Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistoja entisaikojen jälki-istunnoista

Pieäksämi here I come
01.11.2022 |

Olen syntynyt 1980. 3. luokalla sain tunnin moista penaltya. Keväällä 90. Katsottiin luokan opettajan kanssa Izvestyja-turnauksesta Neuvostoliitto-Suomi eka erä. Sitten ope sanoi että voin mennä, vaikka mun analogisessa Leijona-kellossa oli mennyt vasta 45 minuuttia. Juoksin kotiin katsomaan loppupelin.

Yläasteen 8. luokalla ollessani rankkuja keränneet kerättiin perjantaina samaan luokkaan, kaikilta luokilta 7.-9. Taisin joutua sinne pari kertaa, ja 24 oppilaan luokka oli kummallakin kerralla puolillaan. Rangaistusta ikään kuin kovensi se että perjantaina muut olivat päässeet viikonlopun viettoon jo tuntia aiemmin. Koulussa oli luokat a-f siis 6 x 24 oppilasta x 3 luokkaa = 435 tai jotain. Jos 15/435 istui jälki-istunnossa niin se oli 3,5% oppilaista. Ja rikoksen uusijat olivat kova prosentti joten ei sinne helposti joutunut.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä istuin jälkkärissä lähes joka päivä. Tuntui että tein mitä hyvänsä aina tuli rangaistus. Lopulta päädyin istumaan luokassa ihan hiljaa, enkä edes viitannut enää. 

Aika usein istuin siellä  jälki-istunnossa yksin. Joskus oli muitakin. Ajattelin omia ajatuksia tai tein läksyjä. Olin tyttö. Nykyään nainen.

Vierailija
2/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä istuin jälkkärissä lähes joka päivä. Tuntui että tein mitä hyvänsä aina tuli rangaistus. Lopulta päädyin istumaan luokassa ihan hiljaa, enkä edes viitannut enää. 

Aika usein istuin siellä  jälki-istunnossa yksin. Joskus oli muitakin. Ajattelin omia ajatuksia tai tein läksyjä. Olin tyttö. Nykyään nainen.

Tuo kuulostaa järkyttävältä. Kerro lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään sanoitetaan eikä enää laiteta jälki-istuntoon.

Vierailija
4/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jälki-istunnossa yhden kerran, kolmannnella luokalla vuonna 1973. Joku oli tehnyt jotain kiellettyä, ja opettaja jätti koko luokan jälkkään kai siinä toivossa, että ryhmäpaine tai muu sakinhivutus estäisi rikkeen uusimisen. Minun mielestäni tuo oli äärimmäisen epäreilua, ja siksi sen muistankin näin neljänkymmenen vuoden jälkeen.

Vierailija
5/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt -66 ja olin aika vallaton teini, joten jälki-istunnot tuli tutuiksi. Välillä oli ryhmäistuntoja, välillä joutui istumaan jonkun muun luokan tunnille ja kerran istuin tarkkisluokan tunnilla. Siihen loppu mun perseilyt. T: Mummo

Vierailija
6/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyään sanoitetaan eikä enää laiteta jälki-istuntoon.

Kai se ysärilläkin oli enemmän muuta. Tappelin yläasteella kolme kertaa koulun pihalla ja vain kerran tästä jouduin jälkkäriin. Yksi välituntija-valvoja ope tykkäsi antaa tappelun olla käynnissä kunhan se oli 1 vs 1 ja lyödään vain käsin, ei potkita. Matsi loppuu kun toinen kaatuu maahan. Silloin välkkävalvoja tuli keskeyttämään kuin joku kehätuomari ikään. Usein muut oppilaat loivat ympärille sellaisen luonnollisen kehän.

Nykyään varmaan meininki on eri, vaikka tuntuu että erot ovat suuret koulujen välillä. Jos jotain välitunnilla kiusataan tai pahoinpidellään niin onhan se persiistä. Ja juuri niin opettajat/muukoulutusväki ei muka nää mitään.

Vierailija
7/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1980. 3. luokalla sain tunnin moista penaltya. Keväällä 90. Katsottiin luokan opettajan kanssa Izvestyja-turnauksesta Neuvostoliitto-Suomi eka erä. Sitten ope sanoi että voin mennä, vaikka mun analogisessa Leijona-kellossa oli mennyt vasta 45 minuuttia. Juoksin kotiin katsomaan loppupelin.

Mitä ihmettä? Tästä tekstistä ei kyllä selvinnyt, että mikä oli jälki-istunnon syy.

Vierailija
8/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Tästä tekstistä ei kyllä selvinnyt, että mikä oli jälki-istunnon syy.

Sain kai kaksi varoitusta tunnilla häiriköinnistä. Kolmas oli 5 min poisto luokasta. Kun häiriköinti vielä jatkui, seuraus oli jälkäri. Olin kyllä aika koitos juuri koulusta tulleelle luokanopettajalle.

Vierailija
9/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon syntynyt -66 ja olin aika vallaton teini, joten jälki-istunnot tuli tutuiksi. Välillä oli ryhmäistuntoja, välillä joutui istumaan jonkun muun luokan tunnille ja kerran istuin tarkkisluokan tunnilla. Siihen loppu mun perseilyt. T: Mummo

Niin mun istunnot tuli koulunalueelta poistumisista, tupakoinnista ja loppuhuippennus oli kun olin koulussa huppelissa. Kaikkea tarvii kokeilla, niin ei tarvi vanhana katua. T: Mummo

Vierailija
10/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä istuin yläasteella ihan hirveesti. Opettaja piirti tauluun x kirjaimen ja sitä piti liikkumatta tuijottaa. Istuttiin pulpetin päällä. Ysiluokan lopussa mulla oli yli 30 tuntia rästissä istumisia. En niitä istunut ja todistus oli sen mukainen. Liikunta 9, kotitalous 8 kaikki muut numerot oli 5.😂 Että semmosta koulunkäyntiä.

Vierailija
11/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta

Mieheni isä kertoi kuinka hänen nuoruudessaan täällä päin maailmaa laitettiin jälki-istuntoon.

Ensin nurkkaan seisomaan kasvot luokkaan päin. Kädet sivulle levälleen; jolloin molempien kämmenten päälle asetettiin painavat kirjat.

Lisäksi päähän piti laittaa jonkinlainen myssy, johon oli ommeltu suuret aasinkorvat.

Pahinta taisi juuri olla ja seistä tämä aasihattu päässä.

Vierailija
12/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jälki-istunnossa yhden kerran, kolmannnella luokalla vuonna 1973. Joku oli tehnyt jotain kiellettyä, ja opettaja jätti koko luokan jälkkään kai siinä toivossa, että ryhmäpaine tai muu sakinhivutus estäisi rikkeen uusimisen. Minun mielestäni tuo oli äärimmäisen epäreilua, ja siksi sen muistankin näin neljänkymmenen vuoden jälkeen.

Meillä sama ala-asteella 90-luvulla, joskus 8-9-vuotiaana. Yksi luokasta oli tehnyt jonkun kepposen opelle, en muista enää minkä, enkä tiennyt, kuka. Kun syyllinen ei selvinnyt, opettaja laittoi koko 32 lapsen luokan koulun jälkeen jälkkään. Jouduimme seisomaan asennossa pulpetin vieressä hiljaa ja hievahtamatta ja kuulemma sitten jälkkä loppuu, kun syyllisen nimi saadaan tietoon. Kukaan ei kertonut. En muista kauanko jouduttiin siinä seisomaan, mutta todella pitkältä tuntuvan ajan.

Toisen kerran sain jälkkää yläasteella, kun olin tupakkakatoksella tupakoivien kaverien kanssa, vaikken itse polttanut. Opettaja sanoi varmasti nähneensä miten poltin.

13/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti taisin olla jälkkärissä. Kakkosluokalla olin muutaman muun tyypin kanssa jäänyt sisälle välitunnin ajaksi, ja kolmannella tai neljännellä luokalla olin lukuisten luokkakaverien lailla jättänyt uskonnon kotitehtävät tekemättä. En siis jäänyt jälkkärille yksin kummallakaan kerralla, ja se helpotti olla.

Kerran melkein koko luokalle rapsahti jälkkäriä, kun välitunnilla oli käyty lumisotaa. Luokanvalvoja oli kieltänyt sellaiset huvit vain muutama päivää aiemmin. Minä en ollut sellainen kapinallinen, joten säästyin häpeästä.

Olen syntymyt 70-luvun alussa.

Vierailija
14/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama ala-asteella 90-luvulla, joskus 8-9-vuotiaana. Yksi luokasta oli tehnyt jonkun kepposen opelle, en muista enää minkä, enkä tiennyt, kuka. Kun syyllinen ei selvinnyt, opettaja laittoi koko 32 lapsen luokan koulun jälkeen jälkkään. Jouduimme seisomaan asennossa pulpetin vieressä hiljaa ja hievahtamatta ja kuulemma sitten jälkkä loppuu, kun syyllisen nimi saadaan tietoon. Kukaan ei kertonut. En muista kauanko jouduttiin siinä seisomaan, mutta todella pitkältä tuntuvan ajan.

Toisen kerran sain jälkkää yläasteella, kun olin tupakkakatoksella tupakoivien kaverien kanssa, vaikken itse polttanut. Opettaja sanoi varmasti nähneensä miten poltin.

Mutta menitkö tupakoitsijoiden joukkoon uudelleen?

Vierailija
15/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinässä oli 287 tiiltä. Tuli niitä siinä istuessa laskettua.

Vierailija
16/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jälki-istunnossa useita kertoja. Riippui vähän opettajasta miten siellä oltiin. Jotkut päästi ennen aikojaan kun eivät jaksaneet olla itse vahtimassa, osa oli kireitä ja tarkkoja ja vihaisen oloisia. Ei nämä jälkkärit minua pelottaneet, harmittivat kyllä. Rehtorin puhuttelu oli sitten pahempi, jossa olin parikin kertaa. Rehtori kun ei osannut puhua vaan aloitti karjumaan samantien kun sinne meni. "Syntejäni" olivat lähinnä hölinä tunnilla, pienet kepposet ja ilveily ja pelleily. 

Vierailija
17/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ördög kirjoitti:

Kahdesti taisin olla jälkkärissä. Kakkosluokalla olin muutaman muun tyypin kanssa jäänyt sisälle välitunnin ajaksi, ja kolmannella tai neljännellä luokalla olin lukuisten luokkakaverien lailla jättänyt uskonnon kotitehtävät tekemättä. En siis jäänyt jälkkärille yksin kummallakaan kerralla, ja se helpotti olla.

Kerran melkein koko luokalle rapsahti jälkkäriä, kun välitunnilla oli käyty lumisotaa. Luokanvalvoja oli kieltänyt sellaiset huvit vain muutama päivää aiemmin. Minä en ollut sellainen kapinallinen, joten säästyin häpeästä.

Olen syntymyt 70-luvun alussa.

Meillä jälkkäri laitettiin suuhun tai biojätteisiin.

Vierailija
18/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jälki-istunnossa useita kertoja. Riippui vähän opettajasta miten siellä oltiin. Jotkut päästi ennen aikojaan kun eivät jaksaneet olla itse vahtimassa, osa oli kireitä ja tarkkoja ja vihaisen oloisia. Ei nämä jälkkärit minua pelottaneet, harmittivat kyllä. Rehtorin puhuttelu oli sitten pahempi, jossa olin parikin kertaa. Rehtori kun ei osannut puhua vaan aloitti karjumaan samantien kun sinne meni. "Syntejäni" olivat lähinnä hölinä tunnilla, pienet kepposet ja ilveily ja pelleily. 

Kepposista tuli mieleen miten yksi luokkakaveri veti tuolin opettajan alta kun tämä istui ja kysyi sitten täysin vilpittömällä naamalla että "se taisi sattua, sattuiko se" ja ojensi kättään kuin auttaakseen. Siinä ei keretty kissaa sanoa kun opettaja tarttui tätä poikaa niskasta ja repi käytävälle niin että jalat ei osuneet maahan. Käytävältä kuului karjumista ja hetken kulutta opettaja palasi takaisin punaisena ja raivon vallassa. Tämä oli jo 90-lukua, eikä silloinkaan ollut sentään sallittua repiä oppilaita väkivaltaisesti. No ei tämä kohde siitä välittänyt, istui luokan ulkopuolella tunnin ja kuittasi jälki-istunnolla tämän tempun. Mutta se vaan nauratti ja naurattaa edelleen kun se kysyi niin vakavalla naamalla siltä opettajalta että "se taisi sattua, sattuiko se" kun opettaja oli lattialla perseellään (miesopettaja siis).

Vierailija
19/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin kiinni tupakoinnista ja kahden pojan kanssa jouduin jälki-istuntoon. Pojat livistivät ikkunasta, kun opettaja lähti johonkin. Mä siellä sitten istuin lopputunnin yksinäni.

Vierailija
20/21 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinani joskus 70-luvun puolivälin jälkeen istumista kiroilusta no jälki-istunnossa oli mielestäni liian hiljaista ja päästin karmean kovan ja piiitkän pierun ja,taas tuli lisää istumista..en vieläkään ymmärrä että miksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän