Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko totta, että entisaikaan rattaita käytettiin vain pikkutaaperoilla?

Vierailija
31.10.2022 |

Anoppi väittää, että hänen nuoruudessaan jo 2-vuotias oli yleensä "liian vanha" rattaisiin.

Kommentit (882)

Vierailija
701/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt ratakiskoista selitetty sitä, miksi RATTAAT OVAT JOSKUS KÄTEVÄT JA IHAN PAIKALLAAN hieman isommillekin lapsille. Ja ei, se ei tee ko. perheestä laiskaa ja noloa, jos heillä on kokopäivän reissulla esimerkiksi mukana rattaa, joissa istumalla tai nukkumalla lapset voivat välillä levähtää. Tai kauppareissulla. Tän yhden pyöräilijäsankarin mielestä toki lapset eivät saisi tulla mukaan kauppaan koska se on RAAHAAMISTA (minun lapset ovat innoissaan kun joskus pääsevät esim. kauppakeskukseen mukaan, mutta me ollaankin sitä noloa rattaita käyttävää lajia).

Toki tämä voi olla jonkun vanhan kansan ihmisen mielestä noloa ja paheksuttavaa. Eihän elämästä edes saisi nauttia liikaa ja käydä lasten kanssa missään "humputtelemassa".

Juuh. Tämä pyöräsankari on ihan samaa mieltä, rattaat on joskus kätevät ja ihan paikallaan. Eikä ole missään kohtaa sanonut, etteikö näin olisi. Rakentele vaan lisää vastakkainasetteluja jos haluat, mutta en tiedä mitä hyvää ne maailmaan tuo.

Vierailija
702/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt ratakiskoista selitetty sitä, miksi RATTAAT OVAT JOSKUS KÄTEVÄT JA IHAN PAIKALLAAN hieman isommillekin lapsille. Ja ei, se ei tee ko. perheestä laiskaa ja noloa, jos heillä on kokopäivän reissulla esimerkiksi mukana rattaa, joissa istumalla tai nukkumalla lapset voivat välillä levähtää. Tai kauppareissulla. Tän yhden pyöräilijäsankarin mielestä toki lapset eivät saisi tulla mukaan kauppaan koska se on RAAHAAMISTA (minun lapset ovat innoissaan kun joskus pääsevät esim. kauppakeskukseen mukaan, mutta me ollaankin sitä noloa rattaita käyttävää lajia).

Toki tämä voi olla jonkun vanhan kansan ihmisen mielestä noloa ja paheksuttavaa. Eihän elämästä edes saisi nauttia liikaa ja käydä lasten kanssa missään "humputtelemassa".

Toisaalta moni käyttää rattaita myös turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs turhankäytönyli-inspehtööri sinä olet? Mistä sinä näet milloin käyttö on turhakäyttöä?

Vierailija
704/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan (50-luvulla) rattaitani (olin silloin lapsi) käytti myös äitini isoisä rollaattorina ja oli aivan riemuissaan.

Vierailija
705/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs turhankäytönyli-inspehtööri sinä olet? Mistä sinä näet milloin käyttö on turhakäyttöä?

Vierailija
706/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän sinä tiedät mikä sen toisen tilanne on? Ties miten väsynyt tai uupunut tai sairas se vanhempi on tai lapsi tai mistä on kyse kulloinkin?

Vierailija
707/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin jos milloinkaan tietää koko tarinan rattaiden käytöstä ja toisen elämästä. Mistä tietää varmasti, että käyttö on turhaa ja siten tuomittavaa? Eikö olisi parempi vaan keskittyä niiden omien ja läheisten ongelmiin?

Vierailija
708/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä julistan myös pyöräilyn turhuudeksi!

Pyörät aiheuttavat vaaratilanteita itse kävelevillä taaperoille ja kävely on paljon tehokkaampaa liikuntaa! Pyöräily on keksitty helpottamaan kävelyä, eli se on turhuutta.

Vierailija
709/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- No jos eka mennään uimaan ja sitten syömään ja sitten kiertelemään kauppoja, niin kyllä se minun korvaan kuulostaa kauppaan raahaamiselta. Asiaan varmasti vaikuttaa se, että kauppojen kiertely kuulostaa minulle painajaiselta. Me hankitaan vaatteet lähikirpparilta tai postista tilaamalla tai niin et toinen vanhempi hakee kaupasta. Ensimmäiseen voidaan ottaa lapset mukaan, vikaan ei.

Ja sitten kun ei hommaa vanhoja rytkyjä tai jotain epäsopivaa sinnepäin RAAHAA lapsiaan.

Jeesus!

Ja siellä kirppiksellähän vasta saakin vaeltaa, että löytää jotain.

- Kaksivuotiaat on olleet päiväkodissa ja molemmat vanhemmat töissä. Ja sinne päiväkotiin on potkuteltu sillä potkupyörällä tai kävelty.

Oletpa huono äiti. Kaksivuotias ei todellakaan kuulu päiväkotiin!

Istuttakaa ihan rauhassa lapsianne vaikka kymmenenvuotiaksi rattaissa, jos se teidän perheelle toimii.

Kukaan ei ole istuttanut kymmenvuotiaita, olet törkeä. Itse olet dumpannut lapsesi pieninä päiväkotiin, jättänyt virikkeet hankkimatta ja kuljetellut rievuissa.

Juuh, huono äitikin kaikenlisäksi!

Tiedoksesi, että suurin osa (70%) suomalaislapsista on hoidossa 2-vuotiaana. Paljon riittää huonoja äitejä tässä maassa....

Vierailija
710/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörät aiheuttavat vaaratilanteita itse kävelevillä taaperoille ja kävely on paljon tehokkaampaa liikuntaa! Pyöräily on keksitty helpottamaan kävelyä, eli se on turhuutta.

Spandex-pyöräilijät on hengenvaarallisia suhahtelijoita.

Vierailija
711/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- No jos eka mennään uimaan ja sitten syömään ja sitten kiertelemään kauppoja, niin kyllä se minun korvaan kuulostaa kauppaan raahaamiselta. Asiaan varmasti vaikuttaa se, että kauppojen kiertely kuulostaa minulle painajaiselta. Me hankitaan vaatteet lähikirpparilta tai postista tilaamalla tai niin et toinen vanhempi hakee kaupasta. Ensimmäiseen voidaan ottaa lapset mukaan, vikaan ei.

Ja sitten kun ei hommaa vanhoja rytkyjä tai jotain epäsopivaa sinnepäin RAAHAA lapsiaan.

Jeesus!

Ja siellä kirppiksellähän vasta saakin vaeltaa, että löytää jotain.

- Kaksivuotiaat on olleet päiväkodissa ja molemmat vanhemmat töissä. Ja sinne päiväkotiin on potkuteltu sillä potkupyörällä tai kävelty.

Oletpa huono äiti. Kaksivuotias ei todellakaan kuulu päiväkotiin!

Istuttakaa ihan rauhassa lapsianne vaikka kymmenenvuotiaksi rattaissa, jos se teidän perheelle toimii.

Kukaan ei ole istuttanut kymmenvuotiaita, olet törkeä. Itse olet dumpannut lapsesi pieninä päiväkotiin, jättänyt virikkeet hankkimatta ja kuljetellut rievuissa.

Juuh, huono äitikin kaikenlisäksi!

Tiedoksesi, että suurin osa (70%) suomalaislapsista on hoidossa 2-vuotiaana. Paljon riittää huonoja äitejä tässä maassa....

Niin. Olet huono laiska äiti.

Vierailija
712/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän sinä tiedät mikä sen toisen tilanne on? Ties miten väsynyt tai uupunut tai sairas se vanhempi on tai lapsi tai mistä on kyse kulloinkin?

Kovin usein niitä "erityistilanteita" vaan tuntuu olevan... Ihan todennäköisyyksillä voi siis päätellä, että monissa tapauksissa se rattaidenkäyttö on enemmän tai vähemmän turhaa.

Vierailija
713/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin usein niitä "erityistilanteita" vaan tuntuu olevan... Ihan todennäköisyyksillä voi siis päätellä, että monissa tapauksissa se rattaidenkäyttö on enemmän tai vähemmän turhaa.

Sinä siis kyttäät jotain ihmistä ja pidät kirjaa tämän rattaiden käytöstä?

Vierailija
714/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa on yleensä jalkakäytävät missä taaperot voivat taapertaa rauhassa. Pyöriä ja muita ajoneuvoja varten on sitten ajoradat.

Vierailija
715/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tässä keskustelussa päädytään tällaiseen rattaat vai auto -asetteluun? Liikkua voi monella tavalla ja lapset voi opettaa myös pyöräilemään. Se on mainio tapa edetä vähän reippaampaa tahtia kuin kolmevuotiaan kävely. ....

...Meille on ollut tärkeää, että lapset kasvaa jo varhain itse kulkemaan. Ja niinpä maksetaan siitä se hinta, että otetaan päiväkotimatkoille riittävästi aikaa, ihan joka aamu ja iltapäivä.

No olette te erinomaisia. Onko tullut mieleesi, että lapsiakin on monenlaisia? Minun 5-vuotiaani on niin arka pyöräilijä, että yli kilometrin päähän ei hänen kanssaan kannata pyörällä lähteä (koska todennäköisyys on suuri, että lapsi tai vanhempi joutuu taluttamaan pyörän takaisin). Eli pyöräilystä ei ole ollut meille vielä helpotusta arjen matkoihin.

Vierailija
716/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa on yleensä jalkakäytävät missä taaperot voivat taapertaa rauhassa. Pyöriä ja muita ajoneuvoja varten on sitten ajoradat.

Eikä ole. Meidän lähiössä on lähinnä yhdistettyjä pyörä+jalankulkuväyliä. Näin on suurimmassa osassa suomalaisia asuinalueita, lukuunottamatta joidenkin kaupunkien ydinkeskustoja.

Vierailija
717/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli uutinen miten Viikin uudella pyörätielläkin on enemmän autoja kuin pyöriä.

Ja kantakaupungissa pyöräilijät ajelevat myös jalkakäytävillä.

Vierailija
718/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tässä keskustelussa päädytään tällaiseen rattaat vai auto -asetteluun? Liikkua voi monella tavalla ja lapset voi opettaa myös pyöräilemään. Se on mainio tapa edetä vähän reippaampaa tahtia kuin kolmevuotiaan kävely. ....

...Meille on ollut tärkeää, että lapset kasvaa jo varhain itse kulkemaan. Ja niinpä maksetaan siitä se hinta, että otetaan päiväkotimatkoille riittävästi aikaa, ihan joka aamu ja iltapäivä.

No olette te erinomaisia. Onko tullut mieleesi, että lapsiakin on monenlaisia? Minun 5-vuotiaani on niin arka pyöräilijä, että yli kilometrin päähän ei hänen kanssaan kannata pyörällä lähteä (koska todennäköisyys on suuri, että lapsi tai vanhempi joutuu taluttamaan pyörän takaisin). Eli pyöräilystä ei ole ollut meille vielä helpotusta arjen matkoihin.

Tottakai on, tilanteita on monenlaisia. Mut en nyt ratkaisuna alkaisi 5-vuotiasta rattailla kuljettamaan. Vaikka sitten peräpyörään, niin saa rauhassa turvallisesti kasvattaa rohkeuttaan. JOS siis kokisi pyöräilyn tärkeäksi, te toki teette niin kuin itse parhaaksi näette.

Vierailija
719/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on, tilanteita on monenlaisia. Mut en nyt ratkaisuna alkaisi 5-vuotiasta rattailla kuljettamaan. Vaikka sitten peräpyörään, niin saa rauhassa turvallisesti kasvattaa rohkeuttaan. JOS siis kokisi pyöräilyn tärkeäksi, te toki teette niin kuin itse parhaaksi näette.

Pyöräkärryllä usein kuljetankin. Osaisitko kuitenkin vielä kuvailla, minkä takia et kuljettaisi 5-vuotiasta rattailla, esimerkiksi osan matkasta, jos matka on vaikka 3 km? Minusta kukaan ei ole oikein osannut tässä ketjussa sanoa muuta syytä kuin että se on noloa tai 5-v on "liian iso" rattaisiin (eli siis se on jotenkin noloa). Jos lähden liikeelle kävellen minulla on 1-v:n takia joka tapauksessa rattaat mukana ja se 5-v istuu välillä pienen kanssa siinä. Mutta nyt olen oppinut tästä ketjusta että se on joidenkin ihmisten mielestä jotenkin paheksuttavaa ja se ottaa päähän.

Vierailija
720/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräkärryllä usein kuljetankin. Osaisitko kuitenkin vielä kuvailla, minkä takia et kuljettaisi 5-vuotiasta rattailla, esimerkiksi osan matkasta, jos matka on vaikka 3 km? Minusta kukaan ei ole oikein osannut tässä ketjussa sanoa muuta syytä kuin että se on noloa tai 5-v on "liian iso" rattaisiin (eli siis se on jotenkin noloa). Jos lähden liikeelle kävellen minulla on 1-v:n takia joka tapauksessa rattaat mukana ja se 5-v istuu välillä pienen kanssa siinä. Mutta nyt olen oppinut tästä ketjusta että se on joidenkin ihmisten mielestä jotenkin paheksuttavaa ja se ottaa päähän.

Pyöräkärry on eri asia kuin peräpyörä, käyttäisin siis pyörää, joka tulee aikuisen pyörään kiinni.

Itse en käyttäisi rattaita, koska koen ne hankalana eikä meillä ole enää rattaita. En mitenkään kategorisesti vastusta rattaiden käyttöä. Mutta koska meillä ei niitä ole, tuntuisi hassulta lähteä enää tässä kohtaa hankkimaan. Siksi koettaisin ratkaista kulkemisen jotenkin toisin.

Itselleni aktiivinen elämä on myös tärkeää ja haluan kasvattaa lapseni jo pienestä siihen, että liikkuminen on normaali osa arkea. Siksi koettaisin keksiä jonkun tavan, jolla lapsi itse kävelee/ pyöräilee. Tai voi olla, että mentäisiin bussilla.

Mutta siis tosiaan en erityisesti vastusta rattaita, vaikka joku tuossa aiemmiin koetti niin väittää. Jos se teille toimii, niin käytä ihmeessä. Itse en paheksu rattaita, aloin kommentoida vaan siksi, että täällä väitettiin kaikkien rattaita käyttämättömien kulkevan autolla. Tulin vaan sanomaan, että ei se ole niin mustavalkoista.

Omaan näkemykseeni vaikuttaa varmasti sekin, että omat lapseni ovat vilkkaita, jolloin minusta se ylenpalttinen energia kannattaa vaan laittaa hyötykäyttöön - eli kulkemiseen. Mutta kuten sanoit, lapsia on erilaisia.