Olen kolmen teinin yh äiti
Yritin kertoa lapsille, että talvesta on tulossa tiukka ja joululahjatoiveita ei nyt esitetä mielin määrin. Pyysin kultakin yhtä toivetta, mitä heistä kukin todella tarvitsee ja toivoo.
Tässä on sitten tuo lista:
Nuorin 13 v tyttö haluaa ratsastusleirille Portugaliin,
Keskimmäinen 14 v tyttö halua IPhone 14 pro puhelimen ja vanhin 16 v poika haluaa uudet/sopivat lätkäkamat.
En kestä tätä, mistä mä nyt tuommoiset rahat taion.
Laitoin listan exälle, saas nähdä mitä sieltä kuuluu.
Kommentit (29)
Itse olet lapsesi kasvattanut. Provoksi tosin epäilen.
Ratsastusleirille Portugaliin? Höpöhöpö mitään tuollaista toivonut.
Kyllä mä lapsia tuossa ymmärrän. Onko sukulaisia, kummeja, ystäviä jotka ostavat lahjoja sun lapsille? Jos ostatte yhdessä sen yhden lahjan jokaiselle? Ei varmaan noin kalliita saa silti, kun rahat tiukilla muillakin, mutta edes jotain.
Tuon ikäisten pitäisi ymmärtää puhetta ja olla jo seurannut maailman tilannetta. Ei tarvitse kurjistaa, mutta mikä järki siinäkään on, että teeskentelee, että mitään ei tapahdu? Meidän isovanhemmat sai villasukat joululahjaksi ja olivat tyytyväisiä jos lisäksi tuli joku itse tehty nukke. Hekin sopeutuivat ja elivät hyvän elämän. Ei tarvitse mennä ääripäästä toiseen, kun tämä tilanne nyt koskettaa kaikkia. Jos ennen oli ihan rajatonta rahan suhteen niin nyt sitten seuraavalle tasolle. Toiset saa vuodesta toiseen niitä värikyniä ja vihkoja yms. Miltähän heidän joulu näyttää?
Ovatko he siis todella pilalle lellittyjä jokainen vai miten voi tulla edes mieleen tuollainen?
Onks tää se kohta missä mun kuuluu itkeä kun en koskaan saanut mitään? voin kertoa että en aio itkeä. Välillä on totuttava siihen ettei saa mitä haluaa.
Sopivat lätkäkamat on ihan asiallinen pyyntö, jos vanhat on pienet/rikki. Näihin luulisi isänkin osallistuvan.
Tyttöjen toiveet on sitten kohtuuttomia. Ratsastusleiri kesäksi Suomeen, tämäkin on hrrastus johon isän ainakin pitäisi osallistua. Iphonea toivovalle vakava keskustelu materialismista, rahan arvosta ja puhelimen oleellisista ominaisuuksista. Kompromissina järkevän hintainen puhelin, jos vanhassa on vikaa ja muutoin sitten miettimään fiksumpaa lahjaideaa.
Ei ole aikomustakaan toteuttaa yhtäkään noista toiveista, ainakaan yksin. En ymmärrä, mistä nuo ovat moisia toiveita edes saaneet päähänsä. Pojankin kamat uusittiin viime talvena (osa käytettynä, tosin).
Exältäkin tuli vain itkunauruhymiöitä vastaukseksi.
Ap
Ihan normaaleita teinien toiveita tänä päivänä. Realismi iskee vasta, kun muuttavat omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaaleita teinien toiveita tänä päivänä. Realismi iskee vasta, kun muuttavat omilleen.
No ei todellakaan ole, kuin ehkä kermaperseill@.
Tottakai sä toteutat lastesi toiveet.
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Ei tulisi mieleenkään mun teineillä, toinen heistä ratsastaa ja saa talviratsastussaappaat ja - housut.
Ja minä kun pidin akvarelliväri settiä sekä pensseleitä kalliina toiveena kun olin itse teini.....
Tottakai äidin murut nyt pieniä lahjoja tarvii, varsinkin jouluna. Aika tympeä äiti olet, jos et noihin suostu.
Lapsille 100€ käteen ja saavat itse päättää mitä ostavat 👍
Edes isotuloisilla vanhemmilla ei ole varaa tuollaisiin lahjatoiveisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten lasten isä osallistuu?
Johan ap kertoi, hymiöitä lähetti, joten ei varmaan mitenkään.
Laskin varovaisesti, että tuommoinen ratsastusleiri on varmaan ainakin 3.000 ja puhelin 1.300. Teinin kamat saanee tonnilla, jos ihan kaikkea tarvi uusia. Luistimet lienee ne kalleimmat, mutta et sinä noista alle 5.000 euron selviä. Ei muuta kun pomolta lisävuoroja ja ylitöitä kysymään.
Minullakin on kolme teiniä ja ovat niin mielikuvituksettomia (tai hemmoteltuja), etteivät ikinä toivo mitään, tai korkeintaan vaan rahaa.
T. Yh-äiti
Ei ole mikään pakko suostua, sinä olet aikuinen ja päätät.