Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Nyt asuntolainan korot ovat nousemassa valtaosalla yli kolmeenkin prosenttiin. Se tarkoittaa helposti satojen eurojen, yli tuhannen euronkin lisäkuluja kuukaudessa. "

Millaisia palkkoja teillä oikein on?
29.10.2022 |

Miten te saatte maksettua tuollaiset nousut? Ei minulla pienituloisena insinöörinä olisi varaa laittaa 1000€ kuukaudessa lisää asumiseen.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009163189.html

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siis tienaan vajaa 4000€ kuukaudessa.

Vierailija
2/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteä tasaerä. Ei haittaa koronnousu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet suomalaiset ovat perineet tai perimässä omaisuutta: sijoituksia, asuntoja, mökkejä, metsää jne. Monilla on millä mällätä eikä tarvitse olla edes kovinkaan kouluttautunut ihminen eikä hyväpalkkainen ammatti.

Vierailija
4/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä bruttotulot vajaa 7000€/kk

Lainaa 300k€, nostettu vuosi sitten.

Asuntolainalyhennys vakuutuksineen, kuluineen ja korkoineen 1350€/kk.

Lainassa 10v korkosuoja ja vakuutus työttömyyden/sairastumisen/työkyvyttömyyden/kuoleman jne varalle. Hintaa noilla reilu satanen kuussa yhteensä. Pidän tätä edullisena hintana, kun korkojen nousu yksistään aiheuttaa satasien nousun kuussa.

Jos on viimevuosina ottanut lainan varautumatta korkojen/kulujen nousuun, on mun mielestä sokea tai typerä, todennäköisesti molempia.

Vierailija
5/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkokatto on onneks otettu. Jos lähtis oman lainan korko tuosta vielä nouseen niin ei olis varaa. Nyt karsin turhista menoista ja budjetointi käyttöön. Löysää on ollut mikä on mennyt turhaan

Vierailija
6/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina-aikani pitenee, ei vaikuta kuukausitasolla. Eikä ole taloyhtiölainoja rasitteena.

Vierailija
7/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteä tasaerä. Ei haittaa koronnousu, toki lainasumma saattaa nousta koko ajan.

Vierailija
8/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet suomalaiset ovat perineet tai perimässä omaisuutta: sijoituksia, asuntoja, mökkejä, metsää jne. Monilla on millä mällätä eikä tarvitse olla edes kovinkaan kouluttautunut ihminen eikä hyväpalkkainen ammatti.

Miten hyvin pankista irtoaa lainaa kun sanot jotta nyt se pappa on huonossa kunnossa?

Vierailija
9/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei selviäisi, minä olen maksanut lainaa ajalla jolloin korko oli 15 %! Tuttavilla oli talolainansa korko 19,8 %.

Vierailija
10/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk euribor nyt 1,6 + 0,4 marginaali. Kulut korkoineen nyt 1200 e/kk. Laitettu hoitotilille 1400 e jo vuosia, vaikka korot ollut nolla. Sinne on kertynyt aika paljon puskuria. Tullut halvemmaksi kuin korkokatot ja muut härpäkkeet.

Nettotulo kk yhteensä 7500 e. Lainaa jäljellä 190 000. Talosta sais, jos myisi 350 000. Ostajia on. Joka viikko jonkun välittäjän kiinnostuslappu postiluukussa.

Ei, ei pelota. Laina pitää mitoittaa tuloihin. Meille tarjottiin aikoinaan jopa 500 000 lainaa. Ei mitään järkeä.

Vierailija
11/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei selviäisi, minä olen maksanut lainaa ajalla jolloin korko oli 15 %! Tuttavilla oli talolainansa korko 19,8 %.

Ja kaikilla teistä lainaa oli sen 200-400 tonnia?

Vau. Olette mun idoleita.

Vierailija
12/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina-aikani pitenee, ei vaikuta kuukausitasolla. Eikä ole taloyhtiölainoja rasitteena.

Sitten laina-aika loppuu ja neuvoteltava uusiksi jos tappiin laskettu esim 15v.

Vierailija
13/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti mennyt tuo summa säästöön, mutta nyt sitten maksellaan lainoja. Ärsyttävää kyllä todella.

Vierailija
14/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainat otettava elintason mukaan eikä persaukisena leikkiä rikasta. Mikä nykyisin valitettavasti tapana, onneksi pankit jo jonkunverran jarruttelee.

Vierailija
15/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 kk euribor nyt 1,6 + 0,4 marginaali. Kulut korkoineen nyt 1200 e/kk. Laitettu hoitotilille 1400 e jo vuosia, vaikka korot ollut nolla. Sinne on kertynyt aika paljon puskuria. Tullut halvemmaksi kuin korkokatot ja muut härpäkkeet.

Nettotulo kk yhteensä 7500 e. Lainaa jäljellä 190 000. Talosta sais, jos myisi 350 000. Ostajia on. Joka viikko jonkun välittäjän kiinnostuslappu postiluukussa.

Ei, ei pelota. Laina pitää mitoittaa tuloihin. Meille tarjottiin aikoinaan jopa 500 000 lainaa. Ei mitään järkeä.

Sellainen voimafantasia.

Luuletko tosiaan että välittäjä kiertää yksittäisiä taloja ja on silleen et "ihana talo, ton mä haluan myydä, laitanpa lapun postilaatikkoon!"

Ihan massapostituksena ne tulee....

Maailman vanhin kikka tuo "asiakkaani etsii/ostaja valmiina jne". Paskat niillä mitään ole, se on vaan keino hankkia toimeksiantoja.

Vierailija
16/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska 99% ei ole budjetoinut lainanottoa 15% korolle. Huoh... Taidat olla vähän vajaa.

Vierailija
17/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa oleva yli tonninkin kustannusten nousulla tarkoitetaan tapauksia, joissa ei ole maksettu uuden asunnon koko myyntihintaa vaan jätetty osa taloyhtiölainaksi. Jos taloyhtiölainassa ollut maksuvapaita vuosia ja alunperinkin sovitun mukaisesti sitä pitää alkaa lyhentää nyt, ei maksujen nousu johdu korkojen noususta, lyhennyksen määrä on tietenkin isompi korkojen vuoksi. Mutta jos ei ole osannut ottaa huomioon, että jossain vaiheessa taloyhtiölainaa pitää alkaa lyhentämään, niin se on ehkä oma moka

Vierailija
18/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainat otettava elintason mukaan eikä persaukisena leikkiä rikasta. Mikä nykyisin valitettavasti tapana, onneksi pankit jo jonkunverran jarruttelee.

Jos yhtään asuntomarkkinaa olet seurannut, niin tiedät että kämppien hinnat ja lainojen määrät oli pikkasen alhaisemmat silloin kun korot huiteli tuolla parissa kympissä. Jo alakoulun matematiikalla laskee mikä vaikutus lainapääoman määrällä ja korkoprosentilla on lainan hoitokuluihin.

Vierailija
19/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska 99% ei ole budjetoinut lainanottoa 15% korolle. Huoh... Taidat olla vähän vajaa.

Vajaita ovat ne jotka ottaneet ylisuuria lainoja ja olettaneet nollakorkojen jatkuvan vuosikymmeniä. 

Vierailija
20/45 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmia. Sijoitetaan vähän vähemmän. Sitäpaitsi pääomatuloista meidän lainan hoito kuittaantuu, joten palkasta jää elämiseen ja sijoittamiseen ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Ainoastaan pääomatuloista sijoittaminen vähenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän