Eilen kaupassa nähtyä ja kuultua..järkkyä ja itku tuli ;(
Itse olin kahden lapseni kanssa ostoksilla eilen eräässä tavaratalossa ja asettelin siinä pienempää lastani kärryihin kun jouduin samalla todistamaan järkyttävää tapahtumaa ihan vieressäni.
Siinä sellainen 30-40v nainen kahden lapsensa kanssa läksytti vanhempaa n. 4v tyttöä niin, että pahaa teki ja oli pakko poistua paikalta hyllyjen väliin kyyneleet pyyhkimään...kylmät väreet meni selässä ja tuntui todella pahalta lasten puolesta. Teki niin mieli mennä sanomaan sille ns äidille suorat sanat, ettei noin saa pienille lapsiraukoille puhua. Mutta en sitten pystynyt, kun rupesi niin itkettämään.
Tässä muutama lainaus äidin sanoista...kaikkea en kuullut edes ja läksytys vaan jatkui senkin jälkeen kun itseni oli pakko poistua paikalta..Jätän kirosanat toistamatta..niitäkin viljeltiin hyvin laajasti joka välissä. Tyttö oli koko ajan ihan hiljaa paikallaan eikä sanaakaan sanonut tai kiukkuillut tai muutakaan..kyyneleet vaan valuivat valtoimenaan. Ilmeisesti äiti siitä suuttui, kun lapsi erehtyi jotakin pientä pyytämään.
" Mä tapan sut ..Odotas mitä kotona sulle tapahtuu..Mä lyön sua päähän niin kovaa, että veri lentää sun aivoista...Mä tapan sut..Me ollaan nyt kauppareissulla ja sun pitää olla iloinen! Nyt suupielet korviin ja äkkiä! Ja jos sä et ole iloinen niin mä tapan sut! Mä tapan niin että veri vaan lentää! " ..Jne Kun lähdin paikalta kuului vaan taas karjunta, että mä tapan sut! Keskellä kauppaa koko ajan karjui hysteerisenä, niin että kaikki kuuli kyllä ympärillä..Mietin hetken jo poliisillekin soittamista.
Päivä meni multa pilalle...saati niistä lapsista ;( Omat lapseni 1v ja 4v olivat myös järkyttyneen oloisia, mutta yritin heti viedä niiden huomion toisaalle. Miten joku äiti voi puhua omille lapsilleen tuolla tavalla :( Itekin oon joskus tosi väsyneenä hermostunut ja saatan lapsille ärähtää, mutta ei mieleenkään tulisi tuollaista kieltä käyttää..Sairasta :(
Kommentit (76)
et tosi harvat puuttuu muiden aikuisten ja lasten väliseen käytökseen ja varmaan tosi yllättävä tilanne, jossa varmaan ittekin on vähän sokissa. Mut tietty näin jälkeenpäin ajatellen tostahan vois harkita soittavansa vaik sosiaalitoimeen ja koittaa tehdä lastensuojeluilmoitus. En tiedä onnistuvatko selvittämään ketä oli kyseessä, mut kyl ne varmaan voivat yrittää selvittää asiaa. Oulu on iso kaupunki, mut ties vaikka ois jo vanha tuttu.
Kukaan ei auttanut! :( Kaikki vaan käänsivät katseensa pois. Vaihdoin paikkaa, mutta mies seurasi perässä. Huusi naama punaisena, että nyt tulet mukaan! Katseellani anelin muita auttamaan, mutta kaikki vaan kääntyivät pois.
Onneksi en lähtenyt. Mutta sen opin, että kukaan ei auta. Itkin ja itkin vaan kun mies lähti bussista omalle pysäkilleen.
Olin 7-vuotias ja matkalla kotiin mummolasta. 100 km matkaa ja mummo vei pysäkille ja äiti oli vastassa. Mutta mitä voikaan sattua matkan varrella... En ikinä kertonut kellekään.
Luultavasti tämä ap:n kertoma tyttö-parka toivoi, että joku auttaisi... :( Miten ihmiset voi olla niin välinpitämättömiä?
30 tossa toteis, että poliisit repeis nauruun, jos kävis ilmoittamassa.... No joo jos on dorkia tiskin takana voi olla, mutta se riski ois varmaan tollasessa tilanteessa hyvä ottaa. Jos oisin nähnyt jotain tollasta tekisin ilmoituksen silläkin uhalla, et saattaisin tarjota jollekin päivän naurut. Uskon tosin et ottaisvat ihan asiallisesti jutun.
Jos joku uhkailisi tappaa minut niin tekisin kyllä ilmoituksen poliisille. Lapsi ei siihen kykene, olisi ollut sinun tehtävä ilmoittaa!
Tappouhkaus on aina rikos. Eri asia on tietenkin, annetaanko äidille siitä tuomiota vai saako hän ilmiselvään ongelmaansa hoitoa.
Ei tehnyt muuta kuin uhkaili. Ensin istui mun takana ja sieltä läähätti, että lähdet tyttö mun matkaan. Lähdin pois ja menin kauemmas istumaan sellaiseen neljän paikkaan, jossa pöytä välissä. Tuli vastapäätä ja alkoi huutamaan, että mukaan nyt! Ja kun tultiin sen pysäkille niin oli jo ihan raivohullu. Ja ihmiset vaan katsoi pois. Voi sitä paniikkia :( Ikinä en sitä bussimatkaa unohda...
Sen vannoin, että jos ikinä näen vastaavaa niin menen puhumaan suuni puhtaaksi pedofiilin paskalle! Ja soitan varmana poliisit!
33
meni nyt aiheen ohi tuo mun kokemus, mutta halusin vaan sanoa, että auttakaa lapsia ihmiset, jos näette, että on hätä! Älkää kääntäkö katsetta ja selkää! Se on kova opetus pienelle ihmiselle, että kukaan ei välitä vaikka oma äiti uhkaa tappaa.
Jos asia painaa mieltäsi, voit vieläkin soittaa lastensuojeluun. Kuvatunlaiset perheet ovat heille yleensä entisiä tuttuja.
Kyllä pitää olla he*vetin herkkäpe*seinen että ei mene sanomaan mitään kun joku uhkaa tappaa ja pahoinpidellä lapsensa! Että ihan menit hyllyn taakse itkemään... voi jeesus maaria... Se lapsi ei ehkä itke enää koskaan. Joku päivä tuo äiti voi toteuttaa sanansa ellei toteuttanut jo. Mietippä sitä!
Minkä hyllyn taakse sinä muuten kipaisit siellä kodin ykkösessä? Kassojen lähellä ei ole kuin karkkilaareja ja niiden taakse ei pääse piiloutumaan edes lapsi.
Kuka voi olla tekemättä mitään, jos kuulee tollasta? Miettikään minkälainen lapsesta kasvaa, kun joutuu kuuntelemaan tollasta. MInkälainen tuleva äiti mahdollisesti. HALLLLLOOOOOOOOOOO, jos säilyy edes hengissä siihen asti. Elämä pilalla taatusti. Aivan pahaa tekee. Oksettavaa. AP soitat kyllä johonkin nyt ja kerrot ajan, äidin tuntomerkit ym. Pakkohan tuolle on jotain tehdä. Tarkistaa asia ja lasten + äidin tila. Äiti tarvitsee apua, lapsista puhumattakaan.
MIKSI et puuttunut tilanteeseen? Keskeyttänyt äitiä? Soittanut johonkin? apua ap. Vielä ei ole myöhäistä.
Jos kyseinen huutava äiti oli mielenterveysongelmainen (miltä kuvauksen mukaan vaikutti), voi olla parempi ettei ainakaan väliin mene (ettei tule huitaistuksi tms)- toki jotakin voi kommentoida (kauempaa kuuloetäisyydeltä).
Toki, jos kansalaisrohkeus riittää ( ja ehtii, koska kuvantunlaiset tilanteet menevät nopeasti ohi), voisi vartijan kutsua paikalle todistajaksi tai puuttumaan tilanteeseen.
Pääasia, että tilanne ei jättänyt ketään kylmäksi. Se kertoo siitä, että MEILLÄ on tunteet!
Itse en tilanteessa kyennyt toimimaan, toivottavasti joku muu kykeni. lähellä oli myös kassa ja paljon muita ihmisiä..ja ihan sinne peli/dvd yms hyllyjen väliin menin, jos se nyt jotakuta kiinnosti.
Hei tehdään kaikki niin, että tullaan aina tänne av:lle raportoimaan jos nähdään varkaita, pedofiileja, raiskareita yms hulluja itse teossa. Niin kyllä maailmasta tulee parempi paikka!!
KUN VÄITÄTTE TAAS OLEVANNE NIIN SAATANAN TÄYDELLISIÄ!
Kyllä pitää olla he*vetin herkkäpe*seinen että ei mene sanomaan mitään kun joku uhkaa tappaa ja pahoinpidellä lapsensa! Että ihan menit hyllyn taakse itkemään... voi jeesus maaria... Se lapsi ei ehkä itke enää koskaan. Joku päivä tuo äiti voi toteuttaa sanansa ellei toteuttanut jo. Mietippä sitä!
Minkä hyllyn taakse sinä muuten kipaisit siellä kodin ykkösessä? Kassojen lähellä ei ole kuin karkkilaareja ja niiden taakse ei pääse piiloutumaan edes lapsi.
[/quote]
Ehkä tämän aloituksen ansiosta tapahtuu jotain hyvääkin. Ehkäpä juuri SINÄ lopetat lapsesi tukistelemisen.
Raukkamaista ja törkeää. Maailma on sairaita ihmisiä pullollaan, eikä varmasti mitään muutosta tule ikinä tapahtumaan jos ihmiset ummistavat silmänsä. Pöyristyttävää käytöstä ap:lta, kiva sillä pikkutytöllä varmaan kun äiti on hullu ja kukaan ei auta :(