Älä käy sähkökatkojen aikana vessassa, puolustusministeriö ohjeistaa
Kommentit (1627)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä annettu mitään tietoa, että tuleeko katko aina ihan yllättäen ja puskista? Vai pyritäänkö ne ajoittamaan jotenkin, jottan vois ennakoida?
Kannattaa seurata oman sähköyhtiön sivuja. Ainakin Vantaan Energian sivuilta löytyi tietoa asiasta mm näin:
"Yleistason viestiminen sähköpulasta tapahtuu Fingridin ja valtakunnan median kautta, Vantaan Energia Sähköverkot kertoo Vantaan tilanteesta näillä sivuilla ja somekanavillaan. Huolehdithan omat yhteystietosi ajan tasalle alla olevan ohjeen mukaisesti, jotta voimme lähettää sinulle tekstiviestin mahdollisessa sähkökatkotilanteessa."Mulla on yhteystiedot siellä kunnossa. Olen saanut kerran tekstiviestin Vantaan Energialta, kun alueelta meni sähköt poikki. Sähkökatko ei kestänyt kuin varttin eikä silloin saanut viestiä etukäteen, koska katko tapahtui yllättäen. Suunitelluista katkoista - jos sellaisia nyt edes tulee - saan tiedon etukäteen.
Tekstiviesti menee perille parhaiten. Luulisi noin 95% omistaa kännykän. Tosin tiedän vielä on lankalinjan omistaviakin.
Jep. Kannattaa kuitenkin varmistaa oman sähköyhtiön sivuilta, miten ko sähköyhtiö aikoo toimia. Toi oli vain Vantaan Energian sivuilta, joku muu sähköyhtiö voi toimia toisin.
Vierailija kirjoitti:
Sairastan suolistosairautta. Todellakin käyn rehdillä pasckalla jos tarve tulee. En suostu elämään kehitysmaaelämää Suomessa. Eikä teidänkään pitäisi. Ai mitä, onko ne suunnitelleet että ne vain muutaman tunnin katkot ovatkin nyt pidempiä?? Minä arvasin, kansan kyykyttäminen ei jää vain muutamaan tuntiin! Suomalainen kuolee kylmyyteen kerrostalokopperossa ja pyyhkii perceensä sanomalehdellä jotta muut (jätti)maat saavat nauttia sähköstä.
Kun sähkön katkomisesta alettiin puhumaan, oli haastateltu jotain asiantuntijaa ja hän sanoi, että on syytä varautua pidempiin katkoihin, kaksi tuntia olisi se minimi. Kun meinasin näyttää artikkelin miehelle, sen asiantuntijan lausunto oli poistettu. Onneksi asutaan maalla, voi tarvittaessa ottaa vanhan ulkohuussin käyttöön, vaikka sisävessakin toimii varmasti niin kauan kun vesilaitoksella on sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastan suolistosairautta. Todellakin käyn rehdillä pasckalla jos tarve tulee. En suostu elämään kehitysmaaelämää Suomessa. Eikä teidänkään pitäisi. Ai mitä, onko ne suunnitelleet että ne vain muutaman tunnin katkot ovatkin nyt pidempiä?? Minä arvasin, kansan kyykyttäminen ei jää vain muutamaan tuntiin! Suomalainen kuolee kylmyyteen kerrostalokopperossa ja pyyhkii perceensä sanomalehdellä jotta muut (jätti)maat saavat nauttia sähköstä.
Kun sähkön katkomisesta alettiin puhumaan, oli haastateltu jotain asiantuntijaa ja hän sanoi, että on syytä varautua pidempiin katkoihin, kaksi tuntia olisi se minimi. Kun meinasin näyttää artikkelin miehelle, sen asiantuntijan lausunto oli poistettu. Onneksi asutaan maalla, voi tarvittaessa ottaa vanhan ulkohuussin käyttöön, vaikka sisävessakin toimii varmasti niin kauan kun vesilaitoksella on sähkö.
On tosiaan syytä varautua siihen, että vaikka sähkökatkos onkin ennalta suunniteltu, sähköjen palauttaminen ei menekään ihan suunnitelmien mukaan.
Eniten ihmettelen tässä uutisessa sitä, miksi tiedottaminen kakkapussien askartelusta on jätetty puolustusministeriön harteille :D
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käyn. En varmasti jätn ripulipaskaa lillumaan vessanpönttöön. Varaa vaan ämpäreihin vettä joitten vedellä sitten voi vetää vessan.
Ei se vetäminen ole ongelma, vaan se, että jätevesipumppaamoiden pumput ei toimi, jolloin alkaa tulvimaan alimmissa kerroksissa.
Älkää nyt panikoiko. Tuo ei koske läheskään kaikkia talouksia. Oman vesilaitoksen sivuilta kannattaa käydä katsomassa tilanne.
Useimmillä jätelaitoksilla on varavoimakoneet ja lisäksi on siirrettäviä yksiköitä, jos ei ihan avuton paikkakunta ole kysymyksessä.
Jos kuitenkin on niin, että vessaan ei saa kakkia, niin hankkisin vaikka parvekkeelle tai sinne vessaan ämpärin, johon laitetaan ensin tyhjennyksen helpottamiseksi jätepussi tai -säkki ja pussillisen turvetta tai multaa, jota ripotellaan pohjalle ja jätöksen päälle. Siis niin kuin komposti. Silloin ei juuri hajuhaittojakaan tule.
taloyhtiön pihalla on jo riuku, eli varauduttu on. ja koiran kanssa kulkiessa molemmilla on oma kakkapussi
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen tässä uutisessa sitä, miksi tiedottaminen kakkapussien askartelusta on jätetty puolustusministeriön harteille :D
Koska se on osa Puolustusministeriön ohjeistusta. Ohjeistuksen löydät täältä:
https://www.defmin.fi/files/5515/Nain_varaudut_pitkiin_sahkokatkoihin.p…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käyn. En varmasti jätn ripulipaskaa lillumaan vessanpönttöön. Varaa vaan ämpäreihin vettä joitten vedellä sitten voi vetää vessan.
Ei se vetäminen ole ongelma, vaan se, että jätevesipumppaamoiden pumput ei toimi, jolloin alkaa tulvimaan alimmissa kerroksissa.
Vuokran ja vastikkeen korotuksissa sitten näitä remontteja makselemme.
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä annettu mitään tietoa, että tuleeko katko aina ihan yllättäen ja puskista? Vai pyritäänkö ne ajoittamaan jotenkin, jottan vois ennakoida?
Tätä minäkin mietin. Vaikea se on käynnissä olevaa pesukonetta olla käyttämättä. Toki virrat voi laittaa pois kesken ohjelman.
P a s k o m i n e n ei minua niin huoleta, mutta pitääkö tässä joku k u s i ämpäri hankkia. Vaikka olisi kansi, niin hyvät hajut siitäkin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokran ja vastikkeen korotuksissa sitten näitä remontteja makselemme.
Juuri näin. Mutta onpahan saatu protestoitua hallitusta, eliittiä, illuminaattia, Bideniä, NWO:ta ja avaruusolioita vastaan. Kyllä siitä ilosta ihan mielellään maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja jos kaikesta huolimatta kakitaan, niin kakkavesi voi valua suoraan puhdistamatta vesistöön, joten ensi kesän uimisellle voidaan panna stoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin mietin. Vaikea se on käynnissä olevaa pesukonetta olla käyttämättä. Toki virrat voi laittaa pois kesken ohjelman.
P a s k o m i n e n ei minua niin huoleta, mutta pitääkö tässä joku k u s i ämpäri hankkia. Vaikka olisi kansi, niin hyvät hajut siitäkin tulee.
Vastasin jo tuolle edelliselle, mutta katso oman sähköyhtiösi sivuilta. Vantaan Energia lähettää tekstiviestin niille, jotka ovat ilmoittaneet Vantaan Energialle numeron, johon viestit haluaa. Muista sähköyhtiöistä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan hulluja suosituksia asiantuntijat voisivat antaa, että kaikki ihmiset kieltäytyisivät ja sanoisivat, että tämä on kyllä jo liian mielipuolista? Vielä ei ole sitä pistettä saavutettu lähellekään.
Ei tämä ohje musta sen hullummalta kuulosta kuin vaatimus kerätä koirankakat muovipussiin ja viedä sekajäteroskikseen. En ole kokenut ongelmalliseksi koirankakkojen keräämistä enkä myöskään kissani käymälän siivoamista. Ja mitä tulee siihen jonkun kommenttiin, että mitä jos muovikassissa on reikä, niin aika haperoa tekoa nuo biojätepussitkin ovat. Mä ainakin vien biojätepussit ämpärillä biojäteroskikseen, jotta ei tarvitse siivoilla maahan pudonneita biojätteitä, jos pussin pohja hajoaa.
Sen tämä varautuminen sähkökatkoksiin on mulle tällä palstalla monissa ketjuissa opettanut, että todella monella ei tunnu olevan minkäänlaisia ongelmanratkaisutaitoja.
Nimenomaan tätä tarkoitan. "Ei tämä yhtään hullummalta kuulosta" =) Kaikkeen tottuu ja monenlaista asiaa ja käytäntöä alkaa pitämään ihan normaalina asiana, kun ajattelee, ettei ole vaihtoehtoja. 20% kakkii iloisena ja yhteishengestä puhkuenpussiin vielä katkojen jälkeenkin, 60% kakkii katkojen aikana ja sanoo, että tämä on nyt tämmöistä, 15% nurisee, että mikä helvetti tätä maata vaivaa ja 5% sanoo, että tämä on aivan järjetöntä, että maa päästetään ehdoin tahdoin tähän tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun ylimässä kerroksessa ja todellakin teen tarpeet jos tarvitsee.
Siinähän teet, mutta kun veden nostamiseen tarvitaan sähköä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on osa Puolustusministeriön ohjeistusta. Ohjeistuksen löydät täältä:
https://www.defmin.fi/files/5515/Nain_varaudut_pitkiin_sahkokatkoihin.p…
Monet eivät taida tietää, että Puolustusvoimilla (jota ohjaa Puolustusministeriö) on myös rauhan ajan tehtäviä.
Emmehän vielä edes tiedä tuleeko niitä sähkökatkoksia. Hirveän hyvin ovat suomalaiset vähentäneet sähkön käyttöä.
Joulun seutua pelkään eniten, onhan se ihan pakko lähes kaikkien kinkkua paistaa ja saunoa juuri jouluaattona. Ongelmia sähkön kanssa on ollut normaaliaikoinakin joulun seutuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan hulluja suosituksia asiantuntijat voisivat antaa, että kaikki ihmiset kieltäytyisivät ja sanoisivat, että tämä on kyllä jo liian mielipuolista? Vielä ei ole sitä pistettä saavutettu lähellekään.
Ei tämä ohje musta sen hullummalta kuulosta kuin vaatimus kerätä koirankakat muovipussiin ja viedä sekajäteroskikseen. En ole kokenut ongelmalliseksi koirankakkojen keräämistä enkä myöskään kissani käymälän siivoamista. Ja mitä tulee siihen jonkun kommenttiin, että mitä jos muovikassissa on reikä, niin aika haperoa tekoa nuo biojätepussitkin ovat. Mä ainakin vien biojätepussit ämpärillä biojäteroskikseen, jotta ei tarvitse siivoilla maahan pudonneita biojätteitä, jos pussin pohja hajoaa.
Sen tämä varautuminen sähkökatkoksiin on mulle tällä palstalla monissa ketjuissa opettanut, että todella monella ei tunnu olevan minkäänlaisia ongelmanratkaisutaitoja.
Nimenomaan tätä tarkoitan. "Ei tämä yhtään hullummalta kuulosta" =) Kaikkeen tottuu ja monenlaista asiaa ja käytäntöä alkaa pitämään ihan normaalina asiana, kun ajattelee, ettei ole vaihtoehtoja. 20% kakkii iloisena ja yhteishengestä puhkuenpussiin vielä katkojen jälkeenkin, 60% kakkii katkojen aikana ja sanoo, että tämä on nyt tämmöistä, 15% nurisee, että mikä helvetti tätä maata vaivaa ja 5% sanoo, että tämä on aivan järjetöntä, että maa päästetään ehdoin tahdoin tähän tilaan.
Olet siis sitä mieltä, että koirankakatkin voi jättää keräämättä? Ja hitot niistä palovarottimistakin? Ja autossa turvavöistä? Eliitin idea sekin, että lentokoneisiin pitää kulkea turvatarkastuksen läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sua ei haittaa, että omassa asuintalossasi alkaa viemärivedet valua asuintalon ensimmäisiin kerroksiin ja sitten vuokrassa tai yhtiövastikkeessa osallistut siivous- ja korjauskuluihin, niin älä noudata mitään ohjeita. En asu kerrostalossa, mutta jos asuisin, mua haittaisi.
Bajamajat käyttöön. Joka puiston kulmalle siisti rivi.