Miksi sote-alalla työnantajat ja pomot ei jousta yhtään?
Ei jousta työajoissa, loma-ajoissa, koulutuksiin haleutumisissa, yksittäisissä palkattomissa vapaapäivissä, ei missään. Ymmärrän, että varmaan jonnekin sairaalan osastolle tarvitaan tietty määrä sairaanhoitajia per vuoro. Mutta en edes ole mikään hoitaja enkä vuorotyössä, vaan maisterikoulutettu asiantuntijatehtävissä. Olen urani aikana pyytänyt yksittäisiä palkattomia vapaapäiviä henk koht asioiden hoitamista varten. Olen pyytänyt osa-aikatyöhön siirtymistä perhesyistä. Olen pyytänyt vuosiloma-ajoissa perhetilanteen huomioimista (päiväkoti kiinni joulun välipäivät). Missään eivät koskaan tule vastaan eikä jousta. Miksi? En käsitä. Suunnittelen irtisanoutumista, koska en pysty yhdistämään normaalia omaa elämää työhön.
Kommentit (40)
Tänne valittaminen auttaa vähän, mutta sitten pitää ryhtyä toimeen. Ei saa jäädä tuleen makaamaan.
Sama juttu varhaiskasvatuksessa, etenkin korostuu vuoropuolella, sen lisäksi vielä liitotkin hyökäsi meidät, teidän puolia sentään liitot pitää, toisin kuin varhaiskasvatuksen.
Sote ala on sellainen. Se on mm. yksi syy siihen miksi hoitoaloilla kärsitään työntekijäpulasta.
Pitää osata hakea saikkua. Pitääkö lemmikki viedä eläinlääkäriin pakolliseen operaatioon, eikä työnantaja suostu joustamaan? No ei kun joku tekosyy ja saikkua hakemaan sitten vaan. Eikö työnantaja anna tiettyä vuoro kun on lapsenlapsen ristiäiset? No saikkua vaan sitten, toivottavasti tulee mahdollimman pitkä saikku.
Entä jos työnantaja pyytää sinua joustamaan? Et tietenkään jousta, kotona et vastaa puhelimeen, etkä tee yhtään mitään mihin ei laki tai tes velvoita TAI vaikka velvottaisikin, niin mitä on vaikea näyttää toteen että olet toiminut velvoitteen vastaisesti.
Kyllä on vuorotyö alkanut olemaan perseestä, ei ole enää varmaa edes, että saako työvuorot niin että pääsisi lääkärille ja että tuleeko ihan paskat työvuorot siksi, että täytyy käydä useammin lääkärissä. Jatkuva stressi päällä tällaisestakin asiasta.
Minä en tajua, miksi kukaan ihminen enää lukisi näille aloille, niin sote-puoli kuin vaka:kin on ihan hullua hommaa: Alalle kun päädyt niin olet esihenkilöiden orja, sulla ei ole mitään oikeutta enää omaan elämään ja työnantaja voi yksipuolisesti sanella ihan kaiken sun elämässäsi, tehdä siitä halutessaan vaikka helvettiä.
Et voi suunnitella enää lomamatkoja, koska esihenkilö ei suostu lupaamaan että saisit loman silloin kun haluaisit, voit aina toivoa työvuoroja, mutta ei niitä toteuteta, ostitko konserttilipun josta maksoit 100e? No voivoi, kun juuri sinua tarvitaan just silloin iltavuoroon töissä ja työnantajalla on oikeus silloin sinut sinne laittaa.
Samaan aikaan esihenkilön perseennuolijat käy kuiskuttelemassa esihenkilön korvaan ja saavat periksi ihan kaiken mitä ikinä haluavatkaan: Oletko huomannut työpaikallasi sen ihmisen, joka käy jatkuvasti konserteissa ja ostelee lippuja lomamatkoille ja koskaan nämä reissut eivät peruunnu? Jepjep.
Kyllä minä koen oman työpaikkani olevan joustava, ja myös minun tarpeideni suhteen jousto on löytynyt. Toki olen pyrkinyt joustamaan tarpeen tullen itsekin.
Veikkaan, että sun työpaikalla tähän ei joko syystä tai toisesta vain pystytä tai tällainen aiheuttaisi sen, ettei muuta saisi tehdäkään, kuin joustaa. Kolmas vaihtoehto on se, että et ole itse joustanut koskaan milliäkään, tällaisiakin ihmisiä kun on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska koko ajan joutuu ottamaan huomioon muutkin työntekijät. Suosittelen perustamaan oman yrityksen, jos haluaa elää yksityiselämä edellä.
Yksityiselämä edellä eli esimerkiksi lapsen päiväkodin aukiolo edellä?
Ap
Jos olet töissä päiväkodissa, niin tiedät, että lain mukaan kunnan tulee tarjota päivähoitoa perheen tarpeiden mukaan. Pääsen töistä klo 17, lapsen päiväkoti suljetaan minun lapseni takia vasta klo 18, koska en suostunut hankkimaan lapselle hakijaa klo 17:30 mennessä ja itse ennätän sinne noin klo 17:40. Kunnassa yrittivät aikansa nillittää, että lapsi pitää hakea aikaisemmin ja minun pitää muuttaa työvuorojani, minä vetosin lakiin ja voitin.
Tietyt ihmiset töissä tuntuu saavan tehdä sellaisia vuoroja kuin haluavat, toiset eivät sitten millään.
Esimehen takia minäkin vaihdoin kohdetta. Nyt sujuu työntekokin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jos yhdelle joustetaan, sitten pitää joustaa kaikille. Kutsutaan tasa-arvoiseksi kohteluksi työpaikalla. On ihan lakiin saakka kirjattu.
Miksi ei tällaisissa asioissa voisi joustaa kaikille?
ApJaa että kaikki saisi joulun välipäivät vapaaksi? No kukas ne potilaat sitten hoitaa? Ja ihan varmaan suurin osa haluaisi sen kesälomansa heinäkuussa, eli sama homma, kuka tekee työt? Ei näitä toiveita voi kaikkia toteuttaa yksityiselläkään sektorilla. Jos haluat lomailla mielesi mukaan, kuten joku tuolla jo sanoi, ryhdy yrittäjäksi.
Työnantajalla pitäisi olla velvollisuus huolehtia, että jokainen saa vuorollaan olla joulun välipäivät lomalla, työntekijät eivät ole tyhmiä ja tietävät kyllä ettei työpaikkaa voi tyhjilleen jättää. Nämä työnantajien selittelyt tässäkin asiassa on vain absoluuttisen naurettavia ja suorastaan työntekijöitä halveksivia.
Mutta ihan tuttu asenne työnantajalta tuollainen, toistellaan jotakin itsestäästelviä fraaseja ja muka niillä perustellaan sitä, kun itse ollaan niin laiskoja ettei vain huvita joustaa kun siitä tulisi esihenkilölle ikävästi lisähommaa, parempi vain ajatella työntekijöitä robotteina tai orjina, niin pääsee helpommalla.
Mä olen kunnallisessa päiväkodissa töissä ja olen kyllä lähes aina saanut työvuoro- ja lomatoiveet huomioiduksi.
Tosin olen ihan mielelläni heinäkuun ja joulun välipäivät töissä. Toisaalta joustan myös takaisin päin esim. työvuoromuutoksissa. En tiedä onko eroa hoitajien ja opettajien kohtelun välillä, kun opettajista vielä isompi pula kuin hoitajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska koko ajan joutuu ottamaan huomioon muutkin työntekijät. Suosittelen perustamaan oman yrityksen, jos haluaa elää yksityiselämä edellä.
Yksityiselämä edellä eli esimerkiksi lapsen päiväkodin aukiolo edellä?
ApMissä EI järjestetä varahoitoa jos päiväkoti on kiinni?
Tämä on yksityinen päiväkoti.
ApItsepä olet ongelmasi aikaan saanut. Miksi edes valita yksityinen, jos se ei tarpeihisi vastaa? Teisit varmasti sinne hakiessasi, ettei heillä ole tarjota hoitopaikka aina, kun tarvitsisi. Tai jos et sellaista älynnyt edes kysyä hoitopaikan vastaanottaessasi, niin tyhmä olet.
Ei saatu paikkaa kunnallisesta vaan saatiin palveluseteli. Ap
Pomoja on kyykytetty aikoinaan heitä itseään kun he oli rivitylntekijöitä ja kun pääsevät pomoiksi niin kostavat sen alaisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kunnallisessa päiväkodissa töissä ja olen kyllä lähes aina saanut työvuoro- ja lomatoiveet huomioiduksi.
Tosin olen ihan mielelläni heinäkuun ja joulun välipäivät töissä. Toisaalta joustan myös takaisin päin esim. työvuoromuutoksissa. En tiedä onko eroa hoitajien ja opettajien kohtelun välillä, kun opettajista vielä isompi pula kuin hoitajista.
Onko päiväkotityö sote-alaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä ja töissä julkisella. Oma työnantajani kyllä joustaa hyvin asioissa, joita ap mainitsee. Johtuukohan sitten vain siitä, että sossuista on pulaa, sitä en tiedä.
Sama lomat ja saldovapaat ovat ihan ilmoitusasioita. Ei natista niistä. Hyvin saatu yhteensovitettua perhe-elämää ja työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on sote-alan asiantuntijatyö jossa pitää olla joulun välipäivät töissä eikä ole kyseessä sairaala?
Esimerkiksi lastensuojelu on kyllä aina töissä.
Eniten ihmettelen sitä, että pomot itkee työvoimapulaa, mutta silti kohtelee noin huonosti työntekijöitä, että työntekijän on irtisanouduttava voidakseen käydä vaikka lainaneuvottelussa tai huolehtiakseen lapsestaan kun päiväkoti on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko päiväkotityö sote-alaa?
Ei ja sen vuoksi päiväkodeissa on huonommat työehdot kuin sote-alalla. Tämä näkyy eniten vuoropäiväkodeissa, mutta toki myös tavallisissa päivodeissakin puuttuu esim. ruokatauko, työvaatetusta ei työnantajat kustanna jne.
Minä vaihdoin hoitoalalla työpaikkaa esihenkilön, joka ei halunnut myöntää edes yksittäisiä palkattomat vapaapäiviä, alaisuudesta sellaisen esihenkilön alaisuuteen, joka heti työhaastattelussa lupasi minulle palkattoman loman lapsen päiväkodin loma-ajaksi ja vaikutti muutenkin joustavalta ihmiseltä. Pula oli hoitajista siellä edellisessäkin työpaikassa.