmittaakin. Joka vuosi joutuu ne verot maksamaan turhaan eikä niistä pääse koskaan hyötymään. Silloin mieltä lämmittää se kun voi edes siitä kouluaikojen turhaan opetellusta ruotsinkielestä nillittää.