Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Nyt asuntolainan korot ovat nousemassa valtaosalla yli kolmeenkin prosenttiin. Se tarkoittaa helposti satojen eurojen, yli tuhannen euronkin lisäkuluja kuukaudessa. "

Millaisia palkkoja teillä oikein on?
29.10.2022 |

Miten te saatte maksettua tuollaiset nousut? Ei minulla pienituloisena insinöörinä olisi varaa laittaa 1000€ kuukaudessa lisää asumiseen.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009163189.html

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 kk euribor nyt 1,6 + 0,4 marginaali. Kulut korkoineen nyt 1200 e/kk. Laitettu hoitotilille 1400 e jo vuosia, vaikka korot ollut nolla. Sinne on kertynyt aika paljon puskuria. Tullut halvemmaksi kuin korkokatot ja muut härpäkkeet.

Nettotulo kk yhteensä 7500 e. Lainaa jäljellä 190 000. Talosta sais, jos myisi 350 000. Ostajia on. Joka viikko jonkun välittäjän kiinnostuslappu postiluukussa.

Ei, ei pelota. Laina pitää mitoittaa tuloihin. Meille tarjottiin aikoinaan jopa 500 000 lainaa. Ei mitään järkeä.

Sellainen voimafantasia.

Luuletko tosiaan että välittäjä kiertää yksittäisiä taloja ja on silleen et "ihana talo, ton mä haluan myydä, laitanpa lapun postilaatikkoon!"

Ihan massapostituksena ne tulee....

Maailman vanhin kikka tuo "asiakkaani etsii/ostaja valmiina jne". Paskat niillä mitään ole, se on vaan keino hankkia toimeksiantoja.

Juu, tämä alue kiinnostaa. Täältä tulee harvoin myyntiin ja heti menee. Naapuritalo meni just viikossa. Että näin.

Vierailija
22/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vetänyt talouden jo etukäteen tiukaksi ja nyt samalla kun työmarkkinoilla menee huonommin asuntolainan maksuerät nousevat. Jo muutaman satasen nousu suurelle osalle ylivoimaista kun elämisen kaikki muutkin kustannukset nousevat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 kk euribor nyt 1,6 + 0,4 marginaali. Kulut korkoineen nyt 1200 e/kk. Laitettu hoitotilille 1400 e jo vuosia, vaikka korot ollut nolla. Sinne on kertynyt aika paljon puskuria. Tullut halvemmaksi kuin korkokatot ja muut härpäkkeet.

Nettotulo kk yhteensä 7500 e. Lainaa jäljellä 190 000. Talosta sais, jos myisi 350 000. Ostajia on. Joka viikko jonkun välittäjän kiinnostuslappu postiluukussa.

Ei, ei pelota. Laina pitää mitoittaa tuloihin. Meille tarjottiin aikoinaan jopa 500 000 lainaa. Ei mitään järkeä.

Sellainen voimafantasia.

Luuletko tosiaan että välittäjä kiertää yksittäisiä taloja ja on silleen et "ihana talo, ton mä haluan myydä, laitanpa lapun postilaatikkoon!"

Ihan massapostituksena ne tulee....

Maailman vanhin kikka tuo "asiakkaani etsii/ostaja valmiina jne". Paskat niillä mitään ole, se on vaan keino hankkia toimeksiantoja.

Juu, tämä alue kiinnostaa. Täältä tulee harvoin myyntiin ja heti menee. Naapuritalo meni just viikossa. Että näin.

Aina mammalla "täältä" vaan koskaan ei aluetta mainita. 

Vierailija
24/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että ostajia on :D Sitähän sinä et tiedä, suhtaudun myös skeptisesti näihin itse keksittyihin myyntihintoihin.

Vierailija
25/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudessa? Oliskohan kuitenkin vuodessa. Muuten puhutaan miljoonalainoista ja melkoisen isoista maksueristä. Mut me ei missää vaihessa luotettukaan siihen, että olisi nollakorko iät ja ajat ja laskettiin sen varaan, että nousta voi. Tänä vuonna on varauduttu ja maksettu ylimääräisiä lyhennyksiä säästöistä ja sijoituksia otettu pois ja maksettu lainaa. 

Vierailija
26/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian tiukaksi vedetty talous jo alunperin, jos parin satasen korotus tuntuu.

Meillä noussut lainankorko nyt 2 %tiin nollasta. Sähkölasku talvella 300 eurosta tonniin kk. Ruoan hinta noussut arviolta 20 %.

Mutta ei tunnu vielä. Aiemmin jäi säästöön pari tonnia per pää joka kk. Nyt vähemmän. Mutta sehän syö vain tulevia säästöjä, ei vanhoja.

Vierailija
27/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei selviäisi, minä olen maksanut lainaa ajalla jolloin korko oli 15 %! Tuttavilla oli talolainansa korko 19,8 %.

Siksi koska 99% ei ole budjetoinut lainanottoa 15% korolle. Huoh... Taidat olla vähän vajaa.

Vajaita ovat ne jotka ottaneet ylisuuria lainoja ja olettaneet nollakorkojen jatkuvan vuosikymmeniä. 

Ja juuri kun sinä olit varoitellut jo vuosia että korona iskee ja sitten sota syttyy 2022. Eikö niin?

Vierailija
28/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että ostajia on :D Sitähän sinä et tiedä, suhtaudun myös skeptisesti näihin itse keksittyihin myyntihintoihin.

Kyllä. Omakotitaloja myynnissä 29, joista uusia 5. Tällä alueella 0. Joten kyllä on. Myyntihinta ei ole keksitty, vaan kohtuullinen. Yli 350 000 karsii ostajia, mutta tuolla hinnalla uusi menee kyllä. Mutta tämä ei lienee ollut keskustelun aihe, joten jankuttaminen siitä ei palvele ketään.

Vierailija
29/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsuna alipalkattuna alle 3500 ecua kuussa. Nyt onneksi nousee tuhannella että saa asuntosijoituksia maksettua. Juuri ja juuri pärjää. Pihejä suomalaiset kun ei kunnon palkkaa maksa.

Vierailija
30/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sijainti kun on, niin kauppa käy. Tietenkään missään Pihtiputaan korvessa sitä 60-luvun remontoimatonta homepesää ei kukaan osta, mutta uusi talo suositulla alueella menee kuin kuumille kiville.

Veljeni myi pari vuotta takaperin 110 neliön talon yli 250 000 eurolla ja kaupaksi meni alle viikossa. Ja niin menee muutkin talot sillä alueella, jos vain myyntiin tulevat.

Vierailija
31/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei selviäisi, minä olen maksanut lainaa ajalla jolloin korko oli 15 %! Tuttavilla oli talolainansa korko 19,8 %.

Siksi koska 99% ei ole budjetoinut lainanottoa 15% korolle. Huoh... Taidat olla vähän vajaa.

Vajaita ovat ne jotka ottaneet ylisuuria lainoja ja olettaneet nollakorkojen jatkuvan vuosikymmeniä. 

Ja juuri kun sinä olit varoitellut jo vuosia että korona iskee ja sitten sota syttyy 2022. Eikö niin?

Joo, voi aina laskea pahimman mahdollisen skenaarion mukaan. Tosin silloin suomesta katoaisi talouselämä.

Vierailija
32/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysää, niin löysää on velan sääntely. Millä tämä kaikki velkajuhla saataisiinkaan veronmaksajien niskoille. Yritys on ainakin kova. Asunnoilla keinottelvat päättää miten asuntokeinottelua säännellään. Ei ole korruptiota eikä etenkään jäävejä ministerit tai kansanedustajat.

Vierailija
33/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukaudessa? Oliskohan kuitenkin vuodessa. Muuten puhutaan miljoonalainoista ja melkoisen isoista maksueristä. Mut me ei missää vaihessa luotettukaan siihen, että olisi nollakorko iät ja ajat ja laskettiin sen varaan, että nousta voi. Tänä vuonna on varauduttu ja maksettu ylimääräisiä lyhennyksiä säästöistä ja sijoituksia otettu pois ja maksettu lainaa. 

Tuossa artikkelissa puhutaan nimenomaan näistä asunnoista joissa on ostettu asunto pienellä myyntihinnalla ja massiivisella yhtiölainalla, maksettu muutama vuosi pelkkiä korkoja ja nyt aletaan maksaa myös lainan lyhennyksiä. Tottakai ne kulut voivat noista tuhat euroa ja paljon enemmänkin kuukaudessa, kun lainaa pitää maksaa myös takaisin.

Itse en ikinä menisi mukaan tuollaiseen. Todella suuri riski. 

Vierailija
34/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi nouse. Järjettömän keskuspankkielvytyksen seurauksena oli 100% varmaa, että inflaatio ja korot tulevat nousemaan, joten otin kesällä 2021 kiinteän 14v 1,44% koron.

Vierailija
35/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikilla teistä lainaa oli sen 200-400 tonnia?

Vau. Olette mun idoleita.

Missä niin sanottiin? Niinpä niin, ei missään.

Kyllä se laina silloisiin tuloihin verrattuna, meillä joilla korot oli tuota luokkaa, oli täysin verrannollinen siihen, että nykyisillä tuloilla poikani perheen talolaina n. yli 200 000 €. Palkat on huomattavasti nousseet, samoin rakennuskustannukset. Ja jos joku on saanut mitättömillä tuloilla 400 000 lainan on pankki ja lainan ottaja olleet kännissä. Ja se on sitten silloin voi, voi.

Vierailija
36/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa artikkelissa puhutaan nimenomaan näistä asunnoista joissa on ostettu asunto pienellä myyntihinnalla ja massiivisella yhtiölainalla, maksettu muutama vuosi pelkkiä korkoja ja nyt aletaan maksaa myös lainan lyhennyksiä. Tottakai ne kulut voivat noista tuhat euroa ja paljon enemmänkin kuukaudessa, kun lainaa pitää maksaa myös takaisin.

Itse en ikinä menisi mukaan tuollaiseen. Todella suuri riski. 

Näissä yhtiölainoissa on vielä sekin huono puoli, että jos joku ei lainoistaan selviä muut joutuu maksumieheksi. Älytön tapa ostaa kerrostaloläävä ristikseen. En kyllä ostaisi kerrostaloasuntoa muutoinkaan, vain hullu ottaa lainaa, jotta pääsee kuuntelemaan naapureitten mekastusta 24/7/365. Omakotitalo on ainoa oikea asumismuoto, jos ainoaa elämäänsä yhtään arvostaa.

Vierailija
37/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikilla teistä lainaa oli sen 200-400 tonnia?

Vau. Olette mun idoleita.

Missä niin sanottiin? Niinpä niin, ei missään.

Kyllä se laina silloisiin tuloihin verrattuna, meillä joilla korot oli tuota luokkaa, oli täysin verrannollinen siihen, että nykyisillä tuloilla poikani perheen talolaina n. yli 200 000 €. Palkat on huomattavasti nousseet, samoin rakennuskustannukset. Ja jos joku on saanut mitättömillä tuloilla 400 000 lainan on pankki ja lainan ottaja olleet kännissä. Ja se on sitten silloin voi, voi.

Juuri näin, kyllä mekin rakensimme 167 m2 talon noilla koroilla ja hyvin selvittiin.

Vierailija
38/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinasuva 30-kymppinen. Ostin asuntoni reilu vuosi sitten noin 165 000 eurolla. Lainaa on vielä jäljellä noin 135 000 euroa. Maksuerän suuruus on tällä hetkellä vajaat 600 euroa kuussa. Jos maksaisin korkoja esimerkiksi parisataa kuussa enemmän niin kyllä se harmittaisi mutta ei talouteni siihen vielä kaatuisi. Käteen minulle jää kuussa palkastani reilut paritonnia. Joten vaikka korkoihin tulisikin parin kolmen sadan nousu niin kyllä minä siitä selviäisin. Yritän tässä nyt maksella lainaa pois niin paljon kun vain suinkin pystyn ylimääräisillä lyhennyksillä. Pyrin että lyhentäisin lainaa vuodessa 5000 euroa ylimääräistä.

Vierailija
39/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressitestit kai pitäisi tehdä 6 prosentin korolla ennenkuin laina myönnetään. Tietty jos tulotaso on kovasti laskenut, sitten ymmärrän.

Vierailija
40/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajan, jolloin maksoimme kuukausierässä tyyliin 70 % korkoa ja 30 % lyhennystä. Se oli ihan asuntolainan alkumetreillä 2000-luvun alussa.

Nyt on lainaa enää vajaa vuosi jäljellä, ei hetkauta vaikka korko olisi 30 %.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme