Mitä tehdä kun vaikutusvaltainen mies lähentelee?
Olen nuori nainen ja tämä mies tekee aika aggressiivisesti tuttavuutta. On tehnyt aika selväksi että haluaa minut.
Mies on hyvässä asemassa ja ns. tuntee kaikki organisaatiomme ja toimintakenttämme tärkeät ihmiset.
Pelkään että urani ja maineeni menee jos avaan suuni, ja asia kääntyy niin että olen onnenonkija. Mies osaa kääntää asiat miten haluaa, eikä hän suoranaisesti ole esimieheni tai vastaava. Mitä tehdä?
Kommentit (25)
Ilmoita esimiehelle ja työterveyteen miehen asiattomasta käytöksestä.
Mitä haluaisit tehdä? Jos olet aidosti kiinnostunut miehestä, niin anna mennä äläkä mieti mitä muut asiasta ajattelevat.
soita paikalliselle moottoripyörä kerholle niin he voivat opettaa häntä.
Kamera piiloon kuvaamaan ja haarat auki. Voit kiristää miestä, koska hän käytti asemaansa hyväksi.
Osta sormus ja totea että menit kihloihin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita esimiehelle ja työterveyteen miehen asiattomasta käytöksestä.
Hän ei ole esimieheni eikä edes samassa työpaikassa.
Jos koet lähestymisen agressiiviseksi, niin kannattaa ottaa askel taakse ja miettiä hetki. Vaikutusvaltainen vanhempi mies haluaa samassa organisaatiossa työskentelevän nuoremman naisen. Todella red flag. Toimit niin, että asiasta jää todistettavasti jälki eli kerrot esimiehelle, vahvistus kirjallisena, lisäksi työterveyshuolto. Jos mies alkaa kieltäytymisen jälkeen mustamaalaamaan sinua, sinulla on kirjallisia todisteita häntä vastaan. Säilytä tekstarit ym. viestit ja nauhoita puhelut. Ja eikun uutta työpaikkaa etsimään.
Kysy saisitko työntää kanelitangon hänen peräaukkoonsa.
Itse olen tuollaisissa tilanteissa alkanut välttelemään miestä ja kysellyt huolestuneen kuuloisena samaan piiriin kuuluvilta naisilta, ovatko kokeneet miehen puolelta vastaavaa.
Tehoaa yleensä nopeasti, kun juttu miehen taipumuksista alkaa liikkumaan.
Ota taskuun ryöstöhälytin ja laukaise se kun lähentely alkaa. Ala kirkua jos ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kamera piiloon kuvaamaan ja haarat auki. Voit kiristää miestä, koska hän käytti asemaansa hyväksi.
Kaikki varmaan ymmärtää että uraa aloittelevana ei halua esiintyä tuollaisessa valossa. Vaikka olisi itse uhri niin silti on ns. ryvettynyt ja maine menee. Aina löytyy ihmisiä jotka taputtelee hyvää veljeä selkää, ja paljon.
Tilanne on hankala ja alan olla jo vainoharhainen asian suhteen. Alallamme on pienet piirit ja uskon että jos mokaan tämän, on työurakin mennyttä.
Mies on päällisin puolin hyvin kohtelias ja miellyttävä. Puheissaan hän kääntää asiat niin päin että minä olen hänestä kiinnostunut. En tajua miten se on edes mahdollista kun hän pommittaa minua koko ajan.
Toisaalta tuntuu mahdottomalta olla miehelle liian tyly, koska hän voi hankaloittaa elämääni huomattavasti jos en tee miten hän haluaa. Hän on tehnyt hyvin selväksi että hänelle ei sanota ei.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on hankala ja alan olla jo vainoharhainen asian suhteen. Alallamme on pienet piirit ja uskon että jos mokaan tämän, on työurakin mennyttä.
Mies on päällisin puolin hyvin kohtelias ja miellyttävä. Puheissaan hän kääntää asiat niin päin että minä olen hänestä kiinnostunut. En tajua miten se on edes mahdollista kun hän pommittaa minua koko ajan.
Toisaalta tuntuu mahdottomalta olla miehelle liian tyly, koska hän voi hankaloittaa elämääni huomattavasti jos en tee miten hän haluaa. Hän on tehnyt hyvin selväksi että hänelle ei sanota ei.
Ota sitä etäisyyttä, tee huolipuheella selväksi muille naisille, että mies on ahdistelija (tällaiset miehet ovat lähes 100 % varmuudella ahdistelleet alan muitakin naisia). Kun olet saanut vahvistuksen muilta naisilta miehen harjoittamasta ahdistelusta, puhu "äärimmäisen luottamuksellisesti" sinun ja muiden naisten ongelmasta miehen suhteen esihenkilöllesi.
Teet selväksi, että ei käy. Joka yrittelyyn sama vastaus: En ole kiinnostunut, ei kannata, kiitos ei, hei hei.
Jos ahdistelu on fyysistä niin et jää koskaan kaksin. Kysyt jotain muista naisista seuraksi vaikka tekosyyn varjolla, jos on samoja kokemuksia niin tajuaa kyllä.
Jos pelottelee maineen pilaamisella, niin tuskin kehtaa alkaa mihinkään mustamaalaukseen, koska siitä voi päätellä että sai pakit.
Ikävää sinänsä, että noita ahdistelijoita riittää ja joissain vaiheessa kaikki on ainakin kuulleet tekosistaan. Jos ei kuitenkaan tapahdu mitään radikaalia tai rikollista, niin vaikeaa olla ensimmäisenä joka avoimesti kertoo mistään eli ns. syyttelee.
Äänitä miehen puheet ja tallenna kaikki mahdolliset viestit. Jos joudut vaikeuksiin, ota yhteys iltapäivälehtiin ja nolaa hänet julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
No nyt kävi niin että sanot hänelle selvästi ei. Kappas kuinka kävikään. Älä hermostu tai ole tyly, kuvittelee kuitenkin joksikin leimuaviksi liekeiksi. Kylmän kohteliaasti vain kiitos tiedosta, kiitos hyvin menee, ei kiitos, hyvää päivänjatkoa, jatketaan tästä torstain tapaamisessa, kiitos samoin.
Ei mitään.