Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökortin saannin helppous

Vierailija
30.10.2022 |

Henkilökortti vanhentumassa. Laitoin uuden tilaukseen poliisin sivuilta. Valokuvaamossa käyty. Sormenjälkinäyte pitää käydä antamassa. Tähän sain ajan helmikuun puoliväliin ensi vuonna. Mulla ei ole passia enkä ole hankkimassa, ainoa ns virallinen todiste henkilöllisyydestä on kelakortti, jossa ei ole kuvaa.

Olen nyt sitten kolme ja puoli kuukautta suorastaan paperiton. Kaiken lisäksi mun piti maksaa 54 euroa kortista jo nyt, joka on kyllä hävytöntä rahan keruuta. Ja vielä, poliisilla käynti helmikuun puolivälissä ja sen jälkeen sen kortin toimitus voi kestää ainakin kuukauden,

Tässä maassa on kyllä kaikki tehty niin hankalaksi että ei ole tosikaan. Puolentoista tonnin eläkkeestä olen nyt antanut poliisille yli viisikymppiä kenties 4-6 kuukaudeksi, ennenkuin palvelua saan.

Joku voisi kertoa, miten todistan henkilöllisyyteni nyt.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisenä voit varmasti mennä poliisilaitokselle jonottamaan seuraavana aukiolopäivänä ilman ajanvarausta.

Vierailija
2/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mennyt vaikean kautta tai sitten olet itse tehnyt sen vaikeamman kautta. 

Kyllä noi yleensä aika hyvin kaikki hoituu verkossa, ja kuvatkin voi itse ottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisenä voit varmasti mennä poliisilaitokselle jonottamaan seuraavana aukiolopäivänä ilman ajanvarausta.

Se ei ikävä kyllä ole mahdollista.

Vierailija
4/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko sormenjäljetkin aina uusimaan? Miksi helvetissä, eihän ne miksikään muutu.

Vierailija
5/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ikävä kyllä ole mahdollista.

Asutko liian kaukana poliisilaitoksesta? Oletko jokaisena arkipäivänä ennen helmikuuta estynyt menemään?

Vierailija
6/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa edes itse haettua sitä uutta kun ei ole voimassaolevaa passia tai henkilötodistusta. Passilliselle tehtävä valtakirja.

Vierailija
7/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on mennyt vaikean kautta tai sitten olet itse tehnyt sen vaikeamman kautta. 

Kyllä noi yleensä aika hyvin kaikki hoituu verkossa, ja kuvatkin voi itse ottaa. 

Anteeksi mitä? Verkossahan hakemuksen tein, tietysti. Lue aloitukseni, niin näet, mistä kysymys.

Vierailija
8/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko sormenjäljetkin aina uusimaan? Miksi helvetissä, eihän ne miksikään muutu.

Mä en ole kai koskaan käynyt sormenjälkiä antamassa. Viisi vuotta sitten henkkarin hankin. En tiedä näistä käytänteistä, mutta nyt on näin.

Vierailija
9/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistat henkilöllisyytesi sillä vanhalla henkilökortilla + kelakortilla, kunnes saat uuden.

Vierailija
10/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sinne paikan päälle jonottamaan, se netin ajanvaraussysteemi on nähtävästi rikki ollut jo kauan, en ymmärrä mikseivät korjaa tai selitä siellä että nopeammin pääsee kun menee vain paikan päälle.

Vierailija
11/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, eikö ne sormenjäljet voi käydä antamassa missä tahansa poliisilaitoksella?

Täh? Olisko jossain muualla vähemmän jonoa? Pääseekö valitsemaan, missä käy sormenjäljet antamassa?

Joka tapauksessa se kortti kuitenkin tulee, tai ainakin ennen on tullut, kirjattuna postilähetyksenä eli se käydään henkkareiden kera noutamassa postitoimipaikasta.

Olisko sun kannattanut ryhtyä hankkimaan uutta henkkaria aiemmin...

Kela-kortti ei käy henkilöllisyystodistuksesta.

Vierailija
12/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa edes itse haettua sitä uutta kun ei ole voimassaolevaa passia tai henkilötodistusta. Passilliselle tehtävä valtakirja.

Kyllä sen pystyy hakemaan, vaikka ei olisi voimassaolevaa. Todistaa henkilöllisyytensä sillä vanhalla ja sen lisäksi ne sitten kyselee kysymyksiä, tyyliin mikä oli äitisi tyttönimi. Näin oli ainakin minulla.

Vierailija
13/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Olisko jossain muualla vähemmän jonoa? Pääseekö valitsemaan, missä käy sormenjäljet antamassa?

En tiedä mitä kaksinpuhelua tässä käydään samassa viestissä, mutta sormenjäljet voi käydä antamassa muuallakin kuin lähimmällä poliisiasemalla.

Henkilöllisyystodistuksiin liittyvät asiat voi hoitaa myös ilman ajanvarausta, mutta se ei nähtävästi milloinkaan sopinut aloittajalle.

Vierailija
14/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka tapauksessa se kortti kuitenkin tulee, tai ainakin ennen on tullut, kirjattuna postilähetyksenä eli se käydään henkkareiden kera noutamassa postitoimipaikasta.

Olisko sun kannattanut ryhtyä hankkimaan uutta henkkaria aiemmin...

Kela-kortti ei käy henkilöllisyystodistuksesta.

Tai menet jonottamaan paikan päälle niitä sormenjälkiä antaaksesi. Mene johonkin lähimpään pienemmän kaupungin poliisilaitoksen lupatoimistoon, jos oman kaupungin toimisto on ruuhkautunut.

Mutta kai sun sitten pitää se ajanvaraus perua... jos lähdet paikan päälle...

Lisäksi jossain Ylen uutisessa sanottiin, tuli nimittäin tässä googlattua, että esim. Helsingissä sinne lupatoimistoon voi ajanvarausaikoja tulla silloin tällöin lisää päiville, joilla nyt olis täyttä.

Vierailija
15/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko nykyään henkkariinkin sormenjäljet?

Viimeksi 3v sitten uusin henkkarit, silloin ei vielä tarvinnut.

Vierailija
16/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi havahduit asiaan vasta nyt?

Minä varasin itselleni passinuusimisajan nyt jo helmikuulle ja passi vanhenee maaliskuussa. Eli hyvin aikaa hoitaa hakemus ja sitten tarvittaessa käydä poliisilaitoksella kun ajanvaraus on jo nyt voimassa.

Vierailija
17/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi on kertonut, että on seurannut vapaita aikoja poliisin nettisivuilta. Sinne voi tulla peruutuksia, sitten varaat uuden ajan ja perut helmikuun ajan.

Vierailija
18/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko nykyään henkkariinkin sormenjäljet?

Viimeksi 3v sitten uusin henkkarit, silloin ei vielä tarvinnut.

Jos sitä henkkaria on tarkoitus käyttää matkustusasiakirjana, niin sormenjäljet kuuluu asiaan.

Vierailija
19/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen pystyy hakemaan, vaikka ei olisi voimassaolevaa. Todistaa henkilöllisyytensä sillä vanhalla ja sen lisäksi ne sitten kyselee kysymyksiä, tyyliin mikä oli äitisi tyttönimi. Näin oli ainakin minulla.

Nykyään passit haetaan pääsääntöisesti noutopisteistä, R-Kioskin myyjä ei kylläkään kysele noita kysymyksiä.

Vanhentunut passi tai henkilökortti kelpaa uuden noutamiseen, jos sen voimassaolo on päättynyt enintään vuosi sitten. Sinut täytyy kuitenkin voida tunnistaa asiakirjassa olevasta kuvasta.

Vierailija
20/23 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useampi on kertonut, että on seurannut vapaita aikoja poliisin nettisivuilta. Sinne voi tulla peruutuksia, sitten varaat uuden ajan ja perut helmikuun ajan.

Minä menisin jonkin pikkukaupungin poliisiasemalle lupatoimistoon jonottamaan vuoronumerolla. Kun kerran hakemuksen on jo jättänyt uutta henkkaria varten, ja homman edistyminen on kiinni vain niistä sormenjäljistä, niin...

Itte kävin, ennen tätä sormenjälkijuttua, tunnistautumassa vanhentuneen kortin takia toisen kaupungin poliisiaseman lupatoimistossa kuin kotikaupungin. No, problem. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi