Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monen iäkkäällä vanhemmalla muisti huonontunut?

Vierailija
30.10.2022 |

Toisella vanhemmallani lähes 80v on alkanut muisti huonontua. Ei oikein jää asiat mieleen, kyselee samaa asiaa monta kertaa ja kaikesta joutuu muistuttamaan. Varsinkin kaikkien virallisten asioiden hoitaminen on hänelle haastavampaa, kuin ennen. Sanoo, että kaikki on niin monimutkaista ja stressaavaa. Ei ole vielä diagnoosia, eikä itse usko, että hänellä olisi muistisairautta. Kuinka monen vanhemmalla on alkanut muisti huonontua tai diagnosoitu muistisairaus? Ja miten itse jaksatte tuon, että toinen ei muista, kyselee samoja ja täytyy muistuttaa koko ajan asioista? Itse koen sen tällä hetkellä tosi rasittavaksi.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että muistin huononeminen on pääsääntö, pään säilyminen terävänä loppuun asti on enemmänkin poikkeus.

Ja rasittavaahan tuo on. Raskaaksi asian tekee se, että suunta on vain ja ainoastaan alaspäin. Ei siinä auta muu kuin itse muuttaa asennetta ja muistaa, että vanhus ei sitä ilkeyttään tee. Hän on vain peloissaan ja stressaantunut. Toimivia lääkkeitä ei dementiaan ole, ainoastaan kärsivällisyys toimii.

Vierailija
2/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähipiirissä paljon samanikäisiä kavereiden vanhempia tai vähän nuorempia. Muistisairaus on todella yleinen, lähes järjestään joka toisella vanhemmalla. Olen menettänyt läheisiä kyseiselle sairaudelle, raskasta se on. Hakemaan vaan kaikkea apua, mikä on mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ymmärtävistä vastauksista. Kaipaan kuulla toisten kokemuksia ja ehkä vähän vertaistukeakin, kun tämä tilanne oman vanhemman kanssa on tullut aika nopeasti, enkä oikein osaa suhtautua siihen vielä, kun ei ole tottunut. Ihan tähän saakka on hoitanut kaikki asiat sujuvasti itse ja ollut todella hyväkuntoinen ilman sairauksia. Ei olisi yhtään osannut odottaa, että hänellä alkaisi muisti huonontua tuolla lailla.

-Ap

Vierailija
4/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti 83 v, muisti pelaa hyvin, mutta havaintokyky heikentynyt. Kestää hetken, ennen kuin viesti menee perille. Tai ei huomaa asioita ympärillään kuin ennen. Muuten tullut 1-2 v sisällä.

Vierailija
5/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkaa arjesta selviäminen olla vaikeaa, kannattaa viedä vanhus lääkäriin, esim. Alzheimeriin on lääkkeitä ja mitä nopeammin hoito aloitetaan, sen parempi tulos.

Itse en ole vielä  varsinaisesti vanhus, mutta huomaan lähimuistin heikentyneen. Tuntuu kamalalta, kun jotkut  nimet on kadonneet päästä. Joskus joutuu miettimään asioita, jotka on osannut aikaisemmin hyvin.

Välillä on parempia päiviä ja järki toimii ihan terävästi. Mietin että tämä kriisitilanne saattaa aiheuttaa stressiä ja sekin voi haitata ajattelua-

Vierailija
6/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi 88v, lähimuisti kyllä huono, siitä nyt tullu pulmaa ja miettimistä, kun hän ei enää muista käydä suihkussa, eikä väkisinkään voi pakottaa, hän muistaa aina että eilen on käyny pesulla, vaikkei oliskaan

Vierailija
7/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/3 yks on jo kuollut

Vierailija
8/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen ja itsekin jo tuossa tilanteessa.

Vierailija
9/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarjota jotain aivoja rasittavaa harrastusta, vaikka palapelejä tai sanaristikoita.

Isäni oli paljon opiskellut ja osasi hyvin peittää muistikatkot, sai aina toisen sanomaan, jos ei itse muistanut jotakin.

Tykkäsi tehdä Sudokuja, mutta kieltäytyi sanaristikoita kokeilemasta.

Vierailija
10/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On äidillä huonontunut ja sekoilee muutenkin. Ikä pian 80v. Lähimuisti heikko ja sotkee menneitäkin. Orientoituminen nykyhetkeen usein heikko eikä hahmota onko nyt,huomenna,eilen vai ehkä ensivuonna. Käsitteet ylhäällä,alhaalla,edessä,takana ovat myös hukassa. Usein hänen kanssaan keskustelu ja asioiden selvittely on melkoista palapeliä ja arvailua. Unohtaa ottaa lääkkeet tai ottaa väärin, ei muista syödä , jos yrittää kokata ei muista vahtia hellaa jne...liikkuu niin huonosti ettei onneksi pääse kauas ovelta jos lähtisikin hortoilemaan.

Vierailija
11/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viisikymppinen ja itsekin jo tuossa tilanteessa.

Paljon voimia sinulle

Vierailija
12/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuo on vielä helppo vaihe. Ikävä kyllä myöhemmin alkaa se vaihe kun ei suostu enää suihkuun ja ei vaihda vaatteitaan, sotkee itsensä ja paikat ulosteella, lähtee vähissä vaatteissa ulos, ei ota lääkkeitään tai ottaa liikaa, ei muistä syödä ollenkaan, on jatkuvasti vihainen jne. ... mun molemmat vanhemmat tällaisia ja olen lopen uupunut. Kotihoito käväisee pari kertaa päivässä nopeasti mutta muuten vanhukset ovat heitteillä, hoivakotiin eivät pääse kun ovat liian "hyväkuntoisia". 

Vierailija
13/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kaikille vastauksista! Nytkin mietin, että onkohan äitini muistanut vaihtaa kellot talvi-aikaan, vaikka muistutin siitä kaksikin kertaa. Tuntuu, että vaikka äidille sanoisi niin joko unohtaa tai sitten ei muuten vain saa tehtyä jotain. Osittain hän on vielä masentunut ja stressiä lisää eräs fyysinen vaiva, joka estää häntä liikkumasta ulkona niin kuin ennen. Olen huomannut, että masentuneena ja tylsistyneenä sisällä joutuessaan päivät olemaan myös muisti toimii huonommin ja on sekavamman oloinen, eikä saa asioita aikaiseksi. Usein sanoo, että parempi olisi, kun pääsisi jo pois eli kuolemasta puhuu, selvää masennusta omasta tilastaan. Myös selvästi välinpitämättömän oloinen itsestään huolehtimiseen ja esim. lääkäri-asioiden hoitamiseen suhtautuu kielteisesti. Samoin laskuja jäisi koko ajan maksamatta jos en huolehtisi ja tökittäisi niistä. Muutamia laskuja oli jo ehtinyt perintään saakka ja kerran meni jo puhelinliittymä kiinni. Hänellä tuntuu kadonneen myös rahan käytön taito ja rahan arvon ymmärtäminen. Rahat hupenevat nopeasti esim. kalliisiin valmisruokiin, pullaan, herkkuihin ym. ja sitten taas jättäisi jonkun laskun maksamatta. Ei tajua, ettei niitä voi jättää vain maksamatta. Usein rahat loppuu jo ennen aikojaan kuuta. Jopa kysellyt minulta rahaa lainaan sitten mitä ei ennen ole koskaan tehnyt. Tuntuu oudolta, että kaikki tämä tullut suht nopealla tahdilla ja pahentunut viimeisten kuukausien aikana kun alkoi tuo toinenkin fyysinen liikkumista haittaava vaiva. Masennusta ja muistisairautta yhtä-aikaa?

-Ap

Vierailija
14/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tuo on vielä helppo vaihe. Ikävä kyllä myöhemmin alkaa se vaihe kun ei suostu enää suihkuun ja ei vaihda vaatteitaan, sotkee itsensä ja paikat ulosteella, lähtee vähissä vaatteissa ulos, ei ota lääkkeitään tai ottaa liikaa, ei muistä syödä ollenkaan, on jatkuvasti vihainen jne. ... mun molemmat vanhemmat tällaisia ja olen lopen uupunut. Kotihoito käväisee pari kertaa päivässä nopeasti mutta muuten vanhukset ovat heitteillä, hoivakotiin eivät pääse kun ovat liian "hyväkuntoisia". 

Voi kauheaa! Kuulostaa ihan hirveältä, ettei tuossa tilassa olevat pääse hoivakotiin! Varmasti olet aivan loppu. Itse mietin, kun en edes asu lähelläkään, että mitä sitten, kun äitini menee tuohon kuntoon ja ei pääse hoivakotiin?! Yksinkö hän siellä paskoo sitten!? On nää kyllä kauheita asioita..

- Ap

Vierailija
15/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina aikuiset lapset eivät huomaa vanhempiensa muistisairauden alkua.He jaksavat peipata tasan 45 minuttia kohdatessa. Kuin puhelin puhuessa noin 15min.Aikuisille lapsille ja kiire lopettaa.He sotkevat asia,asia yhteydet ja nimet.Sitäkän aikuiset vanhenevat eläkellä olevat lapset eivät huomaa.Koska eivät oikeasti kuuntele Äitiä tai isää.Terveyskesku muistitesti he läpäisevät aina.Osavat kymma kyllä ne ulkoakun tarpeksi usein tehdään.Vanhenevat lapset vaan ihmettelevät miksi ÄIDISTÄ tai isästä on tullut ilkeitä sanoistaan heille ja syylistäviä.Sama ihmetelvät misi äiti/isä enen niin elävä,ei halua mihinkän enään?Kun eivät vitsi edes lukea muistisairauksista lehdistö tai aiheesta Tv katsoa tosi ohjelmia.Tai eivät edes viitsi lukea netti alzmeri taudin sivuja." Eihän meidän äiti/ isä voi muisti sairas olla vaikka on yli 80v tai jo 95vuotias."

Vierailija
16/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne vanhukset, joilla ei ole ketään omaista tai läheistä, sukulaista huolehtimassa? Esim. lapset asuu kaukana (kuten minä) tai lapset ovat jotain alkoholisteja, narkkeja tai mt-ongelmia, ettei heistä ole huolehtimaan? Tai eiväthän kaikki lapset muuten vain ole väleissä tai välitä vanhemmistaan niin miten nämä vanhukset pärjää yksin kodeissaan esim. muistisairaina? Voisiko joku asiasta tietävä ottaa tähän kantaa?

-Ap

Vierailija
17/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne vanhukset, joilla ei ole ketään omaista tai läheistä, sukulaista huolehtimassa? Esim. lapset asuu kaukana (kuten minä) tai lapset ovat jotain alkoholisteja, narkkeja tai mt-ongelmia, ettei heistä ole huolehtimaan? Tai eiväthän kaikki lapset muuten vain ole väleissä tai välitä vanhemmistaan niin miten nämä vanhukset pärjää yksin kodeissaan esim. muistisairaina? Voisiko joku asiasta tietävä ottaa tähän kantaa?

-Ap

Jos laskut jää maksamatta yleensä on joku joka tekee asiasta huoli-ilmoituksen. Sen jälkeen sosiaalitoimi selvitää tarvitaanko esim. edunvalvontaa ja tarvittaessa sosiaalihuolto voi myös maksaa alkuun niitä laskuja.

Vierailija
18/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon kaikille vastauksista! Nytkin mietin, että onkohan äitini muistanut vaihtaa kellot talvi-aikaan, vaikka muistutin siitä kaksikin kertaa. Tuntuu, että vaikka äidille sanoisi niin joko unohtaa tai sitten ei muuten vain saa tehtyä jotain. Osittain hän on vielä masentunut ja stressiä lisää eräs fyysinen vaiva, joka estää häntä liikkumasta ulkona niin kuin ennen. Olen huomannut, että masentuneena ja tylsistyneenä sisällä joutuessaan päivät olemaan myös muisti toimii huonommin ja on sekavamman oloinen, eikä saa asioita aikaiseksi. Usein sanoo, että parempi olisi, kun pääsisi jo pois eli kuolemasta puhuu, selvää masennusta omasta tilastaan. Myös selvästi välinpitämättömän oloinen itsestään huolehtimiseen ja esim. lääkäri-asioiden hoitamiseen suhtautuu kielteisesti. Samoin laskuja jäisi koko ajan maksamatta jos en huolehtisi ja tökittäisi niistä. Muutamia laskuja oli jo ehtinyt perintään saakka ja kerran meni jo puhelinliittymä kiinni. Hänellä tuntuu kadonneen myös rahan käytön taito ja rahan arvon ymmärtäminen. Rahat hupenevat nopeasti esim. kalliisiin valmisruokiin, pullaan, herkkuihin ym. ja sitten taas jättäisi jonkun laskun maksamatta. Ei tajua, ettei niitä voi jättää vain maksamatta. Usein rahat loppuu jo ennen aikojaan kuuta. Jopa kysellyt minulta rahaa lainaan sitten mitä ei ennen ole koskaan tehnyt. Tuntuu oudolta, että kaikki tämä tullut suht nopealla tahdilla ja pahentunut viimeisten kuukausien aikana kun alkoi tuo toinenkin fyysinen liikkumista haittaava vaiva. Masennusta ja muistisairautta yhtä-aikaa?

-Ap

Saako kysyä tällaista: Sanot, että äidiltä alkanut rahat loppua kesken kuukauden. Onko hänellä aina tai jo pitempään ollut sellainen tilanne, että elää kädestä suuhun eikä säästöjä ole? Vai onko hän tämän muistiongelman alun aikana ehtinyt jo hukkaamaan säästönsäkin johonkin?

Vierailija
19/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ainakin tässä taloyhtiössä asuvaa auttoi vanhusasumiseen ja kaikessa muussakin sisarusten lapset.

Lapsiakin täytyy olla monta, niin joku auttaa.

Tässä talossa asuu nainen, joka on synnyttänyt 4. Heistä 1 kuoli teininä onnettomuudessa, toinen kuoli vauvana, kolmas on downin syndroomassa ja neljäs on jotenkin hieman mt-ongelmainen. Nyt se vanhus on siirtynyt jonnekin viime keväänä. Nimi edelleen ovessa.

Toinen tuntemani vanhus on vielä hyvämuistinen 87-v. Hänen poikansa vaimo on vaatinut miestään olemaan pitämättä yhteyttä, tytär on toistuvasti psykoosissa ja hänestä on riesaa vanhukselle. Toinen tytär auttelee, mutta asuu 150 km päässä ja on työelämässä.

Vierailija
20/28 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ainakin tässä taloyhtiössä asuvaa auttoi vanhusasumiseen ja kaikessa muussakin sisarusten lapset.

Lapsiakin täytyy olla monta, niin joku auttaa.

Tässä talossa asuu nainen, joka on synnyttänyt 4. Heistä 1 kuoli teininä onnettomuudessa, toinen kuoli vauvana, kolmas on downin syndroomassa ja neljäs on jotenkin hieman mt-ongelmainen. Nyt se vanhus on siirtynyt jonnekin viime keväänä. Nimi edelleen ovessa.

Toinen tuntemani vanhus on vielä hyvämuistinen 87-v. Hänen poikansa vaimo on vaatinut miestään olemaan pitämättä yhteyttä, tytär on toistuvasti psykoosissa ja hänestä on riesaa vanhukselle. Toinen tytär auttelee, mutta asuu 150 km päässä ja on työelämässä.

Korjaan, että juttuni 87-v on siis kolmas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi