Muumimukien keräilijät raivona kun japanimuki tuli myyntiin Suomessa
Ei ole todellista. Tämän ei pitänyt tulla Suomen markkinoille, joten hankin sen kalliilla hinnalla ulkomailta. Kyllä sapettaa, kommentoi uutista muumimukikeräilijä Henna.
On ihmisillä murheet :O Samaan aikaan Venäjä tappaa viattomia ihmisiä Ukrainassa
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Muumimukien keräily on jo kauan ollut sellainen ihme hömppävillitys jossa niitä ostetaan vai ostamisen ilosta. Kuvitellaan että se massasarjatuotannossa ollut muumimuki kokee jonkun räjähdysmäisen arvonnousun vain, koska joku 2000-luvun alkupuolella erittäin rajoitetusti valmistettu muumimuki on kallistunut sillä niitä on vain joitain satoja.
Olen monta kertaa lukenut artikkeleita jossa ihmiset ovat keränneet jotain oikeasti hienoa taide-esineitä. Lasisia koriste-esineitä, keraamisia astiastoja tai muuta vastaavaa. Ne osoittavat hyvä makua ja ymmärrystä siitä että arvo nousee vain jos esine on oikeasti harvinainen.
Tää halpiskaupoissa juokseminen jotta saisi jotain miljoonaa kappaletta valmistettua muumimukia alehintaan ja kuvitellaan että nyt tehtiin joku tosi hyvä sijoitus niin herättää lähinä myötähäpeää.
Ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä aika villia tää muumimukien keräily. Minäkin olen varsinkin lapsena kaikenlaista keräillyt, mutta ihan vaan siitä kokoelman tuomasta ilosta johtuen, enkä potentiaalisena investointina. Kuulostaa aika raskaalta, että se joku söpö Muumipeikko tai Niisnuneiti ei riitä, vaan pitää myös hermoilla mukin rahallista arvoa...
Itse olen aina ollut muumifani juuri siksi että pidän muumien edustamasta filosofiasta. Muumeissa korostuu mm. se ajatus ettei raha ja maallinen omaisuus tuo onnea. Siksi tällainen muumien kaupallistaminen ja muumimukien hamstraus ja jopa tappeleminen kaupoissa että saisi jonkun mukin omaksi on aina tuntunut jotenkin etoavalta. Sotii kaikkia niitä arvoja vastaan mitä muumeissa halutaan edistää. Aika surkuhupaisaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä muumimukien keräilijät on niitä elämäänsä kyllästyneitä keski-ikäisiä naisia, joilla ei ole muuta elämäniloa.
Anteeksi nyt vaan mutta mikä ihme sinua vaivaa? Onko hauskaa pilkata toisten harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni muumimukit ovat ihanan värikkäitä ja on kiva että Suomella on joku vetävä turistituote. Mutta on väärin ilmoittaa että joku muki on harvinaisempi ja sitten yhtäkkiä tehdä niitä lisää. Outoa sekin että mukien kerääjien sanotaan olevan "tyhmiä muijia" kun samaan aikaan jotain supersankarifiguriineja tai pikkuautoja keräävät miehet ovat "vakavasti otettavia, tietäviä harrastajia". Kuten yleensä, kun naiset tekevät jotain se on turhaa ja miesten tekemänä sama on yhtäkkiä hienoa.
Sama mieltä 100%. Ei keräilyssä mitään väärää ole, enkö tajua miksi pitää haukkua keräilijöitä. Arabia teki tässä väärin kun valehteli, että mukia myydään vain Japanissa. Miksi keräilijät luottaisivat heidän sanaansa enää? Muutenkin myyvät "erikoismukeja" trokarihinnoilla. Esim tuo maksoi 39,99 euroa kappaleelta.
Ostin noita mukeja keväällä Moomin Valley Parkista muutaman ja toin Suomeen äidille ja siskolle. Olivat alennuksessa ja taisivat olla alle 30€/kpl silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä aika villia tää muumimukien keräily. Minäkin olen varsinkin lapsena kaikenlaista keräillyt, mutta ihan vaan siitä kokoelman tuomasta ilosta johtuen, enkä potentiaalisena investointina. Kuulostaa aika raskaalta, että se joku söpö Muumipeikko tai Niisnuneiti ei riitä, vaan pitää myös hermoilla mukin rahallista arvoa...
Itse olen aina ollut muumifani juuri siksi että pidän muumien edustamasta filosofiasta. Muumeissa korostuu mm. se ajatus ettei raha ja maallinen omaisuus tuo onnea. Siksi tällainen muumien kaupallistaminen ja muumimukien hamstraus ja jopa tappeleminen kaupoissa että saisi jonkun mukin omaksi on aina tuntunut jotenkin etoavalta. Sotii kaikkia niitä arvoja vastaan mitä muumeissa halutaan edistää. Aika surkuhupaisaa.
Juu juu, olet niin fiksu ja muita parempi.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän tympeää keräilijöitä kohtaan. Nyt siltä keräilyltä putoaa ihan pohja kun mukeja aletaan lykätä myyntiin kuin liukuhihnalta.
Niiltä menee se vähäinenkin arvo, eikä ole mitään ideaa ostaa niitä enää.Mulla on joku vajaa kymmenen mukia, jotka olen huvikseen ostanut kauneusarvo edellä. En aio ostaa enempää. Ajattelin vaan, että on kiva kun kaapissa on muutama muumimukikin. Vaikka lapsenlapsia varten.
Ne on kivannäköisiä, ostan silloin tällöin jos tykkään kuvasta erityisesti.
Huomaa että täällä on paljon jolla menee tunteisiin ja ovat loukkaantuneita kun ei ne muumimukit ollutkaan mikä oikotie rikkauksiin ja sellainen arvoesine mitä tietämättöminä kuvittelivat. :D
30 kympin muumimuki ei ollutkaan 300 euron arvoinen. Voi kyynel.
Kaikenlainen turhien tavaroiden keräily vitriinien täytteeksi kertoo mielenterveysongelmista. Mieleltään tasapainoisen ihmisen ei tarvitse ripustautua tavaroiden tuomaan mielihyvän ja paremmuuden tunteeseen. Noloimmat käyttävät taikasanaa: sijoitus (synonyymi sanalle tekosyy).
Minä keräilen muumimukeja ja muitakin astioita, olen keräillyt jo 15 vuotta. Kerään ihan vain omaksi ilokseni, sillä olen aina pitänyt Muumeista ja kauniista astioista. Keräilemäni muumimukit ja muut astiat ovat arkikäytössä sekä vaihtelen niitä usein. En todellakaan keräile muumimukeja tai muitakaan astioita sillä ajatuksella, että joskus myisin nämä pois tai kuvittelisin saavani näistä jotain voittoa. Jos kuoltuani joku lapsi/sukulainen haluaa astioistani jonkun pitää, niin siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa kuluttajan kusetusta. Ensin sanotaan, että mukit eivät tule myyntiin Suomeen. Sitten yhtäkkiä tulevatkin.
Mitä se kuluttajaa hiertää, tuli tai ei!? Nauti siitä omasta mukistasi, älä kurki toisiin pöytiin!
Vierailija kirjoitti:
Varoitus: mukien arvonalennus on jo pitkään ollut nähtävissä myyntitoreilla ja netissä. Luojan tähden hankkiutukaa pikaisesti eroon niistä kipoista koska ovat pian täysin arvottomia.
Vrt. tulppaanin sipulien hinnan romahdus Hollannissa vuonna 1637.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen turhien tavaroiden keräily vitriinien täytteeksi kertoo mielenterveysongelmista. Mieleltään tasapainoisen ihmisen ei tarvitse ripustautua tavaroiden tuomaan mielihyvän ja paremmuuden tunteeseen. Noloimmat käyttävät taikasanaa: sijoitus (synonyymi sanalle tekosyy).
Mulla ei mahdu enää vitriineihin. Olen niin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että täällä on paljon jolla menee tunteisiin ja ovat loukkaantuneita kun ei ne muumimukit ollutkaan mikä oikotie rikkauksiin ja sellainen arvoesine mitä tietämättöminä kuvittelivat. :D
30 kympin muumimuki ei ollutkaan 300 euron arvoinen. Voi kyynel.
Miten niin huomaa? Tietenkään keräilijät eivät arvosta sitä, että heille on valehdeltu. Ei oikeat keräilijät ole ostaneet näitä siksi, että ovat ajatelleet arvon nousevan. Moni on halunnut keräillä omaksi ilokseen. Onhan se ikävää jos on tilannut tämän mukin Japanista ja maksanut kalliit postit ja tullit turhan takia. Trokarit ovat asia erikseen, ehkä heitä harmittaa jos heillä on ollut tuollaiset hatusta vedetyt odotukset, mitä sinä kuvittelet.
Vierailija kirjoitti:
Samahan se on kun joku näkee kalliin merkkilastenvaatteen tai käsilaukun sijoituksena.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sun itsesi kehuminen se vasta noloa onkin.
Muistan kun mukit tulivat myyntiin niin syntyi kohu kun keräilijät suuttuivat siitä että mukia myydään vain Japanissa. Nyt kun ovat myynnissä Suomessa niin sekin on näille lumihiutaleille väärin. Tee niin tai näin - aina on syytä turhanpäiväiselle kitinälle.
Ihan perseestä revitty "kohu" muutenkin. Käytännössä niitä on koko ajanhan pystynyt ostamaan Suomessa tuohon 30 euron hintaan. Olen nähnyt monia netin kaupankäytisivustoilla.
Vierailija kirjoitti:
Muumimuki on epäkäytännöllisen kokoinen: siihen ei mahdu kahta mitallista kahvia maidolla, joka on juuri sopiva määrä yhdelle.
Miksi tätä on alapeukutettu, eikö muilla ole samaa kokemusta? :O
No onhan se vähän tympeää keräilijöitä kohtaan. Nyt siltä keräilyltä putoaa ihan pohja kun mukeja aletaan lykätä myyntiin kuin liukuhihnalta.
Niiltä menee se vähäinenkin arvo, eikä ole mitään ideaa ostaa niitä enää.
Mulla on joku vajaa kymmenen mukia, jotka olen huvikseen ostanut kauneusarvo edellä. En aio ostaa enempää. Ajattelin vaan, että on kiva kun kaapissa on muutama muumimukikin. Vaikka lapsenlapsia varten.