Onko ihmisiin iskenyt jouluvalohäpeä? Tuntuu, että niitä on harvalla vaikka pimeää jo on
Kommentit (110)
Jouluvalot ja muu koristelu aloitetaan vasta ensimmäisenä adventtina, jolloin alkaa joulun odotus.
En tiedä, mutta itseä harmittaa kun ostin tammikuun alesta aivan ihanan koristetähden joka ei edes ole varsinaisesti jouluinen ja nyt sitten ei edes huvita ripustaa sitä roikkumaan kun joutavaa sähkönkulutusta sekin olisi.
Ja nätti se on ilman valoakin, mutta sitten jos tuossa killuisi niin vaan harmittaisi enemmän kun sen olemassaolon muistaisi aina kun katse siihen osuisi. Että nyt mulla on just se koriste minkä halusinkin, mutta kiitos päättäjien ja putinin ei varaa nauttia siitä.
Vierailija kirjoitti:
Jouluvaloja on paristoillakin olevia.
Onko paristoja jossain ilmaiseksi saatavilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä viitsi haalia itselleni yhtään enempää sähkölaskua kuin menee välttämättömään elämiseen. Jouluvalot eivät ole sitä.
Juu ei kannata, jos eläminen on 30 sentistä kiinni kuukausitasolla.
Led-nauha, jossa on 100 lamppua, jonka teho on 7,4 W, kuluttaa keskimäärin 0,0074 kWh. Jos se on ajastimella päällä 8 h, kulutus on 0,059 kWh.
Sähkön hinta v. 2022 on keskimäärin ollut 17 senttiä/kWh. Eli per 8h tuolla hinnalla maksaisi 0,01€. Viikossa 0,07€. Kuukaudessa 0,28€.
Tuohon tulee vielä päälle tietysti siirtomaksu ja sähkövero. Kannattaa mitata kulutusmittarilla, koska se muuntajakin voi olla häviöllinen ja johtoihin jää häviötä. Ei tietysti kovin isoksi nouse kaikki huomioidenkaan. Täällä ei näy kenelläkään havaintojeni mukaan mitään ledinauhoja tai muita ylimääräisiä valoja. Aikaisempina vuosina oli paljon. Itsellänikin oli lähelle 1000 lediä pihalla. Niistä iso osa on hajonnut enkä taida uusia ostaa.
Meilläpäin on jouluun aikaa vielä pari kuukautta. Älä siis hätäile. Minä ainakin olen laittanut nuo valot vasta Itsenäisyyspäivän jälkeen 7. 12.! Itsenäisyyspäivänä poltan joka ikkunalla perinteisesti kaksi kynttilää, jolloin muut valot ovat aivan liikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ladattavia akkuja noissa kannattaa käyttää. Ilmeisesti nimh on sopivin.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön säästöä. Kolme terawattia säästyy, jos miljoona jouluvaloa jää sytyttämättä.
:DD kolme terawattia. Eli yks sähkövalo kuluttaa siis sun logiikan mukaan 3MW?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on paha..uskallanko pistää jouluvalot kun saatetaan luulla rikkaaksi pröystäilijäksi tai Kelan elätiksi😅Meillä on edullinen sopimus ja tosiaan nyt niin harmaata, että on poltettu jouluvaloja tai itse kutsun kausivaloiksi niin kuukauden verran.
Ajattelin ottaa riskin. 😁 Valot on kivoja.
Itse ennemmin laitan ne valot sisälle kuin ulos. Ulos sitten kynttilät jäälyhytihin, kun pakastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on paha..uskallanko pistää jouluvalot kun saatetaan luulla rikkaaksi pröystäilijäksi tai Kelan elätiksi😅Meillä on edullinen sopimus ja tosiaan nyt niin harmaata, että on poltettu jouluvaloja tai itse kutsun kausivaloiksi niin kuukauden verran.
Niin on. Sähkölasku taasen ei ole koskaan. Ei edes vaikka hinta olisi 4 senttiä/kwh.
Mä ainakin laitan kynttelikön ja tähden ym jouluvalot vasta marraskuun lopussa en lokakuun lopussa kausivaloja mulla on ympärivuoden päällä, tosin melko huomaattomia niin ei paljon ulos näy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Pitäisikö olla?
Minä laitoin, tuovat niin paljon iloa ja toki ihan valoakin tähän pimeyteen . Säästän sitten vaikka siinä että en omista telkkaria.
Meillä on 7 metriä valonauhaa yläkerran terassilla. Olen jo välillä pitänyt päällä. yleensä vasta poltetaan marraskuu puolivälistä alkaen. Meillä on todella pieni sähkölasku 15e-- 24 e. Paritalo, kaukolämpö.
Vierailija kirjoitti:
Jouluvalot ja muu koristelu aloitetaan vasta ensimmäisenä adventtina, jolloin alkaa joulun odotus.
Sama täällä. En ymmärrä miksi valoja ja muuta rompetta viritellään heti marraskuun alussa ja sitten siivotaan niin sanottu joulu pois heti tapaninpäivän jälkeen kun on jo kyllästytty niihin. Meillä valot ja muut romppeet kaivetaan esiin vasta joulukuun puolella ja nautitaan siitä varsinaisesta joulunajasta koristeineen ja kuusineen aina Nuutinpäivään.
Kai ne valot on päällä muutenkin näin talvella? Eikö se ole se ja sama mistä lähteestä se tulee?
Vastahan oli syysloma, saakutti. Hetikö pitää joulu hönkiä päälle? Jos vaikka isänpäivänkin välissä odottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Sähkölasku taasen ei ole koskaan. Ei edes vaikka hinta olisi 4 senttiä/kwh.
No se on vähän mistä haluaa maksaa. Itse ainakin pidän jouluvaloista ja aion niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. En ymmärrä miksi valoja ja muuta rompetta viritellään heti marraskuun alussa ja sitten siivotaan niin sanottu joulu pois heti tapaninpäivän jälkeen kun on jo kyllästytty niihin. Meillä valot ja muut romppeet kaivetaan esiin vasta joulukuun puolella ja nautitaan siitä varsinaisesta joulunajasta koristeineen ja kuusineen aina Nuutinpäivään.
Kausivalot kuuluu laittaa nimenomaan nyt kun on synkkää ja pimeää kuin mörön ahterissa. Ei niitä mihinkään joulun jälkeen laiteta. Jouluiset tähdet eri asia