Mikä on oma perusteesi ostaa sähköauto?
Kommentit (1741)
Rahansäästö, uusin tekniikka. Nykyinen diesel syö rahaa ja maksaa myös vuosittain huoltojen kanssa hitokseen (ja saastuttaa). Heti kun on mahdollista, vaihtuu sähköauto.
Venäjän sotakassa kiittää suomalaisia autoilijoita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tilasin sähköauton ja saankin sen parin viikon sisällä. Tärkein syy on nykyisen bensamersuni huoltokulut. Jokainen vuosihuolto maksaa 800 -1000 euroa, kun taas sähkärin huoltoväli on 2 vuotta ja huollon hintakin vain 200 - 300 euroa.
Lisäksi tietysti ajamisen edullisuus, eli ei tarvitse aina miettiä että kannattaako mökille 200 kilometrin päähän lähteä pitkäksi viikonlopuksi. Sähköautolla matka maksaa muutaman euron, joten siinä on aika turha pihtailla.
Sähklautovastaisten jihadistien mukaan sähköautolla ei voi ajaa mökille.
Voi ajaa, mutta ei voi ladata. Joudun laittamaan lämminvesivaraajan pois päältä, jotta saan ladattua hybridini akun maalla 240V pistorasiasta. Vanha mökki ja sähköt 70-luvulta. Tuskin olen yksin samassa jamassa.
Joo, on se kumma ettei puoli vuosisataa sitten osattu ennakoida sähköautojen tulemista kesämökkienkin edustoille...
Ja löträätkö sitä kuumaa vettä 24 tuntia päivässä?
En tietenkään, mutta sen 10A pistorasian kautta sähköauton lataaminen voisi olla aika työlästä.
Pointtini oli lähinnä se, että kaikki eivät voi ladata maalla, eivätkä kotonakaan, kun asuvat kerrostalossa kuten minä.
Ei se ole niin työläistä miltä kuulostaa. Latailen 13A mobiililaturilla Teslaani ja hyvin on pärjännyt vuoden ja 44tkm. 10h yön aikana latautuu kuitenkin tuolla 3kw/h se 30kw joka on puolet akusta. 10A tiputtamalla tulisi ehkä... 23-25kw? tällä pääsee n. 200km. Tien päällä sitten ABC/K-lataus/Superit mutta niitä tarvitsee harvemmin kuin alkuun luulin. Reaali-range kuitenkin se yli 400km ja sillä liikkuu kaikkien etelä-Suomen kaupunkien välillä ongelmitta edestakas.
Syitä on monia. Tarvitsin uuden auton ja tekniikka on sillä tasolla, että polttomottoriautossa ei ole mitään järkeä. Suomen verotuksella jos haluaa suorituskykyisen auton on sähköauto todella halpa verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon. Käyttö on mukavaa, auto lämpenee talvella tai jäähtyy kesällä valmiiksi ennen liikeelle lähtöä. Lataus hoituu muutamassa sekunnissa laittamalla pistoke autoon kiinni yöksi. Ei tarvitse seisoskella räntäsateessa bensapumpulla likainen tankkauspistooli kädessä. Auto on paikallisesti päästötön. Itse hengitän mieluummin sellaista ilmaa missä on mahdollisimman vähän pakokaasuja. Kustannukset ei varsinaisesti kiinnosta mutta esimerkiksi viime yönä sähkö oli ilmaista eikä se nyt päivälläkään juuri mitään maksa. Huonoja puolia on vaikea löytää, en ole vielä keksinyt mutta ehkä niitä vielä tulee. Talvi ei ainakaan ollut mikään ongelma. Toimintamatka lyhenee kylmillä keleillä mutta sitä on edelleen aivan riittävästi.
Raha ja ympäristö. Minulla menee vähemmän kuukaudessa lyhennyksiin kuin mitä minulla meni dieseliin, ja sähköllä ajan käytännössä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomen verotuksella jos haluaa suorituskykyisen auton on sähköauto todella halpa verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon.
Sähköautot on kuulemma kalliita. Riippuu tosiaan miltä kantilta asiaa katsoo. Olen pitkän linjan autoharrastaja ja olen käyttöautoiltakin halunnut aina hyvää suorituskykyä. Mihin sitä tarvitaan järjellä ajateltuna? Ei mihinkään. Yhtä järkevää kuin vaikka luistella jäällä kumikiekon perässä ja sitä töllistelee katsomossa tuhansia ihmisiä. Ostin sähköauton ja lähinnä vastaava bensa-auto olisi maksanut yli 30t€ enemmän. Siitä olisi kuitenkin puuttunut yli 150 hv tehoa eikä siihen olisi saanut rahallakaan kaikkia varusteita mitä sähköautoon sai. Mikäli olisin ostanut sellaisen bensa-auton mikä pärjää suorituskyvyssä olisi hintaero kasvanut yli 70t euroon. N35
Sitten kun vetyasemia on riittävästi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Hankalampihan se vety on kuin ladattava sähkäri. Siinä yhdistyy polttomottoriauton ja sähköauton huonot puolet. Energiaa saa mukaan hyvin rajallisen määrän, edelleen on tankattava ja vety pakenee hiljalleen tankista vaikka autolla ei ajaisikaan. Akusto on samalainen kuin ladattavassa sähkärissä.
- Ärsyttää tämän vuosituhannen polttisten monimutkaisuus ja siihen liittyvä jatkuva vikavalo- ja korjausralli; olisi ehkä aikanaan pitänyt ostaa sopivan mallinen Toyota tai Lexus niin ei ärsyttäisi
- Miellyttää sähköauton pikainen lämpiäminen talvella ja viileneminen kesällä
- Miellyttää myös hiljaisuus, toki edellyttää ainakin maantienopeuksissa, että autoon on muistettu laittaa myös äänieristeet ja alusta (vrt jollottavat ja suhisevat kivireet, jotka alkavat myös nitistä parissa vuodessa)
P@skin ja keinotekoisin ikinä kuulemani peruste sähköautoilulle on latauksen kätevyys tai miellyttävyys verrattuna pumpulla käyntiin. Itse en koskaan ole kokenut mitään ihmeellistä epämukavuutta pumpulla. Ainakin meillä päin on katettuja, valaistuja, tilavia, toimivia, vapaita tankkauspaikkoja vaikka kuinka monta, samoin valtateiden varsilla. Tankkausajan ja -paikankin voi valita suhteellisen vapaasti 1000 km rangella. Jos lataan keskimäärin vaikka 167 ajokilometrin välein, näitä tapahtumia tulee kuusi (6) samalla 1000 km ajosuoritteella. Hoituvatko kaikki kuusi latausta varmasti ilman hässäkkää latausluukun/kahvan kanssa JA ilman säätöä latauksen käynnistymisen kanssa JA ilman säätöä vapaan & ehjän laturin löytymisen sekä esilämmityksen toiminnan suhteen? Jos hoituvat - lataat esimerkiksi aina kotona omassa tilavassa, valoisassa, katetussa autopaikassasi eikä autossasi ole luukkuongelmia - toistat silti prosessin kuudesti siinä missä diesel-pena käy pumpulla kerran. Ei latailu oikein mitenkään ole kätevämpää tai mukavampaa - parhaimmillaan se on yhtä mukavaa, pahimmillaan täyttä farssia eli 'harrastamista'
Vierailija kirjoitti:
- Ärsyttää tämän vuosituhannen polttisten monimutkaisuus ja siihen liittyvä jatkuva vikavalo- ja korjausralli; olisi ehkä aikanaan pitänyt ostaa sopivan mallinen Toyota tai Lexus niin ei ärsyttäisi
- Miellyttää sähköauton pikainen lämpiäminen talvella ja viileneminen kesällä
- Miellyttää myös hiljaisuus, toki edellyttää ainakin maantienopeuksissa, että autoon on muistettu laittaa myös äänieristeet ja alusta (vrt jollottavat ja suhisevat kivireet, jotka alkavat myös nitistä parissa vuodessa)
P@skin ja keinotekoisin ikinä kuulemani peruste sähköautoilulle on latauksen kätevyys tai miellyttävyys verrattuna pumpulla käyntiin. Itse en koskaan ole kokenut mitään ihmeellistä epämukavuutta pumpulla. Ainakin meillä päin on katettuja, valaistuja, tilavia, toimivia, vapaita tankkauspaikkoja vaikka kuinka monta, samoin valtateiden varsilla. Tankkausajan ja -paikankin voi valita suhteellisen vapaasti 1000 km rangella. Jos lataan keskimäärin vaikka 167 ajokilometrin välein, näitä tapahtumia tulee kuusi (6) samalla 1000 km ajosuoritteella. Hoituvatko kaikki kuusi latausta varmasti ilman hässäkkää latausluukun/kahvan kanssa JA ilman säätöä latauksen käynnistymisen kanssa JA ilman säätöä vapaan & ehjän laturin löytymisen sekä esilämmityksen toiminnan suhteen? Jos hoituvat - lataat esimerkiksi aina kotona omassa tilavassa, valoisassa, katetussa autopaikassasi eikä autossasi ole luukkuongelmia - toistat silti prosessin kuudesti siinä missä diesel-pena käy pumpulla kerran. Ei latailu oikein mitenkään ole kätevämpää tai mukavampaa - parhaimmillaan se on yhtä mukavaa, pahimmillaan täyttä farssia eli 'harrastamista'
Ei kyllä ainakaan tuota omaa autoa tarvitse noin usein ladata. Lisäksi tämä koskee vain pidempiä matkoja, yleensä lataan kotona.
Kun ajan sähköautollani, kaikki muutkin näkevät miten paljon parempi Ihminen Minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen verotuksella jos haluaa suorituskykyisen auton on sähköauto todella halpa verrattuna vastaavaan polttomoottoriautoon.
Sähköautot on kuulemma kalliita. Riippuu tosiaan miltä kantilta asiaa katsoo. Olen pitkän linjan autoharrastaja ja olen käyttöautoiltakin halunnut aina hyvää suorituskykyä. Mihin sitä tarvitaan järjellä ajateltuna? Ei mihinkään. Yhtä järkevää kuin vaikka luistella jäällä kumikiekon perässä ja sitä töllistelee katsomossa tuhansia ihmisiä. Ostin sähköauton ja lähinnä vastaava bensa-auto olisi maksanut yli 30t€ enemmän. Siitä olisi kuitenkin puuttunut yli 150 hv tehoa eikä siihen olisi saanut rahallakaan kaikkia varusteita mitä sähköautoon sai. Mikäli olisin ostanut sellaisen bensa-auton mikä pärjää suorituskyvyssä olisi hintaero kasvanut yli 70t euroon. N35
kiva muuten mutta Et ole nainen vaan mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulen, että minä tiedän sen sinua paremmin. N35
Ei mikään. Tulin viime tingassa järkiini ja ostin kaasuauton.
Poseeraaja kirjoitti:
Kun ajan sähköautollani, kaikki muutkin näkevät miten paljon parempi Ihminen Minä olen.
Onko suvussasi kenties ministereitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin luulen, että minä tiedän sen sinua paremmin. N35
eri. Oletko niitä "uusia naisia"?
Vierailija kirjoitti:
Poseeraaja kirjoitti:
Sähkövatkaimella ajavan miehen seksuaalinen suuntautuminenkin tulee selville. Samoin kuin pinkeissä farkuissa kävelevät miehet ja sateenkaarilippua kantavat miehet on samaa sarjaa.
Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalampihan se vety on kuin ladattava sähkäri. Siinä yhdistyy polttomottoriauton ja sähköauton huonot puolet. Energiaa saa mukaan hyvin rajallisen määrän, edelleen on tankattava ja vety pakenee hiljalleen tankista vaikka autolla ei ajaisikaan. Akusto on samalainen kuin ladattavassa sähkärissä.
Hyötysuhde on myös vetyautossa huono ja tulee kalliimmaksi kuin lataussähkö. Ehkä ne kuitenkin on toteutettu niin, että voi myös ladata eikä ole pakko käyttää vetyä.
ei ole vielä tullut hyvää perustetta mieleen joten on jäänyt hankkimatta.