"Nyt asuntolainan korot ovat nousemassa valtaosalla yli kolmeenkin prosenttiin. Se tarkoittaa helposti satojen eurojen, yli tuhannen euronkin lisäkuluja kuukaudessa. "
Miten te saatte maksettua tuollaiset nousut? Ei minulla pienituloisena insinöörinä olisi varaa laittaa 1000€ kuukaudessa lisää asumiseen.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
3 kk euribor nyt 1,6 + 0,4 marginaali. Kulut korkoineen nyt 1200 e/kk. Laitettu hoitotilille 1400 e jo vuosia, vaikka korot ollut nolla. Sinne on kertynyt aika paljon puskuria. Tullut halvemmaksi kuin korkokatot ja muut härpäkkeet.
Nettotulo kk yhteensä 7500 e. Lainaa jäljellä 190 000. Talosta sais, jos myisi 350 000. Ostajia on. Joka viikko jonkun välittäjän kiinnostuslappu postiluukussa.
Ei, ei pelota. Laina pitää mitoittaa tuloihin. Meille tarjottiin aikoinaan jopa 500 000 lainaa. Ei mitään järkeä.
No jo teillä on kiinnostava talo.
Me ei otettu yhtä paljon lainaa kuin pankki olisi antanut. Aika maltillinen kuukausierä tuloihin nähden siis. Se on tässä ehkä se isoin "apu".
Asuntolainasta voi aina pyytää lyhennysvapaita, maksella vaan sitä korkoa, jos ei koko erää pysty. Lisätyöt on myös yksi vaihtoehto, mun alalla helposti mahdollista. Ei tätä toivottavasti iän kaiken jatku.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei selviäisi, minä olen maksanut lainaa ajalla jolloin korko oli 15 %! Tuttavilla oli talolainansa korko 19,8 %.
Ja kaikilla teistä lainaa oli sen 200-400 tonnia?
Vau. Olette mun idoleita.Lainat otettava elintason mukaan eikä persaukisena leikkiä rikasta. Mikä nykyisin valitettavasti tapana, onneksi pankit jo jonkunverran jarruttelee.
Jos yhtään asuntomarkkinaa olet seurannut, niin tiedät että kämppien hinnat ja lainojen määrät oli pikkasen alhaisemmat silloin kun korot huiteli tuolla parissa kympissä. Jo alakoulun matematiikalla laskee mikä vaikutus lainapääoman määrällä ja korkoprosentilla on lainan hoitokuluihin.
On sama onko korko 20% vai 2%. Maksut on sovitettava rahaan mitä sulle tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet suomalaiset ovat perineet tai perimässä omaisuutta: sijoituksia, asuntoja, mökkejä, metsää jne. Monilla on millä mällätä eikä tarvitse olla edes kovinkaan kouluttautunut ihminen eikä hyväpalkkainen ammatti.
Miten hyvin pankista irtoaa lainaa kun sanot jotta nyt se pappa on huonossa kunnossa?
Ainakin pienemmällä paikkakunnalla "paremman perheen" lapsi saa edullista lainaa.
Itsellä korkomenoa luvassa noin tuhat euroa kuussa lisää aiempaan verrattuna. Toisaalta tämä oli hallittu riski, koska Liboriin sidottuja sijoituksia on karkeasti saman verran kuin asuntolainaa. Eli korkojen noustessa tai laskiessa sekä tulot että menot tältä erää menevät samaan suuntaan.