Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Retinolin käyttö ihonhoidossa. Kokemuksia?

Vierailija
31.10.2022 |

Onko toiminut?

Pitäisi siis tehdä ihosta nuoremman näköisen, mutta hiukan kauhistuttaa kun altistaa enemmän uv-säteilylle? Ja iho pitäisi aurinkovoiteilla suojata ja sitähän pitäisi sitten päivän aikanakin lisäillä jotta oikeasti suojaa, kuka päivän mittaan meikin päälle lisää aurinkovoidetta? Ja jos et suojaa ihoasi hyvin, niin uv-säteilyn haitat maksimoituu retinolin käytön vuoksi ja tämähän vain vanhentaa ihoa.
Olen myös lukenut että kuivattaa ihoa ja ihon kuivuushan vain lisää ryppyjä. Minulla on aika rasvainen iho (ja paksu kuten yleensä rasvaiset ihot ovat) jolloinka iho kuulema vanhenee hitaammin. En haluaisi alkaa kuivattaa ihoani retinolin käytöllä.

Eli kokemuksia kiitos!

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, voiko 0,2% voiteesta siirtyä suoraan 0.5% een? Kyseessä seerumi. Olen käyttänyt muutaman kuukauden tuota 0.2% vahvuista seerumia. Uskallanko tilata jo 0.5?

Vierailija
42/58 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa aloittaa seerumilla, jossa on matala pitoisuus, jotta välttyy haittavaikutuksilta ja auringolta suojautuminen on tosi tärkeää. Suosittelen muutenkin aluksi tutustumaan retinoliin ja retinoliseerumeihin esim. täällä https://wellea.fi/retinol-paras-retinoliseerumi/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin Ordinaryn vahvinta retinoliseerumia iltaisin. En huomannut puolessa vuodessa mitään vaikutusta, joten en jakanut käyttää enää. Toivoin siis pienten juonteiden madaltumista otsassa ja silmäkulmissa. Ja näppyjen vähenemistä. Ei mitään eroa entiseen.

Ei se kyllä ihoa ärsyttänytkään.

Vierailija
44/58 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin rohypnoli on nuorentanut usealla vuodella.

Vierailija
45/58 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt Medik8:aa ja on toiminut! Nyt seuraavaksi tekisi kuitenkin mieli kokeilla täällä https://wellea.fi/retinol-paras-retinoliseerumi/ suositeltua Peter Thomas Rothia.

Vierailija
46/58 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin että retinoli tauolle kesäajaksi. Talvella käytän seerumina ja päälle kosteusvoidetta. On parantunut omaa ihoani selvästi. Epäpuhtauksia on vähemmän ja ihon on tasaisempi.

Vierailija
47/58 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kehuttu Medik8 on toiminut hyvin itsellänikin. Käytössä crystal retinal 10 tällä hetkellä. Tekee ihon kirkkaaksi ja pehmeäksi, sain siitä jopa kehuja.

Aloitin kesän jälkeen käytön, kesällä oli bakuchiol käytössä. Teki ihon pehmeäksi, mutta ei niin tehokas kun retinal.

Nyt tilasin crystal retinal 3 silmävoiteen. Saa nähdä miten se tehoaa.

Vierailija
48/58 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kuureittan lääkärin reseptillä saatavaa Avitcidid 0.5%. En ole koskaan huomannut mitään vaikutusta. 

Vierailija
49/58 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retinoli on läheistä sukua reseptilääke tretinoiinille, vielä tymäkämmälle tavaralle, jota käytetään aknen hoidossa ja joka myös häivyttää vanhenemisen merkkejä iholta. Tretinoiini ilman reseptiä - https://tonzes.com/retinolfi.htm Iho tuntui sileämmältä ja hyvinvoivalta, otan taas syksyllä käyttöön.

Vierailija
50/58 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin retonolia vuoden enkä huomannut mitään eroa entiseen. Ehdin jo säikähtää, että nelikymppisenä olin jo myöhästynyt tuosta junasta.

Vierailija
51/58 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän kuureittan lääkärin reseptillä saatavaa Avitcidid 0.5%. En ole koskaan huomannut mitään vaikutusta. 

Yllättävää, ettet ole huomannut Avitcidillä mitään vaikutusta. Käytin sitä nuorempana lievän aknen hoitoon ja iho hilseili ihan kunnolla sen vaikutuksesta ja voidetta olikin välillä vaikea käyttää hilseilyn ja siitä johtuvan kuivumisen takia. Ryppyjä silloin ei tietysti ollut, joten niistä en sano mitään. Sinulla on vielä tuo vahvempi 0,5%, eikä se 0,25%, joten sillä pitäisi olla ainakin jotain vaikutusta.

Vierailija
52/58 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näittekö hesarissa kun toimittaja oli käyttänyt retinolivalmistetta kaksi kuukautta vasempaan puoleen kasvojaan?

Katsoin kuvat ja tilasin samalta istumalta sitä samaa valmistetta. Se sattuu olemaan vieläpä tarjouksessa Apomerassa ja kun tilaa 20 eurolla, toimituskulut on ilmaiset. Olisi älytöntä olla kokeilematta sitä jos se tehoaa kuten kuvissa näkyy.

Vierailija
53/58 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostakin jutusta tutkimuksesta, jossa selvisi ettei retinoli säily yleensä tuotteissa tehokkaana vain puoli vuotta. Johtuisiko tästä ettei retinoli toimi kaikilla? He ovat ostaneet niin pitkään kaupan hyllyssä olleen tuotteen, ettei siinä ole enää tehoa.

Mistä muuten kannattaisi ostaa kosmetiikka, jos haluaa sen olevan suoraan tehtaalta tullutta? Merkin omasta verkkokaupastako? Tai suuresta verkkokaupasta, jossa kauppa käy nopeaan ja varastoja täydennetään usein? 

Itselläni retinoli toimii tehokkaasti. Pelkäsin aloittaa sen käyttöä vuosien ajan, koska joka paikassa peloteltiin miten se voi ärsyttää ihoa ja olen herkkäihoinen saaden helposti reaktioita kosmetiikasta. Minulla se ei kuitenkaan aiheuta kuin korkeintaan pientä kihelmöintiä vähän aikaa iholla ja tulokset on sellaisia etten ollut aluksi uskoa silmiäni. Ja aloitin käytön vieläpä keväällä niin että joudun käyttämään jatkuvasti aurinkosuojaa.

Tulee muutenkin nuorempi olo kun iho on jälleen saman näköinen kuin vuosia sitten. En ollut edes huomannut miten ihoni oli vanhentunut ennen kuin aloin käyttää mietoa retinolia, ja nyt olen siirtynyt jo 2 prosentin vahvuuteen. Epämääräinen punoitus ja epätasaisuus on kadonnut ja iho näyttää taas tasaiselta ja terveeltä. 

Vierailija
54/58 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kokeilin retinolia vuoden verran. Lopputulos: ikääntymisen merkkeihin ei vaikuttanut mitään, mutta sain ruusufinnin. Ihotautilääkäri kielsi jatkossa kaikkien voimakkaiden tehoaineiden, kuten happojen, retinoidien ja C-vitamiinin käytön. Niasiiniamidia ja peptideitä saan käyttää, jos haluan käyttää jotain ikääntymistä vastaan. 

Mutta joo tosiaan en kyllä vuodessa huomannut mitään tehoakaan, vaikka käytin sitä superkallista Medik8:n valmistetta. Lähinnä silmänympärykset meni vähän ryppyisemmiksi, kun iho kuivui alueelta. Syviin ilmejuonteisiin otsalla jne ei ollut mitään vaikutusta. Ja pysyvä punaisuus nenälle ja poskille jäi kun se ruusufiinni puhkesi.

Vierailija
55/58 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla retinolin käyttö aiheutti niin pahan silmien kuivuuden että päädyin silmälääkäriin. Mulla oli ihollakin alkuun tosi raju reaktio, koko iho hilseili ja kuoriutui pois, sitten kuitenkin tottui ajan kanssa. Mutta lopulta alkoi iskeä silmien kuivuus. En yhdistänyt sitä mitenkään retinoliin, koska eihän sitä silmiin laiteta. Silmien kuivuus kuitenkin oli niin tuskallista, että menin lääkärin.

Silmälääkäri sitten totesi, että retinoliin liittyvä kuiva silmä on tosi yleinen sivuvaikutus. Ja että toisinaan jopa pysyvä vaurio (MGD) tapahtuu, jolloin kuivasilmäisyys ei lähde edes retinolin käytön lopetuksella. Itselläni onneksi kyynelrauhaset palautui vähitellen kun lopetin retinolin käytön. Enpä kyllä enää sitä naamaani levittäisi, oli sen verran ikävä vaiva.

Vierailija
56/58 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun iho ei kestä retinolia, ei edes vähittäin totuttamalla, mutta onneksi bakuchiol toimii mainiosti eikä ärsytä ihoa. 

Vierailija
57/58 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla retinolin käyttö aiheutti niin pahan silmien kuivuuden että päädyin silmälääkäriin. Mulla oli ihollakin alkuun tosi raju reaktio, koko iho hilseili ja kuoriutui pois, sitten kuitenkin tottui ajan kanssa. Mutta lopulta alkoi iskeä silmien kuivuus. En yhdistänyt sitä mitenkään retinoliin, koska eihän sitä silmiin laiteta. Silmien kuivuus kuitenkin oli niin tuskallista, että menin lääkärin.

Silmälääkäri sitten totesi, että retinoliin liittyvä kuiva silmä on tosi yleinen sivuvaikutus. Ja että toisinaan jopa pysyvä vaurio (MGD) tapahtuu, jolloin kuivasilmäisyys ei lähde edes retinolin käytön lopetuksella. Itselläni onneksi kyynelrauhaset palautui vähitellen kun lopetin retinolin käytön. Enpä kyllä enää sitä naamaani levittäisi, oli sen verran ikävä vaiva.

Mitäää! Onko tämä totta! Siis ihan voiteen käytöstä? Mulla todella paha ongelma meibomin rauhasten kanssa ja lääkärit vaa ihmettelee miten näin nuorella naisella moista vaivaa. Nyt ku mietin, ni aloitin Avitcid voiteen käytön samoihin aikoihin kun mun silmäongelmat alkoivat. Jossain vaiheessa vaihdoin sitten medik 8 sarjaan. Ongelmat jatkuneet nyt 5 vuotta.

Vierailija
58/58 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäää! Onko tämä totta! Siis ihan voiteen käytöstä? Mulla todella paha o

On totta, täältä jutusta löytyy linkki ihan tutkimukseenkin https://www.medicalnewstoday.com/articles/can-retinol-cause-dry-eyes