Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niska jumissa. Kokemuksia?

Vierailija
28.10.2022 |

Olen 54 vuotias. Niska jumiutui vähitellen. Toukokuussa olin jo ihan jumissa. Kesäkuussa sairauslomalle ja jumppaa ja hierontaa. Olen jumpannut ohjeiden mukaan todella tunnollisesti ja venytellyt joka päivä. Ei ole vieläkään hellittänyt. Onko tämä nyt ikuista vai voiko mennä joskus ohi?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää lysähtänyt eteen? Yleensä kaikilla

Vierailija
22/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki piikkimatto ja makoile sen päällä vartti päivässä. Kun on hartiat jumissa niin ei edes satu vaikkei olisi paljaalla iholla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin fysioterapeuttina voin todeta että on yleistä nykyään. Pääsyynä on aparaattien jatkuva räppäys jolloin pään ja niskan alue kuormittuu. Lopputuloksena lihaskireydet, pään väärä asento ja nivelkulumat.

Vierailija
24/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin fysioterapeuttina voin todeta että on yleistä nykyään. Pääsyynä on aparaattien jatkuva räppäys jolloin pään ja niskan alue kuormittuu. Lopputuloksena lihaskireydet, pään väärä asento ja nivelkulumat.

Joo, epäilenkin tätä kännykkää ja tietokonetta. Oisko kuntonynkeily hyvä? Olen ji osasairauslomalla tämän vuiksi. Teen mitä hyvänsä, että tämä helpottaisi. Ei oo jumppa auttanut... voiko punnertaminen ja vatsalihasliike (istymaannousu) pahentaa asiaa? Istumaannoudu tuntuu niskassa, ei pahalta, mutta ottaa just niihin lihaksiin. Ja on välullä huimannut.

Vierailija
25/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordic health magnesium suihke, kädellä hiero niskaan.

Mulla ainakin auttaa.

Vierailija
27/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla samaa. Ollut jo puoli vuotta enemmän tai vähemmän.

Reseptilääke sirdalud auttaa väliaikaisesti.

Saithan muuten samalla reseptin tulehduskipulääkkeeseen? Tuo sirdalud ei pelitä yksinään vaan vaatii sen särkylääkkeen kylkeen.

Mulle terveyskeskuslääkäri kirjoitti nimittäin vaan tuon sirdalud-reseptin ja kun vihdoin pääsin fysiatrian poliklinikalle niin siellä erikoislääkäri taivasteli että eihän tässä lääkityksessä ole mitään järkeä kun ei tuo sirdalud yksinään auta.

Ja vastaus otsikkoon. Ei lähtenyt kipu tuollakaan combolla pysyvästi, mutta mulla onkin rintarangassa välilevynpullistuma eli tämän kanssa sitten meneekin loppuikä. Fyssarin luona käyminen auttaa ehken ihan parhaiten mutta on turhan tyyristä eikä kunnalliselle saa määräänsä pidemmäksi aikaa lähetettä.

Tuon Sirdaludin kanssa pitää olla tosi varovainen.  Aiheutti minulle hengenvaaran.  Sitten luin että joku sairaanhoitopiiri oli poistanut sen käytöstä haittavaikutusten takia.  Asiaa tätä enempää avaamatta. 

Vierailija
28/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla samaa. Ollut jo puoli vuotta enemmän tai vähemmän.

Reseptilääke sirdalud auttaa väliaikaisesti.

Saithan muuten samalla reseptin tulehduskipulääkkeeseen? Tuo sirdalud ei pelitä yksinään vaan vaatii sen särkylääkkeen kylkeen.

Mulle terveyskeskuslääkäri kirjoitti nimittäin vaan tuon sirdalud-reseptin ja kun vihdoin pääsin fysiatrian poliklinikalle niin siellä erikoislääkäri taivasteli että eihän tässä lääkityksessä ole mitään järkeä kun ei tuo sirdalud yksinään auta.

Ja vastaus otsikkoon. Ei lähtenyt kipu tuollakaan combolla pysyvästi, mutta mulla onkin rintarangassa välilevynpullistuma eli tämän kanssa sitten meneekin loppuikä. Fyssarin luona käyminen auttaa ehken ihan parhaiten mutta on turhan tyyristä eikä kunnalliselle saa määräänsä pidemmäksi aikaa lähetettä.

Eli rintarangan kipu tuntui vain niskassa?

No just niillä seutuvin mihin monilla kehittyy se emännänkyttyrä. Eikö tuo nimenomaan ole vielä niskaa eikä yläselkää?

Ja kyllä, se kipu tuntuu myös tuolla lavan alla. Pullistuma on tuossa välillä.

Vierailija
29/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki piikkimatto ja makoile sen päällä vartti päivässä. Kun on hartiat jumissa niin ei edes satu vaikkei olisi paljaalla iholla.

Itse olen hieronut yläselkää ja tuota niskan ja olkapään välissä olevaa "mutkaa" ihan sellaisella piikkisellä pallolla.

En siis liikuttele sitä vaan nojaan siihen esim telkkaria katsoessa (en edes viitsi ajatella miltä tuollaisen päällä makaaminen tuntuisi, auts) eli se pallo on mun ja selkänojan välissä johon laitan vielä tuollaisen tosi tanakan istuintyynyt tueksi ettei se pallo uppoa liikaa selkänojan fylliin.

Sitten annan sen vaan olla siinä 5-15 minsaa ja vaihdan sen paikkaa hieman ja taas sama juttu.

Toinen mikä jeesaa mulla niskakipuun on ne sellaiset lämpötyynyt. Se mikrossa lämmitettäväkin on ihan ok, mutta paremmin mulla toimii se kertakäyttöinen joka liimataan päistään iholle ja se saa olla sen 8h. Se siis lämpenee ja hohkaa sitten sitä kropan omaa lämpöä takaisin. 

Samoin aikanaan fyssarilla oli sellainen painava (savea?) sisältävä tyyny joka hohkasi kanssa lämpöä vastaavalla tavalla. Siinä oli vielä lisänä se paino joka jotenkin rentoutti vielä ekstraa. Tuon jälkeen aukesi aina pitkin selkää vaikka kuinka monta lukkoa ihan vaan venyttelemälläkin.

Vierailija
30/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Hurja katsoa kun monet ihan alakouluikäisetkin kävelee "niska pitkällä" päätään roikottaen ja kädessä on puhelin jota pitää näemmä kytätä ihan 24/7..

Vierailija
31/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hermoratahierojalla käyntiä. Yksikin kerta saattaa avata pahat jumit.

Vierailija
32/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily pois, se on myrkkyä niskalle.0

Vierailija
33/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine myöskin jumittaa täysin.

Vierailija
34/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun niska on kipeä ylhäältä, ei hartioista. Tai kesällä oli jumi hartioissa ja lapojen allakin, mutta ne on jo helpottaneet. Yhäkin haluaisin kuulla onko joku saanut jumit pois kokonaan? Ilmeisesti se kuntonyrkkeilijä sai? Haluan polkea 5km työmatkan kun siinä saa aerobista liikuntaa ja ympäristö säästyy. Ap

Vierailija
35/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaineeni on tavanomaista matalampi. Ap

Vierailija
36/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyny joka tukee niskaa (ei läsähdä kapeaksi suikaleeksi, ei ole ylipehmeä alas uppoava tai ei lisää kipuja) ja patja on tärkeä, koska se suoristaa myös selkärangan oikeaan asentoon nukkuessa. Kävely voi auttaa selkää, esim. pari kilometriä. Liika kävely voi lisätä ongelmia.

Tyynyn voi kokeeksi laittaa pään alle niin, että hartiat/yläselkä/olkapäät ei ole lainkaan tyynyn päällä vaan se tyynyn alareuna on vasta niskan kohdalla. Ja se alareunan voi vielä kääntää/taivuttaa vähän kuin kaksinkerroin/rullalle jolloin se tukee paremmin niskaa.

Toki tämä sopii selin nukkujalle mutta voi tuolla tavalla vaikka vaan maatakin vaikka vartin ja kokeilla auttaako se kipuun kun niska on suorana. Tuossa siis itsellä tuntuu usein, että ihan koko yläselkä ja rintakehäkin venyy.

Vierailija
37/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskan saat jumiin kun otat usein suihin.

Vierailija
38/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun niska on kipeä ylhäältä, ei hartioista. Tai kesällä oli jumi hartioissa ja lapojen allakin, mutta ne on jo helpottaneet. Yhäkin haluaisin kuulla onko joku saanut jumit pois kokonaan? Ilmeisesti se kuntonyrkkeilijä sai? Haluan polkea 5km työmatkan kun siinä saa aerobista liikuntaa ja ympäristö säästyy. Ap

Takaraivon/kallon alaosassa on "kalloruusuke" just molemmin puolin selkärankaa ja voi luoja miten jumissa ne/se voi välillä ollakaan.

Sitä jumitusta siis ei niinkään tunne jos niihin ei koske, mutta ihan kevyesti sormenpäilläkin hieroessa näkyy ensin suunnilleen tähtiä.. Tosin se pienikin hieronta kyllä jeesaa ja tuo säkenöintikin hiipuu nopeasti.

Fyssari muistaakseni laittoi noihin kohtiin akupunktioneulatkin, mutta mulle ei akupunktio kyllä jeesannut oikein mitään.

Vierailija
39/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskajumi kirjoitti:

Niskan saat jumiin kun otat usein suihin.

Selkeästi kokemus puhuu.

Vierailija
40/51 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pyöräily voi olla huono jos asento on väärä tai tavallaan "puristaa rystyset valkoisena" sitä ohjaustankoa.

En tiedä eikä ole kokemustakaan, mutta sitähän voisit varmaan kokeilla että nostat/lasket vähän sitä ohjaustankoa tai jopa vaihtelet sen korkeutta niin tiedä vaikka se auttaisi. Siis ihan vaan muutaman sentinkin. Joskus se on tosi pieni muutos joka vaikuttaakin aivan hurjasti.

Ja niska kannattaa varmasti suojata ihan extrahyvin viimalta ja kylmältä. Ainakin itse sain toispuoleisesti niskan ja yläselän jumiin kesähelteelläkin, kun sopivasti istuin pidemmän aikaan tuulisessa paikassa. En toki avonaisen auton ikkunan vieressä ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi