Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan ei kertonut ennen synnytystä, että alapään arvet voivat jäädä vihoittelemaan loppuelämäksi?

Vierailija
03.11.2022 |

Kätilöt ja lääkärit vakuuttelivat, että kyllä naisen alapään arvet paranevat hyvin ja yleensä ei jälkiä jää. 5 vuotta viimeisimmästä synnytyksestä ja arpia kutittaa ja vihloo päivittäin.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne yleensä jääkään. Arpikudoksen muodostuminen on yksilöllistä. Joillakin arvet liikakasvavat, eikä sitä voi tietää etukäteen.

Vierailija
2/41 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep..

Vierailija
4/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuoret naiset tietäis mikä odottaa alapäässä synnytyksen jälkeen kukaan ei tekis lapsia. Mulla repes kaikki. Kesti kauan parantua, eikä ikinä ollut enää entisellään.  Sain kauheat traumat. Ukon heitin pihalle tökkimästä. Tää on tosi.

Vierailija
6/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas sektion seurauksena kiinnikekipuja ja jonkinlainen hermovaurio. Raskaus ja synnytys on naiselle iso riski :(

Vierailija
7/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin kiireellinen sektio melkein 9 vuotta sitten. Sen jälkeen vatsani ei ole ollut entisellään vaan on painamiskipua ja esim napatyrä vaivaa. Alavatsa jäi raskaaksi ja roikkuvaksi.

Vierailija
8/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuoret naiset tietäis mikä odottaa alapäässä synnytyksen jälkeen kukaan ei tekis lapsia. Mulla repes kaikki. Kesti kauan parantua, eikä ikinä ollut enää entisellään.  Sain kauheat traumat. Ukon heitin pihalle tökkimästä. Tää on tosi.

Nuorena ei tiedä ja sitten kun on synnyttänyt, on liian myöhäistä.  Jos olisin tiennyt, miten käy, en olisi tehnyt niin nuorena lapsia.

Repesin joka suuntaan, tuli myös hermovaurio. Ikinä enää tuo alapää ei ole entisellään. Parisuhde on ollut koetuksella. (Lääkärissä on käyty moneen kertaan. Jotain on yritetty korjata, mutta pahinta vammaa eli hermovauriota ei voi korjata.)

Vierailija
9/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep naisia hoidetaan kuin jotain lehmiä, vauva ulos mutta alapää repsottaa, repeämät korjataan hutiloiden, alapää näyttää räjähtäneeltä, voi jäädä arpiin kipua. Pahimmassa tapauksessa repeäisi takapuoleen asti.

Ja kun nainen on synnyttänyt sanotaan että sitä kuuluukin olla kaikenlaista kremppaa.

Vierailija
10/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan kertonut, että vaikka lapset tekee nuorena ja hyväkuntoisena, niin vatsa tulee täyteen raskausarpia, eikä iho palaudu koskaan edes siedettävän näköiseksi!? Ei minun äidin tai siskon maha näytä tältä. Ja lapset tein jo parikymmentä vuotta sitten. Vituttaa vieläkin.

Vierailija
11/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kukaan ei kertonu? Mitä itse selaan lehtiä niin harva päivä ne on täynnä tarinoita puhkirevenneistä tortuista. 

Vierailija
12/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te lue tutkimuksia ja muiden kokemuksia ennen kuin itse alatte hommiin? Ei minulle ole mikään yllätys, että sekä raskaudessa että synnytyksessä voi tulla paranemattomia vaurioita. Puhumattakaan vammaisesta lapsesta ja muista vaikeuksista.

Vierailija
13/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse puntaroinut aionko joskus synnyttää alateitse vai suunnitellulla sektiolla.

Mutta myös sektiolla synnyttäneille voi jäädä hermovaurioita tai kipua vatsan alueelle. Jää myös arpi. Tämä on ainoa vasta-aihe, miksi emmin vielä sektiota. Sitä ei haluta tehdä, koska se on kallis ja sitoo enemmän henkilökuntaa ja lääkärin.

Alateitse jää useammin virtsanpidätysongelmaa enkä halua repeämiä tai hermovauriota alapäähäni. Mieluummin vatsaan.

Vierailija
14/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin nainen niin venyttelisin sen tavaran jo etukäteen niin löysäks että sieltä tulis vaikka kolme vauvaa kerralla ulos. Oon jollain aikuisille suunnatuilla taidefilmeillä tämmösiä akrobaattisia taidonnäytteitä nähnyt, noilla tuskin on ongelmia työntää lasta maailmaan.

Miehen kalu voi toki olla aika mitäänsanomaton jos tuollaista harrastaa.

Vierailija
15/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies synnyttäisi heidät kyllä ommeltaisiin kuntoon.

Vierailija
16/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se nyt vaan täytyy ihan itse tajuta, että kun pusket toosastasi läpi sen kokoon nähden valtavan jötkäleen, niin mitä vaan voi tapahtua. Suurin osa palautuu normaaliksi, mutta kaikki ei. Riski on vaan läsnä, ei sille minkään voi.

Vierailija
17/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse puntaroinut aionko joskus synnyttää alateitse vai suunnitellulla sektiolla.

Mutta myös sektiolla synnyttäneille voi jäädä hermovaurioita tai kipua vatsan alueelle. Jää myös arpi. Tämä on ainoa vasta-aihe, miksi emmin vielä sektiota. Sitä ei haluta tehdä, koska se on kallis ja sitoo enemmän henkilökuntaa ja lääkärin.

Alateitse jää useammin virtsanpidätysongelmaa enkä halua repeämiä tai hermovauriota alapäähäni. Mieluummin vatsaan.

Joskus puhuttiin, että lapsen on parempi tulla alateitse, koska silloin tulee tarpeellisia bakteereja äidin synnytyskanavasta. Nämä vahvistavat lapsen vastustuskykyä.

Vierailija
18/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli helpot raskaudet, helpot synnytykset, ei jäänyt edes raskausarpia ja perhe-elämä on ihanaa. Nautin jopa näistä hektisistä ruuhkavuosista. Miksei tällaisesta koskaan kerrota. Aina vaan pelotellaan. Ekaa raskautta varjosti synnytyspelko aivan täysin turhaan.

Vierailija
19/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on meitäkin joille ei tullut yhtään mitään vaikka oma lapsi oli yli 4-kiloinen ja ikää minulla jo 35. Ei edes raskausarpia. Nyt olen 51 ja tissitkin terhakat vaikka imetin melkein 2 vuotta. Arpapeliä tuo on. Ei kukaan voi tietää etukäteen miten kroppa reagoi.

Vierailija
20/41 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle laitettiin 32 tikkiä, hyvin parani, ei mitään vaivaa ole ollut 42 vuoteen. Kätilö ompeli kun päivystävä kandirassukka ei uskaltanut. Kaikki ovat tiukkuutta kiitelleet. Ja tämäkin on tosiasia. Tutuille terkut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi