Mitä tehdä kun vaikutusvaltainen mies lähentelee?
Olen nuori nainen ja tämä mies tekee aika aggressiivisesti tuttavuutta. On tehnyt aika selväksi että haluaa minut.
Mies on hyvässä asemassa ja ns. tuntee kaikki organisaatiomme ja toimintakenttämme tärkeät ihmiset.
Pelkään että urani ja maineeni menee jos avaan suuni, ja asia kääntyy niin että olen onnenonkija. Mies osaa kääntää asiat miten haluaa, eikä hän suoranaisesti ole esimieheni tai vastaava. Mitä tehdä?
Kommentit (25)
Kannattaa ap olla toimija eikä uhri. Puhu avoimesti tilanteesta muiden kanssa pohtien, miten tällainen tunkkainen ja menneeseen jumittunut valta-aseman hyväksikäyttö vaikuttaa alan toimijoiden maineeseen sekä alalle hakeutuvien määrään.
Ahdistelijoiden tukijat häviävät kuin pieru Saharaan asian tullessa julkiseksi. Ahdistelija luottaa, että nuori kokematon nainen, kuten ap, ei uskalla puhua.
Pomollakin on pomo. Eli tarpeeksi ylös vaan sanaa, niin saadaan nilkki aisoihin. Ja muista, että tapahtunut EI ole sinun syysi.
Laitat nauhurin pelittämään. Et kerro siitä kenellekään. Keräät aineistoa tarpeeksi pitkältä ajalta. Ilmoitat aina selvästi, ettet ole kiinnostunut. Jos lääppii, ilmoitat selvästi, ettei se sovi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tuollaisissa tilanteissa alkanut välttelemään miestä ja kysellyt huolestuneen kuuloisena samaan piiriin kuuluvilta naisilta, ovatko kokeneet miehen puolelta vastaavaa.
Tehoaa yleensä nopeasti, kun juttu miehen taipumuksista alkaa liikkumaan.
Minun työpaikassa firman talouspäällikkö oli ihossa kiinni ja alkoi soittelemaan työajan ulkopuolella ja kun en lämmennyt, niin alkoi kiristämään. Hän sanoi ettei kukaan usko sanomisia ja saat lähteä tästä paikasta, jos niin sanon.
Tuli ahdistunut olo ja aloin vähän pelkäämään häntä. Varovasti sitten avauduin parille työkaverille, kun käytiin drinkeillä. He sanoivat, että ovat kuulleet huhuja hänen touhuistaan jne ja sanoivat, että sano meidän esimiehelle rohkeasti vaan. Se mies ei katsele tollasta pelleilyä sekunttiakaan ja hän on työntekijän puolella alusta loppuun, vaikka oma työpaikka menis alta. Niin sitten työajan jälkeen näin hänet parkkipaikalla ja kysyin olisko hetki aikaa. Kuunteli ja sanoi asia selvä. Seuraavana aamuna talouspäällikkö keräsi tavaroitaan ja sai potkut. Esimies seisoi hänen työhuoneen ovella ja katsoi sitä tuskasta ilmettä mikä hänellä oli.
Moni on meidän työpaikassa ajatellut, että onko hän pelkkä esimies, koska tuntuu siltä, että hänellä enemmän valtaa kaikessa, koska pomo ei ollut edes tullut vielä itse töihin.
Ja sitten yksi vanhempi nainen sieltä yläkerrasta oli sanonut, että esimies oli sanonut sille talouspäällikölle haluatko CV:n samantien mukaan tai lähetänkö postissa ja lopputilin ja lomarahan saat tunnin sisällä.
Sen jälkeen meillä oli palaveri, missä hän ja pomo kertoi, että jos tällaista täällä tapahtuu, niin suut auki ja potkut on välittömät tollasille. Pomo erikseen pyysi anteeksi minulta ettei ole huomannnut tai kuullut tällasesta touhusta. Nollatoleranssi hänen yrityksessä. Pomon kanssa juttelin pitkään vielä kahden ja hän kysyi haluanko mennä juttelemaan ammatiauttajan kanssa ja koenko sellaista tarvetta.
En kokenut, koska oli aidosti maailman turvallisin olo niiden ihmisten keskellä. Se, miten asia hoidettiin ja puututtiin heti eikä kieroiltu ja vähätelty, niin aika hyvä fiilis jäi.
Ei kannata kuin kestää, lynkkausmielialan näkee jo näistä viesteistä.