Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta, että entisaikaan rattaita käytettiin vain pikkutaaperoilla?

Vierailija
31.10.2022 |

Anoppi väittää, että hänen nuoruudessaan jo 2-vuotias oli yleensä "liian vanha" rattaisiin.

Kommentit (882)

Vierailija
721/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset saaneet istua kärryissä vielä 4 vuotiaanakin. Mutta 3 vuotiaana olen yleensä kääntänyt heidän kasvonsa menosuuntaan.

Vierailija
722/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana äidit istuttaa esiteinitkin rattaisiin että ei itse tarvi maksaa julkisilla liikkumisesta niin se maksu siirretään muiden maksettavaksi. Suomessa mikään ei ole ilmaista, jos joku ei itselle maksa mitää se maksaan kaikille muille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana äidit istuttaa esiteinitkin rattaisiin että ei itse tarvi maksaa julkisilla liikkumisesta niin se maksu siirretään muiden maksettavaksi. Suomessa mikään ei ole ilmaista, jos joku ei itselle maksa mitää se maksaan kaikille muille

Tiedätkös että niillä äideillä on kyllä se matkakortti koska hehän jatkaa töihinsä lapset vietyään.

Vierailija
724/882 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt -82 ja mulla oli lapsena rattaat 2,5-vuotiaaksi ja sen jälkeen kävelin kun pikkusisko syntyi, koska se oli vaunuissa. Äidillä ei ollut kaksia työnnettäviä.

En näe kovin isoja lapsia rattaissa meilläpäin, ehkä 3-4 -vuotiaita. Ei mitään eskari-ikäisiä ainakaan.

Vierailija
725/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista tarkkaa ikää, mutta tytär sai kävellä heti kun vain mahdollista ihan itse.

Rattaat meni varastoon jo varmaan 2-3v ikäisenä. Miksi ihmeessä istuttaa jos jalat toimii??

M42, neiti nykyään 12

Ei nelivuotiaat jaksa kävellä aikuisen vauhdilla esim. 4km joka on aikuiselle lyhyehkö matka.

Vierailija
726/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näen, että jo rattaisiin ylikasvanutta lasta kuljetetaan edelleen vaunuissa, oletan lapsen olevan jollakin asteella vammainen. Tunnen myötätuntoa.

Vierailija
727/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa oltiin, lapset tahtoivat kävellä itse, alkaa ajamaan kolmipyöräisellä, pukeutumaan itse ja lukemaan. Lapset halusivat kuulla satuja ja alkoivat tapailemaan satukirjan aakkosia ja lukivat jo 4-vuotiaina. Jotku visaat toki varoittelivat, että lapsella tulee koulussa hankalaa jos osaa jo kouluun mennessä lukea. Nyt ei ole sitä pelkoa, eivät osaa lukea koulun loputtuakaan.

Lapsille tungetaan kännykkä käteen ja vanhemmat selaavat omia kännyköitään.

Vierailija
728/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä sammuneitakin kärrättiin.

Vierailija
729/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista tarkkaa ikää, mutta tytär sai kävellä heti kun vain mahdollista ihan itse.

Rattaat meni varastoon jo varmaan 2-3v ikäisenä. Miksi ihmeessä istuttaa jos jalat toimii??

M42, neiti nykyään 12

Ei nelivuotiaat jaksa kävellä aikuisen vauhdilla esim. 4km joka on aikuiselle lyhyehkö matka.

Ei toki, 4 km on turhan pitkä lenkki, aikuisen vauhdilla :D

Vierailija
730/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan välimatkat olivat lyhyitä. Hki keskustasta katsottuna Töölö oli jo maaseutua ja vapaa-ajan viettoa varten eli mökkeilyyn. 

Vierailija
731/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan välimatkat olivat lyhyitä. Hki keskustasta katsottuna Töölö oli jo maaseutua ja vapaa-ajan viettoa varten eli mökkeilyyn. 

Noin vanhaan aikaan eli pitkälti yli 100 vuotta sitten ei ollut rattaita käytännössä kenelläkään.

Vierailija
732/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin on valokuvia, että olen istunut siskoni vaunujen päällä sisaristuimessa ja myöhemmin myös kaksostenrattaat oli käytössä. Olen syntynyt -81 ja pikkusisko tasan 2 v myöhemmin, eli ainakaan minä en ole joka paikkaan kävellyt.

Söin myös tuttia vielä 4-vuotiaana. 

Oma lapseni vietiin aamuisin 1,5 km matkan rattailla päiväkotiin vielä 3-vuotiaana, ja hoitajat paheksuivat sitä paljonkin. Kaikui kuuroille korville selitykseni aamujen kiireestä, kun ainahan voisi ennakoida paremmin ja lähteä vaan tosi aikaisin. Lapseni on syntynyt 2010.

Vierailija
733/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos ihan puhutaan "ennen vanhaan" ajasta, niin itse olen syntynyt 1958 ja ei ole koskaan ollut rattaita, silloin käveltiin kauppaan äidin kädestä pitäen.

Ja kauppa oli kävelymatkan päässä, tiet ja kadut oli aurattu ja äitisi oli kotirouva.

Mainitsemasi asiat eivät poista tosiasiaa, että rattaita ei 1960-luvulla todellakaan ollut.

Kenelläkään, joku suurperhe työnteli lapsiaan jopa lavettikärryillä.

Kyllä meillä 3 vuotias joutui jo paimeneen lehmiä paimentaan. Tuohitorvella susia peloteltiin. 

Vierailija
734/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisajoista en tiedä, mutta nykyään teini-ikäisen lapseni ollessa 3-4-vuotias, totesi päiväkodin opettaja, että lapsen pitäisi kävellä kanssani 2 km matka kotoa päiväkotiin ja iltapäivällä takaisin. Koska 4-vuotias liian iso rattaisiin.

Katsoin opettajaa suu auki ja kysyin, että kehotatteko myös 4 pyörän päällä autossa lapsiaan kuljettavia hoitamaan matkat kävellen. Me olemme autottomia ja kyllä se on paljon nopeampaa ja kätevämpää lapsen istua rattaissa tarvittaessa vaikka 6-vuotiaaksi tai niin kauan kuin rattaiden painoraja käy myöten (meillä oli painoraja iso). Vrt. käyttää matkoihin tunteja, väsyneen ja kiukuttelevan lapsen kanssa, kantaen sekä lasta ja kauppakasseja. Sitähän varten autotkin ovat olemassa, helpottamassa ja nopeuttamassa kulkemista ja elämää. En kuuntelisi kenenkään kritiikkiä aiheesta, lähes kaikki kun jollain neljällä pyörällä kulkee.

Vierailija
735/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa sähköavusteisia lastenrattaita?

Vierailija
736/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskan ilmiön olen huomannut busseissa, kun isoa jo ylikasvanutta taaperoa tungetaan rattaisiin jotta voi mennä ilmaiseksi bussilla. 

Vierailija
737/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolliset luopui rattaista. Autottomat käytti rattaita, kun oli niille tarve. Mutta autoissa oli lasten istuimet. 

Vierailija
738/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on viisi lasta. Syntyneet 1991-2012 välillä. Rattaissa istuminen loppunut varmaankin alle 3 v. Oulussa näin kerran, kun arviolta 5-6 vuotias poika istahti rattaisiin. Suuntasivat äitinsä kanssa pussipysäkille. Rattaiden ja vaunujen kera ilmaiset pussikyydit.

Vierailija
739/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli paljon lapsia ja yhdet rattaat. Mutta ei se silti pidä paikkaansa, ettei kolmi vuotias olisi niitä käyttänyt. 

Vierailija
740/882 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella on kausikortti taskussa samaan aikaan. Ainakin itselläni, vaikka vein lapsen rattailla bussissa päiväkotiin jatkoin sitten töihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän