Ajattelin vaihtaa lakanat, tyynyliinat ja pussilakanat vain kerran kahdessa viikossa
Sähkön säästämiseksi olen tekemässä radikaaleja muutoksia. Olen yleensä vaihtanut kerran viikkoon, mitä olette mieltä? Valoja täällä ei ole nykyään päällä ollenkaan ja kaikessa muussakin säästetään mitä ikinä keksitään.
Kommentit (29)
Pari viikkoa on ihan hyvä väli.
Moni täällä ei ole tainnut perehtyä siihen paljonko hikoilee yön aikana. Parin kk vaihtoväli on aika järkyttävä.
Vaihdan kahden viikon välein. En yksinkertaisesti ehtisi vaihtaa useammin. Toki jos tulee tahroja tms niin sitten vaihdan.
Meillä on kaupunkikodin lisäksi mökki joten en muuta ehtisi tehdäkään jos vaihtaisin kaiken viikottain.
Kiitos kaikille vastauksista, kahden viikon systeemi vaikuttaa ihan hyvältä ratkaisulta. Tuolle ensimmäiselle kommentoijalle emme aio muuttaa johonkin maatilalle ja elää ilman sähköjä ja nettiyhteyksiä olemalla eristyksissä koko maailmaan. En tee tätä sentakia, että minulla ei olisi varaa kuluttaa entiseen tahtiin, teen tämän sentakia koska koen, että minunkin pitää olla vastuullisempi tälläisinä aikona.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee puoli vuottakin samoilla. en ole huomannut eroa.
Mulla 4 kuukautta vaihdosta. Saan paremmin unta kun lakanoihin on tarttunut ominaishaju.
Joka toinen viikko mäkin vaihdan yleensä. Tyynyliinat välillä useammin.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että lakanoiden vaihto joka viikko on liiottelua.
Harmi kyllä ei kaikille.
Minulla oli masennuskausi, jonka aikana tapahtui jotain. En tiedä mitä. Toisin sanoen ennen pystyin nukkumaan samoissa petivaatteissa kuukaudenkin eikä ikinä vuodevaatteisiin kehittynyt mitään hajua.
Tämän kauhean masennuksen aikana lakkasin joiksikin kuukausiksi käymästä suihkussa. Ilmeisesti sen johdosta petivaatteisiin tuli jokin bakteeri tai joku, joka sai ne haisemaan ällöttävälle. Heitin roskiin, mutta seuraavalle setille kävi sama, samoin sitä seuraavalle. Kalliiksi tuli masennus myös tältä osin.
Vain kerran viikossa petivaatteiden vaihto + suihkussa käynti joka toinen päivä vähintään pitää hajun kurissa.
Kaipaan niin sitä aikaa, kun näitä asioita ei tarvinnut stressata. Tämä jakuva peseminen ja vaihtaminen on rumba, jonka mieluusti tekisi harvemmin.
Eli ei ole yksiselitteistä vastausta tähän asiaan.
Täällä vaan vaihdetaan pussilakanoita vaikka maailman perustukset järkkyvät!
Kun ei ole ketään kenen kanssa vaihtaa. Naapuri löi oven kiinni ja mutisi jotain hulluista. Minä olin lakanat valmiina että tässä. Mutta ei halunnut vaihtaa.
Ällöttävyys riippuu siitä onko sinulla vaatetta päällä nukkuessa. Yöpaita kerää suurimmat hiet ja muut liat, jolloin lakanat pysyvät puhtaampina. Sen sijaan jos nukkuu alasti niin kaikki kerääntyy lakanoihin. Ensimmäisessä kahden viikon väli on hyvä, jälkimmäisessä taas voi verrata siihen, että pitäisi samaa paitaa kaksi viikkoa päällä, eli ällöttävää.