Mitä palveluja työvoimatoimisto ehdottaa yli 50-vuotiaille työttömille?
Kokemuksia kaipailen?
Työkokeilu ei tässä iässä ole ajankohtainen eikä kuntouttava työtoiminta.
Mitä muuta on?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etköhän saa ihan rauhassa etsiä ns. kohtuullisen ajan, varsinkin jos sulla on johonkin tiettyyn ammattiin koulutus ja kokemusta. Ei ne ihan heti ala tunkea minne vaan töihin tai pikakoulutuksiin. Tietysti sitten jos vaikuttaa ettei työllisty omalle alalle enää niin jossain vaiheessahan ne "tukitoimet" alkaa.
On koulutus ja kokemusta yli 40 vuoden ajalta.
Hyökkäsivät kuin sushukkaset kimppuun, että nyt mummo töihin. Olen kohta 60 v.
Pitäs mennä pajalle lajittelemaan käytettyjä nappeja.
Olen ollut ikäni kirjapainoalalla, mutta sen alan työt loppuivat.
Mitä työkkärin sitten pitäisi sinulle tehdä? Sanoa, että kotiin vaan tukia nostamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen paperi täytyy hankkia sairauksistaan? Joku kertoi että joku lausunto terveyskeskuslääkäriltä riittää.
Tampereella on hirveät jonot terveyskeskuslääkärille.
Yksityiseltä se maksaisi varmaan 200 e plus lääkärinpalkkio. Eli 350 e.
Sellainen paperi mihin aiot vedota. Eihän täällä kukaan voi tietää mitä sairastat ja miten se vaikuttaa työntekoosi. Ja jos haluat vain lorvailla yhteiskunnan kustannuksella, lääkärintodistukseen kannattaa satsata.
Miten niin lorvailla?
Siis olen sairastunut kroonisesti 15-vuotiaana ja jaksaminen alkaa näkyä. Mutta sairauksiin suhtaudutaan vähätellen. Hoitovastine on ollut hyvä.
En siis pysty mihinkään raskaisiin töihin. Jos pääsisin niin todennäköisesti terveyteni romahtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Minua yrittivät saada imuroimaan sohvia paikalliselle työpaja kirpputorille.
Kerroin, että se ei edistä entistä osaamistani ja ei tuo minulle uutta ammattia.
Sitten ne yrittivät pistää minua urheiluseuran toimistolle pyörittelemään papereita ja ottamaan kesällä kuvia urheilukilpailuista.
Olen ammattivalokuvaaja ja kerroin, että valokuvaustaitooni siellä ei ole opastajia.
Pääsen eläkkeelle n. 17 kk kuluttua.
Sitä odotellessa odottelen, mitä ne keksivät seuraavaksi.
Minäkin odottelen eläkepäiviä, joten mielestäni minua ei saa pakottaa töihin seuraavaan 15 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etköhän saa ihan rauhassa etsiä ns. kohtuullisen ajan, varsinkin jos sulla on johonkin tiettyyn ammattiin koulutus ja kokemusta. Ei ne ihan heti ala tunkea minne vaan töihin tai pikakoulutuksiin. Tietysti sitten jos vaikuttaa ettei työllisty omalle alalle enää niin jossain vaiheessahan ne "tukitoimet" alkaa.
Mitä työkkärin sitten pitäisi sinulle tehdä? Sanoa, että kotiin vaan tukia nostamaan?
Mitä siellä on tarjolla tukitoimiksi?
Äläkä jankkaa katkerana täällä vaan mene itse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen paperi täytyy hankkia sairauksistaan? Joku kertoi että joku lausunto terveyskeskuslääkäriltä riittää.
Tampereella on hirveät jonot terveyskeskuslääkärille.
Yksityiseltä se maksaisi varmaan 200 e plus lääkärinpalkkio. Eli 350 e.
Sellainen paperi mihin aiot vedota. Eihän täällä kukaan voi tietää mitä sairastat ja miten se vaikuttaa työntekoosi. Ja jos haluat vain lorvailla yhteiskunnan kustannuksella, lääkärintodistukseen kannattaa satsata.
Tuskin tarvitsee mitään lääkärintodistuksia. 50+ on jo tarvittava todistus, työkyvytön, ei opi uutta, ei ole oppinut miten töitä tehdään. Valitettavasti olet jo pohjasakkaa. Sarkasmia, no ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No oma puoliso opiskelee omaehtoisella koulutuksella yliopistossa.
Valmistuu sitten suoraan eläkkeelle, no voi sen työnteon välttää näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä on tarjolla tukitoimiksi?
Äläkä jankkaa katkerana täällä vaan mene itse töihin.
Mitä tukitoimia kaipaisit?
Vierailija kirjoitti:
No miksi ihmeessä vaikkapa 51-vuotiasta ei laitettaisi työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan? 🤔
Sitä minäkin ihmettelen, pakkokoulutettiin että saatiin töihin jossa 3 kertaaa entistä työtä pienempi palkka, kylläpä lisäkoulutus taas kannatti.
Jos jatkat nykyisessä työssäsi, et saa potkuja niin sinua ei tarvita/kaivata mihinkään muualle.
Jos saat potkut niin yhtäkkiä sinut tarvitaankin johonkin muualle, johonkin missä sinua ei olisi tarvittu, jos et olisi saanut potkuja.
Eihän tässä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Säästäkää nämä tukitoimet joillekin noin parikymppisille, joilla ei ole tuntiakaan työkokemusta. Älytöntä jahdata melkein eläkeikäisiä ihmisiä, jotka ovat tehneet pitkn työuran ja maksaneet veronsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin, että se ei edistä entistä osaamistani ja ei tuo minulle uutta ammattia.
Sitten ne yrittivät pistää minua urheiluseuran toimistolle pyörittelemään papereita ja ottamaan kesällä kuvia urheilukilpailuista.
Olen ammattivalokuvaaja ja kerroin, että valokuvaustaitooni siellä ei ole opastajia.
Minäkin odottelen eläkepäiviä, joten mielestäni minua ei saa pakottaa töihin seuraavaan 15 vuoteen.
Kai se nyt on vähän eri asia, jos on työuraa takan jotain yli 40 vuotta ja eläkkeelle pääsyyn on aikaa alle kaksi vuotta. Kun se, että alkaa odotella eläkepäiviä, kun omia työvuosia edessä vielä 15 vuotta.
Joskus tuntuu, että ihmiset ei tajua, että vain hetki sitten 58 vuotiailla oli jo mahdollisuus päästä eläkeputkeen, nyt pidetään väkisin töissä, tai työkkärin listoilla.
Sitten on paljon jotenkin katkeran oloisia, nuorehkoja, mutta työelämään kyrsiytyneitä, joiden mielestä on jees, että melkein eläkeläiset notkuu työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oma puoliso opiskelee omaehtoisella koulutuksella yliopistossa.
Valmistuu sitten suoraan eläkkeelle, no voi sen työnteon välttää näinkin.
Valmistuu n. 55 -vuotiaana yrittäjäksi. Itse valmistuin 45 -vuotiaana kunnan virkaan. On meillä toki aiempiakin tutkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ihmeessä vaikkapa 51-vuotiasta ei laitettaisi työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan? 🤔
Sitä minäkin ihmettelen, pakkokoulutettiin että saatiin töihin jossa 3 kertaaa entistä työtä pienempi palkka, kylläpä lisäkoulutus taas kannatti.
Ei kai työkkäri sinua kieltänyt menemästä siihen isompi palkkaiseen entiseen työhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se nyt on vähän eri asia, jos on työuraa takan jotain yli 40 vuotta ja eläkkeelle pääsyyn on aikaa alle kaksi vuotta. Kun se, että alkaa odotella eläkepäiviä, kun omia työvuosia edessä vielä 15 vuotta.
Joskus tuntuu, että ihmiset ei tajua, että vain hetki sitten 58 vuotiailla oli jo mahdollisuus päästä eläkeputkeen, nyt pidetään väkisin töissä, tai työkkärin listoilla.
Sitten on paljon jotenkin katkeran oloisia, nuorehkoja, mutta työelämään kyrsiytyneitä, joiden mielestä on jees, että melkein eläkeläiset notkuu työpaikoilla.
Eläkeputki ei tarkoita että saat olla ihan vaan kotona. Ihan samat työkkärin palvelut kohdistuu myös heihin.
Eutanasia taitaa olla varteenotettavin palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta on kuulemma hyvä vaihtoehto johon kannattaisi mennä. Eräskin oikein suuttui niille kun ei meinannut päästä Kuntouttavaan työtoimintaa. Yks tubettaja joka vaatimalla vaati saada olla siellä koko työikäisyytensä jotta saa olla vapaana aktiivimalleista nyt ja tulevaisuudessa.
Kuntouttavalla teet 2 kertaa 4 tuntia ja saat vielä aterian päivässä. Tai sitten menet työkokeiluun joka on 5 päivää viikossa 6-8 tuntia päivässä. Kummastakin saa 9 euroa per päivä. Työkokeilussa tienaat huikeat 27 euroa enemmän. Kumman valitset?
Kuntouttava työtoiminta on kuulemma hyvä vaihtoehto johon kannattaisi mennä. Eräskin oikein suuttui niille kun ei meinannut päästä Kuntouttavaan työtoimintaa. Yks tubettaja joka vaatimalla vaati saada olla siellä koko työikäisyytensä jotta saa olla vapaana aktiivimalleista nyt ja tulevaisuudessa.