Mistä se kertoo että Halloweeniä vietetään yleisesti, mutta suurin osa ei osaa sanoa enää, mikä on Kekri?
Kommentit (21)
Varmaan siitä, että Halloween on hauska juhla ja Kekri ei. Yleensä hauskat jutut jää elämään ja ankeat eivät.
Se kertoo huonosta kehityksestä. Emme osaa arvostaa oman kansamme rikkaita perinnejuhlia.
Sääli.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siitä, että Halloween on hauska juhla ja Kekri ei. Yleensä hauskat jutut jää elämään ja ankeat eivät.
Mihin perustat väitteesi ankeasta juhlasta? Kekri oli, silloin kun sitä vielä vietettiin, riehakas juhla. Sekoitatko kekrin pyhäinpäivään?
Kekrit olisko sadon korjuun jälkeinen juhla mennyt aika joskus 100vuotta sitten?. Perinen juhlat.Jolloin kaikki on säilötty talven varalle aittaan, maa kellarin? Täyty katso netistä tänään.Saan vastaus itselleni utelijaisuuttani heti.Itse Hallowe on Usa:sta kurpitsa juhlana haamut ymm.Rantautunnut Suomeen joskus . Samoin kuin ystävän päivä 14.2.Ja eri uskontojen lahkot.
Kertoo siitä, miten tehokkaasti kristinusko hävitti perinteemme.
Nyt tulee tilalle sellaiset jutut millä saadaan eniten myytyä ja mistä lapset sekä nuoriso tykkää. Ennenhän juhlat olivat lähinnä aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömyytesi onkin itsessään vastaus kysymykseen.
Kekri kuulostaa joltain heinän hajuisten landepaukkujen ryyppyjuhlalta ja jossa juodaan kauden aikana saadut maataloustuet sieäksi.
Eikö Pohjanmaalla tiedetä mikä on kekri? Eihän sitä kai muualla ole vietettykään.
Halloween on vaan markkinoitu paremmin ja onhan sen viettäjiä alun perinkin ollut huomattavan paljon enemmän kuin suomalaisia. Siksi. Sama juhla niissä on kyseessä eli että on saatu sato korjattua talteen ja talvi voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo huonosta kehityksestä. Emme osaa arvostaa oman kansamme rikkaita perinnejuhlia.
Sääli.
Joulukaan ei ole muuten meidän perinnejuhla.
Siis ap eikö sun aivoissa raksuta mikään ees sen vertaa että oisit ihan itse pystynyt tätä asiaa pohtimaan?
https://yle.fi/uutiset/74-20002466
Ylen kiva juttu (paitsi ryyppäys-osuus) Kekristä. On onneksi tekemässä paluuta kansallisten kulttuuriarvojen nousun myötä.
Minä olen 70-luvulla syntynyt, enkä vietä mitään halloweenia. Nykylasten juhla kai se on, mulla ei ole lapsia joten koko halloween ei koske minua millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Halloween on vaan markkinoitu paremmin ja onhan sen viettäjiä alun perinkin ollut huomattavan paljon enemmän kuin suomalaisia. Siksi. Sama juhla niissä on kyseessä eli että on saatu sato korjattua talteen ja talvi voi tulla.
Joo okei, englantiakin puhuu useampi kuin suomea, joten suomesta voi luopua.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on oikeen asiantuntija paikalla. Jenkkiläinen halloween on täysin kapitalisoitu konsepti, jonka ainut tarkoitus on tuottaa rahaa yrityksille. Ei mitään tekemistä alkuperäisen samhain kanssa, kuin etäisesti. Kvg. Kekri taas on osa suomalaista kansanperinnettä. Sadonkorjuun juhla.
Halloweenin ja isänpäivän ja ystävänpäivän on tänne tuoneet tietysti yritysten omistajat.
Ne, jotka on älynneet, että noita tuotteita myymällä tienaa.
Itselle nämä on vuoden kohokohdat. Rakastan molempia.
Olet erehtynyt ei Suomessa vietetä Halloweenia.
Se kertoo että hölmöt hurahtaa kaikkeen mitä markkinavoimat keksii alkaa meilläkin myymään.