Kolmas lapsi?
Nyt pitäisi päättää haluaako, että perhe vielä kasvaa vai riittäisikö kaksi. Muuttaako kolmas jo kauheasti arkea?
Nyt 7- ja 5- vuotiaat lapset, tiivis parivaljakko. Mietityttää, jos jättää tekemättä viimeisen, tuleeko katumapäälle?
Toisaalta nyt on ihanaa, kun ei tarvitse aina miettiä missä voi vaihtaa vaipat , mistä ravintolasta löytyy syöttötuoleja jne ....
Kommentit (58)
Joku on sanonut, että sitten on oikea määrä lapsia, kun vielä miettii olisiko tilaa yhdelle.
Itse pohdin pitkään kolmen lapsen jälkeen neljättä. Jätimme tekemättä, koska aloin miettimään, että kaikki on mennyt todella hyvin niin raskaudessa, kuin synnytyksessä. Aloin miettimään enemmän omaa terveyttä ja mahdollisen tulevan lapsen terveyttä. Mitä jos hän ei olisi terve?
Meillä on kolme lasta, ja kaikki ovat ihania. Esikoisella ja kuopuksella on ikäeroa 8 vuotta. Isosisko ja isoveli hoitavat pientä innoissaan. Kun tullaan ulkoa sisälle, isoveli haluaa aina riisua pikkuisen ulkohaalarin. Eivät ole yhtään kateellisia ja ymmärtävät, että toinen on pieni. Leikkiinkin ottavat mukaan, jos on vain sellaista leikkiä, mihin pienempi voi osallistua. Eli ainakin meillä kolmas lapsi on tuonut paljon iloa koko perheelle.
Onko liikaa ajattelua, kun mietin, että kannattaako kolmatta tehdä jos kolmas maailmansota syttyisi
Teillä vain tehdään lapsia tai päätetään olla tekemättä. Helppoa. Kaikki eivät saa lapsia vaikka haluaisivatkin, eivätkä kaikki saa niitä lapsia joita haluaisivat.
Ei minkäänlaista kunnioitusta luonnonvalintaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko liikaa ajattelua, kun mietin, että kannattaako kolmatta tehdä jos kolmas maailmansota syttyisi
Aina on hyvä syy tehdä ja olla tekemättä lapsia. Niitä kuitenkin syntyy sodan keskelle, vaikka niitä ei tekemällä tekisikään.
Vierailija kirjoitti:
Teillä vain tehdään lapsia tai päätetään olla tekemättä. Helppoa. Kaikki eivät saa lapsia vaikka haluaisivatkin, eivätkä kaikki saa niitä lapsia joita haluaisivat.
Ei minkäänlaista kunnioitusta luonnonvalintaa kohtaan.
Noh, ei nyt aleta tälle linjalle... Heidän onnensa jos lapsia on jo siunaantunut....
Kolmannelle pitää tehdä neljäs seuraksi ,että lapsia on tasaparit ja samanikäinen sisarus seurana. Sitten ette mahdu enää tavalliseen 5 hengen autoon. Mietippä sitä. Miksi haluaisit kolmannen, eikö 2 lasta riitä? Kahdessa lapsessa on myös sopiva määrä esim. sen kannalta, että isä menee yhden kanssa jonnekin, äiti toisen kanssa jonnekin muualle, mihin joutuisi kolmas? Jos kaksi lapsista haluaakin puuhata jotain kahdestaan, mihin taas joutuu kolmas? Kaksi lapsista riitelee, kumman puolellemenee kolmas? Kolmas on ikuinen kolmas pyörä ikänsä.
Onko varaa? Kolmas lapsi on toiseksi kallein heti esikoisen jälkeen.
Asia on kahden aikuisen päätettävissä isän ja äidin. Ei meidän tuntemattomien ihmisten.Jos nyt käytät ehkäisyä vaan.Miten yleensä olet pystynyt tekee 2 lasta ja kasvattamaa,kun aihe tältä kysyt? Ainakaan et vietä heidän kanssa laatuaikaa. Kun roikut netti.Kumma perhe, on sentään lauantai ja roikut tällä.Ho hoijaa
En tekis. Tuossa vaiheessa jo voitonpuolella. Mitä se 3 lapsi tuo lisää muuta kuin huolia ja stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Kolmannelle pitää tehdä neljäs seuraksi ,että lapsia on tasaparit ja samanikäinen sisarus seurana. Sitten ette mahdu enää tavalliseen 5 hengen autoon. Mietippä sitä. Miksi haluaisit kolmannen, eikö 2 lasta riitä? Kahdessa lapsessa on myös sopiva määrä esim. sen kannalta, että isä menee yhden kanssa jonnekin, äiti toisen kanssa jonnekin muualle, mihin joutuisi kolmas? Jos kaksi lapsista haluaakin puuhata jotain kahdestaan, mihin taas joutuu kolmas? Kaksi lapsista riitelee, kumman puolellemenee kolmas? Kolmas on ikuinen kolmas pyörä ikänsä.
Itse en ymmärrä tätä logiikkaa, että kolmannelle pitää pakosti tehdä kaveriksi se neljäs. Ei ole mitään takeita, että heistä tulisi hyviä ystäviä keskenään. Ei kaikkien kemiat välttämättä kohtaa niin hyvin, edes sisarusten. Itse taas seuraan sivusta yhden 4 henkisen perheen arkea, ja kyllä siellä ne molemmat "välissä olevat" ovat niitä jotka ovat mustasukkaisempia. Joten voi sitä isommassakin perheessä tasapareina jäädä huonommalle
Uuden vuosituhannen kymmeneen käskyyn kuuluu:
"Älä tee enempää kuin kaksi lasta"
Vierailija kirjoitti:
Miten kallein. Sisaruksilta jää vaatteita ja tavaroita. Kallista on vasta sitten kun on pari teiniä joista saa penniä ja tuo kolmas riippakivi.
Vierailija kirjoitti:
Asia on kahden aikuisen päätettävissä isän ja äidin. Ei meidän tuntemattomien ihmisten.Jos nyt käytät ehkäisyä vaan.Miten yleensä olet pystynyt tekee 2 lasta ja kasvattamaa,kun aihe tältä kysyt? Ainakaan et vietä heidän kanssa laatuaikaa. Kun roikut netti.Kumma perhe, on sentään lauantai ja roikut tällä.Ho hoijaa
Oletko koskaan kuullut mitä on vertaistuki saati kysyä toisten omia kokemuksia asiasta. Tottakai lopullisen päätöksen he tekevät itse.
Vierailija kirjoitti:
Nauti ihanasti lapsistasi
Tämä. Jos haluavat yksityisyyttä niin liimaudu kiinni heistä "nauttimaan". Pakota seuraasi, ystävien hankkiminen on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kallein. Sisaruksilta jää vaatteita ja tavaroita. Kallista on vasta sitten kun on pari teiniä joista saa penniä ja tuo kolmas riippakivi.
Meillä kolmas on ollut halvin. Saanut kaiken serkuilta ja sisaruksilta
Mihin perustuu että lapsia pitää olla aina parit
Mä olen saanut aikoinaan hyvän ohjeen; Jos epäröit jotain asiaa, älä tee sitä. Oli kysymys mistä tahansa. Mun kohdalla ainakin ollut hyvä neuvo, mitään en ole jossitellut ja voivotellut jälkeenpäin kun olen jättänyt tekemättä asioita joista en ollut ihan varma.