Ajattelin vaihtaa lakanat, tyynyliinat ja pussilakanat vain kerran kahdessa viikossa
Sähkön säästämiseksi olen tekemässä radikaaleja muutoksia. Olen yleensä vaihtanut kerran viikkoon, mitä olette mieltä? Valoja täällä ei ole nykyään päällä ollenkaan ja kaikessa muussakin säästetään mitä ikinä keksitään.
Kommentit (29)
Mulla menee puoli vuottakin samoilla. en ole huomannut eroa.
Kerran kuussa vaihdan eikä ole liian harvoin.
Toihan on ihan jees. Varmasti joillain toi petivaatteiden jatkuva peseminen (esim. kahdesti viikossa) edustaa aika suurta osaa sähkönkulutuksesta.
Itse vaihdan välillä lakanat parin viikon välein, mutta en juurikaan hikoile öisin ja peseydyn joka ilta ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tietokoneen/netin käyttöä et ole vähentänyt yhtään? Päinvastoin.
Ei läppärin lataus paljon vie sähköä.
Ok. Mä vaihdan ne silloin kun on tarvis. Ehkä kerran kuukaudessa.
Sanoisin että lakanoiden vaihto joka viikko on liiottelua.
Oon aina vaihtanut 2 viikon välein ja hyvin on menny
Itsellä on samat lakanat aina vähintään pari kuukautta eikä siitä ole mitään haittaa. Turhaa vaihtaa viikon välein, siihen ei ole mitään perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee puoli vuottakin samoilla. en ole huomannut eroa.
Hyi h..tti 🤮🤢 Viikko samoissa lakanoissa on maksimi, viimeistään silloin menevät pesuun..
Ällöä. Itse vaihdan kerran viikossa. Mutta kukin tekee niin kuin itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Masentaa ajatus likaisista lakanoista. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Eli joku esittää minua, en ole tätä kirjoittanut. Aikamoinen koulukiusaaja asenne sinulla, taitaa sinulla olla niitä mt-ongelmia ihan oikeasti.
t.oikea aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että lakanoiden vaihto joka viikko on liiottelua.
Riippuu, jos hikoilee paljon ja kuolaa unissaan, voi tiheämpi vaihtoväli olla ihan perusteltu. Jotkut myös nukkuvat lemmikkiensä kanssa, jolloin lakanoitakin pitää vaihtaa useammin.
Se riittää ihan hyvin. Välissä voi tyynyliinan vaikka kertaalleen vaihtaa.
Minulla on vain ollut tapa, että vaihdan kerran viikkoon. En ihan oikeasti tiedä onko se liikaa tai liian vähän siksi kysyin.
-aloittaja
Marttojen suositus on parin viikon välein, ja tätä näkee myös yleisimmin lehtijutuissa.
Itse vaihdan vain tyynyliinat useammin eli viikoittain, kun ovat kasvoja vasten.
Olen sitä mieltä, että meillä terveillä ihmisillä kaksi viikkoa on aivan normaali väli, eikä ole estettä pitemmällekään välillä.
Säästöä ajatellen olisi paras pestä aina täysiä koneellisia. Nykyiset säästökoneet käyttävät niin vähän vettä, että kaikki pyykit eivät täydessä koneellisessa edes kunnolla kastu. Vettä pitää, lisätä, jotta lika huuhtoutuu pois vaatteista.
Olen aina vaihtanut kerran kahdessa viikossa.
Laskin juuri että omilla sähkönhinnoillani ja koneellani yksi koneellinen lakanapyykkiä vie 0,005 euroa. Toki jos on eri sähköhinta ja vanha sähkösyöppö pesukone menee enemmän.
Mutta tietokoneen/netin käyttöä et ole vähentänyt yhtään? Päinvastoin.