Kuinka monen iäkkäällä vanhemmalla muisti huonontunut?
Toisella vanhemmallani lähes 80v on alkanut muisti huonontua. Ei oikein jää asiat mieleen, kyselee samaa asiaa monta kertaa ja kaikesta joutuu muistuttamaan. Varsinkin kaikkien virallisten asioiden hoitaminen on hänelle haastavampaa, kuin ennen. Sanoo, että kaikki on niin monimutkaista ja stressaavaa. Ei ole vielä diagnoosia, eikä itse usko, että hänellä olisi muistisairautta. Kuinka monen vanhemmalla on alkanut muisti huonontua tai diagnosoitu muistisairaus? Ja miten itse jaksatte tuon, että toinen ei muista, kyselee samoja ja täytyy muistuttaa koko ajan asioista? Itse koen sen tällä hetkellä tosi rasittavaksi.
Kommentit (28)
Osalla vanhuksista muistamattomuuteen liittyy huono ruokavalio. Eivät saa tarpeeksi vitamiineja ruoasta. Olikohan se B-vitamiini erityisesti? Tämän korjaaminen voi auttaa jonkin verran t joksikin aikaa.
Mun äiyi jöi lrskeksi 2 vuotta sitten ja siiyä alkoi alamäki. On nuori, vasta 77, mutra kaupat, talousasioiden hoito on muisto vaan. Ei suostu muuttamaan pois omakotitalosta ja turaa tulien kanssa. On saanyt jrmmattua seteleinä 50 000e taloonsa. Polttopuifen väliin, lehtikeräykseen menevien lehtien väliin jne. Pää ri toimi, mutta jalat kantaa. Kotihoifon hoidontarpeen arvioinnista jäi niinkin nerokkaat ohjeet, kuin ottaa sulakkeet pois ( ettei räplää hellaa), lopettaa puitten tilaaminen, hälytin oveen, joka hälyttää kun on ollut liian kauan pois ( tää on älyttömin, vartissa ehtii painaltaa minne vaan tai sitten lehtilaatikolle. Lisäksi näiyä on myt päivittäin, niinmitäs minä asialle töistä mahdan. ) lääkkeet veti kerralla, joten nyt minun pitäisk päivittäin käydä annostelrmassa. Kotihoidon palvelut ei näin hyväkuntoiselle kuulu. Eläke hänellä vain 950e ja kotihoito semisti olettaa, että minä ne 50te nyysin. Eli ostopalveluja kovalla rahalla en voi ostaa kuin satunnaisia siivouksia.
Mun äitini on 90 v ja pää pelaa melko hyvin. Rahankäyttö on hallinnassa onneksi!
Kuitenkin on jonkun verran heikentymistä tapahtunut viime vuosina (mikä yllätys). Osittain vaikuttaa huono kuulo ts. vaikuttaa hölmöltä asioiden toisteleminen hänelle, mutta eihän ole hänen vikansa ettei kuulo toimi. Kuulolaite on.
Aika lailla viime aikoina on hänellä heikentynyt asioiden selittäminen. Hän sanoo, että tietää mitä haluaisi kertoa, mutta ei muista selittäviä sanoja tai ne sanat tulevat muutaman minuutin päästä. Tämä harmittaa häntä, kun kerronta ei ole sujuvaa. Yritän olla kärsivällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon kaikille vastauksista! Nytkin mietin, että onkohan äitini muistanut vaihtaa kellot talvi-aikaan, vaikka muistutin siitä kaksikin kertaa. Tuntuu, että vaikka äidille sanoisi niin joko unohtaa tai sitten ei muuten vain saa tehtyä jotain. Osittain hän on vielä masentunut ja stressiä lisää eräs fyysinen vaiva, joka estää häntä liikkumasta ulkona niin kuin ennen. Olen huomannut, että masentuneena ja tylsistyneenä sisällä joutuessaan päivät olemaan myös muisti toimii huonommin ja on sekavamman oloinen, eikä saa asioita aikaiseksi. Usein sanoo, että parempi olisi, kun pääsisi jo pois eli kuolemasta puhuu, selvää masennusta omasta tilastaan. Myös selvästi välinpitämättömän oloinen itsestään huolehtimiseen ja esim. lääkäri-asioiden hoitamiseen suhtautuu kielteisesti. Samoin laskuja jäisi koko ajan maksamatta jos en huolehtisi ja tökittäisi niistä. Muutamia laskuja oli jo ehtinyt perintään saakka ja kerran meni jo puhelinliittymä kiinni. Hänellä tuntuu kadonneen myös rahan käytön taito ja rahan arvon ymmärtäminen. Rahat hupenevat nopeasti esim. kalliisiin valmisruokiin, pullaan, herkkuihin ym. ja sitten taas jättäisi jonkun laskun maksamatta. Ei tajua, ettei niitä voi jättää vain maksamatta. Usein rahat loppuu jo ennen aikojaan kuuta. Jopa kysellyt minulta rahaa lainaan sitten mitä ei ennen ole koskaan tehnyt. Tuntuu oudolta, että kaikki tämä tullut suht nopealla tahdilla ja pahentunut viimeisten kuukausien aikana kun alkoi tuo toinenkin fyysinen liikkumista haittaava vaiva. Masennusta ja muistisairautta yhtä-aikaa?
-ApSaako kysyä tällaista: Sanot, että äidiltä alkanut rahat loppua kesken kuukauden. Onko hänellä aina tai jo pitempään ollut sellainen tilanne, että elää kädestä suuhun eikä säästöjä ole? Vai onko hän tämän muistiongelman alun aikana ehtinyt jo hukkaamaan säästönsäkin johonkin?
Kyllä saa kysyä eli tilanne on se, että äitini on vähävarainen ja pienellä eläkkeellä, säästöjä ei ole ollutkaan. Aina elänyt vähällä rahalla, mutta mielestäni tämä, että käyttää rahaa niin, ettei osaa arvioida sen loppuvan kesken kuukauden on tullut viimeisen vuoden aikana kuvioihin eli siis ei osaa arvioida kuinka paljon rahaa voi käyttää vaikka alkukuusta, ettei ole loppukuusta ilman rahaa. Kaupassa ei vertaile ruokien hintoja vaan ostelee vain kalliita eineksiä jääkaapin täyteen ja sitten jossain vaiheessa ihmettelee, kun on niin vähän rahaa jäljellä. On itsekin myöntänyt, ettei osaa esim. vertailla hintoja ja ottaa vain mitä mieli tekee. Äiti ei koskaan ole tehnyt itse ruokia vaan aina syönyt valmisruokia. Mutta ennen on tietääkseni vähät rahat osannut käyttää taitavammin, että ovat riittäneet koko kuukauden. Laskujen kanssa kierre tuli ensin niin, että jätti laskuja pankin maksupalveluun, mutta ei muistanut että tilillä pitää olla tarpeeksi rahaa siinä vaiheessa, kun pankki maksaa ne. Oli jo käyttänyt rahat ja tilillä ei ollut katetta ja laskut jäi hoitamatta, meni perintään saakka. Ei siis tuota seikkaa tajunnut. Enhän tiedä kuinka kauan muistisairaus on jo ollut, mutta ei ole vain tullut esille, kun äiti on osannut olla skarpimpi tähän asti. Nyt ilmeisesti masentunut ja ikäänkuin luovuttanut ja koko asia tullut päivänvaloon kerralla.
-Ap
Äidillä muistisairaus, edennyt nyt useamman vuoden. Isä omaishoitaja ja hällä aika raskasta, koska saa äidiltä vain haukkumiset palkaksi siitä että tekee suunnilleen kaikki kotihommat. Olen yrittänyt käyvä vanhempieni luona aina viikon kerrallaan apuna, onneksi itsellä etätyö niin mahdollista. Joka kerta muisti on hiukan huonontunut ja käytännön asiat alkavat olla osa ihan mahdottomia suorittaa. Tekee kyllä tomerana asioita, mutta kokoaa esim. kahvinkeittimen aina väärin. Piilottelee tavaroita aina kun silmä välttää, pitää omista tavaroistakin pitää huolta ja jättää lappua, kenen ovat, ettei kanna jonnekin vinttikomeron ylähyllyn taakse valaisemattomalle alueelle. Älytön määrä tavaroita on hukassa, koska iso talo ja lisärakennukset ja paljon säilytystilaa
Äidilläni on pitkälle edennyt muistisairaus muttei virallista diagnoosia. Isä ei suostu että äiti viedään väkisin tutkimuksiin. Tutkimukset aloitettiin, mutta ne jäi kesken koska eivät suostuneet pään kuvaukseen. Isäni perui ne, Äitini ei olisi osannut sitä tehdä ilman apua. Isäkään ei ole ennallaan
,mutta ei samalla tavalla muistisairas. Äitini elää siis jo 50 v takaisia asioita, luulee vanhempiensa elävän jne eli mistään pienestä viiraamisesta ei ole kyse. Niin kauan kun eivät ole heitteillä varsinaisesti niin en saa väkisin hoitoon. Karmea tilanne jota äitini ei ikinä olisi halunnut. Nyt ei mitään sairaudentuntoa enää. Olen itse terv.huoltoalalla ja tiedän miten byrokratia menee ja tilanne on täysin absurdi. Olen tehnyt kaikkeni ja enempää en voi.Terveisiä tutuille!
Äidilläni on, mutta se johtuu vuosikymmeniä kestäneestä runsaasta juomisesta.
Ihan tuttua on. Oma äitini on 78 vuotta ja hänellä kaiken uuden oppiminen on heikentynyt ja oikeastaan kaikki kognitiiviset taidot ovat hiljalleen rapistuneet. Nyt hänen pitäisi ostaa uusi puhelin ja televisio ja jännittää jo etukäteen, jotta oppiiko hän enää niitä käyttämään ja kestääkö läheisillä kärsivällisyys opastaa.
Onhan niitä yli 90-vuotiaita, joilla pää toimii vielä terävästi ja jotka opiskelevat vaikka mitä uutta, mutta suurin osa taantuu jo paljon aiemmin.