Täysmaito sittenkin parempi valinta? Tutkimus: Rasvaiset maitotuotteet eivät yhteydessä sydän- ja verisuonisairauksiin
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin valinnat ihmisten tehtäväksi. Osalle ei maistu täysmaito aikuisena kovin usein, rasvaton ja kevytmaito ok. Onhan kevytkermaakin. Koska tutkimukset ovat olleet -vastakkaisia- ajan saatossa, en luota ihan heti tuloksiin. Katsellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on tiedetty. Suomalaiset viraomaissuositukset ravinnosta perustuu ihan johonkin muuhun kuin luotettaviin tutkimuksiin.
Totta. Miettii vaikkapa Ranskaa. Siellä ei hirveästi välitetä kevyt siitä ja kevyt tästä. Kunnon voita, täysrasvaisia juustoja, kermaa jne.
Hoikkaa kansaa ovat.
ApRanskassa ollaan hoikkia sosiaalisen paineen vuoksi, ei rasvaisen ruoan vuoksi.
Pientä itsepetosta sinulla?
Olen pitänyt pääni ja kaikista neuvolan saarnoista huolimatta antanut lapsilleni rasvaista maitoa. Kohtuus toki määrissä, kuten minkä tahansa elintarvikkeen kanssa. Ei siis ole tarkoitus vetää kahta litraa maitoa päivässä ja siihen päälle juustot ja jugurtit. Pääaterioilla juodaan vettä, koska kalsium haittaa raudan imeytymistä.
Koulussa eivät koske maitoon, koska tarjolla on vain rasvatonta, joka maistuu lasten mielestä kamalalta. Eskarissa ja ekalla opettajat yrittivät pakkojuottaa maitoa, vettä ei saanut ottaa ennen kuin oli juonut lasin maitoa. Tämä loppui lopulta, kun terveydenhoitajan lupalapulla saivat vapautuksen maidon juonnista, suositeltu maitotuotteiden määrä kun tuli kotona täyteen. Tällaista tapahtuu vielä 2020-luvulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisesta ruoasta on viety se minkä takia ruokaa syödään eli energia. Kevytmaitoja, kevytlevitteitä ja kevyt sitätätä mässytetään ja nälkä on kuusi kertaa päivässä. Ruokaa pitää olla jatkuvasti saatavilla ja se on ravintoköyhää eikä pidä nälkää. Insuliinitasot koholla pitkin päivää. Se lihottaa.
Liioiteltua. Kyllä niitä rasvatuotteitakin siellä on osaksi saatavilla ja osa kevyempää. VOI aiheuttaa joillekin sydämentykytystä jota nyt työnnetään joka paikkaan kerman lisäksi ja kasvirasva ei, ellei ylikuumennetua. Yksilöllistä. Ei rasvaisempi ole automaattisesti kaikissa ravinteikkaampi, paitsi jos on anoreksia.
Voi yhden kerran!
Vierailija kirjoitti:
Olen maitotilallisen lapsena juonut maitoa " suoraan lehmän tissistä" eli käsittelemätöntä maitoa elämäni ensimmäiset 18 vuotta. Mitattiin kolesterolit ja muut parinkympin iässä ja ne oli todella matalat ja olin todella hoikka. Olin mukana myös Pohjois-Karjala projektissa nuorena ja sieltä saadut tulokset olivat hyviä. Nyt viidenkympin iässä on alkanut vähän kolesteroli nousta, mutta vielä viitearvoissa.
Kolesteroli nouseekin vanhemmiten. Ihan tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
oottekko huomannu että jokainen lihava ostaa rasvatonta
Jokainenko?
Sama kuin väittäisin, että "ootteko huomannu että jokainen lihava syö enemmän kuin liikkuu".
Eikä edes kaukaa haettu.
Vierailija kirjoitti:
ja paljos teillä kaikilla on ylipainoa tässä ketjussa ketkä puolustelevat näitä epäterveellisiä tuotteita? saanen kysyä.
Kaikilla, jotka käyttävät noita epäterveellisiä keinotekoisesti kevyitä tuotteita, on ylipainoa.
Aidon ruuan syöjät ovat normaalipainoisia.
Mä en terveyden takia maitoani valitse, vaan maun puolesta tykkään kevytmaidosta. On mielestäni raikkaamman makuinen kuin täysmaito.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on tiedetty. Suomalaiset viraomaissuositukset ravinnosta perustuu ihan johonkin muuhun kuin luotettaviin tutkimuksiin.
Tämä. Ja Suomessa ei muka ole korruptiota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja paljos teillä kaikilla on ylipainoa tässä ketjussa ketkä puolustelevat näitä epäterveellisiä tuotteita? saanen kysyä.
Kaikilla, jotka käyttävät noita epäterveellisiä keinotekoisesti kevyitä tuotteita, on ylipainoa.
Yleistäminen on lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt pääni ja kaikista neuvolan saarnoista huolimatta antanut lapsilleni rasvaista maitoa. Kohtuus toki määrissä, kuten minkä tahansa elintarvikkeen kanssa. Ei siis ole tarkoitus vetää kahta litraa maitoa päivässä ja siihen päälle juustot ja jugurtit. Pääaterioilla juodaan vettä, koska kalsium haittaa raudan imeytymistä.
Koulussa eivät koske maitoon, koska tarjolla on vain rasvatonta, joka maistuu lasten mielestä kamalalta. Eskarissa ja ekalla opettajat yrittivät pakkojuottaa maitoa, vettä ei saanut ottaa ennen kuin oli juonut lasin maitoa. Tämä loppui lopulta, kun terveydenhoitajan lupalapulla saivat vapautuksen maidon juonnista, suositeltu maitotuotteiden määrä kun tuli kotona täyteen. Tällaista tapahtuu vielä 2020-luvulla!
Hyvä kun olet pitänyt pääsi. Oli meidänkin lapsilla vaikeaa kun alkoi rasvattoman maidon pakkojuotto kouluissa ja päiväkodeissa. Kotona juodaan kevytmaitoa.
On tutkittu, että kun rasva otetaan pois maidosta, sen koostumus muuttuu jopa syöpää aiheuttavaksi.
Sehän on aina yiedetty, että maidossa sen terveellisin osuus on sen maidon rasva. Maitorasva sisältää paljon butyriinihappoa, joka on erittäin terveellistä ja terveyden kannalta tärkeää. Se pitää esimerkiksi suoliston terveyttä yllä. Jos butyriini ple tuttu, niin kannattaa etsiä tietoa aiheesta. Eli rasvattomissa maitotuotteissa ei ole lainkaan jätkeä, koska niistä puuttuu se paras ja terveellisin osa maidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, mä oon 80kg 182cm 31v mies, kroppa ku veistos, ja mä en koske mihinkään näihin sun "aitoihin ruokiin" jos siis niillä meinaat punaista maitoa ja yleisestikkin ottaen jotain vanhoja suomalaisia höttöruokia. ihan sininen maito menee ja kaikki puhdas ruoka, lihaakan en pahemmin syö, ainoastaan nautaa joskus.
mites siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun olet pitänyt pääsi. Oli meidänkin lapsilla vaikeaa kun alkoi rasvattoman maidon pakkojuotto kouluissa ja päiväkodeissa. Kotona juodaan kevytmaitoa.
On tutkittu, että kun rasva otetaan pois maidosta, sen koostumus muuttuu jopa syöpää aiheuttavaksi.
Et kuitenkaan itsekään anna lapsille rasvaista maitoa.
Tykkään täysrasvaisista maidoista, joissa on 100% rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, mä oon 80kg 182cm 31v mies, kroppa ku veistos, ja mä en koske mihinkään näihin sun "aitoihin ruokiin" jos siis niillä meinaat punaista maitoa ja yleisestikkin ottaen jotain vanhoja suomalaisia höttöruokia. ihan sininen maito menee ja kaikki puhdas ruoka, lihaakan en pahemmin syö, ainoastaan nautaa joskus.
mites siellä?
Veistosmainen kroppa ei välttämättä kerro terveestä kropasta.
Olisi erittäin mielenkiintoista nähdä, että missä kunnossa te kaikki rasvan puolestapuhujat olette :D
Parempi jättää väliin koko maito, rasvalla tai ilman.
Ei sisällä mitään aikuiselle toisen lajin eläimelle tarpeellista, varsinkaan pastoroituna, homogenoituna ja teollisesti käsiteltynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistäminen on lapsellista.
Et siis ymmärtänyt lainaamaasi viestiä. Oletko juurikin se lihava, joka pelkää oikeaa ruokaa?
Jep. Kyllä se on mrna litku jota te tankkaatte itseenne joka verisuonet tukkeuttaa. Tästä on monta patologin tutkimusta.