Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys tuntuu mahdottomalta

Vierailija
29.10.2022 |

Olen nyt viikon ajan tuskaillut imetyksen kanssa ja vaikka mitä yritän ei homma lähde toimimaan. Kaikki vinkit ja niksit tervetulleita!
- Maito ei noussut sairaalassa ollenkaan, vaikka vauva oli paljon rinnalla ja iholla. Yritin käsin lypsää ja käyttää sairaalaan rintapumppuja. Eli luovutettua maitoa sai sairaalassa ensin ruiskulla ja sitten tuttipullolla.
- Kotona maitoa sain pieniä tilkkoja pumpattua kolmantena päivänä. Pumppaamista olen jatkanut noin kuudesti päivässä ja kerran yöllä. Määrät ei mitenkään riittää vauvan ruokintaan, mutta saa edes hiukan rintamaitoa
- Imetystä ollaan yritetty joka päivä monta kertaa, mutta ei joko löydetä asentoa tai joku muu hiertää. Vauva ei rauhoitu rinnalle, eikä halua rintaa suuhun. Tai vain pitää nänniä suussa, ei ime.
- Rinnat ovat isot, löllöt ja pehmeät. Pakko pitää rinnasta kiinni, että ei vauvan molemmat sieraimet peity.
- Alan olemaan jo näin viikon jälkeen henkisesti ja fyysisesti loppu koko homman, kun vauva tyytyväisenä syö tuttipullosta vain. Myöskin synnytyksestä palautuminen on kesken ja alapään tikit kiristävät useissa asennoissa ja liikkuessa.
- Perheeseen kuuluu taaperoikäiset kaksoset myös (imetys ei onnistunut tuolloinkaan, mutta syytin siitä pitkää tehohoitojaksoa, kun syntyivät pikkukeskosina). Päivään riittää siis touhua ilmankin tätä imetysahdistusta.
- Minulla ei ole äitiystäviä joiden puoleen kääntyä ja neuvolan ohje oli että jatkat vaan yrittämistä.

Millä lisätä maidontuotantoa?
Mikä asento paras?
Millä totuttaa rinnalle pullon jälkeen?

Arvostan suuresti jokaista vinkkiä mitä löytyy tähän tilanteeseen.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juohan tarpeeksi vettä ja syöt hyvin?

Itse kokeilisin rinnalle totuttamista niin, että pitäisi vauvaa siinä tissien vieressä samalla kun juottaa tuttipullosta ja sitten vaihtelisi niitä? 

Tai sitten tekisi niinkuin itsekin tein alkuun: tuttipullon silikonipää nännin päälle, sinne puristaa vähän maitoa, ettei tarvi tyhjää imeä ja siitä sitten vaan imettää.

Vierailija
2/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy imetyksen tuelta neuvoja! Imetys.fi löytyy chat kolme kertaa viikossa ja rinnalla-sovelluksesta saa myös tukea. Tai sitten ihan imetysohjaajia löytyy monelta paikkakunnalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa. Pumppaat kuudesti päivässä ja yölläkin? Huh. Tarjoa vauvalle ensin rintaa ja sitten korviketta päälle. Aivan samanlaisia lapsia korvikkeellakin kasvaa. Imetys lähtee sujumaan jos lähtee, jos ei lähde niin ei haittaa mitään.

Vierailija
4/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin kolmen vauvan kanssa kaikkeni ja vähän enemmän. Kai sieltä jotain minimaalista herui, mutta rintamaidon varaan jos olisivat jääneet, niin eivät olisijääneet henkiin.

Silloin se tuntui jättimäiseltä epäonnistumiselta, nyt jälkikäteen yhdentekevältä.

Vierailija
5/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile imettää sen jälkeen, kun vauva on saanut vatsansa täyteen pullosta. Silloin vauva on rentona, eikä pääse turhautumaan siitä, että maitoa ei tule tarpeeksi nopeasti. Koita ottaa imetyshetkestä mahdollisimman rauhallinen teille molemmille ja hengatkaa vaikka vain sylikkäin nänni suussa. Jotkut vauvat imevät unissaan, joten sitäkin voi kokeilla, jos vain mahdollista. Vauvan läsnäolo lisää maidoneritystä sinulla. Imetysohjaajilta voi pyytää apua ja vinkkejä.

Lopuksi vielä lukuvinkki, josta voi olla apua. https://www.puutalobaby.fi/imetys-ongelmat-onnistuminen/

Vierailija
6/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osannut imettää muussa asennossa kun kylkimakuulla. Siinä oli myös kädet niin vapaana, että sain aluksi ohjattua oikean otteen vauvalle.

Oli toki aika rajoittava asento, mutta esikoista sain täysimetettyä 4 kk ja nuorempaa 6 kk.

Jossain paikkakunnilla taitaa olla vapaaehtosia imetysohjaajia, jotka voi tulla kotiin neuvomaan.

Vierailija
7/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on puoliso? Aika hyvä olisi, että saisit ihan täyden rauhan yrittää lypsää maitoa edes vähän. Siis jos tosissasi haluat imettää vauvaa.

Mulla kolme lasta ja ensimmäisinä päivinä tuli todella vähän mitään maitoa. Saivat luovutettua maitoa sairaalassa, mutta sitä pihisteltiin kyllä eli ihan annettiin vauvojen huutaa. Kätilöt ajatteli, että lopettaisin yrittämästä jos annettaisiin tarpeeksi, kolmannenkin verensokerit oli jotain 2 kun vasta antoivat sitä lisämaitoa... Ja tietysti yritin koko ajan saada omistakin rinnoista maitoa irti, mutta kun ei vielä onnistunut..

Ihan joitain pisaroita sitä ensimaitoa, sellaista keltaista ekoina päivinä siis. Sitten rinnat muuttuivatkin todella pinkeiksi ja oli ainakin pari päivää aivan kuin kovat koripallot eikä niistä ironnut kyllä maitoa. Oli kai se maidon nousuvaihe? Mutta oliko sulla tuota "koripallo"-nousuvaihetta? Vasta sitten mulla alkoikin tulla ihan kunnolla maitoa eikä ollut pitkään aikaan maidon riittämisessä mitään ongelmia.

Esikoisella oli kuitenkin tosi kireä kielijänne eikä oppinut syömään rinnalta vaan piti pumpata maitoa ja joi sitä pullosta. Hitsin työlästä eikä maito myöskään riittänyt yhtä pitkään (vain 5 kk) kuin kahdelle seuraavalle, jotka joivat helposti rinnalta. Mut siis mainitsen kielijänteen kireyden jos tuntuu aivan mahdottomalta. Vaikka voi se oikean asennonkin löytäminen olla tosi vaikeaa, musta aluksi tuntui, että onnistui nimenomaan "huonossa" asennossa.

Vierailija
8/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei noussut maito synnärillä, vaikka vauva oli kokoajan tisseissä kiinni. Vasta kun pääsin kotiin, kävin saunassa ja join muutaman hörpyn miehen saunaoluesta, rentouduin ilmeisesti niin paljon, että suihkussa rinnat alkoivat tursuamaan maitoa. Sen jälkeen ei ollut omasta maidosta puutetta.

9/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta luontaistuotekaupasta Weledan imetysteetä, se lisää maitomäärää.

Vierailija
10/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vauvasta! Imetyksen tuen Rinnalla sovelluksen kautta saat yhteyden imetystukiäitiin. Sitä kautta saat ainakin hyviä neuvoja nopeasti. :)

Ihokontakti & tiheä rinnalla olo (itellä oli varmaan 18-22 imetyskertaa vuorokaudessa ennen maidon nousua), rentoutuminen, paljon juomista ja syömistä (etenkin hiilarit).

Onnistuisko esim kylkimakuulla mukavasti imetys?

Jos vauvan ote kovin huono, kannattaa miettiä osteopaattia tai vyöhyketerapia (voi olla jumeja kohdun ahtauden takia)/sairaalan imetyspolikäyntiä/kireän kielijänteen mahdollisuutta.

Ja jos ei kaikesta huolimatta onnistu, niin korvikketta vaan hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
11/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, unohda koko imetys jos se oli stressaavan hankalaa. Minulla on kaksi pullolasta ja kaksi imetettyä lasta. Ihan hyvin ovat kaikki kasvaneet. Ei korvikkeessa ole mitään pahaa. En koe siitä huonoa omaatuntoa tai syyllisyyttä.

Vierailija
12/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanovat että alkoholiton olut on äärimmäisen hyvä maidonnostattaja, en ole itse kokeillut mutta kaikki tuntemani äidit ovat.

Asennoista on vaikea sanoa, kun jokainen löytää omansa jossa on hyvä olla. Alussa voi helpottaa että vauvan napa ja sinun napa on vastakkain, kun haette syömisiotetta.

Olen myös kuullut, että pullosta rinnalle on hankalaa opettaa, kun pullosta tulee helpommin kuin rinnasta.

Oletko pyytänyt apua synnytyssairaalasta? Tai jos neuvolan kautta löytyy (hyvä) imetysohjaaja, niin ehkä sieltä.

Haluan sanoa että ihanaa kun jaksat yrittää! Hormoonihuuruissa on varmasti raskasta kun yrittää, eikä onnistu. Jatka vain ja yritä löytää apua, mieluiten fyysistä jotta joku ohjaisi sinua kädestä pitäen. Itselläni se helpotti, kun sai tuskastua ääneen ja joku oli näkemässä missä oli haasteita, joita en itse edes ollut huomannut.

Toivottavasti löydät apua ja saat tästä hyvän imetyskokemuksen. Jos et, muista suhtautua itseesi lämmöllä sillä yritit kuitenkin parhaasi!

Vierailija
13/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saa vauvaa imemään, ei hommasta tule mitään. Pumppaaminen ei saa välttämättä maitoa erittymään tai herumaan. Jos syötät hänet joka tapauksessa pullosta, ei hänellä ole varmaan mitään motivaatiota opetella rinnalle.

Vierailija
14/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli pois vierihoidosta pari päivää sairaalassa ja käytännössä pakkoruokinnassa pullolla. Sain sen kiinnostumaan rinnasta sillä tavalla, että puoliso ruikki pipetillä lisämaitoa suupieleen samalla, kun nänni oli vauvan suussa. Oletan, että näin se mukelo oppi tajuamaan, että ruokaa tulee nännistä eikä vain kumitutista. Sairaalan opit oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Maito nousi sit kotona (oltiin vissiin viisi päivää sairaalassa seurattavaa), kun sai olla rauhassa ja se vauva tosiaan edes yritti imeä rintaa, mutta kyllä sellainen itseluottamus imetyksen kanssa oli aika olematon ennen sitä.

Vaati kyllä älyttömästi sinniä saada useamman päivän pulloruokittu vastasyntynyt täysimetykselle, mutta sitten lopulta vauva oli täysin rintamaidolla 5,5 kk ikään, kunnes vauva kiinnostui kiinteistä, ja imetys jatkui yli vuoden, kunnes lapsi itse lopetti.

Jos haluat imettää, lähetän sinulle tsemppiä asian kanssa taisteluun. Jos et halua imettää, nykyään on onneksi korvikkeita.

Vierailija
15/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, unohda koko imetys jos se oli stressaavan hankalaa. Minulla on kaksi pullolasta ja kaksi imetettyä lasta. Ihan hyvin ovat kaikki kasvaneet. Ei korvikkeessa ole mitään pahaa. En koe siitä huonoa omaatuntoa tai syyllisyyttä.

Kai sitä voi kuitenkin kokeilla kaikki konstit ensin?

Vierailija
16/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei noussut maito synnärillä, vaikka vauva oli kokoajan tisseissä kiinni. Vasta kun pääsin kotiin, kävin saunassa ja join muutaman hörpyn miehen saunaoluesta, rentouduin ilmeisesti niin paljon, että suihkussa rinnat alkoivat tursuamaan maitoa. Sen jälkeen ei ollut omasta maidosta puutetta.

Näin kävi jollekulle. Ei pidä kuitenkaan olettaa, että kaikille kävisi näin. On äitejä, jotka oikeasti kovastakaan yrittämisestä huolimatta eivät pysty tuottamaan maitoa.

Sitä on aivan turha surra.

Vierailija
17/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista vastauksista, paneudun niihin jokaiseen heti kun ehdin. Pelkästään nyt jo tuntuu vähän paremmalta (vaikka itku tässä samalla tuli kilteistä viesteistä)

Ap

Vierailija
18/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pumpun kanssa pelaaminen kuulostaa aika raskaalta kun joudut sitä keittämään ja kaikkea vähän väliä. Pystytkö lypsämään käsin?

Olisikohan rentouttavaa lopettaa sen pumpun kanssa? Jos antaisit vähän korviketta kun vauvalla on nälkä, jotta pahin nälkä olisi ohi ja sitten antaisit rintaa jos se onnistuisi?

Olet jaksanut sitkeästi viikon jo sinnitellä väsyneenä, tärkeintä on, että vauva saa ruokaa ja sinä et väsy liikaa.

Vierailija
19/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa mitään mutta onneksi olkoon perheenlisäyksestä! <3

Vierailija
20/56 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä stressaa. Pumppaat kuudesti päivässä ja yölläkin? Huh. Tarjoa vauvalle ensin rintaa ja sitten korviketta päälle. Aivan samanlaisia lapsia korvikkeellakin kasvaa. Imetys lähtee sujumaan jos lähtee, jos ei lähde niin ei haittaa mitään.

Muuten samaa mieltä, mutta tekisin toisinpäin. Isoimmat nälät pois korvikkeella, sitten tissille hengailemaan. Hyvä vaan, jos pitää suussa. Hyvä ohjelma päälle ja tissi tutiksi olisi se mitä itse tekisin. ( jos mahdollista kaksosten kanssa)

Itsellä imetys aina sujunut ( ja helpottanut kovasti elämää), eli en paras neuvomaan. Mutta sen huomasin, että kaikki (sairaalan) imetysstressaaminen meinasi pilata koko jutun vielä neljännenkin kanssa.

Kun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän